Permalänk
Medlem

Nykterist

Jag som är nykterist. Jag är väldigt sällan på fester, men när jag väl är på en fest så säger endel till mig: "Jag ska hälla i dig lite dricka, hihihi" Eller: "Men nångång måste det ju bli den första!" Jag absolut tvärvägrar att dricka något som innehåller alkohol. Jag har inte ens druckit nåt med alkohol i hela mitt liv! Jag har upplevt ruskigt hemska erfarenheter med alkohol när jag var barn!

Jag känner endel som super ganska mycket och säger: "Fy fan, jag orkar inte dricka mer!" Men endel av dom fortsätter att dricka iaf...

Jag har även blivit "kränkt" p.g.a. att jag inte dricker.

Jag tycker att inte att det är "coolt" att dricka. Det är inte "coolt" att inte vara sig själv.

Vad är den stora meningen med att dricka? Finns det några nykterister här?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Nja, nykterist vill jag inte kalla mig men jag dricker inte...

Visst, en god öl någon gång är trevligt men jag har aldrig druckit mig full, går inte på supa-fester och håller mig borta från folk som dricker mycket.

Att dricka för att bli full är det mest korkade jag någonsin hört talas om, vad kan vara roligt med att dricka till man blir medvetslös och somna i sina egna spyor?
En social grej? Jag kan ha roligt med mina vänner utan alkohol...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till att inte dricka.
DU bestämmer ju själv över din egen kropp, vill du inte dricka - Så okej!

Men vill du dricka, så dricker du ju bara så mycket du själv vill..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag är nykterist då jag inte ser något syfte i att dricka alkohol då det hämmar dina sinnen.

Sen när man blir yrkeschaufför vill man inte ha ångest över att man varit på fest dagen innan och druckit och sen blir stoppad innan all alkoholhunnit brytas ner dagen efter och sedan riskera dyra böter.

Permalänk
Medlem

Är själv inte mycket för alkohol, mår bara extremt illa av det när det övergår från öl och vin till något starkare. Visst en grogg går ner men inte mer än så.

Föredrar att hellre fresta smaklökarna med något gott som man sen också minns än att supa bort minnet ^^.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Alltså, ni som aldrig varit fulla:

Ni måste ju ändå inse själv att ni inte kan klanka ner på någonting som ni aldrig ens upplevt?
"vad kan vara roligt med att dricka till man blir medvetslös och somna i sina egna spyor?"
Om man dricker tills man däckar och spyr så har man druckit för mycket, så enkelt är det. Men om man är "lagom" full så varken spyr eller svimmar man.

Jag säger bara, tänk innan ni öppnar käften.

OBS! Notera att jag ej säger att ni ska eller måste dricka. Men då kan ni inte heller klanka ner på det.
Livet är för kort för att inte göra det ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jag ser ingen anledning till att inte dricka.
DU bestämmer ju själv över din egen kropp, vill du inte dricka - Så okej!

Men vill du dricka, så dricker du ju bara så mycket du själv vill..

Jo, det är klart att du får dricka om du vill.

Det är bara det att jag personligen inte förstår poängen med det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Alltså, ni som aldrig varit fulla:

Ni måste ju ändå inse själv att ni inte kan klanka ner på någonting som ni aldrig ens upplevt?
"vad kan vara roligt med att dricka till man blir medvetslös och somna i sina egna spyor?"
Om man dricker tills man däckar och spyr så har man druckit för mycket, så enkelt är det. Men om man är "lagom" full så varken spyr eller svimmar man.

Jag säger bara, tänk innan ni öppnar käften.

OBS! Notera att jag ej säger att ni ska eller måste dricka. Men då kan ni inte heller klanka ner på det.
Livet är för kort för att inte göra det ^^

//Gorian

Jag klankar inte ner på folk som dricker för att det är gott, men att dricka för att bli full är en sak jag inte förstår mig på och som för mig låter väldigt korkat.

Kan inte du förklara för mig vad som är så bra med att vara full, nu snackar jag inte bängfull utan sådär lagom full som du förespråkar.

Att livet är för kort för att inte göra det tvivlar jag starkt på.

Jag föredrar att ha full kontroll över min kropp och mina handlingar...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Meh, spela roll om man inte dricker!

