Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

finns guide i medföljande instruktionsbok exakt hur man går tillväga för en xp-installation. har du en extern cd/dvd-läsare via usb2.0 är det som på vilken dator som helst i princip. körde in med SP2, har ca 1.5gb kvar av min 4gb disk, finns väl en del man kan rensa från windows för o banta ner det mer, dock inte orkat.

mitt trådlösa nätverk funkar numera "nästan" som det ska...inte hemma hos mig, men på lite andra ställen går det. hos brosan tex. lite retfullt, men fixade till mitt bredband med tillägg, 3g modem o grejer surfa trådlöst var jag vill upp till 7.2mbit via telia, gratis resten av året, sen 99:-/mån fri trafik. funkar smidigt som attan, litet usb-modem, plug&play, kräver dock 800x600 i upplösning, iofs inget problem då det är den upplösningen jag kör via Astray som nån nämde i tidigare i denna tråd, smidigt program.
1000x600 känns som det blev lite halvdassig skärpa, mkt bättre med 800x600 enligt mig iaf, kanske jag som är känslig?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=83393 nån som länkat att han använde det minnet till sin EEE nånstans, nån som kan bekräfta att det funkar till datorn då det står följande till detta minne:
Fungerar endast med SDHC kompatibla produkter!
Ej kompatibel med vanliga Secure Digital (SD)

ska tillägga att xp funkar kalas med datorn som den är, iofs bara testat o surfa med internet explorer o lekt lite med webkameran men den är väldigt snabb trots den på pappret klena prestandan. bootar på ca 35-40sek som det är nu.

blir bara mer o mer nöjd med denna underbara maskin.

Visa signatur

Asus P7P55D | i7 Quad 860 | 8GB Kingston Hyper-X | 1GB XFX Radeon 5850 Black Edition
MSI K8N Neo2 Platinum | AMD64 3200 Winchester | 1gb Corsair TWINX 3200XL | PowerColor Radeon X800Pro 256mb

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på 900 och 901? =O =X

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeuX
Vad är det för skillnad på 900 och 901? =O =X

googla? suck..
första träffen:
http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC#Eee_900_Series

läs tredje stycket där

edit: finns ju dessutom en tråd som är mer lämpad för frågor om 900-serien:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

700 på marknaden

Hej Sweclockers!

Nu har ju det börjat annonseras för eee 700 i tidningen och man blir ju bra sugen! 3000kr kostar den bara, men jag såg den i skolan och tyckte skärmen var för liten. Frågan är bara när 900 och 901 kommer till Sverige och vad de kostar?

Ni har säkert snackat om det tidigare, men är det nån som kan ge ett svar?

MVH
Carl

Permalänk
Medlem

Re: 700 på marknaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren
Hej Sweclockers!

Nu har ju det börjat annonseras för eee 700 i tidningen och man blir ju bra sugen! 3000kr kostar den bara, men jag såg den i skolan och tyckte skärmen var för liten. Frågan är bara när 900 och 901 kommer till Sverige och vad de kostar?

Ni har säkert snackat om det tidigare, men är det nån som kan ge ett svar?

MVH
Carl

finns en egen tråd för 900

Permalänk

cool, tack!

För den delen är ju dollarn så låg att en asus eee 900 kostar cirka 3500kr (+frakt) på amazon.com. Det gäller bara att beställa den via någon annan.

Permalänk

Lite sugen blir man allt på en 701 när man läser om vad folk hittar på med dem och moddar

http://beta.ivancover.com/wiki/index.php/Eee_PC_Internal_Upgr...

samt här på sweclockers
http://www.sweclockers.com/album/?id=2619

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk
Medlem

Har problem när jag ska installera ett program på min EEE

Har XP, 1,97 GB ledig på C och ett 4GB SD kort på E.

Försöker installera ett spel som kräver 1,5-2gb HDD. När jag gör installshielden krymper plötsligt C till ~400mb och när jag väljer att installera på E så säger den att det går inte för att det är för lite utrymme på C (-1,5 gb) och att den bara vill lägga 900~mb på E.

