Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Okej, men om jag gör det på rätt sätt, med rätt format på usb-minnet och rätt version till rätt moderkort - då bordet det väl vara ganska lugnt?

Allt det där är en självklarhet för att det ÖHT ska funka, största faran med biosflash är om strömmen skulle gå så att flashen avbryts mitt i, annars e det rätt säkert.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Right... Då kanske det är läge att kolla så att nätagg kan klara någon timme utan fel innan jag flashar på nya datorn. Tack för svar!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Right... Då kanske det är läge att kolla så att nätagg kan klara någon timme utan fel innan jag flashar på nya datorn. Tack för svar!

Att flasha bios tar bara ett par minuter högst

Eller du mena att du ska pressa det lite i nån timme för att se om det e stabilt ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Ja eller min poäng var väl att det kan vara bra att se till iaf så att datorn inte kommer dö efter 5 min You never know ^^

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk

Hm... jag var ju ändå tvungen att testa lite trots mitt 1066-kort.

Orthos funkade bra både i minnestest och CPU. Inga fel alls. Samt att tempen var okay under dessa stressmoment. Jag t r o r den var okay, 30 grader som lägst kvar till TJ.

Jag kör 4 st A-DATA minnen och de sägs vara stabila. Men, jag kan inte gå in och pilla i DRAM för då störtar allt tillbaks. Jag inbillar mig att minnena skulle må bättre av att sättas i högre timings. Eller? Men kör jag Disable där så är BIOS tillbaks till basic igen.

"Bära eller brista" (Å en tomte!)

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

När du kör 4st minnen pressar du MCHn (nordbryggan) en hel del mer än om du kör 2st minnen. Du kan behöver köra lite högre VDIMM än normalt. Är minnena specifierade för 800MHz eller 667MHz? Just nu körs dom i ca 740MHz vilket kan göra att du inte kommer längre. Prova att sätta minnesration på 1:1 / 2.0 beroende på vad det heter i din BIOS.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

jo

och vad jag hört så brukar ett bios chip kostar nästan som ett nytt moderkort mellan 4-8hundra kr inget jag kållat upp så rätta mig om jag har fel...

allt för att man ska överväga att köpa nytt....

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk

Dear yanagi,

de är "bara" 667 MHz-stickor. Och detta med "minnesration" är ju en grej som inte funkar. Hur det ser ut syns här: Klicka

Sätter jag "Disable" där så får jag börja om.
Dock så har jag fått den till 1:1 vid ett tillfälle då jag tog "Disable" där och ändrade "minnestimings", men fråga mig inte hur det gick till. (Ja, jag vet...)
Jag har höjt DIMM Voltage med 0,1 V och NB med 0,05 V

Jag får (kanske) sakta men säkert pröva mig fram då det gäller minnena. Men jag tror jag går bet på FSB.

Till sist: Jag är väldigt tacksam att jag får så bra och vettiga svar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

med multipell tio borde inte va några problem. dem billigare 4300 6300 har man ju klockat här på swe ända till dryga3gig. och dem snurrar typ bara i 1.8 orginal. ändast fläkt kylning!

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

prova att inte ha minnestimings på 5-6-6. Jag vet att vissa chipset inte alsl vill vara med och leka med så pass höga timings. Sett SPD på disabled, ändra timings till 5-5-5-18 exempelvis och prova starta oklockat. DVS CPU oklockad, minnena ska gå i 667MHz, alternativt 533MHz beroende på vilken FSB din CPU lirar i.

I ditt fall bör det bli 533MHz iaf förutsatt att du kör en 1:1 minnesratio. Höj gärna VDIMM till 1.9V också.

Fungerar det där har du iaf en grund att utgå ifrån så får du sakta men säkert arbeta dig uppåt tills det tar stopp.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Citat:

[size="1"]Ursprungligen inskrivet av yanagi
prova att inte ha minnestimings på 5-6-6. Jag vet att vissa chipset inte alsl vill vara med och leka med så pass höga timings. Sett SPD på disabled, ändra timings till 5-5-5-18 exempelvis och prova starta oklockat. DVS CPU oklockad, minnena ska gå i 667MHz, alternativt 533MHz beroende på vilken FSB din CPU lirar i.

