Permalänk

Hej jag har kollat på en Samsung 2493HM, vad tycker ni om den?

Permalänk
Medlem

Finns det nån schysst 24"are med bra betraktningsvinklar, färger och responstid? Har en 19"are med S-PVA panel som är riktigt trevlig på allt (förutom responstiden kanske som är lite för slö). Det verkar ju som dom flesta 24"are med TN-panel har usla betraktningsvinklar och färger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Finns det nån schysst 24"are med bra betraktningsvinklar, färger och responstid? Har en 19"are med S-PVA panel som är riktigt trevlig på allt (förutom responstiden kanske som är lite för slö). Det verkar ju som dom flesta 24"are med TN-panel har usla betraktningsvinklar och färger.

Ja, klart det finns det, allt handlar om att du ska förmå dig att lägga ut lite mer pengar bara. ~5000 och uppåt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, klart det finns det, allt handlar om att du ska förmå dig att lägga ut lite mer pengar bara. ~5000 och uppåt.

Jorå de förstår jag också =). Men vilka rekommenderas i prisklassen 5-7k ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Jorå de förstår jag också =). Men vilka rekommenderas i prisklassen 5-7k ?

Halloj, sitter i samma båt och blir inte klok på det utbud av 24 tummare som finns. Alla modeller verkar ha problem och ju mer man läser desto fler problem hittar man. Jag har i alla fall kommit så långt att jag uteslutit alla Samsung-skärmar för att dom ska avge ett klart hörbart vinande. Satt med en sån skärm i 4 års tid och aldrig mer säger jag. Dells 24 tummare (2408wfp) går också helt bort då dem har ett lagg på uppåt 50 ms. Den första versionen hade också problem med textskärpan och att vänstersidan hade ojämnt ljus. Den nyare versionen som kommit och tydligen ska fixa detta har fortfarande inte nåt Sverige.

Här är i alla fall de modeller jag väljer mellan nu, min budget är upp till 10 tusen om så behövs.

HP LP2475w är rätt så het just nu. Vissa har stört sig på textskärpan, som tydligen ska ha lite problem. Jag stör mig på foten som jag tycker ser asful ut, men det går ju faktiskt att byta ut.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=324363

Philips 240PW9E har samma panel som LP2475w och ska tydligen finnas i lager nästa vecka. Finns väldigt dåligt med info, men borde ju prestera som HPn. Verkar bara gå att få tag i den silverfärgade modellen i Sverige, vilket inte tilltalar mig det minsta.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=351401

BenQ FP241W är en äldre modell, men håller fortfarande måttet. Vet inte varför den är så billig hos Dustin. Osäker på vad det negativa med denna är, förutom att det är en utgående modell då. Det finns en uppföljare som heter FP241VW, men den är den fulaste skärm jag nånsin sett, så går helt bort.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=131709

Vill du gå upp en tusenlapp så verkar Eizo FlexScan S2431WSE ha en mycket bra panel. Tidigare fanns S2431W att få tag på för ett mycket bra pris, men den säljs inte längre. Det stora problemet med den var att foten var väldigt ostabil. Foten är utbytt i S2431WSE, men den verkar fortfarande ostabil.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=274089

Jag har letat skärm i ett antal veckor nu. Nu måste jag dock beställa en i helgen eftersom min nya dator kommer på måndag. Så känner pressen

Permalänk
Medlem

BenQ:en var ju onekligen intressant. Efter att ha kollat på lite reviews är jag nära att trycka på beställ-knappen

Är du beredd att betala så mycket för en skärm ska du ju iaf definitvt satsa på en skärm som inte har TN-panel IMO. Själv vill jag gärna inte betala mkt mer än ca 3500 kr och då verkar ju BenQ:en perfekt även om den är gammal.

Måste också beställa en i helgen... får se hur det blir

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perg
Halloj, sitter i samma båt och blir inte klok på det utbud av 24 tummare som finns. Alla modeller verkar ha problem och ju mer man läser desto fler problem hittar man. Jag har i alla fall kommit så långt att jag uteslutit alla Samsung-skärmar för att dom ska avge ett klart hörbart vinande. Satt med en sån skärm i 4 års tid och aldrig mer säger jag. Dells 24 tummare (2408wfp) går också helt bort då dem har ett lagg på uppåt 50 ms. Den första versionen hade också problem med textskärpan och att vänstersidan hade ojämnt ljus. Den nyare versionen som kommit och tydligen ska fixa detta har fortfarande inte nåt Sverige.

Här är i alla fall de modeller jag väljer mellan nu, min budget är upp till 10 tusen om så behövs.

