Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Nix inga problem här i sthlm. Vad har du för mailklient?

Jag kör outlook

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort mailkontot du har nu, Och skapa en ny profil.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

hej!
jag försöker ladda ner med utorrent och jag tror att mitt problem är att jag måste öppna en port i routern?

men jag kommer inte åt min router, har aldrig ställt in nåt lösenord men ändå kräver dom ett, har provat blankt lösenord också

hur gör jag?
om jag ringer comhem,undrar dom inte varför ja ska in och leka med routern?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trubbelrubbel
hej!
jag försöker ladda ner med utorrent och jag tror att mitt problem är att jag måste öppna en port i routern?

men jag kommer inte åt min router, har aldrig ställt in nåt lösenord men ändå kräver dom ett, har provat blankt lösenord också

hur gör jag?
om jag ringer comhem,undrar dom inte varför ja ska in och leka med routern?

tack på förhand

Beror på vad du har för router. Är det CG3100 (100mbits modemet) så är det admin/password du ska logga in med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Testa att ta bort mailkontot du har nu, Och skapa en ny profil.

verkar funka efter ditt tips.
tack för den.

/p

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

Om du har en CG3100 och använder utorrent stäng också av IP flood detection

Visa signatur

8700K@4.8GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 32GB CL14 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 2080 TI, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. Samsung oddesey G9 49"

Permalänk
Medlem

Efter senaste firmwaren skickar mitt CG3100 inte ut SSID..
Har startat om modemet, nollställt med mera.
Men inget trådlöst!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Efter senaste firmwaren skickar mitt CG3100 inte ut SSID..
Har startat om modemet, nollställt med mera.
Men inget trådlöst!

Hmm det låter märkligt, jag VET att det fungerar på modemet hos grannen Det modemet har v19 (den nya) och jag kan surfa via det. Ger dock slö speed jämfört med min egna uppkoppling. Vi kan alltså välja mellan LAN eller comhem. Eller säker på att han har v19 kan jag inte vara men mjukvaran har varit ute i en vecka och strömmen gick i förrgår i hela huset och modemet uppgraderas ju automatiskt då det går online igen. Tycker förövrigt jag skulle hört MÅNGA fler på nätet klaga om det slutade fungera iom v19.

Nollställt genom att hålla in knappen bakpå i minst 10 sekunder? Det är enda sättet att nollställa modemet på vad jag vet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jo det har jag.
Fick upp nätet en liten stund, men inte sen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har också märkt att dom senaste 2-3 dagarna har surfandet gått riktigt slött, och då kör jag med googles public dns. Förut small det bara till, nu står det och tuggar! Har XXL-tjänsten och nya 019-uppdateringen i Netgear-modemet.

Har ännu inte haft att göra med comhems kundtjänst, hade hoppats slippa det, men snart blir det nog ett samtal!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Har också märkt att dom senaste 2-3 dagarna har surfandet gått riktigt slött, och då kör jag med googles public dns. Förut small det bara till, nu står det och tuggar! Har XXL-tjänsten och nya 019-uppdateringen i Netgear-modemet.

Har ännu inte haft att göra med comhems kundtjänst, hade hoppats slippa det, men snart blir det nog ett samtal!

Låter som ip-flooding i modemet om du inte redan inaktiverat detta. Borde bara kunna var det om inte ny dns fungerar och bredbandskollen ger bra värden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej på er...
Jag har haft comhems XXL med CG3100 i några månader nu och allt funkat perfekt. Har alltid haft grön lampa mellan modemet och datorn, men nu senaste dagarna har den varit röd Jag har inte ändrat några inställningar i modemet eller på datorn senaste tiden eller nått sånt, fattar bara inte varför lampan nu är röd, för de beror väll på att modemet inte känner av mitt giga-nätverkskort? Har startat om modemet några gånger och i början blinkar lampan grön c.a 10 gånger sen går den över i rött och stannar där......
Har stängt av Firewall och IP-flooding i modemet....

