Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag är jäkligt nöjd med min Dell SP2309W.. 23" med 2048x1152 i upplösning
[..]
Jag betalade 2500:-. Grymt prisvärt.

Oj, den verkar ju jättenice. Några frågor:

1) Hur fick du den så billigt, hade du någon bra rabattkod?
2) Hur ser 1080p-material ut på skärmen? Skalas det upp till 2048x1152, och i så fall hur ser det ut?
3) Min stackars dator kan nog inte få nå'n bra fps i full upplösning. Hur blir det som man stoppar in t.ex. 1024x576 eller nåt sån't?
4) Hur bra "viewing angle" får man?

Permalänk
Medlem

Iiyama W2407HDS-B1

Nu har jag köpt en Iiyama W2407HDS-B1 (1920x1080). Den är helt ok, inga döda pixlar, väldigt jämn ljusstyrka, ingen ghosting och väldigt lite backlight bleed. Det enda jag kan klaga på är att den har ganska dålig "viewing angle" i vertikal led (upp/ner). Eftersom skärmen har en fast fot måste man palla upp den med en bok eller något om man till exempel vill titta på film och sitter lägre än normalt. Förutom detta är jag jättenöjd. Den kostade mig €240 i butik, men de lät mig titta efter döda pixlar innan jag slog till, så jag tyckte det var väl värt priset.

Permalänk

Blev en Samsung 2494hm 1920x1080 för min del och jag känner mig Grymt nöjd ! Finns inte mycke att klaga på pyttelite BLB uppe och nere på skärmen, inga pixelfel, extremt bra betraktningsvinklar fast det är TN-panel trodde dem skulle vara betydligt sämre efter vad man hört om dem men jag jag röra mig ganska friskt utan större "missfärgningar på skärmen" den sämsta betraktningsvinkeln är nerifrån men eftersom det är 1080 så blir bilden inte lika hög och betraktningsvinkeln har då mindre betydelse vilket jag tycker är asbra. Inputlag är högre än Benq's 24" som Aser har men inget jag märkt av i spel (har haft 21"crt innan) Mycket stilren dock aningen dyr gick på 3800 plus frakt på dustinhome men jag tror och hoppas att man får det man betalar för och slutligen kan jag bara säga I'm in Love:)

Permalänk
Medlem

Verkar som NEC MultiSync LCD2490WUXi äntligen kommer till Sverige, mycket intressant skärm med H-IPS och A-TW-Polarizer. Dock så får man lätta en hel del på plånboken.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395692

Permalänk
Medlem

Absolut, bortsett från input-lagg så är det verkligen en skärm i en klass för sig. Dessutom har den inte det bedrövliga wide-gamut.

Hade den funnits i Sverige för ett par månader sen hade det lätt blivigt en sådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schwedopell
Blev en Samsung 2494hm 1920x1080 för min del och jag känner mig Grymt nöjd ! Finns inte mycke att klaga på pyttelite BLB uppe och nere på skärmen, inga pixelfel, extremt bra betraktningsvinklar fast det är TN-panel trodde dem skulle vara betydligt sämre efter vad man hört om dem men jag jag röra mig ganska friskt utan större "missfärgningar på skärmen" den sämsta betraktningsvinkeln är nerifrån men eftersom det är 1080 så blir bilden inte lika hög och betraktningsvinkeln har då mindre betydelse vilket jag tycker är asbra. Inputlag är högre än Benq's 24" som Aser har men inget jag märkt av i spel (har haft 21"crt innan) Mycket stilren dock aningen dyr gick på 3800 plus frakt på dustinhome men jag tror och hoppas att man får det man betalar för och slutligen kan jag bara säga I'm in Love:)

Var på väg att lägga en beställning på denna skärm när jag läste på prisjakt att det stod högblank på denna skärm, alla andra samsung-skärmar står det matt på och det är ju bedrövligt om denna grymma skärm skulle vara en högblank historia som har jätteproblem med reflektioner, kan du bekräfta eller dementerara detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambsound
Var på väg att lägga en beställning på denna skärm när jag läste på prisjakt att det stod högblank på denna skärm, alla andra samsung-skärmar står det matt på och det är ju bedrövligt om denna grymma skärm skulle vara en högblank historia som har jätteproblem med reflektioner, kan du bekräfta eller dementerara detta?

