Permalänk
Medlem

Jag tycker situationen är väldigt intressant att diskutera med tanke på att det finns så skilda uppfattningar om vem som gjort fel.

Överlag håller jag med Driver 61 och särskilt kommentaren på YouTube, vilken förenklat lyder:
Okej, du får den blöta utsidan med slicks, lycka till! Du får precis så mycket utrymme jag behöver lämna / Bottas.

Men @FlytPojken du har missuppfattat mitt inlägg. Jag gav dig bara en förenklad förklaring till vad racing line är och sedan överlag hur situationen var på Imola. Jag kunde givetvis ha varit tydligare.

Givetvis är slicks snabbare om banan är tillräckligt torr.
Givetvis var det inte "is" till höger om den torra linjen under hela loppet, desto mer det torkade desto mindre halkigt blev det.
Givetvis kunde bilar köra ut med slicks från pit exit till höger utanför den torra linjen eftersom de inte kommer i närheten av farten GR har. Plus att han saknar downforce från sin öppnade vinge. Jag förstår dock inte hur det här eller tid för däckbyte är relevant.

De bättre förarna ligger alltid på gränsen av vad bilen klarar av, dvs. "the limit of grip" för att kunna köra så fort som möjligt. I en snabb vänstersväng med slicks är det givetvis en större risk att ha sina två högerhjul på det blöta gentemot att ha sina två högerhjul på det torra...

För er intresserade skulle jag även rekommendera Chain Bear på YouTube.

Tips
Permalänk
Skrivet av Flipper:

Jag tycker situationen är väldigt intressant att diskutera med tanke på att det finns så skilda uppfattningar om vem som gjort fel.

Överlag håller jag med Driver 61 och särskilt kommentaren på YouTube, vilken förenklat lyder:
Okej, du får den blöta utsidan med slicks, lycka till! Du får precis så mycket utrymme jag behöver lämna / Bottas.

Men @FlytPojken du har missuppfattat mitt inlägg. Jag gav dig bara en förenklad förklaring till vad racing line är och sedan överlag hur situationen var på Imola. Jag kunde givetvis ha varit tydligare.

Givetvis är slicks snabbare om banan är tillräckligt torr.
Givetvis var det inte "is" till höger om den torra linjen under hela loppet, desto mer det torkade desto mindre halkigt blev det.
Givetvis kunde bilar köra ut med slicks från pit exit till höger utanför den torra linjen eftersom de inte kommer i närheten av farten GR har. Plus att han saknar downforce från sin öppnade vinge. Jag förstår dock inte hur det här eller tid för däckbyte är relevant.

De bättre förarna ligger alltid på gränsen av vad bilen klarar av, dvs. "the limit of grip" för att kunna köra så fort som möjligt. I en snabb vänstersväng med slicks är det givetvis en större risk att ha sina två högerhjul på det blöta gentemot att ha sina två högerhjul på det torra...

För er intresserade skulle jag även rekommendera Chain Bear på YouTube.

Jag håller med kommentaren. Sen har vi ju olika uppfattningar om vad "den blöta utsidan" är.

Med alla dina givetvis så bör du ju förstå vad jag menar. Den sista punkten. Handlar inte de mer om hur aggressiv man är på gasen och hur stilla man håller ratten? Jag tyckte vi såg flera bilar som snurra för de var för aggressiva på gasen och ratten, när de skulle värma däck. Den inputen från pitexit, även om det inte är toppfart är ändå information. Det är relevant för att förarna har känt på asfalten ut ur pit exit, och har en idé om hur greppnivån är. Däckbytet är 100% relevant för förarna har ju sina upplevelser var på banan där slicks inte fungerar och var slicks är en fördel. Se bara på Lewis som på sina slicks bara glider ut.