HP LP2475w är rätt så het just nu. Vissa har stört sig på textskärpan, som tydligen ska ha lite problem. Jag stör mig på foten som jag tycker ser asful ut, men det går ju faktiskt att byta ut.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=324363

Philips 240PW9E har samma panel som LP2475w och ska tydligen finnas i lager nästa vecka. Finns väldigt dåligt med info, men borde ju prestera som HPn. Verkar bara gå att få tag i den silverfärgade modellen i Sverige, vilket inte tilltalar mig det minsta.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=351401

BenQ FP241W är en äldre modell, men håller fortfarande måttet. Vet inte varför den är så billig hos Dustin. Osäker på vad det negativa med denna är, förutom att det är en utgående modell då. Det finns en uppföljare som heter FP241VW, men den är den fulaste skärm jag nånsin sett, så går helt bort.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=131709

Vill du gå upp en tusenlapp så verkar Eizo FlexScan S2431WSE ha en mycket bra panel. Tidigare fanns S2431W att få tag på för ett mycket bra pris, men den säljs inte längre. Det stora problemet med den var att foten var väldigt ostabil. Foten är utbytt i S2431WSE, men den verkar fortfarande ostabil.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=274089

Jag har letat skärm i ett antal veckor nu. Nu måste jag dock beställa en i helgen eftersom min nya dator kommer på måndag. Så känner pressen

Satan, rena ramet rånet för Benq-skärmen (i omvänd bemärkelse då)!
Man undrar ju om det inte mest är en felskrivning... sexa som blev en trea istället på numeriska. Fast kollar man på priserna från Tyskland så börjar den ju på 4200, så är kanske inget fel ändå.

Fin lista men jag skulle vilja lägga till en skärm, dock är den ju 25,5" så har låtit bli att koppla den till tråden.
Nämligen LG W2600HP
Färgerna - något överdrivna men det lider alla skärmar med extra stor färgrymd (wide gamut, enhanced gamut osv) av. Finns lite att läsa om den i en tråd här på forumet, finns en tråd om HP 2475 också.
2600an fanns på Computer City förut men nu verkar de tyvärr tagit bort den, annars kunde man kollat på den IRL där.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=278042

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
BenQ:en var ju onekligen intressant. Efter att ha kollat på lite reviews är jag nära att trycka på beställ-knappen

Är du beredd att betala så mycket för en skärm ska du ju iaf definitvt satsa på en skärm som inte har TN-panel IMO. Själv vill jag gärna inte betala mkt mer än ca 3500 kr och då verkar ju BenQ:en perfekt även om den är gammal.

Måste också beställa en i helgen... får se hur det blir

Inget att fundera över, ta och beställ Benq-skärmen. Men se till att betala i förskott bara ifall det är prissatt fel, större chans att du får skärmen då.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7396...

Eizo FlexScan S2431WSEK blir det! Underbar tråd. LÄS om ni har det minsta intresse av denna skärm.

Nu håller vi tummarna för att jag slipper pixelfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Inget att fundera över, ta och beställ Benq-skärmen. Men se till att betala i förskott bara ifall det är prissatt fel, större chans att du får skärmen då.

Den står dock med på startsidan som ett "erbjudande". Efter att ha läst reviews verkar den ju slå alla TN-paneler i samma prisklass men verkar ha en stor nackdel - ~30 ms inputlag
I övrigt verkar den ju dock sjukt prisvärd med tanke på antalet ingångar, ergonomisk skärmfot och att det är en *VA-panel.

Det är det enda som får mig att tveka just nu :> Har aldrig haft en skärm med mycket inputlag så vet inte om jag skulle störa mig på det eller inte..

Kostar ca 3400 kr inkl frakt med studentrabatt så lutar mot att beställa en och testa... Packar jag upp den försiktigt bör man ju ha rätt ha skicka tillbaka den på ångerrätten (som jag tolkar konsumentlagen iaf) om jag inte skulle bli nöjd.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perg

Tittar man på specefikationerna verkar den vara exakt som min nuvarande 19"are. Samma panel, responstid och betraktningsvinklar. Den ser inte helt fel ut faktiskt, ska kolla vad den kostar med studentrabbat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Den står dock med på startsidan som ett "erbjudande". Efter att ha läst reviews verkar den ju slå alla TN-paneler i samma prisklass men verkar ha en stor nackdel - ~30 ms inputlag
I övrigt verkar den ju dock sjukt prisvärd med tanke på antalet ingångar, ergonomisk skärmfot och att det är en *VA-panel.

Det är det enda som får mig att tveka just nu :> Har aldrig haft en skärm med mycket inputlag så vet inte om jag skulle störa mig på det eller inte..

Kostar ca 3400 kr inkl frakt med studentrabatt så lutar mot att beställa en och testa... Packar jag upp den försiktigt bör man ju ha rätt ha skicka tillbaka den på ångerrätten (som jag tolkar konsumentlagen iaf) om jag inte skulle bli nöjd.