Vad tror ni de kan bero på att lampan nu är röd istället för grön???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojse
Hej på er...
Jag har haft comhems XXL med CG3100 i några månader nu och allt funkat perfekt. Har alltid haft grön lampa mellan modemet och datorn, men nu senaste dagarna har den varit röd Jag har inte ändrat några inställningar i modemet eller på datorn senaste tiden eller nått sånt, fattar bara inte varför lampan nu är röd, för de beror väll på att modemet inte känner av mitt giga-nätverkskort? Har startat om modemet några gånger och i början blinkar lampan grön c.a 10 gånger sen går den över i rött och stannar där......
Har stängt av Firewall och IP-flooding i modemet....

Vad tror ni de kan bero på att lampan nu är röd istället för grön???

Har du fått sämre hastighet också? Jag tror jag sett detta en gång faktiskt men det löste sig genom att hålla in knappen bakpå modemet i 10 sekunder. Observera att du totalt grundinställer ditt modem och måste aktivera eventuella portforward osv igen. Ja som du säger betyder rött/orange normalt sett att det ej blir någon giganslutning mot det som är först kopplat efter modemet. Det kan ju betyda dålig tpkabel eller något med router efter modemet och datorn också... Du har ingen katt/hund som kan ha gnagit på tpkabeln?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Låter som ip-flooding i modemet om du inte redan inaktiverat detta. Borde bara kunna var det om inte ny dns fungerar och bredbandskollen ger bra värden.

Ip-flooding stängde jag av så fort modemet var inkopplat så det är det inte. Men nu verkar det flyta på lite bättre igen, vi får se!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Har du fått sämre hastighet också? Jag tror jag sett detta en gång faktiskt men det löste sig genom att hålla in knappen bakpå modemet i 10 sekunder. Observera att du totalt grundinställer ditt modem och måste aktivera eventuella portforward osv igen. Ja som du säger betyder rött/orange normalt sett att det ej blir någon giganslutning mot det som är först kopplat efter modemet. Det kan ju betyda dålig tpkabel eller något med router efter modemet och datorn också... Du har ingen katt/hund som kan ha gnagit på tpkabeln?

Nä inga insekter (hund/katt) har jag
Körde en tptest nu och hastigheten har inte blivit sämre (just nu iaf)...
Ta Emot : 90,72 Mbit/s
Skicka : 9,78 Mbit/s
Svarstid : 7ms
Mätserver : Göteborg

Ska nollställa modemet sen och se om de hjälper, men så länge hastigheten är bra så spelar de ju ingen roll att lampan är röd? Är väll ingen annan funktion man tappar?

Permalänk
Medlem

Mitt modem hängde sig idag runt 12 tiden, var tvungen att dra ut kontakten och starta upp det igen. Och nu efter detta har jag fått högre hastighet på ul/dl. Max download numera är 13.4 megabyte mot typ 11.7 innan undrar vad som hänt igentligen. Den nya mjukvaran hade jag redan innan så den kan det inte vara.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Skrattade som satan när jag såg den här tråden speciellt eftersom den skapades 2005, jag är fd com hem anställd tack för det !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaraN
Skrattade som satan när jag såg den här tråden speciellt eftersom den skapades 2005, jag är fd com hem anställd tack för det !

Tråden skapades -----> 2008-01-31 15:38

Permalänk
Avstängd

Har ni några erfarenheter vad som hänt när ni flyttat till en adress där Comhems tjänster inte finns?

Så här säger Comhem om saken:

Vad gör jag med mitt bredbandsabonnemang om jag flyttar till en fastighet som inte är Com Hem-ansluten?

Abonnemanget kan endast flyttas med om fastigheten du ska flytta till också är Com Hem-ansluten. Du kan välja att överlåta ditt abonnemang till någon annan eller avsluta ditt abonnemang.
Kontakta Kundservice så skickar vi ut en överlåtelseblankett eller hjälper dig att avsluta abonnemanget.

Har vi någon på forumet som flyttat och haft bindningstid kvar på sitt abonnemang? Mindre kul om att avsluta abonnemang med bindningstid innebär betala för återstående månader utan att kunna nyttja tjänsten.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk

3 månaders uppsägningstid är de alltid.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

Fick nu svar.

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Om du har en bindningstid och vill avsluta abonnemanget tidigare pga flytt till ett icke Com Hem hus

så finns 2 alternativ.

1) Överlåtelse:
Du kan överlåta abonnemanget till någon annan som bor i ett Com Hem-hus. Det innebär att du själv inte behöver betala för den kvarvarande bindningstiden!