Med all denna informationen och dina givetvis. Är det inte då fullt rimligt att Russel attackerar en linje där han har sin vänster sida på en torr linje? Om han vill vara en bättre förare så försöker han ju veta var gränsen går för greppet. 2 hjul på det torra är ett exempel på vad jag skulle säga ligga på gränsen. Sen som du säger är två högerjul på det blöta i en vänster extremt dåligt. Men som jag sa, hastigheten fanns där och Russel hade kunnat dra sig inåt i det torra spåret efter han hade passerat Bottas och haft alla 4 hjul på den torra linjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag tycker att vi dödar diskussionen om Bottas v Russell här och nu. Russell har tagit på sig att det var hans fel, men att han önskade att Bottas gjorde annorlunda i incidenten. FIA har reglerat det som en race incident och således är det redan historia.

Det börjar bli lite hett i diskussionsfältet tycker jag. Kan en moderator hålla med?

Nu återgår vi till vanligt F1-snack tycker jag!

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Ronnie Peterson så klart. Aldrig funnits någon som kunnat åka på tvären genom kurvorna som han och göra det snabbt!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Icetec:
Skrivet av evil penguin:
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker ni ger varandra en rejäl cyberkram och går vidare. Agree to disagree, man måste inte få sista ordet när det är uppenbart att man inte håller med varandra 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Har bara tittat på säsongerna 2014-nutid. Men har så klart sett en hel del dokumentärer och sammandrag om diverse förare. Får nog säga att Senna är en favorit, tråkigt att det gick som det gick. Hade varit kul att se hur långt han hade kunnat gå. Hamilton kanske hade haft ett svårare rekord att slå, vem vet 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Schumi såklart.
Vad han lyckades med i Benetton är ju helt makalöst.

Många säger Senna såklart.
Men Sennas storhet ökar ju med varje år som går och med varje tårdrypande dokumentär om hans liv.
Följde F1 redan innan Senna satt sig i en F1'a.
Och även om han ibland var bra så minns man ju mer det evinnerliga gnällandet på allt och alla när det inte gick som han ville.
Det var ju inte bara en gång han "råkade" köra av eller fick något mystiskt fel på bilen när han såg att det inte skulle gå bra i loppet.
Eller klassikern under turbo eran: ratta på effekten som bara den och antingen få ett haveri eller få slut på soppa, men du såg ut som en hjälte innan dess!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ronnie Peterson så klart. Aldrig funnits någon som kunnat åka på tvären genom kurvorna som han och göra det snabbt!

Ronnie Peterson verkar ha varit ett under av rå talang. Colin Chapman beskrev det som hopplöst att ställa in bilen åt honom. Han kunde påpeka att bilen saknade grepp men på frågor som vart den tappar grepp svarade han bara "vet inte". När de provade olika inställningarna körde han samma varvtider vilket som.
Han måste kört på instinkt och haft en otroligt förmåga att få bilen att göra som han vill. Ett rätt vanligt drag hos många som har ovanlig talang. De kan göra otroliga saker men vet inte själva inte riktigt hur - bara göra liksom.

Att han sen var sådär härligt svensk gör honom ännu lättare att tycka om.

Skrivet av benonikenobi:

Har bara tittat på säsongerna 2014-nutid. Men har så klart sett en hel del dokumentärer och sammandrag om diverse förare. Får nog säga att Senna är en favorit, tråkigt att det gick som det gick. Hade varit kul att se hur långt han hade kunnat gå. Hamilton kanske hade haft ett svårare rekord att slå, vem vet 😄

Jag tycker Sennas körstil var fascinerade och gillar att han körde bollarna i väggen. Däremot har jag svårt för hans fulspel.

Skrivet av Svensktiger:

Schumi såklart.
Vad han lyckades med i Benetton är ju helt makalöst.

Många säger Senna såklart.
Men Sennas storhet ökar ju med varje år som går och med varje tårdrypande dokumentär om hans liv.
Följde F1 redan innan Senna satt sig i en F1'a.
Och även om han ibland var bra så minns man ju mer det evinnerliga gnällandet på allt och alla när det inte gick som han ville.
Det var ju inte bara en gång han "råkade" köra av eller fick något mystiskt fel på bilen när han såg att det inte skulle gå bra i loppet.
Eller klassikern under turbo eran: ratta på effekten som bara den och antingen få ett haveri eller få slut på soppa, men du såg ut som en hjälte innan dess!