Lite kul bara med människor som dricker för att de blir mer sociala och avslappnade. Men har man dåligt självförtroende kanske det är enda sättet att få kompisar, så vem vet.

Jag dricker mig aldrig full, är inte mycket för att misshandla min kropp på det viset. Samt att jag behöver det inte.

Nått glas vin, lite cider, nån drink kan va gott när man e på middag/ute på krogen eller så. Men det är ju en annan femma

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Jo, det är klart att du får dricka om du vill.

Det är bara det att jag personligen inte förstår poängen med det...

Jag klankar inte ner på folk som dricker för att det är gott, men att dricka för att bli full är en sak jag inte förstår mig på och som för mig låter väldigt korkat.

Kan inte du förklara för mig vad som är så bra med att vara full, nu snackar jag inte bängfull utan sådär lagom full som du förespråkar.

Att livet är för kort för att inte göra det tvivlar jag starkt på.

Jag föredrar att ha full kontroll över min kropp och mina handlingar...

Vid ett lagom fullt tillstånd har man roligare. Ja, det stämmer. Visst kan man ha roligt utan men alkohol gör allt roligare. Fråga en läkare, neurolog eller vem som helst med kunskap i området. Dessutom finns det mycket som är gott (vilket igen förutsätter att man inte är för full, eftersom smaken snabbt försvinner).

Så att dricka ibland till en lagom nivå är det inget fel på. Alkohol kan till och med vara hälsosamt för hjärtat i lagom mängder (ca en öl/vinglas om dagen, om jag inte minns fel). Dock säger jag inte med detta att man bör dricka en öl om dagen varje dag.

Men att vara nykterist tycker jag är en aning naivt. Att inte dricka är dock helt okej, men att inte dricka en droppe alkohol på grund av att man vill hålla sinnet klart (man behöver ju inte dricka sig full. Man kan bara njuta av smakerna och stämningen ) eller för att man haft dåliga erfarenheter av alkohol inom familjen eller så betyder inte att man måste lämna bort en hel värld med goda smaker

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag tycker det är jävligt larvigt att totalt dissa något utan att ens testa det, alkohol eller inte. Det är som små barn som säger att dom hatar fisk fastän dom inte ens smakat.
Man måste heller inte hinka i sig ett flak öl eller några flaskor vin bara för att man smakar lite.

På frågan om vad som är bra med att vara full så har nog alla sitt eget svar, men glöm inte att det faktiskt ger en väldigt skön känsla i kroppen om man dricker i lagom mängd.

Permalänk
Medlem

Det är tur att det finns alkohol. Jag har lärt känna massa folk etc. tack vare att jag varit lite berusad. Sen har jag roligare när jag druckit. Tiden går fortare, all mat smakar godare, musik låter bättre, människor blir snyggare
Men som ni märker ligger felet enbart hos mig eftersom jag är för hämmad utan alkohol.
Hade gärna varit lika social utan alkohol som jag är med men nu är jag ju inte det och därför väljer jag att dricka.
Självklart får man dricka med måtta om man nu ska dricka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Alla nykterister jag träffat har varit otroligt tråkiga och torra människor, ofta med kontrollbehov.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Vid ett lagom fullt tillstånd har man roligare. Ja, det stämmer. Visst kan man ha roligt utan men alkohol gör allt roligare. Fråga en läkare, neurolog eller vem som helst med kunskap i området. Dessutom finns det mycket som är gott (vilket igen förutsätter att man inte är för full, eftersom smaken snabbt försvinner).

Sluta sprida osanningar. Jag har haft ett flertal väldigt intressant alkoholföreläsningar hållna av olika personer som bedrivit forskning/studier inom alkohols påverkan på kroppen samt de mer sociala bitarna.

Det roliga är att det framkom att alla studier där alkoholen har bytt uts mot alkoholfritt substitut har frambringat samma stadier som den där alkohol förekommit. De har inte blivit fulla, men de har uppnått samma sociala nivå samt tyckt att det blivit roligare med alkoholen i båda fallen. Så det här med att man har roligare med alkohol är en ren osanning, har som sagts bevisats i flertalet studier att det endast kommer utav att man känner sig delaktig samt tror sig bli mer öppen och lössläppt. En psykisk blockad som rivs med andra ord

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Nykterist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Jag som är nykterist. Jag är väldigt sällan på fester, men när jag väl är på en fest så säger endel till mig: "Jag ska hälla i dig lite dricka, hihihi" Eller: "Men nångång måste det ju bli den första!" Jag absolut tvärvägrar att dricka något som innehåller alkohol. Jag har inte ens druckit nåt med alkohol i hela mitt liv! Jag har upplevt ruskigt hemska erfarenheter med alkohol när jag var barn!

