Permalänk
Medlem

Zepto, kvalitet eller skit?!

Läst mycket fram och tillbaka de senaste dagarna angående Zeptos datorer men tråkigt nog handlar det mycket om hur de krånglar på olika vis. Det är dock fler som vill skriva om sina problem än hur nöjda de är kan jag tänka mig.

Är intresserad att köpa en Znote 3415 och försöker därför få mig en bra bild av kvaliteten på deras datorer för jag orkar inte bli förbannad för att jag köpt något skit för de har bra priser. Läste någons inlägg där han tex genom att bara rört vid den glansiga plasten under skärmen på en 3415 med sitt finger och de hade genast blivit repor.

Hoppas på att få några bra svar på om Zepto tillverkar bra datorer för jag är riktigt sugen på att klippa till. Är det kanske Znote 3415 som är en sämre modell då det skrivs mycket negativt om denna? Ska man kanske ta pengarna och köpa något mindre kraftfullt men med mer kvalitet?

Permalänk
Avstängd

Att röra med fingret är väl att överdriva, så gjorde jag väl inte.. jag försökte känna med nageln vilket material de var o då blev de en repa! hojj va förbannad jag blev iallafall

Permalänk
Medlem

Jo, det är nog fler med dig som ställer sig den frågan. Själv tyckte jag Zepto verkade grymma som f-n men ju mer jag läste folks inlägg här inne ju mera tveksam blev även jag. Nu tittar jag lite åt Dell trots allt, visst är dom dyra...men jag tänker lite på att man kanske får det man betalar för.

Just nu lutar det åt den lilla smidiga XPS 1330-modellen och när jag hade configgat den så som jag ville ha det slutade det på cirka 20 tusen...fick sedan ångest över priset..fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Jag har själv en zepto (min andra) och är grymt nöjd

Deras 6214, 6224 och 6324 är grymma i alla fall

Permalänk

köpt dator med kvalite och det är DELL!!!!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag har själv en zepto (min andra) och är grymt nöjd

Deras 6214, 6224 och 6324 är grymma i alla fall

Vet du något om de andra modellerna, vilken modell skulle du rekomendera? Kul att höra från människor som är nöjda!!!!

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för att du har rätt i det exxoritas...

Permalänk
Avstängd

Jag röstar också på dell... förstår inte varför man håller tillbaka typ 1000 kr extra för mycket bättre kvalitet... antar man är snål men de får man igen

Permalänk

inte sett direkt några folk klagat på sina dell datorer, det mäste folk klagar här på sweclockers är jusst zepto och acer...

Aldrig direkt handlat om någon tråd om dell på den senaste tiden, eller?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig köpa dell. Dom är väldigt plastiga i mina ögon. Hellre zepto i så fall.

Jag har inte haft någon dell själv men har flera kompisar som har och bl. a. mina syskon har dell.

Min zepto iaf är av väldigt bra byggkvalité. Sen vet jag inte hur det är med deras andra modeller, men som sagt så bygger alla deras 14" modeller på samma chassi, så dom nya lär kännas precis som min 6214W.

Jag vet inte hur det är med deras 3414W serie (eller vad dom nu heter), men dom tillverkas ju inte usprungligen direkt för zepto. Dom tillverkas av Compal (OEM som gör datorer åt bl.a dell) medans zeptos andra datorer tillverkas av Inventec som görs specifikt för Zepto.

Permalänk

du lär märka efter 1 - 2 år varför du skulle skaffa dell,..

lägg hälldre en tusing för mkt på kvalite som står säg i några år.
eller lägg någon tusing mindre som står säg i några månader - 1 år..

ditt val själv hadde ajg slängt ut en tusing mer.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Satte ihop en Dell Insiration 1520 men det tråkiga är att graffe kortet inte har lika mkt minne som zeptos plus att deras hårdiskar framför allt ligger på 5400 v/min, vill man gå upp till 7200 får man lägga till 2600 kr

Permalänk

går pruta över telefonen

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Aha! så det blir billigare att köpa datorn via telefon Har även kikat på Sony Vaio, inte så farligt dyra men frågan är om det är kvalitet?!
Hittade denna, inte tokig, hdmi och blueray brännare
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=198430

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att jämnföra med men är klart nöjd med min 3415. Inte haft några hårdvaru-relaterade problem utan det enda var att tangentbordet satt lite löst på vänstersidan när den kom, men det gick att trycka fast själv.