Schumachers sätt att styra upp Ferrari var riktigt imponerande också. Han lyckades ju i princip dressera stolta och bångstyriga att bygga ett team runt honom, med de bästa personerna han kunde hitta.

Han var såklart en fantastisk förare men jäklar vilken skitstövel han kunde vara på banan. Gillar inte fulspelet och de farliga manövrarna. Tycker inte sånt hör hemma i racing.

Där gillar jag Mika Häkkinens stil bättre.

Senna har förstås blivit mytomspunnen efter hans död men han var också en otroligt bra förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Hamilton, jag är klart trött på hans dominans men jag måste ända säga Hamilton.

Helt ofattbart hög lägsta nivå och en imponerande jämnhet.

Permalänk
Medlem

Kimi måste ändå vara skönaste lirare i F1.

Permalänk
Medlem

Pastor Maldonado.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hamilton, jag är klart trött på hans dominans men jag måste ända säga Hamilton.

Helt ofattbart hög lägsta nivå och en imponerande jämnhet.

Får ändå instämma, förutom Ericsson då såklart

Skrivet av benonikenobi:

Jag kollar på F1TV. Finns två prenumerationsvarianter, PRO och TV. Med PRO-varianten kan du se alla race live, men TV- varianten kan du bara se loppen i efterhand (har för mig man kan se dem 2 dygn senare) men med bägge varianterna har du tillgång till alla gamla lopp, finns mycket kul att se.

Går att köpa antingen årsvis eller månadsvis. Årsvis är så klart billigast. Tror månadskostnaden för TV är ca 30-35 kr medans PRO är 100+ (Köpte PRO för ett helt år med hygglig rabatt så jag har inte exakta belopp i huvudet 😄)

Ingen aning hur de svenska sändningarna är men jag gillar de engelska kommentatorns på F1TV iallafall

Avundsjuk på många andra länder där man får replay direkt. Tittar väldigt sällan på racen live, utan vanligtvis 2-3 timmar efter på kvällen. Känns omöjligt att hålla sig spoilerfri i två dagar så F1TV lockar inte alls för tillfället. Undra vad det är för rättigheter som sätter stopp för det här.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ricciardo är min favoritförare och har varit sedan 2011, innan honom så var det förmodligen Schumacher men även Button.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Max Verstappen, Pierre Gasly, Charles Leclerc och Lance Stroll

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Haha, japp han är en kall snubbe. Ger inte mycket i intervjuer direkt, måste vara en mardröm att hålla i intervjuer med honom 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hamilton, jag är klart trött på hans dominans men jag måste ända säga Hamilton.

Helt ofattbart hög lägsta nivå och en imponerande jämnhet.

Klart det är tråkigt att han dominerar så mycket som han gör men jag har slutat bry mig om det. Vinn allt för fan, vinn så mycket du orkar känner jag bara. Det är få förunnat att vara en av dem som om 20 år kommer kunna säga att man sett Hamilton köra när han faktiskt var på sin absoluta topp. Det här är ju ungefär som att kolla på basket medan MJ var som störst, eller hockey när Gretzky dominerade. Hamilton kommer vara ihågkommen som en av de absolut största inom sporten någonsin, säkert även om 50-70-100 år, och det är ju ganska häftigt. Jag vet inte om jag skulle kalla honom för en favoritförare för egen del, men jag skulle absolut sätta honom som förmodligen den bäste genom tiderna just eftersom han inte har samma nivå av fulspel som Senna och Schumacher höll på med hela tiden.

Permalänk
Medlem

Just nu är Verstappen min favorit, utan tvivel, väldigt underhållande förare. Men som bäst genom tiderna håller jag Hamilton. Jag läste nog lite slarvigt vad som frågades...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Började kolla som liten i mitten av 90 talet och då var det Mika Häkkinen som gällde, sen blev Kimi ny favorit tack vare hans stil. Kommer inte ihåg vilket lopp det var men han ligger helt själv ganska långt bak i fältet och slår till med loppets snabbaste varv på näst sista varvet.

