Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att min 701 är lite för stor och när jag ser bilder på min drömdator (eee pc 901) så blir jag lite ledsen!

Den är ju ENORM

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Fina priser på 701 nu. 2390 för den svenska oc 2190 för ukversionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Då var ett crystal case och batteri på 10400mAH beställt.

vart hitta du batteriet på för sida?

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag tycker att min 701 är lite för stor och när jag ser bilder på min drömdator (eee pc 901) så blir jag lite ledsen!
http://i.neoseeker.com/neo_image/160403/article/asus_eeepc_90...

Den är ju ENORM

Haha enorm? går du runt med din eee i fickan eller? den där lilla storleks förändringen märks ju inte ens i väskan.

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat De i USA säger att de kan ha sin 701 i fickan men de har lite större kläder Önskar att jag bodde i USA.....

Det märks kanske inte i väskan men om den står bredvid en 12" dator så är skillnaden inte så stor :/

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fasiken, jag har gått och väntat på Eee PC 900 nu ett tag, men funderar på att skaffa mig en 701a nu, borde ju gå att få tag i en beggad för runt 1500 - 1800kr snart. vore perfa som lekburk
Man blir så himla sugen när man sitter och läser era inlägg i den här tråden!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
vart hitta du batteriet på för sida?

MVH Johnny

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1402473521...

Han verkar seriös skickade samma dag jag betalade

Bara synd att 701 inte har stöd för ljud i xp,har suttit i timmar men ej fått igång det

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
någon som sett detta?
http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...
En 701 för 2200kr!

UK-varianten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1402473521...

Han verkar seriös skickade samma dag jag betalade

Bara synd att 701 inte har stöd för ljud i xp,har suttit i timmar men ej fått igång det

kör du med Win XP Sp3?
isf finns det en fix lite tidigare i tården.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
kör du med Win XP Sp3?
isf finns det en fix lite tidigare i tården.

Tack men jag kör med sp2

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
UK-varianten

aa och?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
aa och?

och därför är den billigare än varianten med svenskt tangentbord (då vi bor i Sverige)

Hade de sålts i UK hade nog prissättning varit tvärtom

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1402473521...

Han verkar seriös skickade samma dag jag betalade

Bara synd att 701 inte har stöd för ljud i xp,har suttit i timmar men ej fått igång det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
kör du med Win XP Sp3?
isf finns det en fix lite tidigare i tården.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Tack men jag kör med sp2

Skämtar ni med mig?! 701 har visst då ljud med XP SP2,fullt stöd, bättre stöd än Xandros. Det enda som fungerade bättre i Xandros var webbkameran.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu har batteriet kommit på 10.400Mah det tog 5 dagar från hong kong och det slank genom tullen

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Skämtar ni med mig?! 701 har visst då ljud med XP SP2,fullt stöd, bättre stöd än Xandros. Det enda som fungerade bättre i Xandros var webbkameran.

jo jag kör med sp3 och det funkar finfint. har för mej att jag inte hade någe problem i sp2 heller. är inte så enkelt att ljudkortet är inaktivt i biosen?

MVH JOhnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
jo jag kör med sp3 och det funkar finfint. har för mej att jag inte hade någe problem i sp2 heller. är inte så enkelt att ljudkortet är inaktivt i biosen?

MVH JOhnny

Håller på att köra in sp3 nu får se om man får igång ljudet lättare nu.
Har fått ett annat problem att den fryser blir blåa röda streck vid inloggning/start av xp.detta händer ca 1 av 5 ggr.kan det vara minnet på 1gb som inte är kompatibelt?har kört minnestest 2ggr

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem

Alltså jag funderar seriöst på att köpa Eee pc 701 eller 900.
Dock är problemet att Eee pc inte har någon CD-läsare vilket jag hade uppskattat. Och dessutom är jag rädd för att tangenterna ska bli för små.
Tror ni att de kommer fler notebooks från andra företag snart? Typ Sony..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qert
Alltså jag funderar seriöst på att köpa Eee pc 701 eller 900.
Dock är problemet att Eee pc inte har någon CD-läsare vilket jag hade uppskattat. Och dessutom är jag rädd för att tangenterna ska bli för små.
Tror ni att de kommer fler notebooks från andra företag snart? Typ Sony..?