Jag har en jättestark lampa bakom mig och inte reflekteras det mycket vad jag kan se så som det verkar är det ingenting du ska oroa dig över.

Jag provade ta kort med blixt mot en helsvart uta på skärmen vilket gav en rejäl reflektion men det kan knappast ha med om det är en blank eller matt skärm? detta är min första skärm så jag har svårt för att göra en jämförelse.

Permalänk

Okej, men om du tex jämför med en modern laptop som oftast har den här högblanka ytan som gör att du ser dej själv i reflektion i dagsljus så är det ganska lätt att jämföra.

Jag provade tex att rikta skrivbordslampan direkt mot en sådan skärm och då ser man ju tydligt hela lampan som i en spegel medans man på min externa 19" med matt skärm så får man enbart ett lite ljusare område på skärmen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg att dustin har bra pris på en Ezio skärm.

http://www.dustinhome.se/pd_5010208353.aspx

Nån som vet något om den?

Ska användas till spelande.

Edit: Ingen som vet något om denna skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Såg att dustin har bra pris på en Ezio skärm.

http://www.dustinhome.se/pd_5010208353.aspx

Nån som vet något om den?

Ska användas till spelande.

Edit: Ingen som vet något om denna skärm?

När du är där uppe och leker så tycker jag du ska satsa på denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010100657.aspx

Den finns en tråd som handlar om just denna skärmen på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
När du är där uppe och leker så tycker jag du ska satsa på denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010100657.aspx

Den finns en tråd som handlar om just denna skärmen på forumet.

Redan provat den. Den va för ljusstark för min del.
Hade den inte varit det så hade den varit perfa.

Blir galen på det här med skärmar.

Permalänk

Aldrig nöjd, jag blir aldrig nöjd... hm, hm, hm. Lite så känner jag mig nu. Beställde hem en Benq FP241W, men jag kan inte känna mig helt nöjd med den. Med tanke på priset bör man kanske vara det, men jag känner också att den är alldeles för ljusstark. Sitter jag som nu och surfar på massa sidor med vit bakgrund har jag god lust att springa och hämta solglasögonen :S och så surrar den också...
Försökt att vänja mig i ett par dagar, men det lutar mot att den får åka tillbaka.

Själv har jag dock tittat på lite högre prisklasser nu, typ Eizo S2431W. Sysslar mycket med grafik, och sitter väldigt många timmar framför datorn. Spelar knappt alls däremot... men är inte sugen på att punga ut typ 10000 för en skärm! O.o

Många av de populära ("icke TN")-skärmarna börjar ha några år på nacken ser jag, som ex. just Benq FP241W, och HP LP2465... och Eizon (S2431W) har försvunnit ur sortimentet från deras egen hemsida. Känner viss oro att köpa en nu som plötsligt kommer störtdyka i pris inom ett par månader :S eller att det kanske finns nån läcker nyhet därute som folk knappt testat ännu... men det är väl en risk man får ta med teknik . . . svårt!

HP LP2475w - nåt att ha tro...? eller är Eizon bättre då? :S

Blir också galen på det där med skärmar!!
(sen är det ju det där med garantier och pixelpolicies o allt)

På ett sätt var det nästan skönare förr när man bara klev in i en butik, helt ovetande och blev påprackad nån produkt av en säljare, utan att veta det allra minsta om den innan köpet... Fast ändå inte...!

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Blir galen på det här med skärmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limefruit
Aldrig nöjd, jag blir aldrig nöjd... hm, hm, hm. Blir också galen på det där med skärmar!!

