Permalänk

Kommer installerade spel(sen innan klocken) räkna om min prestanda när jag har klockat direkt eller måste jag intallera om?

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargen SWE
Kommer installerade spel(sen innan klocken) räkna om min prestanda när jag har klockat direkt eller måste jag intallera om?

Om det nu är ett spel som kan "bedömma" din dator så bör det finnas en knapp för att göra en sådan bedömmning någonstans bland inställningarna i spelet.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag undrar 3 saker:

Varför får jag högre poäng i 3DMark06 när jag har 3.2 ghz än när jag har 3.7 ghz?

Får jag högre poäng om jag ändrar timings på minnen?

Gör nätagget nån skillnad när det gäller stabilitet och resultat i överklockning?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Jag undrar 3 saker:

Varför får jag högre poäng i 3DMark06 när jag har 3.2 ghz än när jag har 3.7 ghz?

Får jag högre poäng om jag ändrar timings på minnen?

Gör nätagget nån skillnad när det gäller stabilitet och resultat i överklockning?

Kanske för att datorn är mer stabil och därmed jobbar bättre i 3,2 ?

Lägre timings ger bättre prestanda men om man märker av det eller inte är en annan femma.

Ja nätagget gör en jefla skillnad för stabiliteten eftersom det är agget som ska leverera exakt rätt volt till allting och börjar volten vandra upp och/eller ner så blir resultatet en ostabil dator, datorn kan tom ta skada om du har ett agg där volten vandrar iväg för mycket uppåt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag misstänkte oxå det för att först körde jag crysis på klockad läge och då hängde den sig lite då o då, men jag trodde att det var överklockningen, men efter det så körde jag på orginal, och det blev oxå så. Agget låter som fan nu så det är dags att byta. Och att jag har massa komponenter att mata, funderar på en Antec NeoPower 550W....

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Tack för svaren!

Jag misstänkte oxå det för att först körde jag crysis på klockad läge och då hängde den sig lite då o då, men jag trodde att det var överklockningen, men efter det så körde jag på orginal, och det blev oxå så. Agget låter som fan nu så det är dags att byta. Och att jag har massa komponenter att mata, funderar på en Antec NeoPower 550W....

Ta en liten titt i nätaggstråden om du ska köpa nytt, bara så du inte köper ett nytt skitagg för att byta ut ett annat skitagg

(nej, jag säger inte att antec agget e skit)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Dör datorn om Watt-antalet inte räcker till? Eller går det ens att starta datorn om man har för mycke i?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Dör datorn om Watt-antalet inte räcker till? Eller går det ens att starta datorn om man har för mycke i?

Klarar inte agget av belastningen så stängs burken av i bästa fall, har du ett riktigt skitagg så kan det överbelastas och bränna datorn.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag, och tack för tipset innan, jag hittade ett agg som jag ska köpa från cooltek. Kommer iaf inte oroa mig att den inte kommer att palla driva alla komponenter. En sista fråga, jag har ett 8800GTX kort, det finns 2 PCIe strömingångar, men jag har bara kopplat in en, varför finns det 2 ingångar på vissa?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Okej, då förstår jag, och tack för tipset innan, jag hittade ett agg som jag ska köpa från cooltek. Kommer iaf inte oroa mig att den inte kommer att palla driva alla komponenter. En sista fråga, jag har ett 8800GTX kort, det finns 2 PCIe strömingångar, men jag har bara kopplat in en, varför finns det 2 ingångar på vissa?

????

Man ska plugga i båda

Och alla 8800GTX har 2 PCI-E-strömkontakter vad jag vet, hur många kontakter ett kort har beror ju på hur mycket ström just den modellen behöver och GTX-Ultra ska ha två, GTS vet jag inte.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd detta, speciellt om man är n00b på överklockning som jag

Har iaf beställt de här prylarna:

Patriot Extreme Performance 2048MB Kit (2x1024MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333

Minnet kör med latency: 4-4-4-12

Tänkte jag skulle ge mig på min första överklockning och målet är lite över 3ghz med standardkylningen.
Om jag förstått det hela rätt så borde det gå att öka fsb till 400 utan problem?

Detta skulle ge mig 3.2ghz (8x400) samt vara OK för minnena?

Eller har jag tänkt fel?

/F

Permalänk
Medlem

Klockren guide tackar.

