Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Systembussen går i 266MHz, men man skickar data på höjning och sänkning av klockpulsen samt hög och låg klockpuls (QDR - quad data rate), med andra ord höjning->hög->sänkning->låg->höjning osv, DDR (dubbel data rate) skickar på höjning och sänkning enbart.

Tyckte allt var väldigt informativt men ser gärna lite fler förklaringa som den i quoten somgår lite mer på djupet av vad som egentligen händer.

Permalänk

YES. Nu har jag lyckats få den stabil i 12h i occt på 3.0Ghz Tack så JÄTTE mycket.. utan denna guide tror jag inte jag skulle klara det lika bra :G Har testat förut dock i 2.7 men jag failade när jag försökte mig på 3.

anyway så har den hjälpt jätte mycket!

Mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått mina prylar än, så jag återkommer om hur guiden har hjälpt mig senare. Jag kan dock tänka mig att överklockningen av en enhet åt gången för att hitta en teoretisk topp kommer vara behjälplig (om jag har tålamod nog att gå metodiskt tillväga

Tänkte tacka för de utförliga svaren jag fick av Yanagi och KimTjik angående hårddiskkrascher. Jag har dock fortfarande inte listat ut vad det var som gick fel i mitt fall.
Jag körde med PCI spread spectrum, AGP:n låst på 67Mhz och ökade FSB:n från 200->225, med dividersena för minnena så lågt som möjligt för att se hur mycket moderkortet pallade.
PCI-enheterna (inkluderar SATA också va?), AGP:n och Minnena borde med andra ord varit hyggligt säkra i det upplägget. Och min Athlon 3000+ (venice) borde klara en så pass blygsam överklock.
Det enda jag egentligen kan tänka mig vara anledningen till kraschen är att jag hade dragit ner volten så långt jag kunde när jag körde oklockat, så att det kanske inte räckte när jag började öka FSB:n...

Men så till frågan.. Hur stor chans tror ni att det finns att OS:et pajjar vid en plötslig omstart? Hade jag brutal otur, eller bör man kanske hellre öka på volten lite grand redan från början så att man slipper onödiga krascher pga den saken?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Personligen har jag klarat mig från att Filsystemet havererat, likaså med OSet, trots massa omstarter under överklocking. Men det betyder inte att det inte finns en risk för att sådant sker. Nu har jag itne något absolut livsviktigt på mitt system. Allt som är av vikt har jag backup på, dvs semesterbilder med mera. Har man externa USB diskar är det en god idé att göra backup mot dem och sen plugga ur dem vid eventuella klockningsförsök.

Jag har även 2 images av mina OS så om nånting skulle gå åt pipsvängen drar jag på mina images och jag är uppe och snurrar inom 30-45 minuter igen, precis som det såg ut innan i stort sett.

Angående vad som kan ha hänt i ditt fall är jättesvårt att säga. Det kan varit en bugg i BIOS som inte låst bussarna ordentligt till en myriad andra anledningar. Men det måste ju gå fel nån gång för att det ska vara lärorikt inte sant?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Haha, ja jag är inte modstulen för den sakens skull! Får en ny laddning prylar i veckan om nu datorbutiken får sina fingrar ur.. Så då ska det klockas så det ryker med den här guiden som ledstjärna

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

sjukt bra guide.. Försöker klocka nu men hittar inte var man ändrar FSB/memory ratio i BIOS :S

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Har du kollat din manual?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Har pc3200 minnen vanliga ddr. Vet nån vad söligaste timingsen är på dom?

Är 2.5-3-3-8 nu..

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

kan tän ka mig att det är 3-3-3-12 men kommer inte ihåg vad det högsta man kan sätta vanliga DDR moduler till..

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Okej, kan kolla hur det ser ut i bios..

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk

Saken är den att jag inte riktigt fattar vad som ska göras med mitt moderkort, jag har lite svårt att hitta i BIOS. Står nog vad jag har i signaturen. Hittar inte allt som står i guiden, om någon har samma skulle det vara schysst om du kunde berätta lite om hur man gör.

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KewtY
Har pc3200 minnen vanliga ddr. Vet nån vad söligaste timingsen är på dom?