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Får ändå instämma, förutom Ericsson då såklart

Avundsjuk på många andra länder där man får replay direkt. Tittar väldigt sällan på racen live, utan vanligtvis 2-3 timmar efter på kvällen. Känns omöjligt att hålla sig spoilerfri i två dagar så F1TV lockar inte alls för tillfället. Undra vad det är för rättigheter som sätter stopp för det här.

Därav PRO😉 så slipper du vänta. Jag kan inte alltid se loppet live heller men ett par timmar senare, då är det skönt att bara kunna sätta på.

Ingen aning om rättigheterna. Men jag kan inte se att en del länder får instant replay med TV-varianten hos F1TV. En snabb koll på deras lista visar att alla länder där replays är tillgängliga visas 2 dygn senare, vissa länder 30 dagar senare. De enda länder där man kan se tidigare än så är Italien och San Marino som kan se replay efter midnatt.

Jag gissar att den enda anledningen till varför man inte får instant replay med TV-varianten är för att motivera till att köpa PRO 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Därav PRO😉 så slipper du vänta. Jag kan inte alltid se loppet live heller men ett par timmar senare, då är det skönt att bara kunna sätta på.

Ingen aning om rättigheterna. Men jag kan inte se att en del länder får instant replay med TV-varianten hos F1TV. En snabb koll på deras lista visar att alla länder där replays är tillgängliga visas 2 dygn senare, vissa länder 30 dagar senare. De enda länder där man kan se tidigare än så är Italien och San Marino som kan se replay efter midnatt.

Jag gissar att den enda anledningen till varför man inte får instant replay med TV-varianten är för att motivera till att köpa PRO 🤷🏻‍♂️

Jaha, jag trodde det var samma även med Pro här i Sverige.

Får bli att införskaffa det då, tack för tipset!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, vem är favoritföraren genom alla tider?

Lurig fråga ... Senna har ju varit nummer ett i mina ögon sedan barnsben, och det lever kvar även om jag med lite mer kritiska ögon kan se att han var allt annat än en ängel och förebild, men hans råa fart är svårmatchad helt klart.
Schumie har aldrig varit en favorit direkt, men det går givetvis inte att förneka att han definitivt är en av De Stora (precis som Senna). Han satte nya standarder för vad som förväntas av en förare - fysisk träning, arbetstid, kosthållning, och så vidare. Det fanns absolut förare innan honom som gjorde allt det där, men efter honom så finns i princip ingen som inte gör det.
Hamilton är man ju för tillfället oerhört trött på på grund av hans dominans i den här eran, men utan tvekan är han en av De Stora likväl och inte utan anledning, och när han väl lagt hjälmen på hyllan och man ser tillbaka på hans karriär likt vi gör med tidigare nämnda, ja då kommer det inte att råda några tveksamheter över att han hör hemma som måhända den störste i modern tid. Att han dessutom kört med rent spel genom alla år (i stort sett i vart fall) ger honom helt klart en guldstjärna i min bok.

Sedan finns ju oerhört många andra som är favoriter på sina sätt, inte minst alla stora under 50-, 60- och 70-talet. Men bara för att vara lite av en snöflinga så tänker jag säga Barrichello. Att han orkade kämpa sig genom 90-talet är fan värt en guldpokal i sig, och att sedan få en körning i ett toppteam efter det och spela andrafiol efter det skulle ju få de flesta att tröttna och lägga hjälmen på hyllan, men icke ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För att folk gillar att diskutera saker, oavsett det är grafikkort, fiske, foton eller F1.

Tittar du själv på F1? Vad tyckte du om senaste racet?

Ser numera nästan aldrig på F1 eftersom, det precis som all annan sport, kräver ett abonnemang på någon jäkla visat cmore discovery eurosport mögkanal där man tvingas se mer på kanalernas egna vinjetter för sina egna program än själva programmen.

Däremot älskar jag bil och rally spel. Lite off topic, men jag kan faktiskt se Koenigseggs fabrik från min tomt, men om det är sånt jag vill läsa om så finns det bättre sidor. På samma sätt söker jag mig inte till Sweclockers om jag letar efter nyheter om fiske.

