64bit Alpha workstation Goes Raid5!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
NT4 ska finnas för Alpha om jag inte minns fel. Men man får antagligen bra mycket bättre stöd och prestanda om man kör Linux eller någon BSD.

Troligtvis, NT4 är väl lastgammalt?

Om man vill köra Windows-produkt på maskinen får man också byta firmware från SRM till ARC. Men jag vet helt ärligt inte när Microsoft släppte stödet för Alpha, så det blir nog svårt att få tag i nyare system...

Permalänk
Medlem

Den nyaste Windows version som finns att köra är Windows 2000 Beta.
Windows NT går utmärkt att köra, men Linux är givetvis att föredra (men så är det till alla maskiner som det inte ska spelas på).

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Hur är Alphan att köra som server? Jag har hittat en som jag ev. kommer köpa, så frågan är hur mycket minne & disk etc jag behöver skrapa fram. Det satt 256MB ram i burken och en 4 GB scsi disk den måste naturligtvis bytas ut antingen mot en scsi disk eller ett gäng sata diskar, den där raiden såg mycket intresant ut.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

snyggt

mycket bra jobbat, pa1983! intressant läsning!

och för er sumphuvuden som inte har något vettigare att göra än att gnälla på stavning, skit i att svara istället så blir vi alla gladare.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Fräckt! Grymt impad av personer som orkar göra såna här projekt! håller med resten, skiter totalt i om det är felstavningar, bara man förstår vad han menar.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se ett projekt med en Alpha.

Kan bara önska dig lycka till och hålla tummarna för att allt går vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Hur är Alphan att köra som server? Jag har hittat en som jag ev. kommer köpa, så frågan är hur mycket minne & disk etc jag behöver skrapa fram. Det satt 256MB ram i burken och en 4 GB scsi disk den måste naturligtvis bytas ut antingen mot en scsi disk eller ett gäng sata diskar, den där raiden såg mycket intresant ut.

Mvh Dax

Med raid5 så går nästan alla 768mb ram åt på min om jag stresar systemet en lägre tid konstant. Ca 5Mb ledigt å minimal till igen SWAP use. Så det kräver lite av systemet så att säga. ca 85-95% systemresurser går åt under full last.

Så skulle nog säga minimum 512 helst 1Gb ram å en 433Mhz alpha EV56 eller bättre.

De som stryper på så gamla datorer är ofta I/O prestanda över gammla PCI bussarna. Teori och pracktik är mycket sämre på äldre datorer. Rent teoretiskt klarar en 32bit 33Mhz PCI buss 133Mb/sek medans 64bit klarar 266Mb/sek men oftast långt från sannigen på äldre datorer från 94-99 med PCI buss.

Därför jag kör 64bit PCI platserna för maximal prestanda.

Du måste boota från någon av onbord kontroller korten antigen SCSI eller PATA.
Dock fins det maskiner som digital personal workstation "a" serien som ej stödjer boot från scsi i SRM läge för dom her en icke stöd adaptec scsi kontroller i SRM läge så får kolla upp vad man köper för maskin. Går å köra linux ändå på SCSI men med lite mer bel så att säga. Måga bootar upp det från PATA sedan mountar resterande från SCSI tex.

kan desutom säga att orginal SCSI diskar i så gammla maskiner låter mycket mer än modärna scsi eller vanliga diskar. Mina 2st 4Gb överöstade 15st vanliga pata och sata diskar lätt så byte av scsi disk om man ska befinna sig i samma rum är å reckomendera.

Hårdvaruriad är ganska menigslöst på dessa gammla maskiner såvida man inte hittar ett 32 eller 64bit PCI som har NATIVE stöd i linux kernel. Kan nog glöma å kompilera några divisar till dem från en tillvärakre. Har prövat promies/hightech bland annat men misslykas på asambler å tror det är delvis Intel i386 specefik asemblerkod till sådana drivisar så skulle i så fall alldrig vara möjligt oavset opensource eller ej utan en total omskrivnig av drivisarna.

Sil 3112/3114 eller 3124 är bra chip att sattsa på om man vill ha ut maximalt av chipet i linux med NATIVE stöd i kernel (säger utveklarna själva so no bullshit) därför jag valde att köpa ett PCI-X baserat 3124 kort från dustin.
Var rätt svårt å hitta sådana PCI-X baserade kort kan jag säga.

Så min setup ser ut så här just nu.
1st CD rom på pata kontrollern på moderkortet. Bootbar så skart å avänds för att isntallera OS etc.

1st Seagate cheetah 73Gb 10000rpm U320 SCSI disk ansluten till onbord SCSI kontrollern på Alpha maskinen. Används för att boota och köra oprativsystemet som är gentoo.