Är 2.5-3-3-8 nu..

Om du vet vilka chip dina DDR minnen har är det möjligt att ge rimliga siffror, annars får du testa dig fram. Windbond BH-5 t ex tollererar sällan något annat än 2-2-2-5 eller att släppas upp till 2-3-2-5, medans TCCD tillåter strama 2-2-2-5 vid lägre MHz och 3-3-3-8 vid högre. Detsamma gäller sekundära inställningar (mycket beroende på hur rik BIOS är på inställningar).

Winbond och TCCD fann du vanligen på högprestanda minnen. Om det är "vanliga" är valmöjligheterna sällan särskilt stora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om du vet vilka chip dina DDR minnen har är det möjligt att ge rimliga siffror, annars får du testa dig fram. Windbond BH-5 t ex tollererar sällan något annat än 2-2-2-5 eller att släppas upp till 2-3-2-5, medans TCCD tillåter strama 2-2-2-5 vid lägre MHz och 3-3-3-8 vid högre. Detsamma gäller sekundära inställningar (mycket beroende på hur rik BIOS är på inställningar).

Winbond och TCCD fann du vanligen på högprestanda minnen. Om det är "vanliga" är valmöjligheterna sällan särskilt stora.

Vettefan vilket chip jag har.. Har:

2st Twinmos (Nanya NT256D64S88B1G-5T) 256mb CL3.
1st Corsair Value Select VS512MB400C3 CL3.
1st MDT Tech. MDT512M PC400 CL2.

Moderkort: Epox EP-4PDA3I

Har fotat lite i BIOS:

Aktuell Konfiguration:

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/P1010070.JPG

Som du ser finns inte värdet "12" med, det är ju högst "8", tänkte yangi sa något om 3-3-3-12..

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/-P1010071.JPG

Hoppas du har fått något utav detta och kan hjälpa mig mer.

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem

Med tre olika minnen är det näst intill omöjligt att göra någon vettig överklockning av minnena. Dessutom är jag inte hemma på överklockning av P4:or.

Varför inte överklocka C2D riggen istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Med tre olika minnen är det näst intill omöjligt att göra någon vettig överklockning av minnena. Dessutom är jag inte hemma på överklockning av P4:or.

Varför inte överklocka C2D riggen istället?

För att det är delvis min familjs, jag använder den, men har ingen lust att börja hålla på med den när dom ska använda den..

Men bara jag får söligaste timingsen så kan jag försöka själv, är inte ute efter en über clock.

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att skaffa fram söligaste timingsen. Det är bara att "testa" sig fram. Du sätter det högsta värdet du kan. Det kan avra 3-3-3-8 Jag är osäker på den sista siffran hur högt den ska kunna gå enl. DDR Specsen men högre siffror = slöare timings.

Sen skall du nog inte förvänta dig någon jättehög klock på minnena då dom är CAS 3 minnen redan, samt att det är blandat med märken.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Vad är det för 3-3-3-8 sak ni pratar om, hittar den inte i BIOS.

Testade klocka min CPU från 2.40 till 2.47 bara för att se hur det funkar. Vet dock inte om jag klockade fler delar i datorn. Det ska ju gå att få upp min processor till runt 3Ghz.

Fattar inte hur jag ska göra för att bara klocka CPU:n.
Hittar bara LDT, Voltage control, CPU Q-fan Control, CPU Config(där finns det dock bara enable och disable inställningar.) och frequency control.

I frequency control måste jag ändra om FSB speed(QDR) och då klockar jag väl fler delar?

Sedan undrar jag vad en flash tool är?

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Det är enkelt att skaffa fram söligaste timingsen. Det är bara att "testa" sig fram. Du sätter det högsta värdet du kan. Det kan avra 3-3-3-8 Jag är osäker på den sista siffran hur högt den ska kunna gå enl. DDR Specsen men högre siffror = slöare timings.

Sen skall du nog inte förvänta dig någon jättehög klock på minnena då dom är CAS 3 minnen redan, samt att det är blandat med märken.

Har 2.5-3-3-8 nu, alltså är det nästan söligaste timingsen. Men testar ändra till 3-3-3-8 och testar senare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargen SWE
Vad är det för 3-3-3-8 sak ni pratar om, hittar den inte i BIOS.