Du kanske skulle kolla på 11" och 12"are, där brukar man få med både DVD brännare och ett större tbord. Tyvärr kommer ju alla dessa små maskiner att ha ganska små tbord och inga cd eller dvd läsare.
Om du kan nöja dig med en extern DVD så är det klart att en MSI Wind kanske skulle kunna vara något, eller en Acer Aspire One, då dom har betydligt större tbord en Eee PC 701 och 900.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Hej alla glada, jag har en Eee PC som jag fått av min kille, tänkte höra med er om ni vet om det är möjligt att installera något program med webkamera, så jag kan prata med mina vänner på msn? Jag kan inte datorer, och min kille är bortrest, så han kan inte hjälpa mig, jag har hittat ett program som jag kan chata i, men inte använda webkameran värkar det som.
Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst och funderat och läst och funderat, och funderar faktiskt på att köpa en Eee PC 701a idag.
900orna kommer ju snart, men jag tror nästan att en 701a räcker alldeles utmärkt för mina behov, hadde viserligen varit skönt med 9" skärm, men 701an e ju så billig att man kan ju byta upp sig senare om man känner för det.
Jag e så sjukt sugen att åka och handla så det är inte klokt! Men skulle vilja höra era tankar, vad tycker ni?
Har försökt att hitta en beggad 701a till ett bra pris, men ännu så länge så har jag inte haft någon lycka, så det blir
nog en 701a från PC City för 2390kr och en 1Gb ram för 170kr.
Eventuelt en USB sticka också, vad rekomenderar ni för storlek, räcker det med 4GB eller ska man slå till på en 8Gbare för 230kr? Jag e så sjukt sugen på att få leka med den och tweaka lite med systemet! Har suttigt och läst EeeUser wiki i ett par dagar nu smile.gif
Alla ni som har en 701a, vist e dom mysiga!
Är det inte till och med lite mysit med den där lilla 7" skärmen.
jaja... som sagt det var ju 701an som fick min intresserad från börgan och det känns som att
det nog är en sådan det får bli i slutändan, efter alla turer med MSI Wind, Acer Aspire One, Eee PC 900
så orkar jag inte vänta längre, vill ha nu!
Så vad tror ni, kommer jag bli nöjd?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

var ute och kollade 701'or i går pc city hade en vit med UK tangentbord för 2190
och cumputercity hade med SV tangentbord dom skulle ha 2990 när ja fråga hur dom kunde ta lika mycke som 900 kommer kosta om nåra dagar fick ja svaret, eh vi har inga uppgifter på vad den kommer kosta!!

hade priserna vart lägre så kanske kanske...
men har en beställning på en 900 så väntar tålmodigt haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonux
var ute och kollade 701'or i går pc city hade en vit med UK tangentbord för 2190
och cumputercity hade med SV tangentbord dom skulle ha 2990 när ja fråga hur dom kunde ta lika mycke som 900 kommer kosta om nåra dagar fick ja svaret, eh vi har inga uppgifter på vad den kommer kosta!!

hade priserna vart lägre så kanske kanske...
men har en beställning på en 900 så väntar tålmodigt haha

Ja computer city är ju galna, var också in där för några dagar sedan och tittade och till min fasa se att dom fortfarande tog 2995kr för den, inte klokt, PC City har ju ett lite rimligare pris tycker jag.
(du råkade inte av en händelse vara inne på ComputerCity i infracity?)

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

jupp precis där ja va

Permalänk
Medlem

metalmac:
701:an är jättemysig, har du sett mitt fina inlägg? Här kan du kolla vad den pallar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=843...


Har ett 16GB SDHC i kortläsaren och en 2,5" USB hårddisk på 120GB Kör för tillfället med 512MB, jag hade 2GB innan men det var helt i paj enligt memtest och den kraschade mycket ofta Jag har iofs en 1GB sticka liggandes från min Dell. Jag vet inte om 2GB stickan är i sönder eller icke kompatibel? Men den fungerade inget vidare, hehe.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
metalmac:
701:an är jättemysig, har du sett mitt fina inlägg? Här kan du kolla vad den pallar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=843...


Har ett 16GB SDHC i kortläsaren och en 2,5" USB hårddisk på 120GB Kör för tillfället med 512MB, jag hade 2GB innan men det var helt i paj enligt memtest och den kraschade mycket ofta Jag har iofs en 1GB sticka liggandes från min Dell. Jag vet inte om 2GB stickan är i sönder eller icke kompatibel? Men den fungerade inget vidare, hehe.

Hej FireIce!