Det enda som jag egentligen har lyckats samla ihop emot 3415 är väl kanske det "dåliga" linux-stödet, för tillfället. Detta kommer ju lösa sig inom kort eftersom det är nya kretsar i datorn. Finns t.ex. stöd för ljudkortet nu, det gjorde det inte när jag fick min dator för 2 veckor sedan.

Som det ser ut nu så kan jag mycket väl tänka mig en Zepto även nästa gång, men man vet ju inte med säkerhet förräns den dagen är kommen. Har inte hunnit grejja med den så mycket ännu eftersom jag fick skicka tillbaka den för att få bluetooth installerat. Det var lite dålig information om det tycker jag, men dom löste det utan problem och man var väl bemött på supporten.

Skulle det den pajja helt senare lär jag väl skriva en tråd som liknar den som Fredrik2k4 skrev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pojka
Satte ihop en Dell Insiration 1520 men det tråkiga är att graffe kortet inte har lika mkt minne som zeptos plus att deras hårdiskar framför allt ligger på 5400 v/min, vill man gå upp till 7200 får man lägga till 2600 kr

har läst någonstans på forumet att det kortet som sitter i 1520 skall ha DDR3 minnen istället för DDR2 som sitter i Zepton, vilket skulle göra att 1520 ändå var bättre. Tror det står i någon av "3415 vs 1520" trådarna.

Permalänk
Medlem

Vore iof korkat av dell att inte skylta med det då! Men kul att höra att Zepto fungerar även för dig.

Permalänk
Medlem

varför tror ni att "lilla" zepto kan sälja billigare än enorma dell som har gigantiska rabatter? nånstans måste man tumma och tyvärr verkar kvalitén ha fått sig en smäll hos zepto.

Sen vet man att dell finns kvar om 5 år, det vet man aldrig med zepto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeln
har läst någonstans på forumet att det kortet som sitter i 1520 skall ha DDR3 minnen istället för DDR2 som sitter i Zepton, vilket skulle göra att 1520 ändå var bättre. Tror det står i någon av "3415 vs 1520" trådarna.

Läste en annan tråd om dell, en person på sweclockers som hade ringt dell för att fråga vilket som var rätt. personen på dell sa då att han inte var säker men trodde att det var ddr2, han skulle kolla upp detta med tillverkaren och skickade sedan ett mail där det stod att det var ddr2 även i dells datorer.
Kan ju va bra att veta att Zeptons graffekort är betydligt bättre

Permalänk
Medlem

Förstår inte fördelen med att ha tv-tuner i datorn, förstår att vissa använder sina datorer som media center o har allt kopplat till tv men vad är egentligen den stora fördelen? Zepto har så man kan välja till tv-tuner tex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pojka
Förstår inte fördelen med att ha tv-tuner i datorn, förstår att vissa använder sina datorer som media center o har allt kopplat till tv men vad är egentligen den stora fördelen? Zepto har så man kan välja till tv-tuner tex.

borde det inte vara så att datorn kan funka som tv motagare? typ kolla på en fotbollsmatch ute och dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
borde det inte vara så att datorn kan funka som tv motagare? typ kolla på en fotbollsmatch ute och dyl.

kommer dom där ens fungera nu när det analoga släcks ner? utomhus alltså...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
varför tror ni att "lilla" zepto kan sälja billigare än enorma dell som har gigantiska rabatter? nånstans måste man tumma och tyvärr verkar kvalitén ha fått sig en smäll hos zepto. Sen vet man att dell finns kvar om 5 år, det vet man aldrig med zepto

man kan inte tro dom har några rabatter när det kostar 2600kr (Inspiron 1520) att byta en 120gb 5400rpm mot en 160gb 7200rpm (som kostar mellan 1300-1700 i butik)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
varför tror ni att "lilla" zepto kan sälja billigare än enorma dell som har gigantiska rabatter? nånstans måste man tumma och tyvärr verkar kvalitén ha fått sig en smäll hos zepto.

Sen vet man att dell finns kvar om 5 år, det vet man aldrig med zepto

Först, vad spelar det för roll om något av företqagen e borta om 5år?:P

Och sedan är det ju så att Dell har enorma reklam kampanger som vi konsumenter 'tyvärr' får stå för när vi köper en Dell.. Kolla tex vilka datorer som skyltas med i alla filmer, det är inte billigt.. Och det utgör antagligen en mindre del av deras kampanjkassa.. Antagligen dels därför Lilla Zepto klarar att leverera billigt.. Ett par billiga 200kr jeans behöver inte vara sämre än ett par märkesjeans för 2000:-.. Well you get my point.