Testade klocka min CPU från 2.40 till 2.47 bara för att se hur det funkar. Vet dock inte om jag klockade fler delar i datorn. Det ska ju gå att få upp min processor till runt 3Ghz.

Fattar inte hur jag ska göra för att bara klocka CPU:n.
Hittar bara LDT, Voltage control, CPU Q-fan Control, CPU Config(där finns det dock bara enable och disable inställningar.) och frequency control.

I frequency control måste jag ändra om FSB speed(QDR) och då klockar jag väl fler delar?

Sedan undrar jag vad en flash tool är?

Du har ddr2 stickor, då gäller inte siffrorna du säger, du ska leta efter något i stil med 5-5-5-?? yangi har skrivit i tråden, så om du tittar så hittar du

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

haha nice, men jag blir bara förvirrad när ja läser allt

Permalänk

Var hittar man snabbheten på GPU processorn. Finns det några andra Coretemp program som funkar till Vista 64-bits.

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargen SWE
Var hittar man snabbheten på GPU processorn. Finns det några andra Coretemp program som funkar till Vista 64-bits.

Prova GPU-Z eller Everest Ultimate, GPU-Z är ju bara för info om graffet men Everest ger dig info om hela burken.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har en enkel fråga jag inte hittar svaret på. Det är många som skriver vdrop, som det är något dåligt i överklockningssammanhang.

Vad är vdrop?

På vilket sätt är det dåligt?

Vad gör man åt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Jag har en enkel fråga jag inte hittar svaret på. Det är många som skriver vdrop, som det är något dåligt i överklockningssammanhang.

Vad är vdrop?

På vilket sätt är det dåligt?

Vad gör man åt det?

Som jag förstått det är Vdrop när volten till cpu:n sjunker under belastning så att datorn helt enkelt blir ostabil och kraschar etc.

Tror det enda man kan göra åt det är antingen öka volten i bios så den e lite för hög från början så den inte sjunker för lågt eller att försöka stabilisera volten med diverse voltmoddar.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Som jag förstått det är Vdrop när volten till cpu:n sjunker under belastning så att datorn helt enkelt blir ostabil och kraschar etc.

Tror det enda man kan göra åt det är antingen öka volten i bios så den e lite för hög från början så den inte sjunker för lågt eller att försöka stabilisera volten med diverse voltmoddar.

Japp, eller köpa ett ordentligt moderkort

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Japp, eller köpa ett ordentligt moderkort

Räcker ett Gigabyte GA-X38-DQ6? Jag har läst också att bios-uppdatering ska lösa det...

Permalänk

Har datorn i sign nedan och såg något konstigt i bios nu.. quaden ska väll köra på 9*266.. men i bios står det

CPU Clock Ratio [9x]
CPU Host Clock Control [Disabled]
CPU Host Frequency (mhz) [200]

är det 200 bara för jag inte angivet mina egna inställningar eller har moderkortet klockat ner quaden?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk

Kan jag ha igång ORTHOS när jag t.ex. är i skolan eller finns det risk att Coretempen blir för hög då ?

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk

Hjälp sweclocker jag är en kile på 32 som har ett probem.
Jag Kör ORTHOS nu för fulla muggar men den verkar bara köra fullt ut på kärna 0 och 1.. kärna 2 och 3 används knappt..
Är det normalt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

Orthos stödjer bara dualcore. VIll du belasta alla kärnorna får du starta 2 instanser av orthos och sedan manuellt sätta affinity. Hoppas det besvarar din fråga

Vargen: Du kan ha orthos igång när du går till skolan. DU kan ju köra det en 10 minuter hemma så du vet ungefär vilka temps du kommer hamna på under belastning. Under 60 Grader klassas som säkert. 60-70 Grader är även det säkert men inte rekomenderat under längre tid. Över 70 grader så börjar det bli rätt varmt och man bör se över sin kylning.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

yanagi
ok kör prime95 nu istället..
om tempsen ligger på 63-68 på kärnorna i torutre test när kärnorna används på 100% är det ok eller bör man klocka ner lite då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280