Jag var precis ner till PC City och inhandlade en 701a, gud vad kul det ska bli att packa upp den, ligger i påsen fortfarande
Jag köpte ett 1GB ramminne som jag ska slänga i den och en 8GB USB sticka.
Jag väntar med ett extra SD kort, såg att dom var bra mycket billigare på komplett.se en på PC City. Om du känner till något annat bra ställe där man kan beställa ett SD kort billigt så hojta till!
Nä, nu är det dags för upp packning! ))))))))

vi hörs om en stund, förhoppningsvis så skriver jag då på min nya Eee PC!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan flasha den riskfritt med 901ans bios så man kan köra i 900 mhz utan att den ballar ur? eeectl är ju lite instabilt ...

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu skriver jag mitt första inlägg på min 701a

Hitils så har jag bara hunnit kolla runt lite i systemet och provat
youtube och det funkade ju kanon, även USB stickan jag köpte till funkar bra, lag in några filmer, pgoton och musik på den och det funkar fint att spela upp och titta och lyssna på, tycker än så länge inte att upplösningen är något problem, så det här är lovande!
Snart ska jag ge mig i kast med att försöka få fram Advanced mode hehe får se hur det går.
Måste också säga att jag inte alls tycker att tbordet e för litet som många klagar på, jag skriver redan lika fort på detta som på macbooken, tycker till och med att det är skönt faktiskt. och musplattan är okej, den är väll inte i samma klass so macbooken, men helt ok.
jaja, det var mina första intryck av den lilla 701an.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Grattis!

Jag har en kompis som klagar på tangentbordet hela tiden men jag tycker att det är lagom, de får ju inte plats med ett större. Jag skriver så gott som lika snabbt på eee pc:n som vilken annan dator som helst

När jag tittade på lådan som den levererades i så tänkte jag bara, "shit vad liten den är!". Öppnade lådan, "Jädrar den tar ju bara upp halva utrymmet av lådan!"
Sedan konstaterade jag att min Dell Inspiron 1520 (15,4" skärm) är större än lådan!

Jag tyckte faktiskt att youtube var lite segt, jag kunde inte surfa i en "flik" och ha musik igång från youtube utan att ljudet "hackade" men nu med XP så är allt perfekt. Jag var lite osäker på om jag ville köra in XP, det skulle ju vara ännu segare tänkte jag men oj vad fel jag hade. Den blev snabbare!!

Det är bara två saker som är dåligt med XP, starttiden är lite långsammare trots att jag har bantat bort 57% av ett fullt XP med nlite. Den är dock snabb ändå, den startar snabbare än min stationära, ca 25-30 sekunder tar det.
Webkameran har långsammare respons, och man kan endast ta kassa bilder, notera att detta är med windows "original" mjukvara. Man kan ladda ner andra program som man kan filma med o.s.v.
Annars är allt bättre

Här har du en bra guide där de beskriver hur man byter till advanced desktop mode. Det var det första jag gjorde Och mitt Xandros (linux) var på tyska!! Det var inte lätt
"
From Easy Mode, press Ctrl-Alt-t. This will open a terminal.
Type the following two lines at the prompt within the terminal, pressing Enter after each:

wget http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/key.asc
sudo apt-key add key.asc

Staying within terminal, type sudo synaptic and press enter. This will open Synaptic in “Administrator” mode.

Within Synaptic, choose Settings…Repositories

Press New…

Enter the URI

http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos

Enter the distribution: p701

Enter the section: main (or main etch, if you want access to additional software)

Press OK

Press Reload

Scroll down to advanced-desktop-eeepc – if you don't find it this way, search for it!

Mark for installation

If you didn't complete the optional step above, you will see a warning that the public key is not available. This is normal and you can proceed.

Click Apply (if it's off the bottom of the screen, press and hold ALT, left-click anywhere on the window and drag it up)

in case the installation through synaptic does not work for you, try this:

sudo apt-get install advanced-desktop-eeepc

When you shut down, choose the Full Desktop option on the left of the shutdown dialog

Each time you restart your computer, it will use the mode you were last in (easy mode or advanced desktop). To switch back to easy mode, click the Launch button and click Easy Mode (second last entry). "

Taget ur EEE users wikipedia:
http://wiki.eeeuser.com/howto:getkde#enable_advanced_desktop_...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tack FireIce, det funkade klockers! Nu måste jag bara hitta några bra, vad kallas det, repositories eller nåt sånt, så att jag kan uppgradera firefox, open office mm, och installera vlc.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)