Jag känner endel som super ganska mycket och säger: "Fy fan, jag orkar inte dricka mer!" Men endel av dom fortsätter att dricka iaf...

Jag har även blivit "kränkt" p.g.a. att jag inte dricker.

Jag tycker att inte att det är "coolt" att dricka. Det är inte "coolt" att inte vara sig själv.

Vad är den stora meningen med att dricka? Finns det några nykterister här?

Hur gammal är du?

Men det är helt absurt att det inte är ok att dricka i sociala sammahang, mcyket märkligt och fascinerande faktiskt.

Jag är själv 25 nu och slutade dricka för några år sedan.
Inget jag saknar öht faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jo, jag är nykterist, p.g.a. olika saker, typ att min styvfar är alkoholist (numera nykter, som tur är ) och att jag har så många alkoholister i släkten.

Dock förstår jag varför folk dricker, det är säkert jättekul om man klarar av det. Jag skulle nog nästan må bättre av att dricka, då jag är så jäkla blyg/tillbakadragen av mig. Men jag mår nästan illa bara jag tänker på alkohol, så jag skulle väl börja kräkas av minsta lilla...

Men jag måste säga att jag hatar attityden till alkohol, det är nästan som att man måste dricka. T.ex. i min klass är vi 22 stycken, alla förutom tre dricker/har druckit, och majoriteten dricker regelbundet.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur gammal är du?

19.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Jag tycker det är jävligt larvigt att totalt dissa något utan att ens testa det, alkohol eller inte. Det är som små barn som säger att dom hatar fisk fastän dom inte ens smakat.
Man måste heller inte hinka i sig ett flak öl eller några flaskor vin bara för att man smakar lite.

På frågan om vad som är bra med att vara full så har nog alla sitt eget svar, men glöm inte att det faktiskt ger en väldigt skön känsla i kroppen om man dricker i lagom mängd.

Har man en orsak till att tycka att det inte är coolt så tycker jag inte att det är larvigt.

Jag har sett och upplevt konsekvenser som alkohol kan ta med sig...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag är själv nykterist. Det har ju diskuterats en del om detta i tråden som jag skapade även om den var mest menad för att diskutera om man dricker för att det är gott eller för att bli full.

Själv har jag smakat alkohol men jag tycker inte om smaken för fem öre. Sen har jag inte så bra erfarenhet av alkohol heller. Har ingenting emot folk som dricker heller sålänge dem inte dricker bara för att bli full flera gånger i veckan. Har självklart ingenting emot folk som inte dricker heller.

Sen det där med att folk blir roligare med alkohol i kroppen tror jag är väldigt stor skillnad från person till person också.

21 år, aldrig full och jag har inga planer på att bli det heller även om folk har retat mig för det. Var med i UNF några år sedan men jag bestämde mig för att gå ur då jag inte tyckte det gav ett skit att vara där. Nykter var jag ju iaf hemma och roligt har jag med kompisarna.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Re: Nykterist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Jag som är nykterist. Jag är väldigt sällan på fester, men när jag väl är på en fest så säger endel till mig: "Jag ska hälla i dig lite dricka, hihihi" Eller: "Men nångång måste det ju bli den första!" Jag absolut tvärvägrar att dricka något som innehåller alkohol. Jag har inte ens druckit nåt med alkohol i hela mitt liv! Jag har upplevt ruskigt hemska erfarenheter med alkohol när jag var barn!

Jag känner endel som super ganska mycket och säger: "Fy fan, jag orkar inte dricka mer!" Men endel av dom fortsätter att dricka iaf...

Jag har även blivit "kränkt" p.g.a. att jag inte dricker.

Jag tycker att inte att det är "coolt" att dricka. Det är inte "coolt" att inte vara sig själv.

Vad är den stora meningen med att dricka? Finns det några nykterister här?