2)Uppsägning pga flytt
Om du vill avsluta abonnemanget pga. att du flyttar till en fastighet som inte är ansluten till Com Hems kabel-tv-nät kan vi reducera priset på slutfakturan med 50%.

Om du begär en styrkt flyttanmälan från skattemyndigheten och sänder den till oss avslutar vi ditt abonnemang med tre kalendermånader. Därefter skickar vi en slutfaktura som motsvarar debitering för 50% av kvarvarande bindningstid.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Jag har ett problem jag blir galen på som jag undrar om någon mer upplever än jag. När jag spelar exempelvis, så får jag nått som jag nu har börjat kalla "Comhem-lagg". Det som händer är att spelet/internet anslutningen får ett kort avbrott, så allt i spelet stannar upp, för att sedan efter 3-4sek fortsätta o allt kommer på engång.

Detta är grymt störande då jag bland annat spelar exempelvis WoW och sitter i en raid, sen stannar allting upp, och efter 3-4sek när jag nätet hämtat sig så kanske exempelvis tanken jag healar är död.

När jag exempelvis pingar sunet, så får jag alltså "begäran gjorde timeout" ibland, detta antar jag är då jag får detta så kallade comhem-lagg. Jag har kontaktat Support ett antal ggr, dom har skickat ut en tekniker och han hittade inget fel från station o till mig, har även haft en tekniker som kollat mitt uttag utan resultat. Jag har även fått ett nytt modem hemskickat till mig, även det utan resultat.

Jag har ingen router utan kör direkt via modemet. Har nyformaterad dator med Windows 7. Har bytt koaxialkabel och TP kabel så det är det inte heller.

Jag får ingen mer direkt hjälp av Comhem supporten...så ja. Några förslag om vad det kan vara eller vad man kan pröva?

Phunky: Har du hört talas om detta fenomen förut? Jag hade en kompis i Malmö, långt ifrån där jag bor, han hade exakt likadant problem innan han bytte ISP.

Hur ska jag gå vidare i ärendet? Jag vill ju ha en stabil lina och inte något som laggar var 10min. Kan jag häva min bindningstid och byta ISP i och med att Comhem vägrar felsöka mer verkar det som.

Kluven vad jag ska göra, så tips och råd uppskattas.

/reffe

EDIT: Alla lampor blinkar som dom brukar göra på modemet under dessa sekunder vad jag lyckas se. Det är alltså mer som om internet får timeout under 1 hopp för att sedan fortsätta svara som vanligt på paketen.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

r3flex: Har du testat med en annan dator med samma kabel/anslutning som du använder för att säkerställa så det inte är just din dator som felet ligger i?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga vad felet kan bero på, kan vara någon returstörning som kommer och går väldigt kort och sporadiskt men felet kan ju även sitta i din utrustning. Backbonet eller utskicket från comhems nät via netnode. Spannet är ju otroligt stort för att pinpointa felorsak.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3flex
Hej alla.

Jag har ett problem jag blir galen på som jag undrar om någon mer upplever än jag. När jag spelar exempelvis, så får jag nått som jag nu har börjat kalla "Comhem-lagg". Det som händer är att spelet/internet anslutningen får ett kort avbrott, så allt i spelet stannar upp, för att sedan efter 3-4sek fortsätta o allt kommer på engång.

Detta är grymt störande då jag bland annat spelar exempelvis WoW och sitter i en raid, sen stannar allting upp, och efter 3-4sek när jag nätet hämtat sig så kanske exempelvis tanken jag healar är död.

När jag exempelvis pingar sunet, så får jag alltså "begäran gjorde timeout" ibland, detta antar jag är då jag får detta så kallade comhem-lagg. Jag har kontaktat Support ett antal ggr, dom har skickat ut en tekniker och han hittade inget fel från station o till mig, har även haft en tekniker som kollat mitt uttag utan resultat. Jag har även fått ett nytt modem hemskickat till mig, även det utan resultat.

Jag har ingen router utan kör direkt via modemet. Har nyformaterad dator med Windows 7. Har bytt koaxialkabel och TP kabel så det är det inte heller.