Jag har sedan snart två veckor en Znote 3415W, och jag har absolut, absolut inget att klaga på, jag lyckades inte ens skrapa den där plastremsan även att jag försökte.. Tänker inte ta till kniv dock för att vet att plast inte är diamant, oavsett tillverkare.. Och sedan pratar ni om många klagomål angående Zepto, vad förutom att vissa haft problem med ett visst 'glapp' i tangentbordets vänstra kant? Angående hårdvara då, iom att zepto ej stödjer xp, vilket säkert givit många problem, dock inte mig.. Har jag bara tur? Dunno.

Kan tillägga att jag även har en Dell jag är extremt nöjd med, förutom att båda hårdiskarna bytts ut 2ggr.. Menmen, dem gav jättefin support då.. Hur som helst har jag hört väldigt mycket gott om Zeptos, men själv har jag inte haft behov av den då allt fungerat perfekt.. Support ska inte behövas

Jag tror heller inte att Dells 1520 är DDR3, det känns bara inte så, dell, DDR3 256mb för det priset redan, nej.. För ärligt talat har jag aldrig tyckt dell är prisvärda, därför jag nu köpte en zepto istället.. Men kom ihåg, alltså det är samma hårdvar tillverkade, processor, moderkort, gfz, ljudkort, hdd, så oavsett märke vet du ju relativt precist vad du får iallafall.. Ska jag vara ärlig tycker jag Dell känns lite Mac, fast för windows.

Edit: kollade lite fler trådar, och kom på att jag nog sett minst lika mycket klagomål på Dell.. Tror inte deras kvalitet skiljer direkt.. eller jo, zepto verkar ha ett återkommande problem med tangentbordet, vene statistiken där dock..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv

Reoshi, å andra sidan har du aldrig (tydligen) velat jämföra priser man får från säljare (billigare än nätpriser), så kanske lite därför du inte tyckt dell va prisvärda... för det är sant, deras upgraderingar kostar... Mycket! (Kan ju nämnas min dator gick från 27->20k... så det kan va stora skillnader)

Men asså... det är ju samma innehåll... det man får kolla på är... Kompabilitet... det är samma innehåll... men man vet att tex... Dell funkar oftast bra i olika OS. (Zepto verkar va på G att man kan köra XP och Ubuntu med... så bra).
Man får kolla på batteritid... Detta skilljer...
Man får kolla på Värmeutveckling... kan du ha den i knäet? (viktigt för mig iaf)
Man får kolla på hållbarheten på chassi... (så delarna är väl skyddade)
Skärmens kvalite är ju rätt viktig, man vill inte sitta länge vid en tradig skärm.
Och fram för allt, utseendet... som är sååå personligt...
Pris...
Tänker inte nämna vad jag tycker men ptja... alla tycker olika och vissa väger det ena över det andra...

Pratats en del om Zepto... tycker mesta varit drivrutinsklydd med att hitta och så... i övrigt inte mycket annat. Dell har jag dock inte sett något om nu på sistonde (förutom alla jävla klumpiga fel på hemsidan och vilka gfx som kommer till 1520... men det har ju knappast med datorn att göra).

Permalänk
Medlem

yaa, jag menade inte att jämföra dell och zepto så, bara förklarade min syn på deras pris skilnader, medveten om att dem har olika.. ehm.. egenskaper..

och du har rätt i att jag inte jämför priser från säljare, dels för att jag inte ids ringa och be om en offert bara för att kunna jämföra mot en dell offert nån filurat fram.. men mestadels för att internetpriset är fast, och lika för alla.. men visst, är det väldigt lätt att pruta ska man ju ta med det i beräkningen, men som andrapart i en rekommendations tråd tycker jag det är svårt att rekommendera utan att ha ett pris o ta på.. allra helst skulle jag se att trådskaparen/frågeställaren ringer till respektive företag och ber om offert, och sedan ber om hjälp.. men innan dess vill jag helst se till 'internet priserna'.. men helt klart ta med i beräkningen att man kan sänka priserna hos dell en hel del. Vet inte hur det är med zepto på den froten, skulle vara kul att veta.. Men ja, tror du förstår mitt resonemang iallafall..

