Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Såg en EEE idag på Mediamarkt i Jönköping då Asus visade upp bärbara.
Blir riktigt sugen på att skaffa en nu. Den var ju så liten men ändå användbar...

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem

Ny på forumet!

Howdy,

kanske är för gammal för det här forumet,
har förmodligen fler års erfarenhet inom IT
än vad många är gamla här!

Nå ja!

Får iaf min ASUS EEE PC 701 på måndag
från ONOFF! Att jag beställde från ONOFF
beror på att jag fick en värdecheck på
2 990.- vilket var perfekt vad den kostar!

Annars är jag sedan en period tillbaka
Auktoriserad dealer med ASUS!

Det är lite mer än tio-år sedan jag sist
hade en s.k. HANDFLATEDATOR!
Detta var en Toshiba Libretto 50CT.
En fantastiskt dyr (17 000.-) och liten dator.
- P75 MHz
- 16 MB RAM
- 4 GB HDD
- 6.1 TFT / 640x480x32
- LAN 10 mbps
- Som ett VHS-band (210 x 115 x 34)
- 850 gram
- Körde Windows 98
Den var alltid med mig under undervisningen
på skolan och eleverna var smått chockade, hehe!
Batteritiden, trots den var helt ny, aldrig över en timme!
Tyvärr, finns den inte kvar idag efter att jag använd den
i knät och spräckte moderkortet...

En bild finns från skolan iaf:
http://www.arcad.org/libretto/liten_smp.jpg
http://www.arcad.org/libretto/converter.jpg

För er som vill läsa mer om detta underbara underverk:
http://www.arcad.org/libretto/libretto_50.pdf

Avslutningsvis har det nu alltså gått mer än 10-år sedan
och mycket nytt har hänt inom IT.
Själv är jag 50-år nu och har snart 25-år inom IT och för det
lilla priset 2 990.- kan man aldrig klaga med tanke på vad
det kostade för TIO-år sedan.

Jag ser fram emot att få följa vissa trådar om EEE PC 701

- Tack för ordet!

Permalänk

Svaret kanske finns i tråden men den är låång...

Hur är det egentligen att surfa på denna? De flesta sidor på internet är väll gjorda för större upplösning än 640x480?

/Olof

Permalänk
Medlem

Jag har nu införskaffat en Thinkpad x31 då jag ville ha lite större skärm, och har således ingen användning för min Asus EEE.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jag har nu införskaffat en Thinkpad x31 då jag ville ha lite större skärm, och har således ingen användning för min Asus EEE.

Ge den till mig.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Tjenare.

Jag är inte så jävla het på det här med datorer.

Jag har en liten fråga, den är jätte liten, kan knappt se den.

Om jag nu köper en Eee 900 från Storbritannien, med engelskt Windows och engelskt tangentbord. Går det då att göra inställningar så att jag kan få svenskt tangentbord på det engelska Windowset?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken22
Tjenare.

Jag är inte så jävla het på det här med datorer.

Jag har en liten fråga, den är jätte liten, kan knappt se den.

Om jag nu köper en Eee 900 från Storbritannien, med engelskt Windows och engelskt tangentbord. Går det då att göra inställningar så att jag kan få svenskt tangentbord på det engelska Windowset?

Bör gå att lägga till det svenska språket och tangentbordslayouten. Jag kör i alla fall ett nLite xp på min 20gb asus eee900 och kör med svenska och svensktangentbordslayout och har inga problem med det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken22
Tjenare.

Jag är inte så jävla het på det här med datorer.

Jag har en liten fråga, den är jätte liten, kan knappt se den.

Om jag nu köper en Eee 900 från Storbritannien, med engelskt Windows och engelskt tangentbord. Går det då att göra inställningar så att jag kan få svenskt tangentbord på det engelska Windowset?

Tänk på att tangenterna kommer saknas dock.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Tänk på att tangenterna kommer saknas dock.

Tangenterna sitter där. Inte rätt tecken på knapparna dock.

Permalänk
Medlem

Re: Ny på forumet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Libretto

Text....

Välkommen till forumet.
Här kan man aldrig bli för gammal för att skriva

Tycker du gjort dej ett bra inköp, asus eee är nog en av dom coolaste datorerna jag haft. Glöm inte att uppgradera ram minnet sen till dej. Ger den ordentlig boost.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Tänk på att tangenterna kommer saknas dock.

Det känner jag till. Fan va glad jag blev nu:). Sweclocker's members make my day!

Vet nån någon bra sida där man kan köpa en Eee 900, asså en seriös sida?

Permalänk
Medlem

Hej ! Kom just hem efter en trevlig helg i stugan,och kollade mailen .
Där kan jag läsa att man skickat min förbeställda Eee PC .
Den lär komma till posten i morgon.Spännande att kolla in den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken22
Det känner jag till. Fan va glad jag blev nu:). Sweclocker's members make my day!

Vet nån någon bra sida där man kan köpa en Eee 900, asså en seriös sida?

purleygadgets är den enda som har dem i lager om jag inte minns fel. Dock så är det lite krångel att beställa den, men det ska funka och butiken är seriös. Min asus eee900 kommer där ifrån då ägaren innan mig köpte den där.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Okej. Hur lång tid tog det från att du tryckte på köp-knappen tills du fick den?

Permalänk
Medlem

Nu när den svenska eee:n är släppt, någon som vet var man kan beställa ett svenskt tangentbord till dom som har importerat sin eee.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Vadå? Den svenska EEEn har väl svenskt tangentbord?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken22
Okej. Hur lång tid tog det från att du tryckte på köp-knappen tills du fick den?

Killen som jag köpte den av prata om 2-3veckor. Jag köpte den beg så jag fick ju den direkt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Någon som var var man kan köpa asus eee 900 "på plats" i New York? Har en kompis som skall dit 14 juni.

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
Vadå? Den svenska EEEn har väl svenskt tangentbord?

haha menade för mej som har eng tangentbord
ska edit mitt inlägg

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Re: En snabb install!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Libretto
Howdy,

Har nu installerat följande XP ver.:
.....

Denna version gick det inte att byta till svenskt tng!
Den knäckte också LAN-kortet!

Någon?

§ 7

Piratkopiering

Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner kring detta förbjudet. Den svenska och internationella lagstiftningen kring ”privatkopiering” är väldigt ospecificerad och föränderlig. Vi är inte jurister som kan se till varje enskilt fall och bestämma om det är tillåtet eller inte. Av denna orsak är dessa diskussioner förbjudna. Likväl är det tillåtet att diskutera överföring av film och musik till sin bärbara mediaspelare, förutsatt att man inte är tvungen att kringgå kopieringsskydd för att göra det.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: En snabb install!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
§ 7

Smart att också länka...

Permalänk
Medlem

jaja man kan ju inte tänka på allt

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
jaja man kan ju inte tänka på allt

Onödigt att leka polis bara, finns en länk, "Anmäl inlägget" under varje inlägg. Lika bra att använda den?

Läs §5

Citat:

§ 5
Trådanmälare

Anmäl alla regelbrott du ser till en moderator, men undvik att informera om det i tråden. Sker detta trots allt, är det förbjudet att klaga på anmälaren.

Och för att inte jag ska bryta mot denna paragraf så bör du se detta som en uppmaning och inte ett klagomål

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Onödigt att leka polis bara, finns en länk, "Anmäl inlägget" under varje inlägg. Lika bra att använda den?

Läs §5

Och för att inte jag ska bryta mot denna paragraf så bör du se detta som en uppmaning och inte ett klagomål

Tänkte att det var lika bra att skriva det också eftersom folk har svårt att fatta det här med piratkopiering. Var inte för att leka "polis". Var för att folk kanske kan sluta upp att prata om sånnt här. finns andra förum för sånt.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta gnabbas nu flickor

Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Herregud vilket bråk -.-

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeuX
Herregud vilket bråk -.-

Eventuell fortsatt diskussion kring detta tas via PM eller alternativt kommunikationssätt.

Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

en fråga angående eeepc...

när den laddas så lyser ju en liten orange/röd lysdiod på framsidan, men går den över till t.e.x. grönt när den blir fulladdad?

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Medlem

ja det har jag för mig att den gör..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Min slocknar helt när den är färdigladdad.

När vi ändå är inne på det här spåret passar jag på att ställa ett par frågor om batterier och deras livstid.

Vad jag förstått ska man inte ladda ur den här typen av batterier helt utan börja ladda dem nånstans runt 30%?

När man kör på ström från vägguttaget, går det då bra att köra med batteriet i eller ska det helst tas ut?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W