Bästa programmet för att få tillbaka filer?

Permalänk

Bästa programmet för att få tillbaka filer?

Hej.

Jag har blivit anlitad av ett företag attfixa deras dator som hade kraschat förut. Det är en IBM dator och det första de gjorde vara att ta kontakt med dem men de sa bara arr de inget kunde göra med att deras filer ligger någonstans på hårddisken.
De anlitade en "dator-snubbe" aom kom och kollade på datron, men tydligen inget kunde göra. Men den dumme fan hade då installerat om XP och försökt köra med "systemåterställning" men då sa att det inte gick då han inte kunde återställa till något datum före det han hade installerat om windows (vad hade han förväntat sig egentligen?)

I alla fall så kom det här företaget med datorn över till migg jobb under lovet (jag pluggar IT på gymnasiet ochjobbade några dagar hos farsan under sportlovet) de ville dåatt jag skulle ta en titt på datorn och se om jag kunde få tillbaka något.

Det jag har provat med är väl bara "PC Inspector File Recovery" har jag för mig att porgrammet heter. Detta har jag tidigare kört på en av mina krachade hårddiskar och kunde då välja mellan de olika operativsystemen som varit installerade, dock så kunde jag inte göra det denna gång. Jag hittar de filer som jag ska hitta men är inte säker på om det är de som jag vill ha. (Alla filer finns på datorn i det nya operastivet men i nya verisiopner, de vill ha tillbaka de gammla som innehåller väldigt mycket data om kunder osv. som de behöver ha tillbaka, det handlar om acces databaser).

Har någon något tips på bra program ellert knep att prova för att kunan få tillbaka de filerna jag vill?
Är det något som är oklart så är det bara att fråga!

// Mathias

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Okej, går det bara att köra programmet i konsol eller kan man köra i grafiskt läge?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Okej, går det bara att köra programmet i konsol eller kan man köra i grafiskt läge?

Det körs i konsol.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

okej, men grejen är ju att de filerna jag vill åt redan finns på hårddiskren och jag vet precis vart de finns, men det är det att de är de nya verisionerna av de filerna, jag vill åt de filer som heter precis likadant, ligger åp samma plats men de tidigare varianterna av dem, de som fortfarande innehåller all data.

kan kan bara komma åt filer som ligger på HDDn med det här programmet eller kommer jag att kunna återställa gammla filer och kopiera över dem till annan media?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Du kommer att kunna återställa gamla filer om de inte blivit överskrivna. Ominstallationen av Windows har troligen bara skrivit över operativsystemets gamla filer, så chansen att återskapa användardatat är god. Om möjligt gör en avbild av disken och jobba med den.Läs manualfilen http://foremost.sourceforge.net./foremost.html.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

okej, om det funkar (och jag får det att fungera) så är jag dig mycket tacksam och nog företaget som anlitade mig också

göra en avbild, hur?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

I Linux och andra *nix OS görs en avbild lättast med dd (ingår i alla distributioner och finns portad till Windows). Norton ghost i Windows är en möjlighet..

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag använder vanligen Get Data Back för samma sak, men det är en komerciell mjukvara. Altså, Foremost är kanske ett lämpligare alternativ för just det här, speciellt som det är gratis.

Tyvärr är väll risken stor att filerna du vill ha återställda helt, eller delvis överskrivits. Då får återkomma så att vi andra får vår nyfikenhet stillad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Menar du "Get Data back For NTFS" ?
Hittade en test verision på det förut en gång, vad kostar det att köpa då?

Haha jodå det ska jag göra

EDIT:
LAddade hem det programmet från deras sida (demo verision) och det verkade ju funka, dock så kan jag inte kopiera de filer jag hittat då jag inte kan regestrera programet.

Så jag laddade hem det där foremost, rar:ar upp det och hittar bara massa typ C eller C++ filer, vad ska jag göra med dem nu då? (jag programmerar bara i C#, java annars)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Du skall kompilera det. Utdrag ur readme filen:

INSTALL FOREMOST
--------------------------------------------

To run foremost, you must:

- uncompress the archive
- compile
- install

Here's how to do it:

LINUX:
$ tar zxvf foremost-xx.tar.gz
$ cd foremost-xx
$ make
$ make install

BSD:
$ tar zxvf foremost-xx.tar.gz
$ cd foremost-xx
$ make unix
$ make install

SOLARIS:
$ tar zxvf foremost-xx.tar.gz
$ cd foremost-xx
$ make solaris
$ make install

OSX:
$ tar zxvf foremost-xx.tar.gz
$ cd foremost-xx
$ make mac
$ make macinstall

On systems with older versions of glibc (earlier than 2.2.0), you will get
some harmless warnings about ftello and fseeko not being defined. You can
ignore these.

If you ever need to remove foremost from your system, you can do this:

$ make uninstall

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

get data back har jag använt med framgång när jag råkade formatera om utan att ha backat upp

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

mm men det kostar massa pengar, pengar som jag inte vill lägga ut på detta program, känns inte riktigt som att det är värt det.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

inne i samma bana. min D: gick bort precis. Notera inte den som ja har windows på. så jag tänkte kolla är det fortfarande GetDataBack som är bästa att använda eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W