Bottom line: (svar på första raden rakt av) Jag vill gärna jämföra offerter bara dem finns, men ogärna "jomen du får ner den ungefär så o så mkt"..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv

Reoshi, är inte så svårt man konfigurerar på hemsidan det man vill ha, mailar konfigen till en säljare, får svar samma dag (om det är under arbetstimmarna). Men ja, det är svårt att rekommendera ja, men det har ju inte med prisvärdhet att göra :).

Men för att ta diskutionen om Zepto har bra eller dålig kvalite... får man va överrens om vad "kvalite" innebär...

Permalänk
Medlem

jo, det kan ju helt klart skilja mellan allas defination av kvalite..

men, får man en bra offert via mail lr bättre på telefon? tänkte då är det ju en konversation

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Jag har en 6224w från Zepto och är grymt nöjd, visst det var lite strul med min fläkt som gick på högvarv, men ett telefonsamtal till supporten löste det på 5 min och nu är allt guld igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
varför tror ni att "lilla" zepto kan sälja billigare än enorma dell som har gigantiska rabatter? nånstans måste man tumma och tyvärr verkar kvalitén ha fått sig en smäll hos zepto.

Sen vet man att dell finns kvar om 5 år, det vet man aldrig med zepto

Zepto har knappt någon marknadsföring alls. Det sparar dom pengar på

Dessutom är det säkert så att dom har väldigt liten vinstmarginal just nu för att försöka ta marknadsandelar. I så fall kommer dom höja priset efter ett år eller mer

Permalänk

Re: Zepto, kvalitet eller skit?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pojka
Läst mycket fram och tillbaka de senaste dagarna angående Zeptos datorer men tråkigt nog handlar det mycket om hur de krånglar på olika vis. Det är dock fler som vill skriva om sina problem än hur nöjda de är kan jag tänka mig.

Rätta mig om jag har fel, men de som rapporterar krångel är inte det mest de som försöker få XP att fungera på en 3415? Den modellen stöder inte XP (vilket Zepto är öppna med), så det kan knappast Zepto klandras för. Vidare var det visst några som inte fick Bluetooth när de köpte ifrån Dustin - det var återigen inte Zeptos fel utan Dustin som skrivit fel i produktbeskrivningen.

I slutänden tycker jag det verkar som om klagomålen mot Zepto kan sammanfattas i "tangentbordet känns lite klent" vilket i mitt tycke inte är nåt stort klagomål.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk

Man kan säga som så här tror jag för att inte helt smutskasta zepto. De kunder som köper en zeptodator är inte den vanliga konsumenten utan det är den typ av konsument som hänger på forum som detta och har datorer och elektronik som en liten hobby som tycker de är roligt att jämföra och testa olika datorers prestanda och som då aktivit rapporterar vad man upplever.

Zepto har bra priser men samtidigt har man kanske inte alltid gjort jättenoggranna tester när man säljer produkter med olika innehåll vilket kan leda till obehagliheter för kunden med processorer som arbetar sig vrålvarma eller tangentbord som har svårt att passa på vissa ihopplockade datorer medan istället de större märkena satsar på vältestade varianter men som då samtidigt inte hela tiden kan vara först ute med allra senaste tekniken utan kanske säljer produkten lite senare när man testkört ett "ihopplock" ett tag för att se att den håller måttet och att inga större överaskningar sker.

Som någon sa här tidigare så tror jag helt klart att Zepto kommer höja sina priser allteftersom (vilket jag redan sett då diverse rabatter försvunnit) så i dagsläget gör man kanske en minimal vinst på de man säljer och behöver egentligen vara mer lönsamma men för att sälja in märket säljer man billigt till så många som möjligt för att stärka varumärket för det kan inte vara lätt att konkurrera med stora elektronikföretag som El-giganten tex som finns över hela norden som därför avtalar stora inköpsvolymer med tillverkare och kan på så sätt sätta mycket låga priser och tjänar inte så mycket på varje såld produkt men kan istället tjäna grova pengar eftersom man säljer så extremt många datorer istället (många bäckar små leder till en stor jävla å).

Det är alltid svårt att ta sig in på en etablerad marknad med stora märken eftersom att något måste ju tala för att man ska köpa just sin produkt och inte den stora konkurentens produkt som har ett känt märke, dvs man måste kunna erbjuda antingen: något som ej konkurrenten kan göra, bättre pris eller bättre omkring service.

Just i det här läget verkar zepto ha inriktat sig på pris men priset för det har väl varit problematiken jag nämnde ovanför vilket gör att man skapar en "tråkig" historia som i sig kan dra ner märket igen.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!