I ditt fall bör det bli 533MHz iaf förutsatt att du kör en 1:1 minnesratio. Höj gärna VDIMM till 1.9V också.

Fungerar det där har du iaf en grund att utgå ifrån så får du sakta men säkert arbeta dig uppåt tills det tar stopp.

[/size]

Okej och tack!

Nu satt jag minnena till 533 MHz (1:1), och 5-5-5-15 (18 finns inte). Körde först oklockat utan problem.

Bus-Speed är f.n. 311 MHz (FSB 1244MHz) vilket ger mig ~ 2.8 GHz på processorn.
Dock går ju mina - i original - 677MHz minnen inte snabbare än ~622 MHz numera. Vilket så klart medför att jag undrar om jag får en prestandasänkning.
Eller ska jag bortse från minnenas hastighet och se hur högt FSB:n kan gå utan att det innebär problem? Minnena lär ju hänga med.

VDIMM är satt till 1.9, men det framgår inte i CPU-Z

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=278313

Jösses vad jag är tjatig, säg ifrån om jag spammar. Jag vet med mig att du inte är min "överklockar-kundtjänst".

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Än så länge är inte Conroe arktitekturer särskiljd minnes-flaskhalsad så jag misstänker att den något äkade CPU frekvensen väger upp mer än vad den sänka minnesfrekvensen gör i detta läge.

Att minnen lär hänga med kan vi vara relativt säkra på, du kan behöva höja VDIMM ett snäpp till vad det lider. Tog det stopp vid 2.8GHz? Vad fick du för VCore vid 2.8GHz? Hur ligger du till tempmässigt?

Håll koll på temp, stabilitetstesta, vid behöv höj VCore ett snäpp (kan behöva göra det snart).

Jag tycker det börjar likna nånting här nu. Nu har du en grundkonfig d u vet fungerar och härifrån kan du laborera på egen hand med olika inställlningar och se vad som ger dig mest. Du har ju alltid den här "grundkonfigurationen" att gå tillbaka till om det inte fungerar.

Kom ihåg att labba varsamt och inte börja höja FSBn 50MHz bara för att man känner för det, likaså med alla spänningar till bussar o dylikt. Ta det lugnt och försiktigt. Tror du kommer komma en bit över 3GHz iaf

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Halloj igen!

Nu har "mobot" slutat att brinna, så jag passar på att skriva.

Jag kan nog säga att det tog stopp vid 2.8 GHz (Bus Speed 311*9).
Jag testade med 333 och 320 Mhz i eftermiddags, men då störtade BIOS och gick tillbaks till "basic". Kanske 315 skulle funka - men är det värt något.

VCore igår (och nu) vid 2.8 GHz är runt 1.35 V som max. (Det kanske framgår av "Efterdyning...") Jag trodde att "SpeedFan" skulle logga tempen, men den loggar allt utom VCore - men dock fläkthastigheten...

Vid Orthostestet idag hade jag som lägst 21 grader kvar till T-Junction @ 85 grader. (64 grader var kärnorna som varmast). Det är ju en god marginal, tror jag. Eller?
Inga fel fick jag i alla fall!

Kärnorna idlar runt 28 grader om jag bara sitter och skriver/surfar.

Jag har bara höjt VCore med +0.05, och eftersom jag verkar stanna härvid (pga ett 1066-mobo) så undrar jag om det är värt att höja VCore mer.

Jag kan inte ändra något med minnena. Då störtar det igen.

Så nu är frågan: Stanna vid 2.8 GHz och minnen @ 622 MHz, eller gå till 2.7 GHz och minnen som snurrade i ~ 740 MHz.
Båda funkar ju bra.

Tusen tack igen för alls support. Jag har lagt en överklockningstråd på det forum där jag "härjar" men där var det mest "titta på hur snabb min prolle är"-svar.