3st Maxtor 320Gb SATA 2 diskar anslutna till PCI-X baserat Sil3124 kort med SATA2, NCQ, Hot-plug stöd etc etc. Används till raid5 arayn.

Alpha maskinen kan inte se SATA kortet eller dess diskar i SRM utan först när linux tar över booten som burken känner av dom.
Det gäller alla x86 baserade PCI kort oavset bios eller ej då alpha maskinens HW emulering för x86 inte stödjer bios för kontrollerkort. Klarar av att initsiera VGA grafikkort dock från x86 PC maskiner.

Så pga iget stöd för boot och i princip inga passande HW raid5 krot så kan man lika väl gå p åett biligt sil3112/3114 eller 3124 kort för mellan 300 och 900Kr istället å få bra komptabilitet å prestanda. Stoppa i ett promies kort är bara slöseri på pengar eftersom amn inte kommer nytja funktionerna på kortet ändå och promies korten native tom har sämmre stöd så som avsaknaden av hot-plug stöd om man vill hot-swapa diskarna tex. Krävs dock rätt ny kernel typ 2.6.18 eller liknande kör rc kandidat själv på min burk för att hot-plug ska fugnera nogorlunda. Men stödjet växer mer å mer för det men sil chipen verkar bra om amn läser linux sata faq'n.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har ett externt SCSI glogic 68-pin kort som har suttit i en Digital Alpha 500au (som saknade scsi 68-pin på moderkortet). intresserad? Det står till och med Digital Equipment på kortet. kortet har givetvis externt SCSI också. 50-pin finns också på kortet.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

beror ju på vad det kostar. Är extremt fattig just nu pga sjukkassan så typ nästan alla pengar jag sparade å hade över gick te alpha burken. Sedan bör det ju i så fall vara halvlägds 32bit PCI har okuperat alla 64bit platser med PCI-X kort just nu Vet ej vad jag ska ha det te just nu heller då hehe men kanske kommer på nåt.

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Det kanske kan vara bra att ha. Eller inte. Tänkte kanske 200kr, skicka pm vid intresse.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

hur e strömförbrukningen på den burken?
trevlig leksak annars

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hmm, nätagregatet ligger på 300W samt 12A på 12V-linan.
Mer kan jag inte säga.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
hur e strömförbrukningen på den burken?
trevlig leksak annars

Inte mätt vad den drar men ska införskaffa UPS när jag får råd så kanskem an kan se det den vägen.
Mitt nätag är på 430W om man läser på det men står 300W i databladet men dom har nog ersat det på senare modeler med 430W eller nåt.

Permalänk
Medlem

Kul projekt!

Som du själv konstaterat så är det ju främst skrivprestandan som blir lidande i RAID5.

Hur som helst så är det väl så att du fått en snabbare maskin om du utgått från något vanligt x86-baserat med samma budget, men det hade ju förstås inte varit lika roligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Inte mätt vad den drar men ska införskaffa UPS när jag får råd så kanskem an kan se det den vägen.
Mitt nätag är på 430W om man läser på det men står 300W i databladet men dom har nog ersat det på senare modeler med 430W eller nåt.

Hmm, jag vet vad du menar.
Det står nätagregatets specifikationer på utsidan, men de stämmer inte. Jag plockade ut ett nätagregat och kollade. Det står 300W på det, men jag vet inte. Du kanske har ett 430W.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Det lär väl inte dra så himla mycket, min dator (visserligen en vanlig x86-baserad, men den borde vara mer krävande) drar mellan 100-150W vid normalt användande. Så det lär inte vara särskilt krävande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Det lär väl inte dra så himla mycket, min dator (visserligen en vanlig x86-baserad, men den borde vara mer krävande) drar mellan 100-150W vid normalt användande. Så det lär inte vara särskilt krävande

Det är ju ett gäng diskar i alla fall, 2x 10krpm och 3x 7.2krpm... I övrigt borde den väl bara vara som vilken maskin som helst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad jag kan minnas (körde mycket Alpha i början på 90-talet när det var det snabbaste man kunde få tag på) så fungerade NT alldeles utmärkt, DEC hade dessutom en på den tiden mycket intressant programvara (tror den hette DX32) som emulerade x86 programvara och samtidigt som den kördes omkompilerades den till alphanative kod och ju mer du körde programvaran desto mer blev omkompilerat och det gick snabbare och snabbare, visserligen blev de feta binärfilerna rätt stora men det fungerade jäkligt bra.
Tyckte att det var jäkligt synd att DEC inte kunde ta vara på sin hårdvara, men utan deras nedgång hade inte AMD haft den position de har idag (arkitekturen bakom K7 och K8 har ett starkt Alpha-arv liksom Hypertransport)