Tyvärr så går väl Sweclockers samma väg som våra bensinmackar. Folk åker inte i första hand dit för att tanka utan för att köpa snus och cigaretter. Frågar du efter torkarblad så får du bara en suck och rynkad panna tillbaka av någon som själv aldrig har haft bil. Men jag är inte bitter.

Permalänk

En glad nyhet är iallafall att F1TV-appen äntligen blivit uppdaterad (till iPad och iPhone iallafall) så att man kan casta till tv via chromecast eller AirPlay 😃👍🏻 Tog sin lilla tid men nu så. Inväntar bara en officiell app till android-tv också 🙄

Förtydligande om plattform
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

En glad nyhet är iallafall att F1TV-appen äntligen blivit uppdaterad (till iPad och iPhone iallafall) så att man kan casta till tv via chromecast eller AirPlay 😃👍🏻 Tog sin lilla tid men nu så. Inväntar bara en officiell app till android-tv också 🙄

Den inofficiella android tv appen är dock riktigt bra, funkar fint på livesändningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

En glad nyhet är iallafall att F1TV-appen äntligen blivit uppdaterad (till iPad och iPhone iallafall) så att man kan casta till tv via chromecast eller AirPlay 😃👍🏻 Tog sin lilla tid men nu så. Inväntar bara en officiell app till android-tv också 🙄

Får man sändningen i 60fps som i webbläsaren, eller är det lägre i appen? Kan man skicka strömmen till något annat än en chromecast? Jag har hittills sett sändningarna med en laptop kopplad till TVn, vilket är lite onödigt bökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Får man sändningen i 60fps som i webbläsaren, eller är det lägre i appen? Kan man skicka strömmen till något annat än en chromecast? Jag har hittills sett sändningarna med en laptop kopplad till TVn, vilket är lite onödigt bökigt.

Det ska gå lika smidigt att kolla på Tvn som på datorn. Fps/Hz bestäms av Tvn. Skulle bilden "hacka" så kan du ställa in 50 Hz manuellt i Google Home appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ronnie Peterson verkar ha varit ett under av rå talang. Colin Chapman beskrev det som hopplöst att ställa in bilen åt honom. Han kunde påpeka att bilen saknade grepp men på frågor som vart den tappar grepp svarade han bara "vet inte". När de provade olika inställningarna körde han samma varvtider vilket som.
Han måste kört på instinkt och haft en otroligt förmåga att få bilen att göra som han vill. Ett rätt vanligt drag hos många som har ovanlig talang. De kan göra otroliga saker men vet inte själva inte riktigt hur - bara göra liksom.

Att han sen var sådär härligt svensk gör honom ännu lättare att tycka om.

Jag tycker Sennas körstil var fascinerade och gillar att han körde bollarna i väggen. Däremot har jag svårt för hans fulspel.

Schumachers sätt att styra upp Ferrari var riktigt imponerande också. Han lyckades ju i princip dressera stolta och bångstyriga att bygga ett team runt honom, med de bästa personerna han kunde hitta.

Han var såklart en fantastisk förare men jäklar vilken skitstövel han kunde vara på banan. Gillar inte fulspelet och de farliga manövrarna. Tycker inte sånt hör hemma i racing.

Där gillar jag Mika Häkkinens stil bättre.

Senna har förstås blivit mytomspunnen efter hans död men han var också en otroligt bra förare.

Ronnies "oförmåga" att kommunicera sin bils eventuella brister när det gällde inställningar var något överdriven, iaf enligt en Lotusmekaniker jag inte minns namnet på. Däremot var han duktig på att utnyttja en dåligt inställd bil till max. Ett år på Anderstorp under träning klagade Ronnie på att han hade hemsk undetstyrning varpå teamet mätte däcktemperatur vilken visade närmast iskalla framdäck och rejält varma bakdäck (tecken på överstyrning). Detta fortgick ett tag tills teamet skickade ut en mekaniker att ställa sig i en kurva för att kolla vad det var som egentligen stod på. Ronnie kom med fullt ställ genom kurvan, nästan gång han pittade framgick det med all tydlighet att han hade rejält understyrt men kompenserade med gasen så att bilen överstyrde Mekanikerna kan ju faktiskt bara förhålla sig till de data de kan läsa av och när de data säger tvärtemot vad verkligheten är kan det inte vara lätt för någon inblandad part