En trevlig helg till alla hjälpsamma i detta utmärkta forum

/Magrioteli

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

ok tack

tack så mycke. men du menar väll att inte va med och lira i så låga timmings. minna minnen klarar ungefär 4-4-4-8 oklockade. ska pröva med höga och klocka. börjar igentligen köra oklockat. de duger orginal.

ska köpa ny cpu och mera 800mhz minnen just nu två 1 gig 800 och två 512or 667. så dem lirar kanske inte så bra ihop. men de går i fsb 350

ska plocka ur 512orna när jag klockar. de blir nog lite roligare så....

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Avstängd

en fråga är minnena i min sign klockvänliga?

har lite frågor i denna tråd som jag skulle vilja ha svar på.

vet att en 6000+ inte är klockvänlig men jag skall göra ett mindre försök iaf. inget seriöst för att pressa ut all saft med andra ord.

har läst igenom denna tråd nu men vill ändå ha lite svar på mina frågor i nämnd tråd då denna jämför mycket med intel och jag av den anledning känner mig osäker. mest på grund av att jag är en noob och inte vet skillnaden i klockningsvägar mellan intel och amd.

ursäktar dålig gramatik osv. hoppas ni förstår någolunda iaf XD

tack för er tid

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt bra guide. Du skriver bra och "lärande"!:D

Jag har allt i sign i stock än så länge, ska dock börja klocka snart. Och då kommer jag ha användning av den här tråden!

Permalänk
Medlem

Bra Guide!!

Visa signatur

NZXT HUSH | CT 500W | Gigabyte P35-DS3 | E6750 2.66GHz @ 3.0GHz |
Zalman CNPS9700LED | Corsair (2GB) 800MHz | Seagate Barracuda 320 GB 7200.10rpm | PNY GeForce 8800GTS 512MB |

Permalänk
Medlem

Någon som har/haft ett ASUS P5B-SE, lyckas nämligen inte höja VCORE. Finns ingenstans i BIOS där jag kan ändra den, kanske är det någora andra alternativ jag måste ändra först?

Permalänk
Avstängd

hmm
min vcore ökar av sig själv. är det bra?

sitter nu med

fsb=214
cpuclock=3212 stabil men vågar inte högre på grund av vcore
minnesklock=402
vcore under load=1,44v (hur högt är säkert? )
vcore ideal=1,35v

dock är jag glad över tempen i load
core1=42* tidigare 50*
core2=45* -||-
byte fläkt på cpukylaren och satten in två till
sänkte temp med 5* både under load och ideal graffen mår bättre med nu

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

OT: ToWy * betyder gånger, det du menar är gradtecknet = °

Något alla här borde använda när dom skriver ut temps

Och det dom då även borde veta är att man håller inne vänster alt och skriver 0176 på numpaden och sen släpper man alt varpå gradteckent på något magiskt sätt bara uppenbarar sig helt plötsligt

Alltså, Alt + 0176 = °

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
OT: ToWy * betyder gånger, det du menar är gradtecknet = °

Alt + 0176 = °

jo * betyder °
^^ hade helt glömt bort den funktionen
pinsamt jag vet men man kan glöma arslet om det inte satt fast ibland :\

tack för påminelsen

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

jo då så att:)

senast jag gjorde det va med floppy disc:P

men de e ju klart mycke riskablare änn med ett sd kort eller usb minne

ser ingen anledning att flascha om de inte är för att man köpt ny cpu eller annan hårdvara som inte stöds av det bios som man har för tillfället.

förut flascha jag bara för att mer eller minder det kunde finnas en hårvaru konflikt som va löst på senaste bioset... går det att läsa vad uppdaten gör och man inte finner en ända grej som är av vikt så skulle jag inte flascha...

många gånger små saker som att vissa enstaka komponänter ej fungerar riktigt ok . som löser sig efter... orkar inte förklara mera komer inte riktigt på va jag vill säga:p

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Avstängd

undrar om 1.47v på vcoren är något bra eller dåligt på min cpu.
den höjer sig själv automatiskt när jag höjer fsb.
fsb ligger nu på 219 (std 200) cpu 3218 (std 3015) vcore 1,47 (std 1.35)
vcore går upp till 1,47 under load och ner till ca 1.39 när ideal.

står inget om detta så jag undrar om det är normalt och även hur mycket min 6000+ klarar utan att ta skada.
borde jag klocka ner lite eller klarar jag mig där jag är nu?