Permalänk

Ursäkta om jag är n00b, men när man är klar, ska pci-e forfarande stå på 101MHz, och varför just 101?

Permalänk

jättebra tråd!

undrar samma sak?

osså en grej till, en del skriver att man ska sätta pci-e till 100 mhz och här stå det 101mhz? spelar det nån större roll lr vilket är bäst?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slobbster
jättebra tråd!
undrar en sak bara, en del skriver att man ska sätta pci-e till 100 mhz och här stå det 101mhz? spelar det nån större roll lr vilket är bäst?

Spelar ingen roll vad jag vet.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Spelar ingen roll vad jag vet.

Vad gör skillnaden? Vad blir det om man har auto?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akkaniclas
Vad gör skillnaden? Vad blir det om man har auto?

Då kan det gå käpprätt åt helvete eftersom alla dina expansionskort + hårddiskarna också blir "överklockade".

Man kan tex sabba partitionstabellen på hårddiskarna och då förlorar du allting på diskarna om du inte kan återskapa det.

PCI ska alltså låsas på 100 eller 101MHz (tror enda skillnaden är att det står olika på olika moderkort ??)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort låser inte ordentligt även om man sätter den på 100Mhz, jag vet inte hur mycket av det som är sant i dagens läge med nyare moderkort men jag satte 101MHz i guiden för säkerhets skull.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Hur ser jag min FSB:DRAM ratio? I CPU-Z står det bara CPU/7...säger inte mig ett skit. Och hur ändrar jag denna inställningen i bios? kan inte sätta en direkt ratio eller något liknande.
En fråga till, hur mycket är acceptabelt att Vcore åker fram och tillbaka i belastning? + vad?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem

Vill tacka för denna eminenta guide!

Nu kör jag min E4400 @ 3 Ghz med standard Vcore och låst PCI-E buss till 101.

Testat alla testprogram och allt är superstabilt,

återigen tack!

Visa signatur

// Rickard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0ne!
Vill tacka för denna eminenta guide!

Nu kör jag min E4400 @ 3 Ghz med standard Vcore och låst PCI-E buss till 101.

Testat alla testprogram och allt är superstabilt,

återigen tack!

Jävlar vad bra, standardkylning eller?

Oj, såg att jag bara ligger på 43 grader nu i CPU:n. och då har ändå datorn varit igång sen halv fyra, alltså nästan 11 timmar.
Jag har iofs bara varit inne på internet och så men ändå.

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk

Först och främst, hatten av för yanagi (och alla andra som bidragit) till denna pedagogiska "manual" i överklockningshistoria.
Nu vågar t.o.m. jag på mig denna. Skall dock lusläsa, lusläsa och lusläsa, så att jag gör rätt.
Dock vet jag inte om mitt "mobo" funkar för överklockning. (Jag är en sådan roukie).

Det trista är att att för oss som trodde Vista Ultimate 64-bitars var det ultimata, så fungerar inte några av programmen alls i detta OS.
T.A.T. är ett sådant program som inte ens vill öppna sig.
Än värre är det med CoreTemp som lämnar femtielva meddelanderutor att något blev fel. (Det kan inte bli mer tydligt att något gått snett än då man måste kallstarta om datorn ).
Nej, inget av dessa funkar om man väljer "Kör som Administratör" eller väljer att programmet ska vara kompatibelt med "XP SP2".
Så om någon har något tips om dessa två program, berätta gärna.

Vad det gäller ett alternativ till CoreTemp så undrar jag om FanSpeed är lika pålitligt i så fall. Det fungerar i alla fall i Vista 64-bitars.

Tack för ett suveränt forum!

/Magrioteli

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Re: (Guide) Överklockning och vad som händer

väldigt bra skrivet.

en sak jag undrar bara. om man vill klocka minnen menar du att det är enklast att ställa ner cpu(fsb eller multipell) och sedan klocka... nä nu blev det snurrigt.

om jag kör multipell 11 fsb200 så snurrar min standard2200.

ställer jag upp fsb så går minnena automatiskt upp .

så jag undrar e det smart ställa ner multipeln till kanske10 ställa upp fsb220.

och på så vis landa på 2200 och 440 blir det på minnena(880)

för om jag bara ställer upp fsb och behåller multipeln så klockar jag både cpu och minnena. det vill inte gå alls mycke. ställer jag hög cpu klocka får jag dra ner till en mycke lägre minnes klocka. hm va krångligt. tack för svar

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magrioteli
Först och främst, hatten av för yanagi (och alla andra som bidragit) till denna pedagogiska "manual" i överklockningshistoria.
Nu vågar t.o.m. jag på mig denna. Skall dock lusläsa, lusläsa och lusläsa, så att jag gör rätt.
Dock vet jag inte om mitt "mobo" funkar för överklockning. (Jag är en sådan roukie).