Mjo, den verkar väldigt intressant. Dock rätt gammal vid det här laget. 16ms responstid har jag läst på flera ställen, men dustin säger 6ms grå-till-grå. Det är samma som jag har nu, så det ska ju funka. Usch va sugen man blev

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Den står dock med på startsidan som ett "erbjudande". Efter att ha läst reviews verkar den ju slå alla TN-paneler i samma prisklass men verkar ha en stor nackdel - ~30 ms inputlag
I övrigt verkar den ju dock sjukt prisvärd med tanke på antalet ingångar, ergonomisk skärmfot och att det är en *VA-panel.

Det är det enda som får mig att tveka just nu :> Har aldrig haft en skärm med mycket inputlag så vet inte om jag skulle störa mig på det eller inte..

Kostar ca 3400 kr inkl frakt med studentrabatt så lutar mot att beställa en och testa... Packar jag upp den försiktigt bör man ju ha rätt ha skicka tillbaka den på ångerrätten (som jag tolkar konsumentlagen iaf) om jag inte skulle bli nöjd.

Men det är inte mycket alls! De allra flesta icke-TN ligger på minst 30ms.
Eizo 2431an ca 30ms för det mesta, NECs 90-serie ska ligga på mellan 30, ända upp till 50ms har jag sett siffror på för 26-tummaren. Nu är det iofs verkligen inga "spelskärmar" men ca 30ms verkar inte vara ett problem för de allra flesta. Kolla TFT Central (co.uk) för lite siffror på input-lag. Dells xx08 som det klagas över har mycket input-lag ligger ju på minst 50ms, ibland kanske ända upp till 70ms...
Jag vet inte vad äldre TN-skärmar ligger på men det kan säkert ha varit höga siffror där med. Edit: Eller inte, jaja. Whatever.

3400 med studentrabatt! Sunk att man inte har några pengar själv då, vore väldigt kul att ha som extraskärm. Morsan kommer flå mig om jag köper en eftersom jag lånat pengar av henne men kan ju deponera den hos en kompis tills vidare.

Edit
http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_2408wfp/input_lag.jpg
http://www.tftcentral.co.uk/images/samsung_xl20/input_lag.jpg
http://www.tftcentral.co.uk/images/hp_lp2475w/input_lag2.jpg

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Denna skärm är riktigt bra för det priset: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382782

Permalänk
Medlem

Hur petiga är BenQ med deras pixelpolicy?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Hur petiga är BenQ med deras pixelpolicy?

Testat Benq.se eller .com?

http://benq.se/products/LCD/?product=636&page=features

Ganska dålig men om du mot förmodan får en död pixel finns det ett enkelt sätt att komma förbi det. Inte ens säkert att du stör dig på den heller, beror på vart den sitter och om den är helt död eller lyser i t ex rött.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Testat Benq.se eller .com?

http://benq.se/products/LCD/?product=636&page=features

Ganska dålig men om du mot förmodan får en död pixel finns det ett enkelt sätt att komma förbi det. Inte ens säkert att du stör dig på den heller, beror på vart den sitter och om den är helt död eller lyser i t ex rött.

Tänkte om nån visste på rak arm.

Har haft flera döda och konstant lysande pixlar på ett par skärmar, och jag stör mig fruktansvärt mycket på det =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Mjo, den verkar väldigt intressant. Dock rätt gammal vid det här laget. 16ms responstid har jag läst på flera ställen, men dustin säger 6ms grå-till-grå. Det är samma som jag har nu, så det ska ju funka. Usch va sugen man blev

Det är grå till grå som specas på alla nyare skärmar, särskilt de som specar löjligt låga responstider som 2 ms. Så det är grå-till-grå man ska kolla på. Efter en titt på digitalversus verkar denna skärm dock ha mindre ghosting än TN-paneler med 5 ms.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Men det är inte mycket alls! De allra flesta icke-TN ligger på minst 30ms.
Eizo 2431an ca 30ms för det mesta, NECs 90-serie ska ligga på mellan 30, ända upp till 50ms har jag sett siffror på för 26-tummaren. Nu är det iofs verkligen inga "spelskärmar" men ca 30ms verkar inte vara ett problem för de allra flesta. Kolla TFT Central (co.uk) för lite siffror på input-lag. Dells xx08 som det klagas över har mycket input-lag ligger ju på minst 50ms, ibland kanske ända upp till 70ms...
Jag vet inte vad äldre TN-skärmar ligger på men det kan säkert ha varit höga siffror där med. Edit: Eller inte, jaja. Whatever.