EDIT:
cputemp under load är 47°C och 34°C ideal om det har något med det att göra.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk

Hej, jag har precis byggt ihop min dator, en intel e4400(2,2GHz) och satt på en fet scythe infinity-kylare. I idle ligger den på typ 20-21 grader, men om jag kör TAT går den upp i 40grader(i speedfan, lite lägre i TAT, jag har inte ens börjat klocka, så varmt ska det väl inte bli eller? När jag byggde till min kompis hade han originalkylare och hans blev typ 33grader bara, om jag kommer ihåg rätt...
Snälla hjälp mej ta reda på vad som kan vara fel...

Permalänk
Avstängd

kan behöva lappa kylare eller cpu om någon av dom har en ojämn yta.
eller så ligger det för mycket pasta emellan.
testa och montera om och kolla samtidigt om ytorna är jämna och inte konkava eller liknande.
och måtligt med pasta men det vet du säkert redan ^^

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
kan behöva lappa kylare eller cpu om någon av dom har en ojämn yta.
eller så ligger det för mycket pasta emellan.
testa och montera om och kolla samtidigt om ytorna är jämna och inte konkava eller liknande.
och måtligt med pasta men det vet du säkert redan ^^

Tack för tipset!, men jag har precis monterat om efter ett litet misstag så jag vet att grejerna är bra, och jag har inte tagit för mkt kylpasta, tog mindre den här gången eftersom lite hade runnit ut... I sådana fall har jag för lite men det tror jag inte
Men nu har jag provat klocka lite; 1,375V ist för 1,325V, och 2550MHz ist för 2200, så nu när jag kör TAT, kommer jag upp i 50grader, men när jag kör Orthos kommer jag bara upp i 42grader, vilket ska man gå efter??? Båda använder ju processorn till 100%...

Permalänk
Avstängd

jag sitter med en schyte katana 2 och varhe kärna ligger på ca45 och 43°c efter 10 min med ORTHOS.
och det mäter jag med everest.
speedfan gillade jag inte riktigt då den visade att min cpu var uppe i 250° ibland.
everest vissar exakt samma som i bios (vid ideal då).
så testa att mäta med everest i stället för speedfan.

tror inte speedfam mäter riktig som den skall.

edit: vet inte hur dessa är alla vertionerna men har din orthos stöd för dubbla kärnor? jag kör v0.41.110.18 och den har det.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
jag sitter med en schyte katana 2 och varhe kärna ligger på ca45 och 43°c efter 10 min med ORTHOS.
och det mäter jag med everest.
speedfan gillade jag inte riktigt då den visade att min cpu var uppe i 250° ibland.
everest vissar exakt samma som i bios (vid ideal då).
så testa att mäta med everest i stället för speedfan.

tror inte speedfam mäter riktig som den skall.

edit: vet inte hur dessa är alla vertionerna men har din orthos stöd för dubbla kärnor? jag kör v0.41.110.18 och den har det.

jag kör samma version!,men jag menar att när jag kör orthos mäter jag upp i max 42grader(i speedfan och TAT(inte på)) men när jag kör TAT visar den ca 52 i båda!!
Men vilken ska man gå efter, för både orthos och TAT kör ju kärnorna i 100%

Permalänk

Blir datorn varmare om man endast höjer FSB och inte Vcore?

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonteyayo
Blir datorn varmare om man endast höjer FSB och inte Vcore?

jo men bara lite varmare, det är vcoren vad jag har märkt som höjer tempen märkbart.
höj bara lite åt gången håll koll på vcore och temp under load bara även när du bara höjer fsb

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W