Vad är den stora meningen med att inte göra det?
Nu tycker ju jag att det är upp till var och en. Att man ska behöva ta skit för att man väljer det ena eller det andra är fel, det är ens eget val och så enkelt är det.

Men att man inte skulle vara sig själv vet jag inte om jag håller med om. Visst att andra delar av ens personlighet kommer fram och man släpper på restriktionerna, men att de delarna finns skall man ju vara medveten om i nyktert tillstånd också. Det är ju inte som att man blir någon magisk andra person bara för att man är full, utan allting finns där inom en själv, frågan är bara vad man väljer att visa i vilket tillstånd. Att faktiskt säga att man blir någon helt annan bara för att man är full tycker jag istället visar på att man känner sig själv rätt dåligt. Sen finns de ju dem som verkligen inte inser hur de blir när de är onyktra men det brukar i min erfarenhet mest vara dem som verkligen inte kan hantera sprit. Och egentligen tycker jag samma sak gäller där, vet man inte om hur man blir på fyllan så borde man inte bli full utan satsa på att lära känna sig själv istället.

Jag är å andra sidan rätt bra på att hantera alkohol när jag väl dricker. Jag vet hur jag blir när jag är onykter och kan kontrollera mig själv rätt bra även om jag är full. Men det gäller åt andra hållet också, jag kan plocka fram de sidor hos mig som kommer fram på fyllan även när jag är nykter. Så att man skulle bli någon annan tror jag inte på, bara att man behöver lite självkontroll för att kunna hantera det hela.

Jag själv dricker dock inte så ofta, och när jag gör det så är det för smaken, inte för fyllan. En bra fest är enligt mig inte heller 20 apraka personer som spyr i buskarna utan kanske ett lagom gäng som sitter och dricker sig lulliga medan man garvar och spelar nått spel och liknande. Alkoholen skall vara ett tillbehör, inte huvudattraktionen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inget mot folk som väljer bort alkohol och jag kan förstå varför vissa gör det. Däremot så gillar jag inte dessa "militanta nykterister" som gång på gång predikar att det är farligt att dricka oavsett mängd och att man kommer att sluta som alkoholist bara för att man råkar dricka små mängder starksprit under kontrollerade former ett par gånger i månaden. Eller de som fördömer alla som gillar att ta ett glas vin till maten vid högtidligare tillfällen... Eller en öl för den delen.

Mina alkoholvanor är tämligen måttliga, ett glas vin eller två till maten ibland eller en skvätt whisky ett par gånger i månaden. Det är inget som jag skulle vilja välja bort bara för att någon annan tycker att det är fult att dricka alkohol.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag dricker och gillar det. Med lite erfarenhet lär man sig var gränsen går och vad som är lagom. I lagom mängd blir jag (ännu mer) glad, social och kramig, och det ger mig en skön festupplevelse utöver det vanliga. Därför dricker jag.

Permalänk
Medlem

Jag dricker inte för en ganska bra anledning: Både min far och morfar är alkoholister. Om jag minns rätt så tror jag att jag hört att just om Morfadern är alkoholist eller liknande (typ knarkare) så kan det ligga i generna att man själv kan ha lite extra starkt sug efter mer sprit väl när man testat.

Min far har visat mig ett väldigt bra exempel på varför man inte bör dricka. Han har varit borta i flera år men nyligen har han försökt ta kontakt igen efter att ha hamnat på torkan ETT PAR GÅNGER det senaste året.
Jag ser inte ner på folk som dricker, men jag förstår inte heller varför folk dricker. Jag har testat att dricka, allt från stark öl, vin, whisky etc etc etc vad nu som finns, men det smakar INTE gott, och väl när jag blivit full, endast 2 gånger dock, har jag inte tyckt det varit något märkvärdigt. Jag fick väll lite bättre självförtroende och allt blev en gnutta roligare, men det var det.

Precis som Mephisto så tycker jag inte det är "coolt" att dricka. Jag tycker till och med att det är fjantigt om man dricker endast för den anledningen.. men sen är ju alla olika, vissa kanske finner det lite godare än vad jag gör, men jag vet hur folk kan bli av för mycket, så jag tänker verkligen inte gå den vägen.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit ett vitt år för några år sen för det kändes bäst så (jag var nog 17-18 då tror jag). Det var en jobbig tid i mitt liv och den var solklart förvärrad pga en alkoholiserad förälder. Nu med några års erfarenhet i bagaget har jag kommit till insikten att jag kommer inte bli alkolist bara för jag handlar hem några goda öl från bolaget och avnjuter i trevligt sällskap.