Jag får ingen mer direkt hjälp av Comhem supporten...så ja. Några förslag om vad det kan vara eller vad man kan pröva?

Phunky: Har du hört talas om detta fenomen förut? Jag hade en kompis i Malmö, långt ifrån där jag bor, han hade exakt likadant problem innan han bytte ISP.

Hur ska jag gå vidare i ärendet? Jag vill ju ha en stabil lina och inte något som laggar var 10min. Kan jag häva min bindningstid och byta ISP i och med att Comhem vägrar felsöka mer verkar det som.

Kluven vad jag ska göra, så tips och råd uppskattas.

/reffe

EDIT: Alla lampor blinkar som dom brukar göra på modemet under dessa sekunder vad jag lyckas se. Det är alltså mer som om internet får timeout under 1 hopp för att sedan fortsätta svara som vanligt på paketen.

Jag hade precis samma problem för typ ett halvår sen när jag körde Wow... gjorde raiderna lite mer interessanta

Men skämt åsido så var det väldigt irriterande... ibland kunde det inträffa ett tiotal gånger på en kväll och ibland så en gång i veckan...

Men nu förtiden så har jag inga problem.. kan bero på att det var prestandaproblem förut i mitt område efter att de släppte på 50Mbit..

Så om du inte redan har de snabbaste comhem så kan du testa uppgradera och hoppas du inte får full speed ut så de fixar kapaciteten på din nod..

Jag bor i Hägersten btw.

Permalänk
Medlem

Jag har nu löst mitt problem. Jag körde feksäkert läge, pingade sunet medans jag sov, och kollade hur många paket jag förlorade då. Svaret blev 0. Jag känner mig lite skämmig då jag har bett comhem skicka ut tekniker osv.

När jag hade upptäckt att det inte var några förlorade paket när jag körde felsäkert läge så fattade jag ju direkt att det var något program jag hade som skapade dessa timeout's i och med att jag inte har någon router. Började med att avinstallera Avast, tänkte om det var något med det. Inget resultat. Började klura och fundera ytterliggare för att försöka komma på var det var.

Felet var min Dyndns klient. När den försökte synkronisera min dns som jag har så varje gång så fick jag alltså timeout. Räckte med att jag pingade sunet i bakgrunden och öppnade programet så fick jag alltså 1 timeout. I och med detta kunde jag direkt dra slutsatsen att denna var boven. Så stängde ner klienten och nu har mitt nät fungerat bra hela dagen.

Det skämmigaste av allt är ju att jag mer eller mindre skällt på Comhem under en tid. Känner mig lite dum dock. Men jag är nu super glad o andra sidan då detta problem har häckat mig i drygt 6-7mån nu. Det har varit grymt envolverande problem när man spelar online.

Så ni som har något liknande problem så kika ifall ni har dyndns klient också. Ville bara skriva hur jag löste det om det kommer fler med liknande problem.

/Mvh reffe

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Hoho, då kommer du få betala kostnaden för teknikern som kommer ut dit nu!

Detta är anledningen till att de tar ut en avgift för teknikern!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Öhh nja i så fall så läggs debitering på direkt då tekniker varit ut och det är sällsynt när det gäller fel som tekniker inte kan konstatera vart felet sitter. Bryts och loss är ett exempel på djust detta, Låg hastighet och totala avbrott är en annan sak. Kopplar tekniker in annan utrustning och det fungerar kan man bli debiterad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vad blir det för skillnad om man stänger av IP Flood Detection? Kör Comhem XXL både på jobbet och privat. En sak jag har märkt är att när jag tankar på en av datorerna som är kopplad via en switch från routern, så måste jag nästan alltid starta om modemet för att internet har lagt av. Alltså när jag kommer till jobbet dagen efter och utorrent har varit på under natten. Vad beror det på? Sen tycker jag internet blir otroligt segt om man tankar något som inte ens tankar max hastighet på.

Annars kan jag inte klaga på hastigheten, ligger någonstans mellan 80-90mbit 8-10 mbit upp.

Permalänk
Medlem

"Sen tycker jag internet blir otroligt segt om man tankar något som inte ens tankar max hastighet på." det är detta ip flooding orsakar. För många portar öppnas mot modemet med torrentklienter och då blir surfning slö.

Visa signatur

Dooh!