Permalänk

Behöver Råd, ny CPU eller GPU först?

Tjenna! jo de är så att jag sitter här och funderar på om man ska
uppgradera CPUn först, eller köpa nytt Grafik kort först?

jag sitter med detta system:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 4000+ 2.4Ghz San Diego
Processorkylare: AMD original
Moderkort: DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR
Minne: 2x 1024MB Corsair XMS Xpert Series PC3200 @ 3-3-3-8
Grafikkort: Sapphire Radeon X1600PRO 512mb
Hårddisk: Western Digital Caviar SE16 7200rpm 320GB
Nätaggregat: Hiper Type R 580W
Övrig kylning: 1x140mm insug och 2x80mm + 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: ASUS 1608P3S, Aerocool Aeroengine 2 chassi
Temperaturer: ~43C processor med full belastning

jo jag sitter och funderar på att antingen köpa ett nytt grafik kort först
(närmare bestämt Radeon X1950XTX) eller ny CPU (kan få tag i en Athlon FX-60 relativt billigt)

jag spelar mycket och märker att kortet jag sitter med nu är helt enkelt inte tillräckligt för min del, och ska jag köpa ett nytt så blir de ett X1950XTX.

frågan är bara om man får en flaskhals effekt med en 4000+ och därför bör uppgradera CPU innan man tänker på grafik kort?

någon sade att man behöver uppgradera om man sitter med 3500+ & neråt för att slippa flaskhals med det kortet, tänkte höra vad ni som
kan har att säga om det

/Robin

Permalänk
Medlem

Köper man i afär så säger jag direckt ett nytt grafikkort först då ditt nuvarande håller tillbaks systemet ordentligt. Å anndra sidan blir grafikkorten bara billigare å billigare så har du bra deal på FX-60 på G så är det ju knepigare. Dock lär som sagt ett grafikkrot göra mycket mer än CPU:n gör.

Permalänk

hehe jo det var det jag misstänkte, sitter ju i ett litet dilemma nu
men om jag skulle köpa CPUn nu så skulle det dröja ett ganska bra tag innan jag skulle ha råd med ny GPU & vise versa,

så om mitt 4000+ inte har några problem att få ut full effekt ur ett 1950XTX, så kör jag troligen på ett nytt grafik först kort istället.

kan få tag i en sprillans ny FX-60 utan kylare för 3000kr,
och ett sapphire 1950xtx går på 3495kr på komplett, så vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

spelar du msät så kommer en ny CPU inte göra nån skillnad. Å det går troligen å klocka din processor i alla fall 200-300Mhz om mobo/minne itne ger sig först. Själv har jag alltid måndags ex oturvid clockning Senaste försöket så fick ajg skit mobo som inte rebootar vid clockning av nån anledning hehe. Men nyt GFX ger mycket mer än en ny cpu i spel.

Ett smarigt gfx!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327407

Permalänk

hehe okej då blir de troligtvis ett nytt GFX jo jag har kollat runt lite och folk ska ha kommit upp i 2.9ghz med denna CPU, dock har jag aldrig klockat själv så jag vet inte riktigt om man vågar sig på det

sen tänkte jag att det är ju inte en dual core, menmen får skaffa ny CPU vid ett annat tillfälle i såfall i första hand GFX, sedan planerar jag nytt tangentbord och headset & lite sånna grejer

hehe jo det ser smarigt ut! men detta mobo är avsett för radeon, crossfire o.s.v ;P och ett 1950xtx är riktigt bra enligt reviews, och billigare, har iallfall inte råd med ett 8800gts

Permalänk
Medlem
Permalänk

jo de e sant, ärs de blir ett 1950xtx tack för hjälpen iallafall, och snabba svar!

Permalänk
Medlem

Ja du blir säkert nöjd. Själv köpte jag ett 7900GTX för 4K 2 månader inan G80 kom ut men är msät för att 7900GTX har så fet orginal kylare att det passar min kraftfulal men tysta rigg perfeckt och sedan kör jag linux så nvida som gäller.
Kan köra 16X AA och FSAA i dom flesta opengl grejor i linux på 2st 17TFT samtidigt så igen skulle få mig att köpa ett 8800 kort om det inte vart lika tyst och ännu mindre ett ati kort så behoven är ju olika.

Blir nog bra klös i burken. Clocka så det rycker!