Om total nykterhet är din väg, bra för dig. Jag personligen tror inte att allt är svart eller vitt. Kan man finna en balans och en situation man själv trivs med så ska man köra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag har inget mot folk som väljer bort alkohol och jag kan förstå varför vissa gör det. Däremot så gillar jag inte dessa "militanta nykterister" som gång på gång predikar att det är farligt att dricka oavsett mängd och att man kommer att sluta som alkoholist bara för att man råkar dricka små mängder starksprit under kontrollerade former ett par gånger i månaden. Eller de som fördömer alla som gillar att ta ett glas vin till maten vid högtidligare tillfällen... Eller en öl för den delen.

Finns det några sådana i tråden tycker du?

Ofta så får man det där slängt det där i ansiktet när man säger att man inte dricker. Jag tror det är att folk i allmänhet har det lite svårare än de tror att acceptera folk med en annan livsstil.

Jag tror att alla nykterister (eller vegetarianer) kan känna igen sig i den här till exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=NN5cQFXQfXM

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej Hej.

Jo jag är nykterist också. Varför? Jo, jag verkligen hatar och avskyr berusningskänslan. Sen tycker jag inte alkohol smakar så gott.

Permalänk
Medlem

Jag är i princip helnykterist. Har varit med i UNF (IOGTs ungdomsförbund) när jag var yngre.

Jag dricker aldrig alkohol förutom möjligen vid vissa tillfällen om jag blir bjuden på vin under en middag eller så.
Jag tror inte att små mängder alkohol är farliga, tvärtom, så därför ser jag ingen anledning att tacka nej till ett glas vid dylika tillfällen.

När jag var yngre och framför allt i tonåren avstod jag totalt från all alkohol. Inte därför att jag trodde att det var livsfarligt eller så, utan som en reaktion på den enligt mig totalsjuka förhållandet till alkohol många jämnåriga i min omgivning hade.
Varje gång folk skulle ut och ha kul tillsammans bland mig och mina klasskamrater så verkade det alltid gå ut på att droga sig med så mycket alkohol som möjligt.
Det slutade oftast med folk som spydde ner sig och fick läggas in och folk som försvann och låg däckade lite överallt och folk som blev otrevliga och rent farliga efter att de druckit.
Det blev verkligen inte vad jag skulle kalla trevligt. Att behöva skämmas för sina ohyfsade kompisar och behöva ta ansvar för deras liv när de i sina redlösa tillstånd själva inte kunde det.

Då kände jag att någon borde protestera mot att detta sätt att umgås tas som det enda naturliga och givna bland tonåringar. Därför drack jag inte minsta droppe alkohol för att visa att det faktiskt är något man kan välja att göra.

Jag klagar inte på folk som dricker med måtta. Jag vänder mig endast emot den supkultur som det närmast tas för givet att man måste följa som tonåring för att hänga med i bland sina kompisar.
Sedan så är ett stort problem naturligtvis att många blir våldsamma och farliga vid intagandet av mycket alkohol. Det gör samhället otryggt och leder till många misshandels och dödsfall.

Min anledning till att vara emot alkoholen är således att jag tycker att den starkt bidrar till ett mycket otryggare samhälle.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sluta sprida osanningar. Jag har haft ett flertal väldigt intressant alkoholföreläsningar hållna av olika personer som bedrivit forskning/studier inom alkohols påverkan på kroppen samt de mer sociala bitarna.