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Vad jag kan minnas (körde mycket Alpha i början på 90-talet när det var det snabbaste man kunde få tag på) så fungerade NT alldeles utmärkt, DEC hade dessutom en på den tiden mycket intressant programvara (tror den hette DX32) som emulerade x86 programvara och samtidigt som den kördes omkompilerades den till alphanative kod och ju mer du körde programvaran desto mer blev omkompilerat och det gick snabbare och snabbare, visserligen blev de feta binärfilerna rätt stora men det fungerade jäkligt bra.
Tyckte att det var jäkligt synd att DEC inte kunde ta vara på sin hårdvara, men utan deras nedgång hade inte AMD haft den position de har idag (arkitekturen bakom K7 och K8 har ett starkt Alpha-arv liksom Hypertransport)

Vet inte om det är samma x86 emulator men vet att det var uppe på tal i genoot-alpha där dom fåt tag på delar av sourcen men tydligen hade stora delar av sourcen till Digitals x86 emulator kommit bort med tiden så igen vat var den fins i dag tyvär annars hade den vart släppt helt som opensource.

PS är 1x 10Krpm scsi disk i den nu å den drar nog dett dubla mot en vanlig disk tipapr jag på. läste alldrig specen men den blev Sjukt varm utan lite acktiv kylning.

Processorn drar ca 46W med vad jag läst.

Permalänk

Jäklit nice burk det där lika nice som min Ibm ppc server RS-7024

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning. Tack för tipset om hd-chassit. Den fläkten ser inte tyst ut i och för sig men det får ordnas. Blev lite ställd nu bara vet inte om man ska vänta för det kommer antagligen bli en chocksänkning på hdd om ett år med tanke på den ryktade "titantekniken".
Så jag vet inte om jag vågar investera i hd för 4000 spänn i dag som kommer vara värt korvören om ett år.

Din sign e lite imponerande. Inte alla som kör dual opteron som filserver.

Du borde nog kunna klocka och volta ner allt på dina Amd filservers om du inte kör några tjänster med dom vill säga för att få ner strömförbrukningen. Bara en tanke...

Om du också vill ha tips på UPS så gör APC de bästa UPS:erna. Jag kan varmt rekommendera den i min sign. Andra som Belkin är prisvärda och så men kan surra och ha sig och det går inte av att byta batteriet. Min RS andas kvalitet och jag är väldigt nöjd hittils.

kolla på buggy.nu innan du beställer för det kan skilja flera tusen kronor från ställe till ställe. Datorhandel.se är billiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Trevlig läsning. Tack för tipset om hd-chassit. Den fläkten ser inte tyst ut i och för sig men det får ordnas. Blev lite ställd nu bara vet inte om man ska vänta för det kommer antagligen bli en chocksänkning på hdd om ett år med tanke på den ryktade "titantekniken".
Så jag vet inte om jag vågar investera i hd för 4000 spänn i dag som kommer vara värt korvören om ett år.

Din sign e lite imponerande. Inte alla som kör dual opteron som filserver.

Du borde nog kunna klocka och volta ner allt på dina Amd filservers om du inte kör några tjänster med dom vill säga för att få ner strömförbrukningen. Bara en tanke...

Om du också vill ha tips på UPS så gör APC de bästa UPS:erna. Jag kan varmt rekommendera den i min sign. Andra som Belkin är prisvärda och så men kan surra och ha sig och det går inte av att byta batteriet. Min RS andas kvalitet och jag är väldigt nöjd hittils.

kolla på buggy.nu innan du beställer för det kan skilja flera tusen kronor från ställe till ställe. Datorhandel.se är billiga.

titantekniken????

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Trevlig läsning. Tack för tipset om hd-chassit. Den fläkten ser inte tyst ut i och för sig men det får ordnas. Blev lite ställd nu bara vet inte om man ska vänta för det kommer antagligen bli en chocksänkning på hdd om ett år med tanke på den ryktade "titantekniken".
Så jag vet inte om jag vågar investera i hd för 4000 spänn i dag som kommer vara värt korvören om ett år.

Din sign e lite imponerande. Inte alla som kör dual opteron som filserver.

Du borde nog kunna klocka och volta ner allt på dina Amd filservers om du inte kör några tjänster med dom vill säga för att få ner strömförbrukningen. Bara en tanke...

Om du också vill ha tips på UPS så gör APC de bästa UPS:erna. Jag kan varmt rekommendera den i min sign. Andra som Belkin är prisvärda och så men kan surra och ha sig och det går inte av att byta batteriet. Min RS andas kvalitet och jag är väldigt nöjd hittils.

kolla på buggy.nu innan du beställer för det kan skilja flera tusen kronor från ställe till ställe. Datorhandel.se är billiga.

Går inte å klocak ner vitt jag vet. Minimum fsb är 200Mhz. Går å klocka upp som jag gjort dock. Fins inga multiplicerare eller vcore att ändra heller. Osv.

