Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Rambo - 7/10

Nästan så att denna är bättre än First Blood. Striderna är grymt bra komponerade, och framför allt relativt verkliga. Man märker att Stallone (som också regisserar) har blivit avdankad med åren som gått sen First Blood, men presterar ändå bra. Rambo verkar till en början ha tappat sin livslust i denna film men får ganska snabbt tillbaka den när han skickas på uppdrag att rädda en bunt kristna hjälparbetare i ett stridigt Burma. Rambo sparar inte på krutet och Stallone sparar inte på blodet. En av de absolut bästa actionrullarna som finns. Rekommenderas.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

The Pelican Brief - 7/10

Spännande rättsdrama med Denzel Washington & Julia Roberts, två domare blir mördade och man misstänker att det finns kopplingar till Vita Huset.

Juryn : A Time to Kill - 7.5/10

Mer av ett drama (rasism i södern, KKK, 'okej att mörda om det är befogat?' osv) än föregående men ändå en av de bästa Grisham-baserade filmerna jag sett, Bullock & McConaughey är riktigt bra.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Bachelor Party 2: The Last Temptation

7/10 även det är min typ av humor

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Young Guns - 5/10

Man behöver nog sett den när man var liten för att känna nostalgin, för bra var den då inte.

Spy Game - 7/10

Action, spioner och bra skådisar - Underhållande.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Sneakers - 6/10

Hacker-film från 1992 med Robert Redford, Dan Akroyd, River Phoenix, Sidney Poitier, David Straithairn, Ben Kingsley - en rätt ok rollista med andra ord Filmen är okay, men hade klarat sig bättre utan komiken om jag får säga mitt.

The Client - 6.5/10

Ännu ett Grisham-baserat kriminalspektakel, många tycker denna är bland de bättre men personligen hamnar den i mitten någonstans. Skådisarna gör ett bra jobb (Tommy Lee Jones & Susan Sarandon b la) men bäst är helt klart Brad Renfro som den vilsne pojken som bevittnat ett självmord..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Green zone, en propaganda film mot Irakkriget.

Det är svårt att återskapa en historia neutralt, och en sådan film är heller inte ofta roligt att se. Men om det blir för extremt vinklat, så försvinner nöjet och man enbart ser filmen som propaganda. Det är fullkomligt ointressant vilken sida det är, är det en WW2 film där alla tyskar soldater är onda och alla amerikanare hjältar som slåss en renhårigt spel, så blir den ganska så tråkig den med.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

The Devil's Advocate - 6/10

Underhållande men mycket förutsägbar, Keanu är 'ok' för ovanlighetens skull.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Hot tub time machine 6/10

Hot Tub Time Machine (2010)

Humorn överlag är på tok för omogen för min smak men det fanns en del roliga scener.

Permalänk
Medlem

The Sting - 8/10

En riktig klassiker med tunga namn som Robert Redford, Robert Shaw & Paul Newman. Heist/con-filmernas okrönte konung. Såhär snart 40 år senare håller den fortfarande hög nivå, mycket underhållande!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Layer Cake

Fick höra av en kompis att detta skulle vara filmen som gjorde att Craig blev Bond.
Det är en snygg och enkel film som jag varmt rekommenderar. En hel del snygga scener och intressanta svängningar...
Samma kille som gjort Kick-Ass, samt producerade Harry Brown, Lock Stock och Snatch btw

Permalänk
Medlem

Crimson Tide - 7/10

Klassiskt ubåtsraffel som faktiskt är ganska bra, definitivt en av de bättre ubåtsfilmerna jag sett. Med b la Denzel Washington och Gene Hackman.

Mystic River - 8/10

Fantastiskt bra skådespelarinsatser, inte så konstigt att Penn & Robbins knep en var Helheten är jag mycket nöjd med, men det där "lilla extra" för att bli helt fulländad saknas.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Sneakers - 5,5/10

Film som duger.. sett den för många år sedan innan men nja. jag vet inte om man ska kalla den jätte bra 'hacker' film då det finns rätt få av de men klart sevärd iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

A-Team
7/10 - Lite irriterande i början, lite uttjatat med alla bagdad filmer, men allt vart roligt på slutet.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Witness 6.5/10

Hade förväntat mig en annan typ av film, detta är ett drama rakt igenom. kan kännas långsam i mitten.

King of New York - 6/10

Gangsterfilm som Christopher Walken lyckas dra upp från "mindre bra". Själva berättartekniken och sättet man väljer att måla upp storyn är lite speciell, man märker att filmen är skapad med låg budget.

Rain Man - 8/10

Vad finns det att säga? En film man bör sett, Dustin Hoffmans insats är anledning nog.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Courage Under Fire - 5.5/10

"Ok" film där Denzel Washington undersöker huruvida en kvinlig helikopterpilot förtjänat Hedersmedaljen (Medal of Honor) pga hennes insats under Operation Desert Storm. Matt Damon & Denzel Washington är riktigt bra men Meg Ryan gör en krystad insats.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

The Hudsucker Proxy - 7.5/10

Hudsucker Industries har aldrig haft lika fina resultat som i slutet av 1958, inte konstigt att alla blir förvånade när vdn (Waring Hudsucker) tar självmord genom att kasta sig ut från fönstret på det senaste styrelsemötet. I samma veva får Tim Robbins (Norville Barnes) anställning i brevsorteringen i samma företag.