Det roliga är att det framkom att alla studier där alkoholen har bytt uts mot alkoholfritt substitut har frambringat samma stadier som den där alkohol förekommit. De har inte blivit fulla, men de har uppnått samma sociala nivå samt tyckt att det blivit roligare med alkoholen i båda fallen. Så det här med att man har roligare med alkohol är en ren osanning, har som sagts bevisats i flertalet studier att det endast kommer utav att man känner sig delaktig samt tror sig bli mer öppen och lössläppt. En psykisk blockad som rivs med andra ord

Frågan är ju då om det spelar någon roll om effekten är fysisk eller psykisk? För många människor är det nog för svårt att släppa loss och vara mer sociala utan att inta något som man vet gör en lite gladare och slappare, några öl t.ex., även om man bara intagit placebo. Själv tycker jag att så fort man infinner sig i en "alkoholmiljö" att man redan då börjar känna sig avslappnad o.s.v. Men vet att det är dags för party och alkohol. Om du har vart på föreläsningar om ämnet så borde någon gammal professor berättat att placebo också fungerar för att , i det här fallet, frigöra dopamin och endorfiner.

Citat:

Systembolaget.se
Sex
Det här är betydligt mer komplicerat. Å ena sidan frigörs dopamin i kroppen när du dricker, vilket tar bort nervositet och spänningar. Det finns också ett samband mellan dopamin och begär, vilket kan förklara varför ens sällskap kan bli attraktivare ett par glas in på kvällen.

Dessutom frisätts serotonin, som ökar längtan efter samvaro med andra människor, och endorfiner, som ger känslor av lycka.

Alkoholen får utan tvivel lusten att öka. Å andra sidan kan den få förmågan att minska. Hos män kan den rentav orsaka impotens, på både kort och lång sikt, vilket antas bero på att större doser alkohol minskar halten av testosteron. Så precis som i alla andra sammanhang är det bäst att dricka måttligt, om man vill dricka.

Statlig "propaganda" kanske inte är bästa källan dock. Men jag tycker alltså det är väldigt fel att påstå att det är "osanning".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Frågan är ju då om det spelar någon roll om effekten är fysisk eller psykisk? För många människor är det nog för svårt att släppa loss och vara mer sociala utan att inta något som man vet gör en lite gladare och slappare, några öl t.ex., även om man bara intagit placebo. Själv tycker jag att så fort man infinner sig i en "alkoholmiljö" att man redan då börjar känna sig avslappnad o.s.v. Men vet att det är dags för party och alkohol. Om du har vart på föreläsningar om ämnet så borde någon gammal professor berättat att placebo också fungerar för att , i det här fallet, frigöra dopamin och endorfiner.

Statlig "propaganda" kanske inte är bästa källan dock. Men jag tycker alltså det är väldigt fel att påstå att det är "osanning".

Jo, men det där är väldigt förenklat Jag vet inte, jag är alltid så avslappnad, så jag känner ingen skillnad på party o inte, bara det att det är lite svårare och prata på partyt. Samt att det alltid kommer fram nån överförfriskad kille och stöter på nån av tjejerna jag e med Och de brukar tycka det e jobbit

Hur som haver, klart placebo funkar. Det jag menade var dock att det inte var själva akoholen som gav den stora effekten. Utan själva miljön

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det är onödigt och jag behöver det inte.

Har INGET emot att smaka bara, för varje gång jag gör det så blir jag ännu en gång bevisad att det smakar skit...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Jag dricker inte för en ganska bra anledning: Både min far och morfar är alkoholister. Om jag minns rätt så tror jag att jag hört att just om Morfadern är alkoholist eller liknande (typ knarkare) så kan det ligga i generna att man själv kan ha lite extra starkt sug efter mer sprit väl när man testat.

Som du säger stämmer det att alkoholism ligger i generna. Därför ligger du helt klart i riskzonen för att få problem med alkoholen (taskigt men sant), så det är klokt att du inte dricker ...

Denna tråd påminner mig om när morsan skulle "förklara" det här med alkohol för oss barn (3 tonåringar nu):

Morsan: "Alltså egentligen finns det ju ingen anledning att dricka ... hm ... eller vänta nu, det är klart man har roligare med alkohol, så är det ju".
Vi: "..."
Farsan: "!"

Själv dricker jag dock endast med måtta och för att det är gott. Sen är det rätt socialt "att ta en öl"

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det är onödigt och jag behöver det inte.

Har INGET emot att smaka bara, för varje gång jag gör det så blir jag ännu en gång bevisad att det smakar skit...

Då har du helt enkelt inte hittat rätt. Vilken smak du än har finns det nåt gott för dig. Även om du inte gillar alkoholsmaken, men då är det väl onödigt att dricka alkohol alls...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum