Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Jaså, hur gör man det?

Finns det någon bra guide/instruktion som visar hur man flashar via en korsad kabel?

Inte svårare att man kopplar xboxen till datorn (Först måste man välja flash over network i menyn på xboxen.) och går in på xboxens ip i firefox (eller vad man nu använder) och laddar upp bioset. Förutsatt att det är flashbios som ligger på chippet innan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Inte svårare att man kopplar xboxen till datorn (Först måste man välja flash over network i menyn på xboxen.) och går in på xboxens ip i firefox (eller vad man nu använder) och laddar upp bioset. Förutsatt att det är flashbios som ligger på chippet innan

Jasså, okej. Låter ganska enkelt.

Aja, nu har jag fått hem chippet och försöker installera det. Men det är inte så lyckat.

Löde ihop allt och testade men den kunde inte starta. Den började lysa grönt ett litet tag men sen stängs den av med ett pipljud.

Jag vet inte riktigt om jag gör lödningen rätt, jag vet inte hur det ska se ut när det är "klart" och kan övergå till nästa lödning. Hur mycket kontakt behöver tenn:et ha med "pinnarna" och den guldiga kontaktytan?

Hur får man det t.ex se ut så här? http://pici.se/pictures/LrArJf.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Jasså, okej. Låter ganska enkelt.

Aja, nu har jag fått hem chippet och försöker installera det. Men det är inte så lyckat.

Löde ihop allt och testade men den kunde inte starta. Den började lysa grönt ett litet tag men sen stängs den av med ett pipljud.

Jag vet inte riktigt om jag gör lödningen rätt, jag vet inte hur det ska se ut när det är "klart" och kan övergå till nästa lödning. Hur mycket kontakt behöver tenn:et ha med "pinnarna" och den guldiga kontaktytan?

Hur får man det t.ex se ut så här? http://pici.se/pictures/LrArJf.jpg

Du drar lödkolven längsmed pinnen när du har värmt klart. Lite svårt att förklara ,men det ska vara bästa sättet.

Dubbelkolla d0 och kolla att kablarna till dvd, hdd osv sitter i ordentligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Du drar lödkolven längsmed pinnen när du har värmt klart. Lite svårt att förklara ,men det ska vara bästa sättet.

Dubbelkolla d0 och kolla att kablarna till dvd, hdd osv sitter i ordentligt.

Okey, ska göra ett försök imorrn också.

När jag kör igång "vanliga" boxen med chippet avaktiverat så fungerar det utmärkt (har dock inte testat något spel, endast dashboard)

Hur mycket tenn bör det vara på själva kolven? (Jag tar tenntråden och duttar lite på själva spetsen och det blir som en liten klump på kolven, så är det bara att peta med kolven - är det så man skall göra eller finns det andra sätt?)

Tack för ert tålamod med att hjälp till!

Permalänk
Medlem

Då kan det nog vara d0 eller så kan du ha fel läge på switchen på chippet.
Det är dom felen jag kan komma på, eftersom att man löder det andra med en pinheader så kan det inte bli så fel.

Du kan alltid kolla så att det inte är några kortslutningar på pinheadern också (För mycket lödtenn t.ex.).

Permalänk
Inaktiv

Okej, nu har jag försökt ett bra tag, men den vill inte komma igång. När jag lött ihop allting, startat Xboxen så startas den bara normalt, chippet har ingen funktion alls.

D0 har jag dock inte lött ihop på själva moderkortet, endast tryckt in den i det lilla hålet som finns där. ( http://pici.se/pictures/ciXBwV.jpg )

Det kanske är D0 det är fel på? Hur gör man med den?

(Ang. switchen, spelar det nån roll vilken Bank man startar med? Har hört att chippet lyser när det är igång, men det gör den inte)

Permalänk
Medlem

D0 ska också lödas, även om den är lite klurig. Jag antar att du har lött BT också.

Ang switchen så borde det vara två olika versioner av flashbios. SÅ det är dom du väljer mellan. Elller så är det skrivskyddet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
D0 ska också lödas, även om den är lite klurig. Jag antar att du har lött BT också.

Ang switchen så borde det vara två olika versioner av flashbios. SÅ det är dom du väljer mellan. Elller så är det skrivskyddet.

Okej, försökte löda den, men vet inte om jag lyckades. Hålet är ganska litet och vet inte riktigt om den ska tryckas ned i hålet eller bara lödas ihop vid själva hålet.

Kan man på något sätt ta reda på vilken lödpunkt som behöver lödas om? Den lyser inte, och Xboxet startas helt normalt med chippet installerat.

Permalänk
Medlem

om chippet inte blinkar och xboxet startas normalt så är det oftast bt som är fel lött....

Permalänk
Medlem

Det skulle vara logiskt eftersom att det är den som aktiverar chippet.

Permalänk
Medlem

Det har du alldeles rätt i, mate

Permalänk

Om du inte värmer pinnarna ordentligt så kallöder du ju...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det skulle vara logiskt eftersom att det är den som aktiverar chippet.

Har försökt ett par gånger nu men det verkar inte gå. Händer ingenting med chippet, bara det att nu stod det att jag måste kontakta support för att min Xbox behöver support. :S

Aja, jag kommer väl antagligen inte ge upp, kommer fortsätta tills den fungerar eller tills den går sönder helt enkelt.

Kanske måste beställa ett nytt chip... Lödpunkterna är väl inte så fina (enligt min åsikt, men jag vet ju inte hur de ska se ut, så...)

Zack_Ersa: Kallöda? Hur länge måste jag värma upp tennet då?

Permalänk
Medlem

Om du har en kamera så skulle du kunna ta bilder på dina lödningar.

Permalänk
Medlem

du kan löda bt till jord så slipper du switch läget "orginal/chippat"- läge utan bara "chippat"-läge hela tiden även om du trycker på eject.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Om du har en kamera så skulle du kunna ta bilder på dina lödningar.

Har tyvärr ingen digitalkamera här för tillfället... Kan försöka med kameramobil, men det blir inte särskilt bra bild på så nära håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
du kan löda bt till jord så slipper du switch läget "orginal/chippat"- läge utan bara "chippat"-läge hela tiden även om du trycker på eject.

Löda BT till "jord"? Hur, var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Har tyvärr ingen digitalkamera här för tillfället... Kan försöka med kameramobil, men det blir inte särskilt bra bild på så nära håll.

Löda BT till "jord"? Hur, var?

Nån punkt i chassit som är jordad.

Permalänk
Medlem

E du säker på att du har skisser på löd punkterna på just din verision, de e ju ganska viktigt. Sen så finns ju allternativa löd punkter av d0 på 1.6an, kolla sen så du inte fått någe spill av lödtennet på några andra punkter så dom sitter i hopp av misstag! Om du har ett tenn sug så kan du ju ta bort allt tenn o börja om från början, x-box moderkorten e ganska tåliga, så du måste klanta dig rejält om du ska ha sönder nått, lycka till

Visa signatur

G750JX - Processor: i7-4700HQ - Memory: 16384MB RAM - NVIDIA GeForce GTX 770M