Vänta lite på H-IPS-skärmarna, och under tiden kan ni ju flukta lite på NECs A-MVA WMGX3 (http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_24wmgx3.htm)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Beställde idag en Benq W2400 WD

Den får duga som mellanskärm tills det kommer nått bättre eller om det blir en 30 tummare när Starcraft 2 kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limefruit

HP LP2475w - nåt att ha tro...? eller är Eizon bättre då? :S

Blir också galen på det där med skärmar!!
(sen är det ju det där med garantier och pixelpolicies o allt)

På ett sätt var det nästan skönare förr när man bara klev in i en butik, helt ovetande och blev påprackad nån produkt av en säljare, utan att veta det allra minsta om den innan köpet... Fast ändå inte...! [/B]

Jag har just fått hem en HP LP2475W och efter några timmars användande har jag hittills inte upptäckt några problem, som det har stått i andra forum.

Revision GIG111, tillverkad december 08 i tjeckien
Firmware GIG045

Valde länge mellan flera skärmar:

Eizo S2231WSE: Länge mitt förstahandsval, men föll bort p.g.a. att jag ville ha 24".
Eizo S2401WSH: Väldigt bra pris just nu och bra garanti, men föll bort p.g.a. TN-panel. Hade min budget varit lägre hade jag nog valt denna.
Benq FW241W: Har fått bra kritik och har bra pris, men även många som haft problem. Föll tyvärr bort p.g.a. att jag inte riktigt litar på dess kvalité.
Dell 2209WA: Väldigt intressant ny skärm med eIPS-panel. Bra omdömen hittills. Föll bort p.g.a. jag ville ha en 24".

Så här hade jag nog valt om mina krav och kompromisser varit annorlunda:

Krav på 24", pris max 3500, kan kompromissa betraktningsvinkel: Eizo S2401WSH
Bra bildkvalité, betraktningsvinkel, pris max 4500, kan kompromissa storlek: Eizo S2231WSE
Bra bildkvalité, betraktningsvinkel, pris max 4000, kan kompromissa storlek och ganska otestad produkt: Dell 2209WA

Jag valde som sagt HP LP2475W och den enda kompromissen för mig var nog priset. Det finns folk som har haft problem med denna skärm, men den tillhör HP:s företagssortiment och min tidigare erfarenhet som deras företagskund är att deras garantiärenden är väldigt smidiga. De byter ut varan på plats utan några diskussioner.

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar en BenQ E2400HD, bra pris 2999 kr.
Och fullhd är ju sjukt bra.

// André

Permalänk
Medlem

Fick hem min Benq G2400WD idag.

Den går tebaks lika fort som den kom hit.

2 blåa pixlar som lyser. Inget jag accepterar.

Blir fan galen på det här med skärmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gazonk
Jag har just fått hem en HP LP2475W och efter några timmars användande har jag hittills inte upptäckt några problem, som det har stått i andra forum.

Skönt att höra! Det är också en skärm jag börjat reasearcha om nu. Det har blivit väldigt mycket HP för mig; mina senaste 3 datorer, samt min laptop - så inte omöjligt att det skulle kunna bli skärm också. Har en död pixel i min laptopskärm, den stör mig inte så mycket, men det kanske skulle göra det på en skärm för drygt 6000:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Vänta lite på H-IPS-skärmarna, och under tiden kan ni ju flukta lite på NECs A-MVA WMGX3 (http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_24wmgx3.htm)
/xJom

Den ser rätt läcker ut, men HP'n lockar nog mer(?) lite snällare för plånboken också. Är S-IPS i HP'n - stor skillnad på H-IPS tro? Har inte lust att vänta hur länge som helst (:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gazonk

Det finns folk som har haft problem med denna skärm

Okaj, inte läst så mycket än... hittade nåt forum där några verkade ha hittat en del BLB, och problem med en tidig mjukvara. Men så finns det ju problem, och så finns det problem... Problem som täcks av garantin ser jag inte som lika stora problem som de som inte klassas som problem

Kan jag passa på att fråga hur du upplever ljusstyrkan?