Det trista är att att för oss som trodde Vista Ultimate 64-bitars var det ultimata, så fungerar inte några av programmen alls i detta OS.
T.A.T. är ett sådant program som inte ens vill öppna sig.
Än värre är det med CoreTemp som lämnar femtielva meddelanderutor att något blev fel. (Det kan inte bli mer tydligt att något gått snett än då man måste kallstarta om datorn ).
Nej, inget av dessa funkar om man väljer "Kör som Administratör" eller väljer att programmet ska vara kompatibelt med "XP SP2".
Så om någon har något tips om dessa två program, berätta gärna.

Vad det gäller ett alternativ till CoreTemp så undrar jag om FanSpeed är lika pålitligt i så fall. Det fungerar i alla fall i Vista 64-bitars.

Tack för ett suveränt forum!

/Magrioteli

För coretemp bör det fungera att du under uppstart trycker F8 och väljer att ladda osignerade drivrutiner, eller dylikt.

TAT har jag inte hört någon få att fungera under 64bits dock.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Tack yanagi. Jag hittade en post om det till sist. Dock blir jag lite nojjig att göra sånt. Men jag ska testa.
Nu är det trista att jag kör ett 1066-kort. Detta:
MOBO (Jag ber om ursäkt om jag gör reklam för något, det är inte avsikten). Så jag undrar om jag ska avvakta tills jag köpt ett 1333-kort med P35 chip, kanske?
Nu har jag iaf. skruvat upp "prollen" till 2663 MHz utan några problem, vare sig i värme eller stabilitet. (Det tog några svordomar dock).

Sa jag att jag var en roukie?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Japp, du nämnde att du var rookie

Jag tycker det ser bra ut, du har ett gammalt chipset och det är din flaskhals just nu. Känner du dig nöjd med prestandan du har just nu så skulle jag råda dig vänta tills du känner att du behöver något snabbare, då kommer det förmodligen och förhoppnignsvis finans snabbare saker ute på marknaden för en billigare peng. Ett exempel är intels nya 45nm processorer som kommer komma under Q1 nästa år. Förhoppnings kommer priserna vara riktigt vettiga också.

En annan sak itne många tänker på är hur AMD kommer prissätta phenom under nästa år. Som det ser ut nu så är den väl inte riktigt intressant såvida man inte redan nu äger en AM2 plattform och bara vill stoppa in en Quad core cpu. Men om AMD lyckas fixa till lite bättre yields på phenom så kan dom förhoppningsvis vara konkurrensmässiga på pris/prestanda. Den som lever får se, men jag ser defintiivt fram emot nästa år.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Ja, så får det bli yanagi.

"I rest my case" med detta mobo.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Undrar ett par saker:
1. Varför är det farligt att uppdatera BIOS? "- Flasha bara BIOS till en ny version ifall du verkligen behöver". Ska jag inte uppdatera när jag får mitt nya moderkort alltså?

2. Vilken formatering ska jag ha på mitt USB-minne när jag ska flasha? Kan välja mellan antingen FAT eller FAT32.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Undrar ett par saker:
1. Varför är det farligt att uppdatera BIOS? "- Flasha bara BIOS till en ny version ifall du verkligen behöver". Ska jag inte uppdatera när jag får mitt nya moderkort alltså?

2. Vilken formatering ska jag ha på mitt USB-minne när jag ska flasha? Kan välja mellan antingen FAT eller FAT32.

1. En felaktigt utförd flashning av bios kan leda till att du bränner ditt moderkort (eller ja, bioschippet måste bytas men nån fysisk skada blir det ju inte)

2. En av dom läs i moderkortsmanualen om flash-funktionen endast stöder fat eller fat32.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Okej, men om jag gör det på rätt sätt, med rätt format på usb-minnet och rätt version till rätt moderkort - då bordet det väl vara ganska lugnt?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me