Permalänk
Avstängd

Gahhh, blir irriterad på allt blinkande efter senaste uppdateringen. Varför har dem valt att göra så, va ju mycket bättre förut med fast sken?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

hehe ilandsproblem sätt en svart tejp framför dem då

Visa signatur

iPhone

Permalänk

Jag sållar mig till skaran med Comhem-problem. Jag har precis fått mitt XXL bredband från dom. Jag testar det mot Bredbandskollen och får ut 84 Mbit/s ner och 12 Mbit/s upp, vilket är helt ok för mitt tyckte.

Däremot verkar det inte gå att få den hastigheten någon annanstans. Torrents ligger mellan 50 kb/s upp till 500 kb/s, men aldrig mer. Från Sunet kommer jag max upp i 2.9 MB/s.

Jag har deras nya modem, Netgear CG3100 och har slagit av IP Flood, testat med NAT både av och på, stängt av allt under "Services" såsom "Firewall features", men ingenstans hjälper det.

Portarna är rätt forwardade och konfirmeras även i uTorrent. Jag har strypt UL i uTorrent på olika värden för att se om det blir skillnad, men icke.

Det intressanta är att jag kan slå över till mitt gamla BBB som jag har parallelt. Det är ett 24/1 över telelinan. Så fort jag går över till den uppkopplingen sticker min torrent upp till 1.5 MB/s utan problem.

Allt detta har jag såklart förklarat för Comhem, men jag fick svaret "Men bortse från nerladdning, Aftonbladet.se går väl fort att komma in på?". Suck...

Permalänk

Äntligen

Efter senaste uppdateringen till 3.9.21.7.mp2.V0019 funkar min XXL lina helt felfritt, inga avbrott , bra fart. Jag är äntligen nöjd.
PS *peppar, peppar*

Permalänk

Psycho, vilken fart får du med Bredbandskollen, och hur högt kommer du när du laddar ner någonting?

Permalänk

Tptest = 92.5/11.5 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Någon annan i centrala stockholm(kungsholmen) som har problem med comhem de senaste dagarna?

Tar 5-20 sekunder att ladda en sida och vissa sidor går knappt att ladda alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alkro
Någon annan i centrala stockholm(kungsholmen) som har problem med comhem de senaste dagarna?

Tar 5-20 sekunder att ladda en sida och vissa sidor går knappt att ladda alls.

Det är ju ingen nyhet att comhems dns är helt värdelös.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det är ju ingen nyhet att comhems dns är helt värdelös.

Jag har haft comhem de senaste 3 åren och det har funkat ganska bra tycker jag. Så känns som något har hänt med det nu i helgen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alkro
Någon annan i centrala stockholm(kungsholmen) som har problem med comhem de senaste dagarna?

Tar 5-20 sekunder att ladda en sida och vissa sidor går knappt att ladda alls.

Antar att du inaktiverat ipflooding om du har de trådlösa modemen?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Antar att du inaktiverat ipflooding om du har de trådlösa modemen?

Har ej trådlöst modem

Det här problemet började i fredags eftermiddag så jag funderar på om en överbelastning på deras system skulle kunna yttra sig så här?

Permalänk
Medlem

Jag bor på k-holmen med upplever inte att det har varit problem med internet, kör med "XLarge 50/10" paketet från dom!

Vet att dom ska hålla på med Digital-tv tjänsten i helgen och natten till måndag.., men det ska ju inte störa internet!

Permalänk
Medlem

Ni kanske bor i olika nät? f.d. upnätet och vanliga comhemnätet? Om det också är samma låter det hyggligt märkligt! Alkro, har du bra hastighet då du tankar eller kör bredbandskollen?

Om det är olika nät så testa byt till www.opendns.com Hjälper inte det heller kan det ju vara nått i din egen utrustning. Tror AVG eller om de var Avast kan orsaka detta syptom ibland...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ni kanske bor i olika nät? f.d. upnätet och vanliga comhemnätet? Om det också är samma låter det hyggligt märkligt! Alkro, har du bra hastighet då du tankar eller kör bredbandskollen?

Får bra när jag kör bredbandskollen, får ca 20-22 och har 24 mbit.
Men nu när jag laddar t.ex. DN.se. Ena minuten tar det 1 sek nästa minut tar det 20s. Och fram tills i fredags har det funkat perfekt i ca 3 år. Och enligt kundtjänst pågår det inget arbete här just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alkro
Får bra när jag kör bredbandskollen, får ca 20-22 och har 24 mbit.
Men nu när jag laddar t.ex. DN.se. Ena minuten tar det 1 sek nästa minut tar det 20s. Och fram tills i fredags har det funkat perfekt i ca 3 år. Och enligt kundtjänst pågår det inget arbete här just nu.

