Homosexualitet hos flugor "botat"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Vad är det för logiskt med hämnd? Är du alltså för tortyr och dödsstraff? Vart finns vinsten i om en som rånat en butik blir rånad, en som våldtagit blir våldtagen eller en som mördat dör? Är brott med motiv rättfärdigade? Kan någon som under en längre period blivit misshandlad psykiskt ha rätt att misshandla sin gärningsman fysiskt.

Har aldrig påstått att man ska ha "Hämnd" straff för alla brott.

Men kan inte du istället motivera för mig, VARFÖR ska mördaren få leva när den mördade inte fick?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Har aldrig påstått att man ska ha "Hämnd" straff för alla brott.

Men kan inte du istället motivera för mig, VARFÖR ska mördaren få leva när den mördade inte fick?

Nu kommer de börja snacka om psykiskt instabil, olika anledningar mm, men mördar man EN person så ska man sitta jävligt länge om det inte finns någon bra anledning (skulle någon mörda någon i min familj så skulle han ligga risigt till).

Mördar man flera personer så ska man avrättas ja! Betydligt billigare för staten (och mig) och offren/nära och kära slipper leva i skräck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Har aldrig påstått att man ska ha "Hämnd" straff för alla brott.

"Man har orsakat en person ett lidande som man borde få uppleva själv. Gärningsmannen ska inte komma lindrigare undan än offret."

Även kallat hämnd...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Men kan inte du istället motivera för mig, VARFÖR ska mördaren få leva när den mördade inte fick?

Varför ska du få leva när inte "vem som helst som dött" inte fick? För att du inte orsakat någon annans död? Om dagen någonsin kommer i vilket vi kan få något ogjort, har mördaren fortfarande ingen rätt att leva då? Idag kan vi inte väcka döda till liv och nej, ingen blir mer levande för att någon annan dör. Varför ska mördaren få leva? Jo, för att ingen vinner något på dennes död, finns bara förlorare inklusive mördaren själv som precis som du och jag vill leva.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Mördar man flera personer så ska man avrättas ja! Betydligt billigare för staten (och mig) och offren/nära och kära slipper leva i skräck.

Du verkar inte tänka på att "mördaren" kan även ha nära och kära som bryr sig om honom eller henne, och hur tror du det känns för dem? Att skapa lidande för andra är ingen bra väg för att göra livet mildare för "offrets anhöriga", eller hur?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Du verkar inte tänka på att "mördaren" kan även ha nära och kära som bryr sig om honom eller henne, och hur tror du det känns för dem? Att skapa lidande för andra är ingen bra väg för att göra livet mildare för "offrets anhöriga", eller hur?

Herregud, sluta vara så soft!
En normal familj hade nog inte haft en mördare i släkten, eller så har det hänt under senare år.
Kort och gott;
Mördar man personer så är man inte värd att leva, oavsett om hans familj kommer må dåligt eller inte.

Hade en person mördat min familj och jag var kvar (eller liknande scenario) så jade jag jublat över hans död.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Herregud, sluta vara så soft!
En normal familj hade nog inte haft en mördare i släkten, eller så har det hänt under senare år.
Kort och gott;
Mördar man personer så är man inte värd att leva, oavsett om hans familj kommer må dåligt eller inte.

Hade en person mördat min familj och jag var kvar (eller liknande scenario) så jade jag jublat över hans död.

Alla personer är kapabla att mörda, det handlar om omständigheter. Eller du tror kanske att alla mördare föds ur en separat "ond" genpool. Kanske samma som homosexarna då eller? Trångsyntheten bränner min hornhinna när jag läser vissa saker här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Alla personer är kapabla att mörda, det handlar om omständigheter. Eller du tror kanske att alla mördare föds ur en separat "ond" genpool. Kanske samma som homosexarna då eller? Trångsyntheten bränner min hornhinna när jag läser vissa saker här.

Men alla gör det inte

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Men alla gör det inte

Betyder inte att mördare är väldigt olika dig eller mig. Jag kan visserligen förstå att man vill ha hårdare straff mot grova brottslingar eftersom man blir förbannad när man läser hur människor skadar andra. Men hämnd är fortfarande väldigt oproduktivt tycker jag. Rehab ser jag som en bättre lösning, dock inte utan ett straff inblandat med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Men hämnd är fortfarande väldigt oproduktivt tycker jag. Rehab ser jag som en bättre lösning, dock inte utan ett straff inblandat med.

Och fördelen med sveriges modell är att de som nöjer sig med "Rehab" inte behöver göra något, och de som är för dödsstraff ibland löser problemet på egen hand efter gärningsmannen har blivit frisläppt. -Alla nöjda och glada.

Idag kan våldtäksmän håna offren i rättssalen, om de mot all för förmodan blir dömda så hamnar de på ett ställe där de har rätt att köpa och inneha porrtidningar och fantisera om gärningen de gjorde.
Så istället för att låta våldstäksmän kåta upp sig under x-antal år, tycker jag att minska sexualdrift kan vara en bra komplement till straff/rehablitering.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Man har orsakat en person ett lidande som man borde få uppleva själv. Gärningsmannen ska inte komma lindrigare undan än offret. Väldigt logiskt enligt mig. Ditt resonemang är för mig väldigt ologiskt men jag accepterar din åsikt..

Det där är en åsikt, inte en motivering.

Fyll gärna på här:
"Gärningsmannen ska inte komma lindrigare undan än offret för att ..."

Innan du kommer in på orsak, verkan, förlopp eller samband så är det svårt att snacka om logik. Du kan hävda att det jag säger känns fel, men det är knappast ologiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Men kan inte du istället motivera för mig, VARFÖR ska mördaren få leva när den mördade inte fick?

Motivering krävs väl snarare när man vill ändra på status quo än när man inte vill det. Det är alltså du som ska motivera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Herregud, sluta vara så soft!
En normal familj hade nog inte haft en mördare i släkten, eller så har det hänt under senare år.
Kort och gott;
Mördar man personer så är man inte värd att leva, oavsett om hans familj kommer må dåligt eller inte.

Men snälla nån, kryp ut ur din tunnel och vidga vyerna lite!

Kort och gott; Du säger att det är ok att kollektivt bestraffa oskyldiga med hämnd som motivering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Hade en person mördat min familj och jag var kvar (eller liknande scenario) så jade jag jublat över hans död.

Ja, och jag hade nog gjort detsamma. Men när man är drabbad själv så är man inte objektiv till situationen längre och vad en drabbad anser vara "rätt" ska inte tas hänsyn till.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Men snälla nån, kryp ut ur din tunnel och vidga vyerna lite!

Kort och gott; Du säger att det är ok att kollektivt bestraffa oskyldiga med hämnd som motivering.

Kollektiv bestraffning, att familjen till mördaren för lida?
Jag ser hellre att de lider än offret i fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Ja, och jag hade nog gjort detsamma. Men när man är drabbad själv så är man inte objektiv till situationen längre och vad en drabbad anser vara "rätt" ska inte tas hänsyn till.

Så den drabbades åsikt ska inte ses som en åsikt?
Man ska väl ha som mål att få den drabbade nöjd, varför inte låta de bestämma?
Då ska en mesig/t domare/Sverige slå för klubban och säga, "dömd till ööööö, 3 år"?

Antingen ska de bort ur denna värld eller så ska de sitta brutalt långa straff, som i USA. Självfallet ska det inte vara hotellstandard på rummen som här i mes-Sverige.

Permalänk
Medlem

Zartax sa snarare att man inte ska ta hänsyn till de drabbades åsikt, inte att deras åsikt inte ska ses som en åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Kollektiv bestraffning, att familjen till mördaren för lida?
Jag ser hellre att de lider än offret i fråga.

Antingen ska de bort ur denna värld eller så ska de sitta brutalt långa straff, som i USA. Självfallet ska det inte vara hotellstandard på rummen som här i mes-Sverige.

1. OK, då vet vi, för dig är inte det viktigaste att det totala lidandet blir så litet som möjligt, utan det viktiga är att en specifik person får lida så mycket som möjligt.
Alltså, du borde prata med en psykolog, ditt beteende är väldigt destruktivt. Om det är någon som är mest trolig att bli mördare här så är det du (Fast det säger du iofs. själv då du är för dödsstraff). Om du nu ogillar dem så mycket varför har du inget emot att vara en själv?

2.
Så vi ska med flit försämra livskvalitén för våra fångar? Det låter riktigt jävla efterblivet. Om något så kommer en dålig fängelsevistelse att öka riskerna för att den psykiska ohälsan fortsätter. Dessutom lär det i längden kosta mer när fångarna blir sjuka osv.
Fast vi kanske inte ska ha vård av fångar alls? Det är kanske bättre att vi låter dem dö?...

Nåja, det är inte jag som bestämmer om din egna sadism och masochism. Men jag hoppas att du inte använder din personlighet på ett sätt som verkligen går ut över andra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
1. OK, då vet vi, för dig är inte det viktigaste att det totala lidandet blir så litet som möjligt, utan det viktiga är att en specifik person får lida så mycket som möjligt.
Alltså, du borde prata med en psykolog, ditt beteende är väldigt destruktivt. Om det är någon som är mest trolig att bli mördare här så är det du (Fast det säger du iofs. själv då du är för dödsstraff). Om du nu ogillar dem så mycket varför har du inget emot att vara en själv?