Alla filservers är föredetta workstations jag haft därav rätt hyffsade spec. Ofta vart det värsta som fans på sin tid.

titantekniken mja har jag inte direckt hört talas om. Nya tekniken för att lagra data på data som används främst på 2.5 diskar har väll knappast halverat priserna å dubblat mägden utryme över en nat heller.....

Så här säger dom alltid.
Lika dant med lead displyerna. Aja dom är billigare å tillvärka än dagens så det kommer bli standard skitsnabbt säger dom....

Skiten kom la ut föra året typ och den första kostade 50 lakan? Vadå billigare? Än så länge ser vi dom inte... samsung säger standard 2008...

Så som alltid är det marknadsföring etc. Fins igen vitts att introducera nya tekniker utan att först suga alla pengar det går ur den gamla först och ta så mö betalt som möjligt av den nya innan folket får råd så med anndra ord kommer det bara finas på det värsta av det värsta ett bra tag i så fall.

Har en APC UPS jag fick som sitter på ena servern. Ända som stör mig med dom är att dom är offline om man inte ska betala en förmögenhet å det fins märken som är avsevärt billigare på line-interactive med högre effeckt också. Bara man kan byta batterier så... får se vad det blir ska ha råd först.

Permalänk
Medlem

Jo det med teknik som du säger är sant.

Men det där med APC fattade jag inte riktigt. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jo det med teknik som du säger är sant.

Men det där med APC fattade jag inte riktigt. :/

APC är ett märke på UPS:er ett mycket bra märke.

Permalänk
Medlem

Lite OT men nätagget i alpha-maskinen är det av vanlig ATX typ?
Antar att det inte är det :\
Möjligt att det finns en adapter?

En server måste vara tyst för att jag ska stå ut med den och jag tror inte att originalprylarna är tysta nog och nätagget är den del jag ogärna moddar onödigt mycket i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
APC är ett märke på UPS:er ett mycket bra märke.

Ja, jag känner till detta. Jag har ju nämligen en själv vilket i och för sig har nämnts i den här tråden och syns i min sign. Men du kanske drev med mig? :/
Jag förstod inte vad du menade med din kommentar ang APC. Men jag var väl inte tydlig nog jag heller.
Offlline menar du att de är förbikopplade batteriet tills det behövs eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ja, jag känner till detta. Jag har ju nämligen en själva vilket i och för sig har nämnts i den här tråden tråd och syns i min sign. Men du kanske drev med mig? :/
Jag förstod inte vad du menade med din kommentar ang APC. Men jag var väl inte tydlig nog jag heller.

ne så nogka kolalr jag inte. Fick man ju nästan köra genom en sökmotor för att hitta ju.

Varför fattar du inte APC om du har en då för?

Nätaget är inte atx komptabilt å det låter medelmycket. varken högljut eller tyst. Byta fläkt i ett ntäag är inte specielt svårt. Gjort det flergånger än jag orkar räkna.

Permalänk
Medlem

Minne till Digital Alpha

Minnen som suttit i en Digital Alpha 500au säljes på tradera.

Länk1: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=35698002

Länk2: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=35697905

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

rätt värdelösa om man inte har 2st exackt liak dana så säljer dom ett på vardera länk så msåte man ju komma över båda. Annars är dom totalt värdelösa i en alpha då den kräver att man krö dom i par. En form av dual channel som vi kalla det i dag kör alpha maskinen dock kräver den att man har dom i par med inte som man kan göra i dag, köra endast en kanal om man vill.

justn u klarar jag mig rätt bra med 768Mb ram. Får jag kosing över å inte har nåt å spendera dom på så kanske men justn u är jag skukskriven å har 200Kr å leva på månaden ut så ne tror inte det blir några minnen för min del förens jag får börja jobba igen när det nu blir.

UPDATE:
hade problems med 2.6.18/2.6.19 kernel. Använde 2.6.19 pga hot-plug stödet men nån bugg så ena disken blev utkasstad som falty hela tiden utan att det var fel på den. Hittade info om problemet i gentoos forum. 2.6.17 rekomenderades men kompilerade inte å saknar vad jag vill minas hot-plug stöd så tanakde hem 2.6.20-rc1 och testade. Problemet verkar borta å raid5 arayn verkar stabil. Men fick ett fint pluss på kanten med Nu bechar radi5 arayn ca 57.46Mb/sek i read! innan låg den på runt 35Mb/sek eller nåt. Nätverkskortet maxar nånstans runt 25Mb/sek typ vad jag testade en gång men överför jag via FTP från servern till min WS så kommer jag upp i ca 27-28Mb/sek helt stabilt. Till den är det fortfarande runt 14-15Mb/sek men pga att det kräver så mö resucher att skriva te den.