Det säger iofs varken att din dator är helt ok eller nätet. Bäst vore ju om du visste hur det fungerar för en granne eller om det fungerar med andra DNSer. Antivirusprogram och brandväggar uppgraderas ju förövrigt utan att man märker det numera och det kan ju ha strulat till något vid en viss update.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Det säger iofs varken att din dator är helt ok eller nätet. Bäst vore ju om du visste hur det fungerar för en granne eller om det fungerar med andra DNSer. Antivirusprogram och brandväggar uppgraderas ju förövrigt utan att man märker det numera och det kan ju ha strulat till något vid en viss update.

Nu funkar internet bra igen och jag har inte ändrat något på datorn, så antar att det var fel på com hems ände :

Permalänk
Medlem

Är comhem låst på 92.7Mbit har testat lite speedtester olika tider på dygnet nu och den kommer alldrig högre än 92.7. Och den varierar inte utan ligger konstant på 92.7 vid download av 1GB fil. Kan ju vara mitt nätverkskort som är inbyggt kanske oxo... Nån som vet något om detta?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p
Är comhem låst på 92.7Mbit har testat lite speedtester olika tider på dygnet nu och den kommer alldrig högre än 92.7. Och den varierar inte utan ligger konstant på 92.7 vid download av 1GB fil. Kan ju vara mitt nätverkskort som är inbyggt kanske oxo... Nån som vet något om detta?

Konfen som bestämmer din maximala hastighet är ställd till mellan 110-120mbit har jag för mig så flaskhalsen är någonannanstans. Sett folk få över 110mbit ett antal ggr dessutom med comhem som klart visar att det inte är omöjligt. comhem lämnar en overhead på alla sina tjänster för att alltid försöka ge kunden i närheten av max oavsett om det är lite småproblem i nätet. Svårt att säga vad som orsakar värdena om du nu får grönt ljus för giganslutning mellan modem och dator. Iofs kan NAT aktiverat i modemet ev dra ned hastigheten lite. Sedan finns det ju otaliga andra saker i kundutrustningen (tcp windows size för att nämna någon) och i nätet som kan orsaka denna typ av problem.

Tjänsten heter ju 50-100mbit så allt därimellan är ju fullt godkänt. Får man 51mbit exakt dygnet runt är det endå per definition ok värden så länge det inte går under 50...

Alkro: Aha va bra då, alla glada och nöjda

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Japp jag har grönt ljus samt NAT off, och dessutom kör jag optimerad tcp med Linux. Men om detr vore pga överbelastning borde ju hastigheten variera lite tycker man ju. Men det står helt still på 92.7 kan hoppa ner till 92.6 oxo en kort stund. Testar med 1GB testfilen från bahnhof. Modemet är kopplat direkt till linuxburken. Så det finns inga routers & liknade imellan. Sen om folk får 110 med bredbandskollen ger jag inte mycket för iofs.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag har 2 nätverksuttag på mitt moderkort. Det ena uttaget ger drygt 98 i download men det andra uttaget ger bara drygt 92. Bägge är gigabit så jag vet inte varför det skiljer på dom.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Nä du har rätt i att det skulle variera långt mer om det var belastat. I olyckliga fall långt under det minimalt godkända 50mbit. Finns säkert några sådana ställen i Sverige även om comhem jobbar bort dem bra snabbt numera. Allt beror ju på nyttjande per kund och hur stor kundpenetration comhem har i varje område då man krasst delar på kapaciteten. Att du inte når 100mbit eller över kan bero på 100 olika saker både hos comhem och hos dig. Jag försöker bara förklara att det är fullt möjligt att få 110mbit med denna tjänst i optimala förhållanden då det inte ligger spärr för att man ska får mindre/snåla in på kapaciteten. Sett flera bevis på folk som fått över 100mbit med comhem längre bak i tråden tom. Du kan inte heller göra så mycket åt att du inte får exakt 100 för comhem kommer vidhålla sin 50-100intervall som du godkänt i avtalet. Anledningen till att de flesta operatörer börjat nyttja intervallhastigheter är ju just problemet att få både nät och kundutrustning att fungera så optimalt att man får fullt hela tiden och det blir ju än värre ju högre hastighet vi pratar om. De kan ju inte skicka tekniker till varje kotte som inte får ut maxhastighet för de blir det ingen förtjänst.

