Bild på 8800 Ultra

Permalänk

Ultra... mmmm, smaka på ordet! Härligt att det har kommit tillbaka!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
När lanserars separata nätagg för 3D kort samt att chassin får monteringsplats för dessa?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325874

Dom är närmare än du anar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
varfär ska man ha det då stort? gör skiten mindre och energisnålare istället.

Helt rätt. Tex intel har ju fattat konceptet med C2D som är relativt energisnål, så varför måste Nvidia och ATI ligga efter? Börja producera med lägre nm och tänk över designen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Hatar kort som tar upp två stycken slots. Skulle aldrig köpa något sådant kort.

Återligen helt rätt. Det stör mig att korten ska vara så enorma.

För mig är det framför allt ljudnivå som är ett problem; jag kör en i princip ljudlös dator och byter alltid ut heatsinks mot after-market modeller som Zalman och kör fläkten på minimum. Har dock uppgarderat till en 24" Dell skärm, och mitt 7900GT kommer inte att klara de nya spelen i native upplösning. Jag vet att jag måste köpa ett sånt här monster förr eller senare, men jag kan ju fortfarande klaga

Permalänk
Slipsmannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiizard
Meningslöst att köpa ett sånt här kort om det kommer kosta 1-2000kr mer än 8800gtx.

Någon som har koll på vad ett sånt här kort kommer kosta? Runt 5-6k? Så går GTX ner till 4-5k och GTS 3-4k.

Ne jag tycker grafikkort är aldeles för dyrt alltså. Att man ska behöva lägga så mycket pengar för att klara sig i dom nya dx10 spelen i hög upplösning.

ja det kan inte vara lätt att vara fattig, sluta böla om att korten är för dyra, och anpassa istället efter vad du igentligen "behöver" ..

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newron
Helt rätt. Tex intel har ju fattat konceptet med C2D som är relativt energisnål, så varför måste Nvidia och ATI ligger efter? Börja producera med lägre nm och tänk över designen.

Jag håller med om man kan göra en propp så pass liten som den är varför inte ett grafikkort? JAg tror och hoppas på att grafikkortens era som instickskort snart är över.

Tänk hur grymt det skulle vara med en exta socket på mammabrädan där man klämde på en till processor dedikerad till grifikprocesser och att denne använde sig av datorns intärnminne. Detta tror jag ät dit amd vill komma med sitt uppköp av ati.

Permalänk
Medlem

Dr. d00d:
Det du syftar till är ju integrerad grafik i princip, så fort du använder internminnet så får man garranterat bara basprestanda, det kommer förmodligen ta en sisådär 10-15 år innan integrerad grafik har samma prestanda som hi end idag!

En processor är inte särskilt mycket mindre än grafikprocessorerna, iaf inte förpackningen, det som gör att de verkar mindre är ju att man bygger kylaren på höjden istället för på bredden. Vilket också för mig till nästa synpunkt, ni som tycker de ska ha så liten och tyst kylare, ta en titt på er processorkylare och betänk sen att en grafikprocessor är avsevärt mycket mer komplex och avancerad!

Och visst det skulle säkert GÅ att använda en enslotskylare, men hastigheten som den fläkten skulle behöva snurra i för att kunna kyla kortet skulle vara horribelt hög, precis som den medföljande ljudnivån!

Det finns DX10 kort från ca 800kr, vill ni inte ha varmt, stort och stor-kylare kort köp ett sådant eller lite dyrare, men kom då inte och kräv samma prestanda i ett sådant som i hi-end modellerna, det heter hi-end av en anledning!

Såja, nu har jag väl klagat färdig för den här gången

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Dr. d00d:
Det du syftar till är ju integrerad grafik i princip, så fort du använder internminnet så får man garranterat bara basprestanda, det kommer förmodligen ta en sisådär 10-15 år innan integrerad grafik har samma prestanda som hi end idag!

Såja, nu har jag väl klagat färdig för den här gången

Fan vad Du svammlar. Det här med "data" verkar inte riktigt vara din grej, tyst och lär istället.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Fan vad Du svammlar. Det här med "data" verkar inte riktigt vara din grej, tyst och lär istället.

Kändes det lönt att kommentera på låg nivå? Fick du ut något av det? "Tyst och lär istället"? Skriv du vad som ska läras ut som vi kan ta in och om inte så kan du va tyst istället för att skriva kommentarer på dagisnivå.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Då får det vara så att jag inte får uppleva prestanda.

Jag bryr mig inte om att köra högsta upplösning med alla detaljer på, på en 52" skärm i 200 fps i ett spel som inte ens är släppt ännu.
Bara jag får typ 1024x768 och hyfsad FPS på typ 6 i något någorlunda okej spel, så duger det för mig.

Mitt nätverkskort, TV kort, ljudkort, och SCSI kort behöver ingen fläkt, varför ska då mitt grafikkort göra det?

Tråkigt att folk tolererar nästan vad som helst, stora grafikkort med 30+ cm PCB, stora högljudda fläktar, tunga heatsinks, drar hur mycket ström som helst, och kräver 2 platser.
Skulle du köpa ett grafikkort som tog upp 3 platser också, bara för prestanda?