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ronnies "oförmåga" att kommunicera sin bils eventuella brister när det gällde inställningar var något överdriven, iaf enligt en Lotusmekaniker jag inte minns namnet på. Däremot var han duktig på att utnyttja en dåligt inställd bil till max. Ett år på Anderstorp under träning klagade Ronnie på att han hade hemsk undetstyrning varpå teamet mätte däcktemperatur vilken visade närmast iskalla framdäck och rejält varma bakdäck (tecken på överstyrning). Detta fortgick ett tag tills teamet skickade ut en mekaniker att ställa sig i en kurva för att kolla vad det var som egentligen stod på. Ronnie kom med fullt ställ genom kurvan, nästan gång han pittade framgick det med all tydlighet att han hade rejält understyrt men kompenserade med gasen så att bilen överstyrde Mekanikerna kan ju faktiskt bara förhålla sig till de data de kan läsa av och när de data säger tvärtemot vad verkligheten är kan det inte vara lätt för någon inblandad part

Samma race där han helt i sumpade vinsten genom att inte hålla koll på däcken?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Den inofficiella android tv appen är dock riktigt bra, funkar fint på livesändningarna

Jo jag upptäckte den strax innan säsongen 2021 började. Innan dess slet jag håret både en och två gånger i frustration över ändringarna som gjordes för hur och var man kunde streama och casta från webbläsaren på plattan.

Den inofficiella appen funkar bra men är väl något avskalad, för att uttrycka det milt 😄. Tänker att en officiell app kanske blir snyggare och får mer funktioner 🤷🏻‍♂️

Skrivet av p.lindblom:

Får man sändningen i 60fps som i webbläsaren, eller är det lägre i appen? Kan man skicka strömmen till något annat än en chromecast? Jag har hittills sett sändningarna med en laptop kopplad till TVn, vilket är lite onödigt bökigt.

Det ska funka med den uppdaterade frameraten ja 👍 du kan skicka via chromecast eller AirPlay.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

Klart det är tråkigt att han dominerar så mycket som han gör men jag har slutat bry mig om det. Vinn allt för fan, vinn så mycket du orkar känner jag bara. Det är få förunnat att vara en av dem som om 20 år kommer kunna säga att man sett Hamilton köra när han faktiskt var på sin absoluta topp. Det här är ju ungefär som att kolla på basket medan MJ var som störst, eller hockey när Gretzky dominerade. Hamilton kommer vara ihågkommen som en av de absolut största inom sporten någonsin, säkert även om 50-70-100 år, och det är ju ganska häftigt. Jag vet inte om jag skulle kalla honom för en favoritförare för egen del, men jag skulle absolut sätta honom som förmodligen den bäste genom tiderna just eftersom han inte har samma nivå av fulspel som Senna och Schumacher höll på med hela tiden.

Håller med, jag såg mitt första live-race 1997 och har följt Alonso, Villenueve, Schumacher, Häkkinen och framåt både live och på tv. Och säga vad man vill om Hamilton förutom att han är sjukt jämnt och gör otroligt få misstag så är han en förare som kört inget eller otroligt lite fulspel vilket jag gillar. Button likaså.

Det har varit sjuuukt trist de senaste 10 åren förutom Rosberg-Hamilton fighten och förhoppningsvis iår. Jag avskyr så tråkigt som det har varit men erkänner också Mercedes otroliga förmåga tillsammans med Hamilton...de är bara så bra man kan bli.

Schumacher var ju en riktig egoistisk förare som både körde in i andra och inte tvekade att göra allt fult för att vinna. Vettel har ju även stulit segrar från lagkamrater och varit allmänt dryg i sina yngre år. Verstappen har ju börjat mogna så hoppas att han håller sig i skinnet för jag vill gärna se honom som världsmästare även om jag ogillar Redbull i sig.