2.
Så vi ska med flit försämra livskvalitén för våra fångar? Det låter riktigt jävla efterblivet. Om något så kommer en dålig fängelsevistelse att öka riskerna för att den psykiska ohälsan fortsätter. Dessutom lär det i längden kosta mer när fångarna blir sjuka osv.
Fast vi kanske inte ska ha vård av fångar alls? Det är kanske bättre att vi låter dem dö?...

Nåja, det är inte jag som bestämmer om din egna sadism och masochism. Men jag hoppas att du inte använder din personlighet på ett sätt som verkligen går ut över andra.

Jag ser inget fel i att en mördare får lida mycket, det är han värd.

Skulle någon mörda någon närstående i min familj så skulle jag inte tveka att få personen i fråga att lida på minst samma sätt som min familjemedlem fick göra, då får jag stå mitt kast, men jag vet att jäveln inte finns kvar på jorden längre. (Naturligtvis kan jag inte säga att jag kommer göra det förrän jag hamnar i situationen i fråga.)

Jag vill inte heller finansiera dessa hotell med gym, bättre mat än skolor, kabeltv mm.

Dessutom kan du inte på grund av några åsikter se mig som psykiskt instabil eller får jag gissa din psykiska/fysiska fall?

Hmm, du är en 17 årig fjant som älskar volvo, din största dröm är att köpa en 240 och ragga på 13åriga tjejer utanför donken, har jag rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Kollektiv bestraffning, att familjen till mördaren för lida?
Jag ser hellre att de lider än offret i fråga.

Men nu är det inte en fråga om antingen eller. Offret är död, så han kan inte lida längre. Frågan är hur vi ska göra det bästa möjliga av situationen. Jag anser knappast att medvetet skapa lidande för oskyldiga till inget gott är att göra det bästa av situationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Så den drabbades åsikt ska inte ses som en åsikt?
Man ska väl ha som mål att få den drabbade nöjd, varför inte låta de bestämma?
Då ska en mesig/t domare/Sverige slå för klubban och säga, "dömd till ööööö, 3 år"?

Javisst, godtycklig rättvisa! Vill du ha det, ring in till "Hej Domstol!".

De som är drabbade är fyllda av känslor som ställer till bedömningsförmågan. De ser inte situationen objektivt ur allas synvinkel. Därför kommer de inte göra en rättvis bedömning av straffet vilket gör att de inte kan agera domare.

Målet i första hand är givetvis att lära den som begick brottet att det är fel, att man får ett straff om man begår brott och att genom det få honom att inte göra om det. I andra hand är straffet till för att avskräcka andra. Når du inte de målen så spelar det ingen roll om offret är nöjd eller inte för det kommer skapas nya offer. Om man kan får offret nöjd OCKSÅ är det givetvis välkommet, men det är inte första prioritet.

Såg American History X häromdagen och tänkte på ett citat därifrån när jag läser det du skriver. Du verkar så fylld av hat och hämndbegär.

"Bob Sweeney: There was a moment... when I used to blame everything and everyone... for all the pain and suffering and vile things that happened to me, that I saw happen to my people. Used to blame everybody. Blamed white people, blamed society, blamed God. I didn't get no answers 'cause I was asking the wrong questions. You have to ask the right questions.
Derek Vinyard: Like what?
Bob Sweeney: Has anything you've done made your life better?"

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
1. Jag vill inte heller finansiera dessa hotell med gym, bättre mat än skolor, kabeltv mm.

2. Dessutom kan du inte på grund av några åsikter se mig som psykiskt instabil eller får jag gissa din psykiska/fysiska fall?
Hmm, du är en 17 årig fjant som älskar volvo, din största dröm är att köpa en 240 och ragga på 13åriga tjejer utanför donken, har jag rätt?

1. Du finansierar vare sig deras mat eller någon kabel-tv... Det får de betala själva.

2. Eh, jag hoppas du inte var seriös? Om något så är det sådana som har åsikter som du. Du behöver inte övergå i personangrepp för att göra din röst hörd - vi läser dina inlägg. Faktiskt!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
1. Du finansierar vare sig deras mat eller någon kabel-tv... Det får de betala själva.

2. Eh, jag hoppas du inte var seriös? Om något så är det sådana som har åsikter som du. Du behöver inte övergå i personangrepp för att göra din röst hörd - vi läser dina inlägg. Faktiskt!

Du förolämpade honom först så det där han gav igen tycker du verkligen det var så tungt att ta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Du förolämpade honom först så det där han gav igen tycker du verkligen det var så tungt att ta?

Eh, när har jag sagt att "det var tungt att ta"?
Jag poängterar bara fakta, jag hittar knappast på saker.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, när har jag sagt att "det var tungt att ta"?
Jag poängterar bara fakta, jag hittar knappast på saker.