Nä bredbandskollen och tptest går kanske inte att lita på men det gör ju inte en testfil från Bahnhof heller kanske. Man vet ju inte om de stryper trafiken till testare utanför sitt nät tex. Jag får exakt 5,82MB/s från speedtest.bahnhof.se oavsett tid men vet att kör jag igång en snabb laglig torrent får jag 11MB/s med min ISP. Bredbandskollen visar 93/16. Finns det något test man kan lita blint på förövrigt? Operatören lovar ju bara hastigheten inom sitt nät och så länge comhem inte har egen testserver blir det svårt att kolla. Har för mig de hade en tptest-server för nått år sedan men den slopades nog iom bredbandskollen.se

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Finns det någon bättre test än Bahnhofs 1GB fil? Eftersom det är riktig trafik anser jag den mer tillförlitlig. Testat några andra 100MB filer men dom kan inte leverera mer än typ 30-60Mbit så dom är inte till mycket nytta. Hur stor inverkan kan NIC'et ha igentligen, då Jefe ovan nämner 98 på ena och 92 på andra. Har lite om PCI platser i burken annars kunde man ju köpa ett Intel Pro Gigabit kort för typ 290:-

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Nån som har fått DC++ att fungera med comhem?
Fungerar inte för mig har comhem 24mbit.
Det fungerade förr när jag hade BBB :/

Permalänk
Medlem

Får se ifall någon kan svar på ett par frågor trots att alla inte rör sig om just nätuppkoppling.

Jag har 24/1 med comhem och ett av deras trådlösa modem som funkar hyfsat trådlöst med min PS3. Det är lite sådär med pingen men inget allvarligt, stör mig bara på det när jag lirar WoW egentligen.

Hursomhelst, beställde ComHems "On Demand" - tjänst och fick hem en en Motorola-box. kollade snabbt igenom installationsguiden och såg att man ska koppla modemet till boxen. Blev lite irriterad då jag inte vill ha kablar gående genom hela lägenheten.

Nu har jag inte kommit någonvart för att jag inte har en tillräckligt lång nätverkskabel och innan jag köper en:
1. Går det att köra trådlöst till Motorolaboxen?
2. Eftersom jag antar att det inte går, kan jag då koppla visdare från min PS3?
3. Eftersom jag heller antar att 2 inte går. Kan jag använda mitt gamla Scientific Antlanta modem i ett annat comhemuttag och koppla boxen till det modemet?

En sista fråga rör TV-kabeln. Den jag fick från Com Hem var 3 meter och jag behöver 5 meter. Jag har ju en 5 meterskabel men den har ingen "förtjockning" mitt på vilket jag inte har en aning om vad det är. Jag får således "Ingen Signal" men ifall det beror på att jag inte kopplat in nätverket, att signalen är för dålig eller om boxen är defekt vet jag inte.
Min fråga här är om jag "måste" använda en kabel med "knöl" på eller om det går med vanlig kabel. Denna fråga kan jag dock ta med supporten men de kunde inte svara på de ovan.

Tack så mkt på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meaow
Nån som har fått DC++ att fungera med comhem?
Fungerar inte för mig har comhem 24mbit.
Det fungerade förr när jag hade BBB :/

Antar att du har ett EPC wifimodem. Du har väl helt enkelt gjort en felaktig portforward. Ska absolut inte vara några problem att köra DC++ med comhem oavsett tjänst och modem.

www.portforward.com

Konkubin:
1. Kanske om det finns nån trådlös brygga/gateway/switch som inte ändrar boxens macadress mot modemet. Boxens macadress verkar inte få vara dold bakom tex en router för då ser modemet routerns macadress istället.
2. Kanske, osäker.
3. Ja om båda är scientific atlanta wifimodem men då måste du be comhem lägga ondemand på ena modemet och bredband på det andra. Kan vara svårt för comhem att logga in modemet på detta vis i deras system men det borde gå. Det modem som enbart har ondemand kommer du inte kunna surfa på och du kan inte ha ondemand på det som bara är inloggat för bredband efter comhems omlogg. Observera att ondemandboxen INTE fungerar med gamla icke trådlösa scientific atlantamodem, motorola eller thompson. Det är bara EPC wifi 2434 och 2425 (tror jag modellen heter), 50mbit och 100mbitmodemet ondemand fungerar med. Alltså de med minst 2 tp-uttag. De äldre skulle nog tekniskt sett gå att ha enbart ondemand till men tror inte comhem har stöd för det i sin platform.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack, Phunky. Du har besparat mig att försöka installera ett gammalt ej trådlöst modem till on demandboxen. Får fundera på att försöka dra världens längsta nätverkskabel längs golv och väggar eller skippa ondemand för ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ha det icke trådlösa modemet för bredband och en router kopplad efter och ha ondemand på trådlösa modemet eventuellt men har du ingen router blir nog lång tpkabel billigare

Blir säkert snyggare än min 10 meters hdmi och optiska toslink mellan somrum och vardagsrum för att se film via datorn på vardagsrums-tv'n. Det var dock en billigare och mindre micklig lösning än att få en popcornhour eller dyligt att fungera hur snett det än låter.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Som Phunky sagt, när man har On demand tjänsten och bredband så är det bara ett modem som kommer att reggas för tjänsten.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

någon mer som har problem med comhems mail server??
I malmö då...
lösen rutan kommer upp hela tiden...

/p

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

Nix inga problem här i sthlm. Vad har du för mailklient?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.