Jag sitter för närvarande på en 19" (ej wide) Samsung SyncMaster från 2004. Har den på 70% ljusstyrka och tror den ligger på cirka 250 cd/m². Benq FP241W's ljusstyrka ligger på det dubbla, så inte konstigt att jag upplevde den som ljusstark kanske (huvudvärk!) - problemet där var ju att jag inte kunde sänka den så mycket som jag ville utan att alla gråtoner smetades ihop i det svarta - plus att den började surra som ett ilsket bi.

Den här 19-tummaren har väldigt behaglig bild över lag, faktiskt :/ verkar vara PVA i den, vilket jag blev lite förvånad över, för det visste jag inte när den köptes. Då var jag inte så kräsen som jag blivit med åren

Vill inte "köpa ner mig" bara för att få mer yta, men jag måste verkligen ha mer yta... Det blir ju några timmar om dagen stirrandes in i den.

Oj, mycket text nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limefruit
Skönt att höra! Det är också en skärm jag börjat reasearcha om nu. Det har blivit väldigt mycket HP för mig; mina senaste 3 datorer, samt min laptop - så inte omöjligt att det skulle kunna bli skärm också. Har en död pixel i min laptopskärm, den stör mig inte så mycket, men det kanske skulle göra det på en skärm för drygt 6000:-

Okaj, inte läst så mycket än... hittade nåt forum där några verkade ha hittat en del BLB, och problem med en tidig mjukvara. Men så finns det ju problem, och så finns det problem... Problem som täcks av garantin ser jag inte som lika stora problem som de som inte klassas som problem

Kan jag passa på att fråga hur du upplever ljusstyrkan?

Jag sitter för närvarande på en 19" (ej wide) Samsung SyncMaster från 2004. Har den på 70% ljusstyrka och tror den ligger på cirka 250 cd/m². Benq FP241W's ljusstyrka ligger på det dubbla, så inte konstigt att jag upplevde den som ljusstark kanske (huvudvärk!) - problemet där var ju att jag inte kunde sänka den så mycket som jag ville utan att alla gråtoner smetades ihop i det svarta - plus att den började surra som ett ilsket bi.

Den här 19-tummaren har väldigt behaglig bild över lag, faktiskt :/ verkar vara PVA i den, vilket jag blev lite förvånad över, för det visste jag inte när den köptes. Då var jag inte så kräsen som jag blivit med åren

Vill inte "köpa ner mig" bara för att få mer yta, men jag måste verkligen ha mer yta... Det blir ju några timmar om dagen stirrandes in i den.

Oj, mycket text nu.

Jag har min ljusstyrka inställd på 15 och då sitter jag i ett rum med svag belysning. Med den ljusstyrkan är den ganska behaglig att använda.

Har märkt att på vit bakgrund så har den vänstra kanten en viss nyans av grönt, medan högra kanten har en viss nyans av rosa. Det är något som många har rapporterat om i olika forum, men på min skärm är det knappt synligt och man måste ha vit bakgrund för att märka det. Det är i alla fall inte något som jag störs av, men vissa kanske är mer känsliga. Det har skrivits om att denna effekt försvinner när skärmen har uppnått minst 100 timmar "backlight hours" så vi får se om den försvinner från min.

Är fortfarande väldigt nöjd men skärmen. Positiva saker är: Väldigt bra svärta och färgåtergivning, bra betraktningsvinkel, många inställningsmöjligheter, ergonmisk fot, många ingångar och medföljande kablar, har 1:1 skalning ifall du vill köra lägre upplösning, 3 års på-platsen världsgaranti (mer frikostlig eftersom det är en företagsprodukt).