Är du på riktigt?
Vad då tolererar???

Om jag vill ha ett en SNABBT grafikkort så måste jag ju liksom förstå att det blir stort och varmt.
Du som inte vill ha ett SNABBT grafikkort köper inte ett sådant, du köper ett sådant här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315166
eller
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305700

Så, om du inte vill ha ett reaplan utan en cykel så köper du en cykel.
Ja, jag skulle köpa et grafikkort som tog 3 platser om jag vill ha den prestandan som det kortet kommer ge.

Du är helt ute och cyklar. På dig verkar det som det inte existerar små grafikkort idag.
Förstår du ärligt talat inte varför korten är så stora idag?
Det är p.g.a. värmen, dom bli så satans varma att dom måste ha mycket kylning. Sedan måste luften snabbt komma från kylflänsarna och då är det smartas om luften kommer UT ur lådan, därför tar dom och skeppar ut luften på kortplatsen under.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kändes det lönt att kommentera på låg nivå? Fick du ut något av det? "Tyst och lär istället"? Skriv du vad som ska läras ut som vi kan ta in och om inte så kan du va tyst istället för att skriva kommentarer på dagisnivå.

*nyper i kinden* Hur fantastiskt svårt kan det vara att räkna ut att amd/ati bygger på gddr4 på brädan direkt eller har en 512bits sockel för kislet?

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk

jag vill bara köpa kylaren, den e så sexy. sen klämmer jag fast dden på mitt 8800gts

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Fan vad Du svammlar. Det här med "data" verkar inte riktigt vara din grej, tyst och lär istället.

(Offtopic: Konstruktivt meddelande!)

Dr. d00d skrev:

Citat:

Tänk hur grymt det skulle vara med en exta socket på mammabrädan där man klämde på en till processor dedikerad till grifikprocesser och att denne använde sig av datorns intärnminne. Detta tror jag ät dit amd vill komma med sitt uppköp av ati.

Jag påpekade i min tur att om man använder sig av internminnet så kommer det inte spela någon roll hur kraftfull själva grafikprocessorn kommer vara, då minnet kommer bromsa det något grymt. Det här i bakgrund av att tråden handlar om ett rejält hi-end kort och inte integrerade budgetlösningar.

Näe, du har nog rätt, jag är inte lika intresserad av "data" jag är mest intresserad av själva hårdvaran!

Undrar vem det är som skulle behöva lära jag? Undrar förresten varför du reagerade så starkt på ett meddelande som var ett svar på en helt annan persons inlägg!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
*nyper i kinden* Hur fantastiskt svårt kan det vara att räkna ut att amd/ati bygger på gddr4 på brädan direkt eller har en 512bits sockel för kislet?

Vad har det med hans inlägg att göra??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det finns en andledning till att grafikkort är som dem är, speciellt high-end modellerna. Var tror ni att all värme skall gå om man ej har en kylning?
Jag kan ta en generellt exempel, till och med i dem dyraste bilarna finns det kylare för motorn, Det låter, Det är stort, men det finns en Andledning till att den existerar. Grafikkort tillverkare som Nvidia/ATi sätter inte på gigantiska kylare för skojs skull, dem gör det för att det krävs.
Herregud, tänk lite logisk, hur tror du din 8800 (om du nu skulle ha en) skulle prestera utan en kylare ? Eller din processor utan en stor heatsink Plus en stor kylare på den?
Vill ni ha prestanda får ni ta och förstå andledningar till varför saker är som dem är, och inte komma med "oh min tv kort har inte kylare varför ska min grafikkort ha det ?!?!?!?!"

.... herregud

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Då får det vara så att jag inte får uppleva prestanda.

Jag bryr mig inte om att köra högsta upplösning med alla detaljer på, på en 52" skärm i 200 fps i ett spel som inte ens är släppt ännu.
Bara jag får typ 1024x768 och hyfsad FPS på typ 6 i något någorlunda okej spel, så duger det för mig.

Mitt nätverkskort, TV kort, ljudkort, och SCSI kort behöver ingen fläkt, varför ska då mitt grafikkort göra det?

Tråkigt att folk tolererar nästan vad som helst, stora grafikkort med 30+ cm PCB, stora högljudda fläktar, tunga heatsinks, drar hur mycket ström som helst, och kräver 2 platser.
Skulle du köpa ett grafikkort som tog upp 3 platser också, bara för prestanda?

Mr.klagameränduförstår, det finns gott om moderkort med integrerad grafik, bara köra och knipa. Du har ta mig fan alltid något att klaga på.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D4
Liknar ett glasspaket, från hemglassbilen kanske?
Nåja, jag trivs med gamla hederliga zalmankylningen på mitt radeon 9800p.

hehe samma, samma, den ska lätt hålla i 2 år till

Permalänk
Medlem

Svårt att se på bilden men radialfläkten har väl blivit dubbelt så bred, så att 2 st kortplatser under kortet blockeras?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

var det inte snack om ddr4 minne, var det alltså felaktigt.

