Parkera 2,5" disk i USB-chassi

Permalänk
Medlem

Parkera 2,5" disk i USB-chassi

En fundering: När jag drar ur USB sladden på mitt 2,5" chassi (med disk i), hinner disken då parkera sitt "huvud" innan den blir helt strömlös?

Idag så stänger jag disken med "säker borttagning av maskinvara"-funktionen i XP innan jag drar ur sladden, men måste jag det?

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

säker borttagning garanterar bara att inga filer används när anslutningen bryts - oavsett om det är ett usbminne eller en hårddisk

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
säker borttagning garanterar bara att inga filer används när anslutningen bryts - oavsett om det är ett usbminne eller en hårddisk

Hej och tack för svar! Ja det stämmer att man säkerställer att inga "cache" filer inte försvinner ut i cyberspace, men enheten (USB minnet eller HD:n eller vad som helst) stängs även av. Jag inbillar mig att hd:n då parkerar. Frågan är: parkerar den även om man bara helt enkelt sliter ur sladden?
Kanske är det så att parkeringen sker helt mekaniskt med fjäderkraft eller motsvarande? Jag vet inte, därför undrar jag: Vet någon?

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
[...]man säkerställer att inga "cache" filer inte försvinner ut i cyberspace[...]

Onödig kommentar, men det du säger är att man garanteras att alla cache-filer försvinner

Har för mig att läsarmen alltid parkeras när strömmen går.
Skivan fortsätter att snurra ett tag vilket gör att läsarmen inte kommer att röra vid den, och på nåt sätt trycks armen ut mot kanten.
Helt automatiskt och enligt fysikens lagar alltså, oberoende av motorer, backup-batterier och andra elektriska grejer som kan gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den parkerar automatiskt så länge som det är en någotsånär modern disk.
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/op/actParking.... om du vill läsa mer

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar! Fin länk där Velotex, tack för den.
Hd:n ifråga är en Hitachi Deskstar 60Gb från 2006... Undrar om Hitachi "ärvde" den typ av parkering IBM utvecklade och som man kan läsa om i länken...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2