Det oturliga med självmordet är att Waring Hudsucker ägde ca hälften av aktierna i företaget, och om inte styrelsen köper dessa kommer de enligt reglementet bli tillgängliga för köp till allmänheten inom 30 dagar. Sidney J. Mussburger (Paul Newman) med styrelse kläcker snabbt en plan - att anställa första bästa idiot som kan sänka företaget i botten och på så dumpa priset på aktien så styrelsen har råd att köpa tillbaka rubbet! Norville Barnes verkar vara det perfekta offret, men blir allt som de tänkt sig?

Jaws - 9/10

En kvinna faller offer för vad man tror är en haj i vattnet utanför semesterön Amity, den lokala polischefen (Roy Scheider) tar hjälp av en haxexpert (Richard Dreyfuss) och en gammal fiskare (Robert Shaw) för att luska ut mysteriet.

Snart 40 år gammal, men håller fruktansvärt bra än i dag. Har sett den när man var mindre men kände att det var dags för en liten reunion. Det jag reagerade mest på var skådespelet som håller mycket hög standard, speciellt från Robert Shaw (scenen när han berättar om USS Indianapolis är sjukt bra, enligt mig) men även från övriga skådisar.

Hade i dagens läge kallt räknat med att hajen skulle kännas extremt b-aktig med tanke på de specialeffekter man sett i nya filmer, men även där tycker jag standarden håller hög nivå. En klassiker alla filmälskare skall ha sett helt enkelt!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jaws - 9/10

En kvinna faller offer för vad man tror är en haj i vattnet utanför semesterön Amity, den lokala polischefen (Roy Scheider) tar hjälp av en haxexpert (Richard Dreyfuss) och en gammal fiskare (Robert Shaw) för att luska ut mysteriet.

Snart 40 år gammal, men håller fruktansvärt bra än i dag. Har sett den när man var mindre men kände att det var dags för en liten reunion. Det jag reagerade mest på var skådespelet som håller mycket hög standard, speciellt från Robert Shaw (scenen när han berättar om USS Indianapolis är sjukt bra, enligt mig) men även från övriga skådisar.

Hade i dagens läge kallt räknat med att hajen skulle kännas extremt b-aktig med tanke på de specialeffekter man sett i nya filmer, men även där tycker jag standarden håller hög nivå. En klassiker alla filmälskare skall ha sett helt enkelt!

De gamla goda specialeffekterna går inte av för hackor direkt, se på Alien bara.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

De gamla goda specialeffekterna går inte av för hackor direkt, se på Alien bara.

Helt klart! Jaws, Star Wars, Alien, 2001: A Space Oddysey mfl håller hög nivå trots årgången

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Hercules - 8/10

Walt Disney's tecknade film om den grekiska halvguden går inte av för hackor. Den har musiken, humorn och värmen som en bra Disneyfilm bör ha. Detta är en av mina favoritrullar och en av de bästa tecknade från Disney. Hatten av!

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

State of Grace - 7/10

Sevärd kriminalthriller med Sean Penn, Ed Harris & Gary Oldman (som gör en fenomenal insats)

Handlar om den irländska maffian i Hells Kitchen, New York. Sean Penn spelar killen som återvänder till stadsdelen där han växte upp efter 12 års frånvaro, och hur han sedan dras mellan sina barndomsvänner (Gary Oldman mfl) inom den organiserade brottsligheten och att eventuellt lämna allt än en gång för att slippa gamla minnen.

Butch Cassidy and the Sundance Kid - 9/10

Vilken fantastisk film! Inte en tråkig stund, riktigt spännande rakt igenom. Robert Redford & Paul Newman är helt fenomenala, deras personkemi är verkligen på topp från början till slut. Blev också mycket imponerad av hur snygg filmen är, men så vann den också Oscar för bästa Cinematografi 1970.

Outbreak - 6.5/10

Ett ditintils okänt virus upptäcks i Zaire, 1967. Ca 30 år senare har viruset än en gång slagit till, och man misstänker att det spridit sig vidare till USA. Spännande dramathriller med Dustin Hoffman, Rene Russo, Morgan Freeman, Kevin Spacey mfl.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

The French Connection II - 7/10

Gene Hackman är än en gång på jakt efter knarksmugglaren Charmier, denna gång i Frankrike.

Marathon Man - 7.5/10

Spännande thriller med Dustin Hoffman och Roy Scheider. Inkluderar nazister, diamanter och en skopa drama.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Helt klart! Jaws, Star Wars, Alien, 2001: A Space Oddysey mfl håller hög nivå trots årgången

Tycker de filmerna är klart mycket bättre än vad som släpps idag..