Permalänk
Avstängd

8000kr+ ryktas det.
men klocka ett vanligt gtx så hinner man ikapp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Dr. d00d:
Det du syftar till är ju integrerad grafik i princip, så fort du använder internminnet så får man garranterat bara basprestanda, det kommer förmodligen ta en sisådär 10-15 år innan integrerad grafik har samma prestanda som hi end idag!

En processor är inte särskilt mycket mindre än grafikprocessorerna, iaf inte förpackningen, det som gör att de verkar mindre är ju att man bygger kylaren på höjden istället för på bredden. Vilket också för mig till nästa synpunkt, ni som tycker de ska ha så liten och tyst kylare, ta en titt på er processorkylare och betänk sen att en grafikprocessor är avsevärt mycket mer komplex och avancerad!

Och visst det skulle säkert GÅ att använda en enslotskylare, men hastigheten som den fläkten skulle behöva snurra i för att kunna kyla kortet skulle vara horribelt hög, precis som den medföljande ljudnivån!

Det finns DX10 kort från ca 800kr, vill ni inte ha varmt, stort och stor-kylare kort köp ett sådant eller lite dyrare, men kom då inte och kräv samma prestanda i ett sådant som i hi-end modellerna, det heter hi-end av en anledning!

Såja, nu har jag väl klagat färdig för den här gången

Jag förstår precis vad du menar men om man har en dedikerad processor till garfiken (skillnaden är att den inte sitter på ett kort) så kan man väl ändå inte kalla det för integrerad grafik?

Men minnet blir inte lika självklar men vem sade att detta skulle kunna ske om 1 eller två år jag talade snarare om 5 - 10 år. För då har man troligen förfinat sina tillverkningsprocesser till den gard att man kan göra minnen värdiga att vara grafikminne som ddr stickor (dock kommer det troligen inte heta ddr).

Det kanske inte framgick av mitt inlägg men jag talade snarare om en framtidsvision än någonting som idag ska ses som realistiskt.

Permalänk

Vet inte riktigt hur långt nvidia hade tänkt komma med Ultra men i mina ögon så verkar ju inte prestanda-boosten jämfört mot GTX inte vara alltför stor. Så ett GTX-köp känns ju mest lönsamt ändå, precis som många befarade när de pågick snack om Ultran för 1-2månader sen eller om de var 3 till och med.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ja om det inte är några större skillnader förutom klockfrekvensen så kan man lika gärna köpa ett GTX och klocka upp det i samma hastigheter som Ultra.

En fråga bara, vad betyder "paper lunch" som vissa snackar om ibland?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Är du på riktigt?
Vad då tolererar???

Om jag vill ha ett en SNABBT grafikkort så måste jag ju liksom förstå att det blir stort och varmt.
Du som inte vill ha ett SNABBT grafikkort köper inte ett sådant, du köper ett sådant här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315166

hahaha klockrent!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Ja om det inte är några större skillnader förutom klockfrekvensen så kan man lika gärna köpa ett GTX och klocka upp det i samma hastigheter som Ultra.

En fråga bara, vad betyder "paper lunch" som vissa snackar om ibland?

Har jag fattat det rätt betyder det att prylen som är paper launchad (snygg svengelska) inte finns mer än på papper ännu eller egentligen inte finns i butikerna att köpa för oss vanliga dödliga men det ändå pumpas ut lovord om just den prylen vecka efter vecka och månad efter månad. Det enda som finns är alltså specifikationerna och inget mer. En äkta paperlaunch är ju Duke Nukem Forever :D, om man nu kan snacka om det i mjukvarutermer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Har jag fattat det rätt betyder det att prylen som är paper launchad (snygg svengelska) inte finns mer än på papper ännu eller egentligen inte finns i butikerna att köpa för oss vanliga dödliga men det ändå pumpas ut lovord om just den prylen vecka efter vecka och månad efter månad. Det enda som finns är alltså specifikationerna och inget mer. En äkta paperlaunch är ju Duke Nukem Forever :D, om man nu kan snacka om det i mjukvarutermer.

Fel, en paper launch är när en vara enligt tillverkaren är släppt men igentligen inte finns att få tag på någonstanns. Tex Pelles Grafik släpper sitt kort PelleXKB 1024MB DDR den 13/1 2008, men ingen affär får några kort tills 13/2 2008. Då har den varit släppt i en månad (enligt tillverkaren) men i verkligheten så har den inte gått få tag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocSin
Fel, en paper launch är när en vara enligt tillverkaren är släppt men igentligen inte finns att få tag på någonstanns. Tex Pelles Grafik släpper sitt kort PelleXKB 1024MB DDR den 13/1 2008, men ingen affär får några kort tills 13/2 2008. Då har den varit släppt i en månad (enligt tillverkaren) men i verkligheten så har den inte gått få tag på.

Det var så jag menade, förklarade nog dåligt bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

8800 ULTRA är nog fortfarande skrot jämfört värme/pris eftersom nvidia så desperat försöker prångla ut snabbare klockade versioner av G80,dom börjar ju känna sig nervösa verkar det som:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Discokungen

Men nu får de ju ta och ge sig med storleken. =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag längtar till G192857215125125 ... undrar när vi når VR ? ^_^

*fortsätter drömma*

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2