Jag hade under fem år en Samsung 193P med PVA-panel som hade väldigt bra svärta och färger. LP2475W är minst lika bra i den bemärkelsen. Det enda negativa är att priset har gått upp ganska mycket de senaste månaderna (kolla prisutveckling på Prisjakt, min kostade ca 7000 kr). Man kan köpa två hyfsade 24" TN-skärmar till priset av denna, men eftersom jag brukar fotografera och redigera bilder ville jag helst undvika TN-panel.

Permalänk

Köpte för cirka två timmar sedan en Samsung 2493HM för 2941 kronor på Computercity. Det var ett demo ex men hade endast stått där cirka en månad. Inga döda pixlar eller annat tjafs, kan inte säga något annat än att jag är nöjd!
Nå, hur kaliberar man skärmen på bästa sätt? det är orginalinställningar dessvärre och jag känner att den är aningen för ljusstark!

*EDIT*
Hittade bra kalibreringsinställningar!
Klart prisvärd skärm iaf!

Permalänk
Medlem

jag är på jakt efter en 24" skärm och undrar lite hur det är att spela på en 16:9 skärm, ska inte påstå att jag kollar mycket på film så det kanske bara blir dumt då?

Permalänk
Medlem

Jag går i samma köptankar, men blir inte klokare av den här tråden

Kriterier:
24"
16:10
< 4 000 kr
bra svärta
för spelande

helst:
svart ram
glossy (jag hör till dem som gillar det!)

Något tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 08Nero
Jag går i samma köptankar, men blir inte klokare av den här tråden

Kriterier:
24"
16:10
< 4 000 kr
bra svärta
för spelande

helst:
svart ram
glossy (jag hör till dem som gillar det!)

Något tips?

Finns inte så många att välja mellan om du vill ha glossy enligt prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s35835536&o=produkt_pri...

Acer P243Wd eller HP W2448HC

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 08Nero
Jag går i samma köptankar, men blir inte klokare av den här tråden

Kriterier:
24"
16:10
< 4 000 kr
bra svärta
för spelande

helst:
svart ram
glossy (jag hör till dem som gillar det!)

Något tips?

BenQ's modeller är ju väl beprövade vid det här laget Är ett safe bet enligt mig. Om du kan slita dig från en "glossy" panel dvs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Finns inte så många att välja mellan om du vill ha glossy enligt prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s35835536&o=produkt_pri...

Acer P243Wd eller HP W2448HC

Ganska ovanligt med högblankt med andra ord... är det så oomtyckt? Jag har inte haft det förut, men har givetvis sett bärbara som har det, och tycker att det verkar snyggt. Påverkar det kontrasten på något sätt?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här? Verkar vara utförsäljningspris på denna nu

EIZO HD2441W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219267

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 08Nero
Jag går i samma köptankar, men blir inte klokare av den här tråden

Kriterier:
24"
16:10
< 4 000 kr
bra svärta
för spelande

helst:
svart ram
glossy (jag hör till dem som gillar det!)

Något tips?

Jag letar efter en skärm och har exakt samma kriterier.

Tycker att denna verkar lite intressant:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364813

Någon som vet vad som skiljer denna från den Acer'n som nämns ovan? Verkar vara samma skärm.

En kompis har en sådan så jag ska se om jag kan få testa den lite.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=321475

Priset var för bra för att ignorera. Funderade på steget upp till en annan paneltyp, men det blir för dyrt.

Permalänk
Medlem

Häpp, avbröt den ordern efter ytterligare påläsning. Nu är jag tillbaka på ruta 1.

Som spelande känns det viktigast med riktigt djup svärta, fylliga färger och låg input lag. Vilken skärm för under 5 000 kr motsvarar det bäst egentligen? Fortfarande 24" i 16:10 som gäller.

Några alternativ:

BENQ FP241W (gillar inte signalerna om att svärtan ska vara aningen ljus)

Samsung 2493HM (TN-panel - spelar det någon roll när man i stort sett bara ska ska spela mitt framför datorn? Hur är det med svärta och levande färger?)

Philips 240PW9E (har inte kommit ännu, men verkar ju intressant)