Vad gör jag för fel? Spelet ifråga är Maplestory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leks
Har problem när jag ska installera ett program på min EEE

Har XP, 1,97 GB ledig på C och ett 4GB SD kort på E.

Försöker installera ett spel som kräver 1,5-2gb HDD. När jag gör installshielden krymper plötsligt C till ~400mb och när jag väljer att installera på E så säger den att det går inte för att det är för lite utrymme på C (-1,5 gb) och att den bara vill lägga 900~mb på E.

Vad gör jag för fel? Spelet ifråga är Maplestory.

När du kör installationen packas filer upp temporärt i din %temp% mapp och sedan körs installationen. En del filer måste ligga på systemdrive så därför hjälper det inte fullt ut att lägga spelet på e:

Prova att dirigera om %temp% till e:

Permalänk
Medlem

var hittar man den mappen. hittar en del olika "temp" men var är den jag ska ändra`?

Permalänk
Medlem

går det inte bara att installera spelet på din riktiga dator sen bara flytta över det via usbpinne eller nätverket?

så gör jag iaf

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

får testa det, tack!

edit: det funkade
nu till nästa problem, finns det nåt program som gör att det skalar upp till 800x600 eller likande så man kan se allt utan att man behöver skrolla?

Permalänk
Medlem

Jupp. Finns en tråd på forum.eeeuser.com där man kan installera modifierade drivrutiner för att få tillgång till 800x600, 1024x768 och 1280x1024.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jupp. Finns en tråd på forum.eeeuser.com där man kan installera modifierade drivrutiner för att få tillgång till 800x600, 1024x768 och 1280x1024.

1. Kanske lite OT men hur fungerar detta rent praktiskt, blir bilden mkt sämre?
2. Hur mkt "bättre" upplösning kan man få?
3. Fungerar detta även på andra laptops?

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Hej!

Ny medlem och ny glad ägare till eee 701! Är det någon av er som provat ladda hem e-böcker - jag lyckas inte med firefox och undrar om någon kan hjälpa mig?

Almdala

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
1. Kanske lite OT men hur fungerar detta rent praktiskt, blir bilden mkt sämre?
2. Hur mkt "bättre" upplösning kan man få?
3. Fungerar detta även på andra laptops?

1. Vid 800x600 fungerar det ypperligt. Jag har använt den upplösning sedan någon gång i november/december och har inte haft några problem. Faktum är att jag nästan dagligen suttit och arbetat med den datorn på två stora projekt vilket inneburit flera tusen rader skriven kod (tror jag är uppe i runt 5700 asm sammanlagt och runt 800 i visual basic) och ännu mer databladsläsande. Med upplösningar från 1024x768 och uppåt blir texten nästan oläslig men det fungerar att titta på film utan problem.

2. "Bättre" som du skriver blir det inte men du kan få högre upplösningar än 800x480 som är standard. Jag kan t.ex. välja 1280x1024 som max på den interna ( 7" alltså) men då går det inte att läsa någon text som är mindre än 14-16 punkter. Men om du kopplar till en extern skärm kan du använda den externa skärmens upplösningar utan att skala ned eller kompromissa med texten på skärmen. Faktum är att jag ofta när jag ska titta på film kopplar in min 3E till LCD-TV och kör 1280x1024 utan problem. Blir som att docka en "vanlig" bärbar till extern skärm. Notera dock att endast VGA uttag finns. Ingen DVI eller DVI-mini som på Macbook.

3. Om den modifierade drivrutinen fungerar på andra laptops har jag ingen aning om. Men om det är samma grafikkrets så borde det inte vara några problem.

Men än en gång vill jag slå fast vid att denna dator är mobilitet som den ska vara. Det finns ingen annan bärbar jag använt som är så trevlig att bära runt på som denna. Med två USB-stickor på vardera 4GB fyllda med arbetsmaterial, musik, film så är den komplett för människor på resande fot eller som behöver dator ute i fält. Och med dess tre USB-uttag så behöver jag aldrig rycka ut det ena för att kunna använda det andra.