Judge dredd
Heat
Screemers
5te elementet

Är ju några av favoriterna .. bra skådespeleri och bra filmer överlag. håller väldigt bra. bättre än nya rullar!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tycker de filmerna är klart mycket bättre än vad som släpps idag..

Judge dredd
Heat
Screemers
5te elementet

Är ju några av favoriterna .. bra skådespeleri och bra filmer överlag. håller väldigt bra. bättre än nya rullar!

heh, kollar du ens nya rullar?

Unthinkable, helt klart sevärd

Permalänk
Skrivet av hoz:

heh, kollar du ens nya rullar?

Unthinkable, helt klart sevärd

Klart jag gör
Dock är det inte många som lever upp till samma nivå. vissa är bara halvfabrikat utpungat för att tjäna några miljoner. Japp den har jag sett så.

Senaste ' film' jag sett är nog Getaway In Stockholm 10 EXTRAS

ytterliggaren en film att köra 150-200blås genom Stockholm en öde natt med typ 35 bilar sammanlagt. tråkigt.. det enda som är kul är reportagen och alla småklipp från sommaren. dessvärre var det ganska tunt i år och tror inte jag kommer se några uppföljare då det är för dåligt material numera.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Unthinkable, helt klart sevärd

Unthinkable, helt klart värdelös.

Permalänk
Medlem

Wolfman, 2/10. Kände verkligen inte för någon karaktär i filmen. Vissa scener "luktade" videokamera medans andra andades "film" oftast när det behövdes mobilitet och en tung kamera inte användes. Sånt ser nog inte en vanlig filmtittare men jag är ganska känslig för sådant.
Snygga effekter men det räddade verkligen inte filmen.

Permalänk

Kollade precis på Stardust. Förstår inte varför jag inte sett den innan.
Underbar film. Verkligen älskade den. Så fin

Permalänk

Alien 3 - Ja vad ska man säga om Alien filmerna? Helt okej fredags film 7/10

Enemy At The Gates
Vasilij Zajtsev är med i slaget om Stalingrad 1942, Han är placerad som krypskytt. Och är Röda Armens förebild han får en uppgift att skjuta så många generaler så möjligt. Och blir kändis under kriget. Men snart kommer det problem för honom.
Bra film, fascinerande att det har hänt på riktigt också. 7/10

The Wolfman
Inge vidare 1/10

Solomon Kane
Ganska bra, handlar om Solomon Kane som varit ond men sen ändrar sig efter han har träffat djävulens budbärare bla bla. 6/10

Wallander Indrivaren
Dem senare Wallandrarna blir bara sämre och sämre. Kunnde gissa mig igenom vad som skulle hända efter en tredje del av filmen Dock är det alltid kul med Krister Henriksson som misslyckad polisman med sina alkohol problem. 5/10

Wallander Arvet - 5/10

Alice in Wonderland
Skit tråkig stängde av efter en kvart.

The Rock
Bra hollywood rulle. Handlar om ett gäng legosoldater som tar en gissla på ett museum, före detta ett fängelse. 6.5/10

The Book of Eli
Skön apokalyps-film liknar The Road på nåt sätt. Men vissa scener känns lite budget. Men annars bra gillar skarpt Denzel Washington. 7/10

Kick-Ass
Skit sköna karaktärer i filmen. Handlar om nörden Dave som är kick-ass en superhjälte. 7/10

Daybreakers
Helskum handling. Alla människor har blivit vampyrer pga att man lever längre etc. Men det finns en nackdel att man måste dricka människoblod med jämna mellan rum. Och det finns knappt nå blod kvar. Men jag tycker det blev för lätt lösning på allt. Dock tycker jag denn var väldigt rolig på något sätt. Så den får ändå en 6a.

Permalänk
Medlem

Cool Hand Luke - 9.5/10

Helt fantastisk, den har verkligen allt en film behöver och mer därtill.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Lite dött i filmfronten för mig, nu när VM är igång. KniFF, kollar du inte på VM?

Terminator Salvation – 6/10

Precis lika medelmåttig som jag tänkte att den skulle vara. Känns inte som en Terminator-film, bara en helt ny sci-fi actionrulle. McG (McG… vem tror han att han är egentligen?) verkar inte fatta att Terminator 1 & 2 var bra story och RIKTIGT bra action, istället får vi en så ointressant story i Salvation och action som för det mesta är datoranimerat. Det blir bara för mycket specialeffekter… way…too…much.
Vill man se Terminator så räcker det att man ser mästerverken som James Cameron skapade, finns fanimej ingen anledning att se del 3 och del 4.

Det sjunde inseglet – ?/10

Efter att ha sett två filmer av Ingmar Bergman så måste jag erkänna att jag har lite svårt för han. Kanske är det lite för tidigt att säga så efter bara två filmer men jag har verkligen ingen lust att se en till film av Bergman. Det sjunde inseglet är rätt så tråkig om jag ska vara ärlig. Det är egentligen bara scenerna med döden som jag tyckte var intressanta, resten var bara torrt snack. Fint foto, precis som i Smultronstället, men fotot är inte allt. Nä… jag låter bli att betygsätta här.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN