Permalänk

Jag tycker alkohol tillhör ungdomen, nästan alla tar det och har roligt åt det. Men när man sedan blir äldre, (mer mogen) så slutar man upp med det förutom någon enstaka gång.

Själv är jag nästan nykterist då jag undviker alkohol av flera anledningar.
Dyrt, meningslös drog med en massa biverkningar, då jag kan få mycket bättre droger lagligt av min doktor om jag så skulle vilja ha (t.ex. sobril som man blir mycket mer glad av).
När jag var en yngre så tog jag såklart det, då jag tycker det hör till, jag har allt däckat spytt och allt annat skoj.

Så enligt mig är starkare alkoholdrycker främst en drog som kan köpas av vuxna för ungdomar, eller de vuxna som känner sig som ungdomar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag vet inte, jag är alltid så avslappnad, så jag känner ingen skillnad på party o inte

Då kommer ju den oundvikliga följdfrågan.
Är det så att du är i festläge jämt, eller är du i normalläge jämt
Fast jag håller med, jag känner knappt någon skillnad jag heller om jag är på det humöret, vilket faktiskt händer. Kan ha lika kul gåendes nerför gatan som hemma hos polaren med en drink i handen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då kommer ju den oundvikliga följdfrågan.
Är det så att du är i festläge jämt, eller är du i normalläge jämt
Fast jag håller med, jag känner knappt någon skillnad jag heller om jag är på det humöret, vilket faktiskt händer. Kan ha lika kul gåendes nerför gatan som hemma hos polaren med en drink i handen.

Jo, det har jag aldrig tänkte på, kanske är en blandning! Ne men det e bara o va öppen och tokig i alla lägen!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Sitter just nu och avnjuter en iskall grogg innehållande Russian och Jäger.
Tycker verkligen inte att det är något fel i det just för att det är så fruktansvärt gott.
Att säga att "alkohol" inte är gott tycker jag tyder på att man smakat mycket fulgroggar i sina dagar. Eller kanske Öl? Jag har aldrig kunnat få i mig ens en klunk öl (När jag var yngre försökte jag lära mig men när jag blev äldre kom jag på att det var onödigt att försöka lära sig dricka något som är äckligt) utan att få upp den igen, så det finns ju en mängd olika smaker på alkohol.
Russian utan Jäger smakar verkligen skitilla men har man i Jäger blir det verkligen skitgott. Samma med Red Bull, ingen höjdare utan vodka eller Jäger.
Med rätt mått och rätt dryck blir alkohol mycket gott.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det är onödigt och jag behöver det inte.

Har INGET emot att smaka bara, för varje gång jag gör det så blir jag ännu en gång bevisad att det smakar skit...

"Det" smakar skit? Det finns en oändlig mängd variationer. Fast jag har heller aldrig gillat starksprit alls, och det är rätt sällan jag är sugen på öl. Gör som jag och drick tjejdricka, cider och fruktvin blandat med Sprite.

Permalänk
Medlem

tycker inte jag är nykterist, men super mig inte redlös varje helg heller. som flera nämt tidigare i tråden handlar det om att lära sig att kontrollera sitt drickande, först då kan man lägga sig på den där "lagom" nivån. ett par öl tillsammans med polarna är alltid trevligt, sen om det är pga placebo eller alkoholens påverkningar bryr jag mig faktist inte om. ren sprit är inte speciellt gott, men blanda med några schyssta tillbehör (förslagsvis i flytande form ) och det blir kanongott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
"Det" smakar skit? Det finns en oändlig mängd variationer. Fast jag har heller aldrig gillat starksprit alls, och det är rätt sällan jag är sugen på öl. Gör som jag och drick tjejdricka, cider och fruktvin blandat med Sprite.

Hah
Det brukar vi reta fjortisar för när dom dricker det!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

har druckit mig full kanske 5ggr i m mitt liv och jag är 23 år drack första gången när jag var 20.

dricker man sig full och somnar i sina spyor så har man misslyckats totalt och de anser faktiskt dom flesta förutom dom som av någon anledning går runt och skryter om det.

mest så tar jag som de flesta någon alkoläsk någon gång, ibland med lite folk, ibland hemma i tv soffan. har inte fastnat för öl än.

sen kan det vara härligt att dricka något gott och hamna på en sån där "mys berusning" altså där man är lätt påverkad bara.

har inget vettigt hemma nu fast jag blev lite sugen på en grogg med turkisk peppar sprit så det tar jag nog en klunk av.

sen så är ju 60% sprit bra att rengöra dator kylaren med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att berusningskänslan är underbar.. är nog mest därför jag dricker helt ärligt. Låter kanske lite "fjortis" men thats it.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
dricker man sig full och somnar i sina spyor så har man misslyckats totalt och de anser faktiskt dom flesta förutom dom som av någon anledning går runt och skryter om det.

Finns ett enda ord för sådant.

Fail!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sitta ned på en fredags eftermiddag, efter jobb, man är helt slut och vill bara slappna av. Ja.. då är det väl egentligen bäst att dricka vatten. Men en öl sitter inte helt fel då! Och då dricker jag en öl eftersom det är gott, inte för alkoholen sin skull.

Det är sällan jag är på riktiga fyllefester, det kanske förekommer 1 eller 2 gånger per år. Det kan hända att jag får i mig för mycket då, men jag tycker inte det är så farligt när det går så lång tid mellan gångerna.

Dricka för drickandets skull, för att bli full, det kan säkert vara ballt och roligt, men jag har inte riktigt förstått vad som är kul med att bli illamående och spy ner sig, har gjort det några gånger och man har iallafall lärt sig att ta det lite lugnare med åren

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Själv har jag druckit mig full över 100 gånger sedan jag var 15 år och anser själv att jag har roligare onykter. Man släpper lite mer på sig då. Sen blir jag inte en helt annan person som vissa verkar ha uppfattningen av att man blir när man dricker. Sjävl blir jag aningen mer social och tycker det mesta är lite roligare vilket jag då tycker att det är värt med at vara full.

Jag har också alkoholister i släkten. Farmor dog av att njurarna gav upp och Farfar är numer en nykter alkholist. Men bara för det så ska ju inte det hindra mig. Känner min kropp och Dricker inte då det inte finns nån anledning. Och alkoholist blir man inte utan anledning eller väldigt mycket drickande väldigt ofta och öer en längre period.

När jag var yngre så blev det oftare och säkert lite mer som jag drack. Men numer så blir det ett par tre gånger i månaden som jag är ute. Jag är en rätt lugn person även när jag är full och av alla mina fyllor så har jag nog spytt ner sängen en gång. Det var efter julmiddagen med företaget:D. Men då spydde jag efter jag hade gått och lagt mig. KAn ju berott en del på julmaten också. Det Mesta av spyan hade jag ju dock lyckats få på golvet:P

Sen om man spyr nån gång när man är ute kan ju bero på flera saker. Häller man i sig en öl försnabbt så kan den ju ganska enkelt komma upp. Men då mår man ju inte dåligt resten av kvällen för det.^^ Sen att va ute med kompisarna och vara nykter är ju olidligt tråkigt. Själv tycker jag att det är mer eller mindre jobbigt att vara ute på krogen och liknande med massa onyktra människor och vara nykter:P Jag dricker alkohol både för att bli onykter och för att mycket smakar bra.

Riktiga fyllefester är det ovanligare nu när man är äldre var bättre förr:)

Är 21 år.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har nästan bara dåliga erfarenheter av alkohol...drack ganska mycket i min ungdom och vid ett tillfälle drack jag 1liter vodka och 4-5bira och spydde kanske 30-40ggr (skojar inte), tänkte åka på sjukan men sket i det...var bakis i 3-4dagar efter det, jag är typ aldrig bakis så det var något nytt!
Sedan dess har det blivit några enstaka tillfällen typ ta en cider på krogen eller om morsan köper hem lite vin.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har haft en "vit månad" på över 12år.
Kan vara allt från vin på fredags kvällen till riktiga "supar fester". Enda gångerna man funderar på att sluta dricka eller dra ner på det är dagen efter. Som i morse mådde jag verkligen piss, men efter tvingat i sig lite käk och en stor mängd med vatten va man i form igen.
För mig hör alkoholen till en lyckad helg, all stress släpper och man blir skönt avslappnad redan efter några öl, en drink eller nått glas vin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Nja, nykterist vill jag inte kalla mig men jag dricker inte...

Visst, en god öl någon gång är trevligt men jag har aldrig druckit mig full, går inte på supa-fester och håller mig borta från folk som dricker mycket.

Att dricka för att bli full är det mest korkade jag någonsin hört talas om, vad kan vara roligt med att dricka till man blir medvetslös och somna i sina egna spyor?
En social grej? Jag kan ha roligt med mina vänner utan alkohol...

Öhm, super man så att man däckar och spyr ligger inte problemet i alkoholen, utan hos dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Meh, spela roll om man inte dricker!

Lite kul bara med människor som dricker för att de blir mer sociala och avslappnade. Men har man dåligt självförtroende kanske det är enda sättet att få kompisar, så vem vet.

Jag dricker mig aldrig full, är inte mycket för att misshandla min kropp på det viset. Samt att jag behöver det inte.

Nått glas vin, lite cider, nån drink kan va gott när man e på middag/ute på krogen eller så. Men det är ju en annan femma

Eller så har man kompisar som man festar med redan innan man dricker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Alla nykterister jag träffat har varit otroligt tråkiga och torra människor, ofta med kontrollbehov.

Same, same.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Jag är själv nykterist. Det har ju diskuterats en del om detta i tråden som jag skapade även om den var mest menad för att diskutera om man dricker för att det är gott eller för att bli full.

Själv har jag smakat alkohol men jag tycker inte om smaken för fem öre. Sen har jag inte så bra erfarenhet av alkohol heller. Har ingenting emot folk som dricker heller sålänge dem inte dricker bara för att bli full flera gånger i veckan. Har självklart ingenting emot folk som inte dricker heller.

Sen det där med att folk blir roligare med alkohol i kroppen tror jag är väldigt stor skillnad från person till person också.

21 år, aldrig full och jag har inga planer på att bli det heller även om folk har retat mig för det. Var med i UNF några år sedan men jag bestämde mig för att gå ur då jag inte tyckte det gav ett skit att vara där. Nykter var jag ju iaf hemma och roligt har jag med kompisarna.

Vad har du druckit om du inte gillar smaken? Testat mer än en sorts alkohol?
Vad är grejen med UNF?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag har inget mot folk som väljer bort alkohol och jag kan förstå varför vissa gör det. Däremot så gillar jag inte dessa "militanta nykterister" som gång på gång predikar att det är farligt att dricka oavsett mängd och att man kommer att sluta som alkoholist bara för att man råkar dricka små mängder starksprit under kontrollerade former ett par gånger i månaden. Eller de som fördömer alla som gillar att ta ett glas vin till maten vid högtidligare tillfällen... Eller en öl för den delen.

Mina alkoholvanor är tämligen måttliga, ett glas vin eller två till maten ibland eller en skvätt whisky ett par gånger i månaden. Det är inget som jag skulle vilja välja bort bara för att någon annan tycker att det är fult att dricka alkohol.

Sant. Så mesigt med dessa nykterister som avskyr alkohol fast de inte testat och således tycker att alla andra också ska göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Hej Hej.

Jo jag är nykterist också. Varför? Jo, jag verkligen hatar och avskyr berusningskänslan. Sen tycker jag inte alkohol smakar så gott.

Fine. Du har varit full och gillar det inte. Helt okej, inget fel med det.

Hade en mycket hetsig diskussion med ett gäng aktiva nykerister en gång. Såg mig själv som den vinnande parten då "de var tvugna att gå" då deras argument tog slut. Summa summarum, man ska inte döma något innan man provat det.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Inaktiv

Tror ni seriöst att folk dricker för att det är coolt. Ah visst var det coolt att dra en folköl när man var 13år... Seriöst.

Sen att det smakar illa och ni undrar hur vi kan dricka det? Ja man väljer sånt som inte smakar illa doh >.< Guiness, becks, corona, en god drink tex.

Och nej, man ligger inte o sover i sina egna spyor för att man dricker, då har du druckit för mkt. Sen så borde ni testa att supa er fulla, allt för vetenskapen för att sedan bilda er en uppfattning om det.

Slutsats: Jag super och jag har jävligt roligt. Har testat att inte dricka under under längre perioder (4veckor xD) Och ja visst hade man trevligt på fester, men det är sjukt svårt att bara sitta där och stirra när alla andra sitter och dricker och öppnar iskalla öl framför ögonen på en

Btw på tal om alkohol, på senare tid har jag alltid blivit sjukt jävla trött av att dricka. Börjar med att jag mår skitbra allt blir kalastrevligt, sen runt 12 tiden blir jag skittrött, har svårt att hålla mig vaken efter de :S Normalt sätt har jag inte problem alls att sitta uppe till 4-5 på morgonen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind

Har man en orsak till att tycka att det inte är coolt så tycker jag inte att det är larvigt.

Jag har sett och upplevt konsekvenser som alkohol kan ta med sig...

Du måste ha missat helt vad jag skrivit. Är du verkligen 19?
Jag skrev ingenting om att det är coolt. Det handlar inte att vara ball på något sätt för dom flesta. För det mesta är det bara 15-åringar och liknande som tycker det.

Sen att alkohol i sig har konsekvenser är lite skitsnack det också. Säger du att våldsamma spel får folk att bli våldsamma också? Om någon får problem pga alkohol så fanns det redan hos personen innan dom drack. Dom konsekvenser normala människor får av alkohol är att dom kanske går vingligt, är mer ärliga, vågar mer, stavar dåligt, glömmer saker under tiden dom är berusade osv.

Att alkohol kan få dolda problem att dyka upp kan jag hålla med om, men det är jävligt många mer saker som kan göra det. INGEN normal person misshandlar sin fru/man, eller någon annan, utan anledning bara för att personen i fråga är full.

Sluta vara ett dagisbarn som vägrar äta fisk fastän du inte smakat.

Permalänk
Medlem

Jag är nykterist och tycker alkohol är dåligt då det är en av de största anledningarna till våld och skadegörelse i vårat svenska samhälle. Jag ser heller ingen anledning till att slänga i mig något som jag inte tycker om. Tycker de ska vara betydligt strängare regler vid inköp och import av alkohol. Sänk gränsen på vad man får föra in från utlandet. Låt alla bilarna åka igenom en våg när de ska ut genom tullen så att smugglare lättare kan tas fast. Chockböter för sådana som langar till minderåriga borde avskräcka ett par stycken, och betydligt högre alkoholskatt också förstås.

Skulle gärna vilja se såna stränga regler som finns i Singapore när det kommer till förtäring av alkohol och nerskräpning på allmän plats i våra storstäder. Alkohol + park = nerskräpning i massor. Alkoholen verkar nästan helig i detta landet. Så fort man klankar ner detta heliga så beter sig alla som om det vore en mohammed-teckning. Förtäring av alkohol på allmän plats borde också beläggas med chockböter, och kan inte "fjortisarna" betala så får väl polisen se till att föräldrarna betalar och tar ett större ansvar för sina barn. Det ska heller inte vara tillåtet att störa sina grannar genom att kalla till spritrep så att hela bostadsområdet vaknar av högljudda pajaser som förlorat kontrollen efter den första ölen. Sånt ska förpassas till lokaler som man får låna eller hyra.

Och nej, jag är inte bitter, jag är en väldigt avslappnad person. Har inget emot att ni tar er nån "skvätt" lite då och då på kvällen. Men om ni börjar misshandla er partner eller gå ut och skräpa ner så tycker jag att ni i nyktert tillstånd tar er till låshuset och stannar kvar där.

Finns många fördomar på både sidor, men kan ni förneka att alkohol är en av de största orsakerna till våld och skadegörelse? Att jämföra med våld i datorspel som föregående talare här sa tycker jag inte var någon bra jämförlse. Alkohol är en drog som kan påverka alla negativt om de får i sig en viss mängd. De som redan är psykstörda kan bli ännu värre, men även personer som är hur snälla som helst i nyktert tillstånd kan bli våldsamma. Men ni som kan kontrollera erat intag har jag inget emot. De är de som envisas med att den heliga drycken måste förtäras till man blir redigt berusad som jag inte gillar.

Folk kan få för sig alla konstiga saker när de är berusade. Möter många berusade människor när jag delar ut tidningen på Söndagar som hittar på alla konstiga saker. Mötte en gång någon som hade kladdat texten "hund" med en spritpenna på sin hund. Eller folk som skriker rakt ut i ett bostadsområde att de vill ha sig en tidning. När jag gick i skolan så var det ju också många klasskamrater som berättade att de under fyllan gått runt och medverkat till skadegörelse. Och varför glömmer alla "festande" folksamlingar att plocka upp skräpet efter sig?

Kortfattat: Jag är för betydligt strängare regler när det kommer till alkohol. Nu har jag sagt min åsikt och där sätter jag punkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus

Vad har du druckit om du inte gillar smaken? Testat mer än en sorts alkohol?
Vad är grejen med UNF?

Jag vet inte direkt vad alla whiskeysorter (som exempel) heter som jag har provat men:

Whiskey, öl, cider, jäger, bacardi, vin, rom, smirnoff, dooleys och bailyes som exempel. Ska jag fortsätta? Det är just själva alkoholsmaken jag inte gillar på något sätt.

Saken med UNF idag har jag ingen aning om. Jag var iaf med för att kunna gå ut en kväll eller en helg och bara umgås med nyktra människor. Men sen insåg jag ju kunde ha precis lika roligt utan alkohol med mina vänner även fast dem drack. Då gick jag ur. UNF är väl militanta nykterister idag tror jag?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Hade en mycket hetsig diskussion med ett gäng aktiva nykerister en gång. Såg mig själv som den vinnande parten då "de var tvugna att gå" då deras argument tog slut. Summa summarum, man ska inte döma något innan man provat det.

Fast det där är ett rätt sopigt argument. Måste jag dra en lina kokain för att få avstå från droger? Måste jag besöka ett horhus för att ogilla människohandel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Sluta vara ett dagisbarn som vägrar äta fisk fastän du inte smakat.

Men varför pratar du om fisk hela tiden? Om man har minnen från sin barndom där alla som äter fisk får magsjuka skulle man nog inte vara så sugen på att äta fisk sen heller.

Och vad är det för nån attityd att man inte ska få ha en åsikt om nånting, bara för att man inte prövat det? Som nån sa i en annan tråd, ska man inte få ha en åsikt om pedofili, om man själv inte är pedofil?

Varför försöker du dra ner det på en lägre nivå genom att kalla han dagisbarn?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Sluta vara ett dagisbarn som vägrar äta fisk fastän du inte smakat.

Det där argumentet kan ju användas för precis alla droger.
Har du provat kokain?
E?
Heroin?

Sluta vara ett dagisbarn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Eller så har man kompisar som man festar med redan innan man dricker?

Jag förstår inte riktigt din poäng. Jag festar nog mer och roligare än dig, och jag är nykter

Riktigt kul att se killarna på dansgolvet, vågar knappt röra sig innan de börjar bli riktigt onyktra. I början är det mestadels tjejer och några få killar som dansar, sen när killarna börjar bli påverkade vågar de ge sig ut på dansgolvet.

Har märkt att den allmänna versionen av fest hos de som super sig fulla osv är väldigt tråkig. Var ute på krogen med några människor som dricker hyffsat mycket för att bli påverkade, tråkare kväll får man leta efter. MYCKET roligare att gå ut med ett gäng tjejer då, de dricker inte alls lika mycket samt att de vågar mer från början. Men sen är ju tjejer oftast lite mognare än oss killar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Sluta vara ett dagisbarn som vägrar äta fisk fastän du inte smakat.

Okay, kom till min skola, kan ge dig lite flytande kvicksilver att dricka. Du som tycker att man ska testa allt innan man fördömmer det. Hur gammal är du egentligen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve

Saken med UNF idag har jag ingen aning om. Jag var iaf med för att kunna gå ut en kväll eller en helg och bara umgås med nyktra människor. Men sen insåg jag ju kunde ha precis lika roligt utan alkohol med mina vänner även fast dem drack. Då gick jag ur. UNF är väl militanta nykterister idag tror jag?

Det beror väl lite på vad du menat med militanta. De utför knappast några terrorattentat eller så, men kan väl vara rätt extrema om det är det du menar. De brukar mest göra sig kända för att skicka ut underåriga för att köpa alkohol och sedan anmäla alla ställen där de lyckas.

Jag gick ur mer därför att min politiska åskådning stämde dåligt överrens med deras. Jag är mer åt det liberala hållet och röstar på moderaterna.
Bland de jag umgicks med i UNF var alla rätt extremt mycket åt vänster och många var aktiva inom ung vänster (Lars Ohlys nuvarande sambo var med i "min" förening och Kalle Larsson i vänsterpartiet dök upp ibland).

Jag tyckte (och tycker nu med) till exempel att det vore bra om vi tog bort systembolaget monopol på spritförsäljning. Det skulle nog öka alkoholkonsumtionen tillfälligt, men på sikt tror jag att det skulle bidra till en mer avdramatiserad attityd till alkoholen. När det går att köpa på vilket snabbköp som helst blir det inte alls lika "spännande".

Hursomhelst, jag kände inte att jag hade så mycket gemensamt med de i UNF heller även om vi delade vårat motstånd mot supkulturen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Fast det där är ett rätt sopigt argument. Måste jag dra en lina kokain för att få avstå från droger? Måste jag besöka ett horhus för att ogilla människohandel?

Hah, det komiska är ju att du likställer horhus med människohandel... Säger ju en del om din kvinno(?)syn. Nästan lite tragiskt måste jag säga.

- -

Nykteristernas argument i den här tråden är bra exempel på varför jag väljer att inte vara nykterist. Varför är det så få som inte dricker men som inte heller är anti-alkohol i alla former?
Jag dricker inte, men jag har inga som helst problem med att många vill dricka - sålänge man inte skadar något/någon så ser jag inga problem med alkoholintag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Att dra paraleller mellan att pröva på alkohol och droger/pedofili/prostitution och allt annat som kommit upp är bara absurbt. De ligger ju på helt olika plan. Om vi ska ta det på ett känslokallt sätt, alltså sett från samhälleliga regler, så är för det första alkohol lagligt medan de andra kan ge dig långa fängelsestraff. För det andra är alkohol inte skadligt i rätt mängd (till och med hälsosamt i små mängder).

Sen finns det ett personligt plan... ett moraliskt plan. De andra exemplen är destruktiva för andra eller dig själv. Alkohol kan vara det, men inte för att du prövar en gång för att veta hur det är.

Man kan också påpeka att förkunskap är viktigt. Du kan till exempel veta vad som händer om du dricker kvicksilver, som någon föreslog, men du kan inte veta hur det är att vara berusad. Visst, du kan veta effekterna av det.. men inte känslan.

Det går inte egentligen att jämföra prova på-grejen med någon annan produkt, eftersom alkohol praktiskt taget är det enda rusmedel som är allmänt accepterat och som vem som helst med åldern inne kan få tag på. Tobak är kanske det närmaste, men eftersom tobak inte är riktigt samma sak kan det inte heller tas som exempel. Där kan man ju argumentera emot på grund av förkunskap (hälsoskäl). Men då igen handlar det om hur mycket man konsumerar, och på så sätt kan det nog jämställas med alkohol... hmm, tricky...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Alla nykterister jag träffat har varit otroligt tråkiga och torra människor, ofta med kontrollbehov.

Dom är ju tråkiga just för att dom inte dricker

Jag personligen unnar mig själv en öl eller 10 lite då och då.
Rätt skönt att bara slappna av helt och bli dyngrak och inte behöva tänka på något efter en hel veckas slit i kolgruvan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Att dra paraleller mellan att pröva på alkohol och droger/pedofili/prostitution och allt annat som kommit upp är bara absurbt. De ligger ju på helt olika plan. Om vi ska ta det på ett känslokallt sätt, alltså sett från samhälleliga regler, så är för det första alkohol lagligt medan de andra kan ge dig långa fängelsestraff. För det andra är alkohol inte skadligt i rätt mängd (till och med hälsosamt i små mängder).

Sen finns det ett personligt plan... ett moraliskt plan. De andra exemplen är destruktiva för andra eller dig själv. Alkohol kan vara det, men inte för att du prövar en gång för att veta hur det är.

Man kan också påpeka att förkunskap är viktigt. Du kan till exempel veta vad som händer om du dricker kvicksilver, som någon föreslog, men du kan inte veta hur det är att vara berusad. Visst, du kan veta effekterna av det.. men inte känslan.

Det går inte egentligen att jämföra prova på-grejen med någon annan produkt, eftersom alkohol praktiskt taget är det enda rusmedel som är allmänt accepterat och som vem som helst med åldern inne kan få tag på. Tobak är kanske det närmaste, men eftersom tobak inte är riktigt samma sak kan det inte heller tas som exempel. Där kan man ju argumentera emot på grund av förkunskap (hälsoskäl). Men då igen handlar det om hur mycket man konsumerar, och på så sätt kan det nog jämställas med alkohol... hmm, tricky...

Men varför måste man veta hur det känns att vara berusad för att inte vilja dricka? Jag har sett konsekvenserna av alkohol, det räcker för mig. Min åsikt är lika mycket värd som folk som har prövat alkohol.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Citat Random-person :
" Varför är det så få som inte dricker men som inte heller är anti-alkohol i alla former?"

Förmodligen därför att många som inte dricker inte gör det just av anledningen att vi är emot alkohol på ett eller annat sätt..
Jag och andra vill föregå som exempel på att man faktiskt kan göra det valet.

Tror inte det är många som är totalt emot alkohol i alla former. Jag är iallfall inte emot att folk tar ett glas vin till maten eller så. Det jag är kritisk mot är när alkoholen blir det enda alternativet för unga om de inte vill bli utstötta.
Det är den sociala pressen, bland unga, att man MÅSTE dricka för att accepteras som jag vill bekämpa.

Citat Random-person :
"Jag dricker inte, men jag har inga som helst problem med att många vill dricka - sålänge man inte skadar något/någon så ser jag inga problem med alkoholintag."

Håller med. Med betoning just på "sålänge man inte skadar någon".
Men det blir lite som att säga att "Jag har inga problem med folk som kör bil redlöst berusade i 150 kilometer i timmen i tätbefolkade områden, sålänge som ingen blir skadad".
Problemet är just att alkohol intaget i för stor mängd ofta får många allvarliga konsekvenser, såsom dödskörningar vid rattfylla, grov misshandel och dråp osv.
Utan alkoholen hade mängder av liv kunnat räddas.

Och nej, man behöver inte förbjuda alkohol i alla former för det.
En eller ett par öl, eller ett par glas vin då och då är säkerligen nyttigt.
Det är supkulturen jag vänder mig emot, alltså avvarterna, inte normalt bruk.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker alkohol tillhör ungdomen, nästan alla tar det och har roligt åt det. Men när man sedan blir äldre, (mer mogen) så slutar man upp med det förutom någon enstaka gång.

Så enligt mig är starkare alkoholdrycker främst en drog som kan köpas av vuxna för ungdomar, eller de vuxna som känner sig som ungdomar.

Nja, du har en poäng antar jag. Alkoholvanorna ändras när man blir äldre men dom allra flesta vuxna jag känner (40+) dricker fortfarande och vissa av dom blir också fulla då och då.

Mina egna föräldrar (50+) tar en öl eller cider ibland och kanske en eller två flaskor vin på helgen. De skulle dock alldrig få för sig att bli fulla. Det är också ganska vanligt att äldre tar någon fin whiskey eller konjak efter t.ex mat eller fika.

Edit: Själv är jag 19 och driker ganska lite några gånger om året blir det lite mer.