Enda nackdelen jag märkt av är att Windows XP vill gärna slösa med minnet så ungefär två veckor efter jag installerat XP köpte jag 2GB so-dimm för det ynka priset av 320 kr. Att jag sedan kör XP installerat på ett minneskort har inte försämrat prestanda märkbart. Dock kan det hacka till ibland när man byter mellan två mediafönster, ex. alt+tab mellan vlc och media classic.

Orsaken till att jag använder XP, har jag nämnt tidigare tror jag, är att ett väsentligt utvecklningsverktyg endast finns i win32 version. Hade det funnits någon värdig ersättare för Linux så hade jag kört med eeebuntu eller strippad debian.

Jag har även noterat att tråden blivit så stor att många frågor upprepas. De flesta, om inte alla, frågor får man besvarade på forum.eeeuser.com. Där finns även tips och tricks, moddning, alternativ operativsystem, modifierade drivrutiner osv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tusen tack för utförligt svar iaf!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leks
får testa det, tack!

edit: det funkade
nu till nästa problem, finns det nåt program som gör att det skalar upp till 800x600 eller likande så man kan se allt utan att man behöver skrolla?

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=24848

där kan du ladda ner dom senaste drivarna till grafikkortet. följer även med programmet astray plus, med det ändrar du snabbt upplösning.

så ser det hela ut

lycka till.

MVH JOhnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag köpte mig en Asus EEE PC 701 igår tillsammans med en trådlös router. Kopplade i routern och satte på datorn, internet fungerade på direkten. Men jag vill gärna inte ha ett trådlöst nätverk utan kryptering så jag aktiverade WPA2. Då fungerade inte internet längre, utan den står på "Väntar..." har sökt runt lite på internet och det verkar som att andra har problem med detta.

Har sett lite tips som att gå in i lägg till/ta bort program och uppdatera den trådlösa anslutningen samt att sätta på infrastructure istället för auto på nätverksinställningar. Men inget av detta funkar. Har provat allt jag läst om ska funka, men inget funkar. Det är inget fel på routern då andra bärbara funkar.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kommer hem till sverige i slutet av juni. Har varit sugen på att köpa en eeepc lääänge. Men man är ju lite tveksam nu, tror ni dells modell kommer ut snart? Hamnar den i samma prisklass? 299 dollar säger dom ju, fast å andra sidan sa dom 200 dollar om eeepcn och den hamnade på 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbulle
Hej,

Jag köpte mig en Asus EEE PC 701 igår tillsammans med en trådlös router. Kopplade i routern och satte på datorn, internet fungerade på direkten. Men jag vill gärna inte ha ett trådlöst nätverk utan kryptering så jag aktiverade WPA2. Då fungerade inte internet längre, utan den står på "Väntar..." har sökt runt lite på internet och det verkar som att andra har problem med detta.

Har sett lite tips som att gå in i lägg till/ta bort program och uppdatera den trådlösa anslutningen samt att sätta på infrastructure istället för auto på nätverksinställningar. Men inget av detta funkar. Har provat allt jag läst om ska funka, men inget funkar. Det är inget fel på routern då andra bärbara funkar.

Tacksam för svar!

testa att kör med WPA och inte WPA2.
osäker på om det har någon betydelse, men prova iaf.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Batteri 10.400 mAh

Howdy,

har nu haft min 3E PC 701 sedan lanseringen den 2:a juni!
Allt fungerar ungefär som förväntat.
- Dock är jag lite besviken över batterikapaciteten.
Körde en test genom att har batteriet fullt laddat!
WLAN=ON
Sound=ON
Surfing the net!
90 min 50% - 120 min 30%
124 min 20% kritiskt nivå!
131 min orange lampa blinkar
132 min stänger datorn av!

Planerar på att investera i 10.400 mAh power!
Någon som har erfarenheter angående följande batteri:
http://www.batterikungen.se/batteri/laptop-batterier/asus/bat...

Batterikungen får in dessa 16-17 juni!

Tack för ordet!
| NOKIA N82 4GB SDHC | ETEN M600 4GB SD | CECT 708 2GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
testa att kör med WPA och inte WPA2.
osäker på om det har någon betydelse, men prova iaf.

wpa är "knäckbart" med ordboksattack, så sätt ett lösen som inte finns som ett riktigt ord dvs ex k@lle!47 eller något liknande.

min asus står det ansluter till nätverk och man ser hur den håller på o ansluter, så står den hela tiden men jag kan surfa iallafall
kan vara något med min hårt nlitade xp som generar detta fel.

Permalänk
Medlem

Bah, har knappast varit 3 felfria dagar med 701an. Idag pillade jag lite och öppnade en terminal och skrev in "sudo synaptic" för att kolla om det fanns några uppdateringar till firefox då filmer på tex youtube laggar. Jag ser ett paket som heter något med "Firefox 2.0.0 - 2.0.0.12" självklart tror jag att det är en update, så jag installerar det paketet. Efter det har min Web ikon försvunnit och jag verkar inte ha någon webläsare. Har gått in och installerat tillbaka som jag hade från början, men jag får fortfarande inte fram någon webläsare eller "Web" ikon. Finns det någon systemåterställning eller något? Om inte så kommer jag att hata Linux så länge jag lever.

Permalänk
Medlem

Bild på svenskt tb

Har någon sett en bild på den svenska modellen? Jag vill veta var de har placerat specialtecknen, så jag kan trycka rätt på mitt kinesisk-engelska tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbulle
Bah, har knappast varit 3 felfria dagar med 701an. Idag pillade jag lite och öppnade en terminal och skrev in "sudo synaptic" för att kolla om det fanns några uppdateringar till firefox då filmer på tex youtube laggar. Jag ser ett paket som heter något med "Firefox 2.0.0 - 2.0.0.12" självklart tror jag att det är en update, så jag installerar det paketet. Efter det har min Web ikon försvunnit och jag verkar inte ha någon webläsare. Har gått in och installerat tillbaka som jag hade från början, men jag får fortfarande inte fram någon webläsare eller "Web" ikon. Finns det någon systemåterställning eller något? Om inte så kommer jag att hata Linux så länge jag lever.

Youtube ska små-lagga i Xandros. Det gjorde det för mig också. Nu i XP så kan jag ha flera flikar uppe med en av dem spelande ett youtubeklipp medan jag håller på med annat i de andra flikarna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Precis köpt mig en, ska ordna 2gig i ram tänkte jag. Är jag rätt ute om det är SO-DIMM DDR2? PC5300? Vilka ska man välja för att få dom bästa? Priset är ju <550kr om jag är rätt ute.

Stor skillnad på

Corsair Value Select VS2GSDS667D2 2048MB SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHz @ 322:-

och

Mushkin 2048MB SO-DIMM PC5300 DDR2 667MHz @ 549:-

??? Eller är det bara priset?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobban2
Precis köpt mig en, ska ordna 2gig i ram tänkte jag. Är jag rätt ute om det är SO-DIMM DDR2? PC5300? Vilka ska man välja för att få dom bästa? Priset är ju <550kr om jag är rätt ute.

Stor skillnad på

Corsair Value Select VS2GSDS667D2 2048MB SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHz @ 322:-

och

Mushkin 2048MB SO-DIMM PC5300 DDR2 667MHz @ 549:-

??? Eller är det bara priset?

Både Corsair och Mushkin är väl vettiga märken, så...

Permalänk
Medlem

Köpte mig en 701a igår. Blev en vit. Första jag gjorde var att slänga in en ram sticka på 2048mb och sedan krångla in xp. De första intrycken är mestadels positiva. Dock tycker jag att skärmen är i minsta laget för att surfa på men det funkar. Film och sådant flyter på fint. Hoppas att jag får hem mitt SD kort snart bara

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att beställa 701an länge nu, men undrar om man kanske skall vänta på 901an istället, eller rent av MSI Wind eller ACER Aspire One?

Någon som vet priser på dem eller när dom kommer till svensk handel?