Du förlämpar han sen ger han igen o du säger till han att det är onödigt med personangrepp trots att du starta.

Så det är FAKTA att han är "Om det är någon som är mest trolig att bli mördare här så är det du".

Och sen säger du att han är destruktiv? det är han ju inte heller. Sluta hävda att dina åsikter är fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Du förlämpar han sen ger han igen o du säger till han att det är onödigt med personangrepp trots att du starta.

Så det är FAKTA att han är "Om det är någon som är mest trolig att bli mördare här så är det du".

Och sen säger du att han är destruktiv? det är han ju inte heller. Sluta hävda att dina åsikter är fakta.

Det är ju ni två som försöker rättfärdiga att döda andra människor, att skapa lidande där det inte är nödvändigt och vi som vänder oss emot det. Det är väl inte så konstigt att dra slutsatsen att nån av er löper större risk än oss att döda en annan?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara svårt att se var man gräver fram motivationen att skapa lidande.

Om man ställer sig frågan varför vi har våra lagar mot våldsbrott är det väl för att försöka minska lidandet och för att vi till en viss del anser livet vara heligt.

Om man då använder lagarna som ett verktyg att orsaka lidande/ta liv tycker jag hela iden med dom rasar. Att skada och döda andra människor är inte OK. Oavsett om det motiveras med kärlek, ilska eller girighet.

Ni säger att hämnd är anledning nog att döda och jag tror de flesta mördare håller med er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Jag har bara svårt att se var man gräver fram motivationen att skapa lidande.

Om man ställer sig frågan varför vi har våra lagar mot våldsbrott är det väl för att försöka minska lidandet och för att vi till en viss del anser livet vara heligt.

Om man då använder lagarna som ett verktyg att orsaka lidande/ta liv tycker jag hela iden med dom rasar. Att skada och döda andra människor är inte OK. Oavsett om det motiveras med kärlek, ilska eller girighet.

Ni säger att hämnd är anledning nog att döda och jag tror de flesta mördare håller med er.

Jag har precis lika svårt att få någon av er att motivera varför mördaren ska få leva när den mördade inte fick :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag har precis lika svårt att få någon av er att motivera varför mördaren ska få leva när den mördade inte fick :).

Orkar du bara läsa en rad?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag har precis lika svårt att få någon av er att motivera varför mördaren ska få leva när den mördade inte fick :).

Jag citerar mig själv:

"Motivering krävs väl snarare när man vill ändra på status quo än när man inte vill det. Det är alltså du som ska motivera."

Annars skulle jag kunna kräva en motivering till varför du ska få behålla din dator. Det är lika absurt. Det är inte du som ska motivera varför du ska få behålla den, utan jag som ska motivera varför du ska ifråntas den. På samma sätt är det du som ska motivera varför vi ska ta livet av någon, inte vi som ska motivera varför någon ska få behålla det. Ändra status quo => motivering!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Denna tråd har ballt ut totalt.

Den gick från vetenskaps artikel till bollplank för homofober, och nu till debatt om mördares rättigheter.

Permalänk
Inaktiv

Haha så sant m0rk, något lite mer ontopic: Att få för sig att bota homosexuella är lika galet som att få för sig att bota folk som tycker att oxkött är godare än fläskkött eftersom man själv inte tycker så. Låt folk smaska på vad dom vill. För jävelen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Haha så sant m0rk, något lite mer ontopic: Att få för sig att bota homosexuella är lika galet som att få för sig att bota folk som tycker att oxkött är godare än fläskkött eftersom man själv inte tycker så. Låt folk smaska på vad dom vill. För jävelen!

Fast nu handlar det ju knappast om någon tvångsbot. Kanske de som älskar oxkött tycker det blir för dyrt, och därför vill de göra om sig själva så de gillar fläskkött istället?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Denna tråd har ballt ut totalt.

Den gick från vetenskaps artikel till bollplank för homofober, och nu till debatt om mördares rättigheter.

mjo, men det var dom första siderna där det var mest homofober som skrev typ "död åt bögar" sen fick dom en ban så blev det mer lr mindre en diskusion om vad "felet" är med dom, för att sedermera komma in på mördares o våldtäktsmäns rättigheter och för att nu handla om tvinga på folk botemedel lr ej:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Haha så sant m0rk, något lite mer ontopic: Att få för sig att bota homosexuella är lika galet som att få för sig att bota folk som tycker att oxkött är godare än fläskkött eftersom man själv inte tycker så. Låt folk smaska på vad dom vill. För jävelen!

Jo, fast om man nu ändrar sexualiteten så ändrar man ju vad de vill smaska på, så det gäller ju oavsett "bot" eller inte.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Orkar du bara läsa en rad?

Nej flera stycken faktiskt