3400 med studentrabatt! Sunk att man inte har några pengar själv då, vore väldigt kul att ha som extraskärm. Morsan kommer flå mig om jag köper en eftersom jag lånat pengar av henne men kan ju deponera den hos en kompis tills vidare.

Edit
http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_2408wfp/input_lag.jpg
http://www.tftcentral.co.uk/images/samsung_xl20/input_lag.jpg
http://www.tftcentral.co.uk/images/hp_lp2475w/input_lag2.jpg

Hehe joo kollade lite på digitalversus och särskilt på *VA-skärmar verkar kring 30 ms vara rätt "standard"... Kollade på prisjakt och dustinhome hade sänkt priset med 3100:- på en dag Lär nog va ett typo, men dyker konstigt nog upp om man klickar på "Datorer och kringutrustning" som om det vore en kampanj. Är ju en gammal modell så skulle ju kunna va nån utförsäljning...

Beställde en iaf, får se om jag får den ifall det var ett typo (betalade i förskott). Är lite orolig över input-lagen dock och den ser ut att behöva kalibreras för att få vettiga färger, så får försöka komma över en kalibrator också. 30 ms är väl överkomligt ändå, skulle inte vilja ha mycket mer än det dock. Läst om många som skickat tillbaka Dell-skärmar med kring 70 ms iaf så då lär det bli klart märkbart...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd

2493HM, världens bästa enligt mig Flyter på som en dröm-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Beställde en iaf, får se om jag får den ifall det var ett typo (betalade i förskott). Är lite orolig över input-lagen dock och den ser ut att behöva kalibreras för att få vettiga färger, så får försöka komma över en kalibrator också. 30 ms är väl överkomligt ändå, skulle inte vilja ha mycket mer än det dock. Läst om många som skickat tillbaka Dell-skärmar med kring 70 ms iaf så då lär det bli klart märkbart...

Ska bli väldigt intressant! Dom kan väl knappast neka ditt köp bara för att dom gjort ett skrivfel. Om det nu är vad det handlar om.
Angående input-lagen så kan det inte vara så att dessa nyare paneler inte är lika känsliga som TN? Dvs en TN med 30ms upplevs mycket värre än en icke-TN med 30ms? Hur som helst, har jag bara läst klagomål på input-lag för Dells som har 50ms och uppåt. Den jag beställde verkar ju ha 20-30ms och jag är inte orolig.

Du får rapportera vad som händer och hur skärmen funkar.

Permalänk

Skulle folk kunna hänvisa/länka till allt det där med input-lag? Det som kommit fram här i tråden låter väldigt främmande för mig, det jag hört om ex Dell 2408WFP är att detta endast drabbar de mest krävande spelarna. Nedan följer Anandtech's uttalande:

Citat:

"However, as we'll see later, the S-PVA panels also seem to suffer from input lag -- more so than any other panel type. Whether that's something inherent in the technology were simply a delay caused by the video processing engine, we can't say for sure, and we were never really bothered by the input lag. More demanding gamers however might be put off, as there appears to be a 2-3 frame lag."

"The only fly in the ointment is the aforementioned input lag, which could present problems if your primary computer applications or games and your reflexes are so honed that you can notice the ~30ms lag. If that's the case, you'll probably need to compromise on image quality and pick up a TN panel LCD."

"Thus, we have no choice but to conclude that if you are seriously concerned about input lag, you will have to sacrifice viewing angles, color accuracy, and/or overall display quality in order to avoid this on the current 24" offerings. On the other hand, we have played games on all of the test LCDs, and we honestly can't say that we noticed any difference in our overall performance. But we weren't hopped up on Bawls and we don't have a 1337 name like Fatal1ty. Competitive gamers will probably feel differently."

"In terms of overall performance, quality, and features, one LCD rises above the others. The Dell 2408WFP looks the same as the 2407WFP, but it offers additional input options, an improved color gamut, and amazing color accuracy even without calibration. Dell has become the 800-pound gorilla of the LCD market, offering great products at very affordable prices. The 2408WFP may not be the cheapest LCD on the market, but if we had to choose one 24" LCD that would satisfy virtually all users, it's an easy choice. The only blemish on an otherwise perfect scorecard is the 38 ms input lag. That's enough to prevent the 2408WFP from receiving our Gold Editors' Choice award, but it's still worthy of our Silver Editors' Choice. If you're not an extremely competitive FPS gamer, this 24" LCD belongs on the top of your list."

Själv har jag nyligen fått tag i en begagnad Dell Ultrasharp 2407 WFP-HC, föregångaren till 2408WFP. Må vara att jag inte åker till korea och tävlar i cs varje år, men jag spelar ändå en del shooters som Call of Duty och liknande. Jag har inte märkt eller retat mig på något input lag över huvud taget, märker ingen praktisk skillnad i det fallet från min föregående TN-skärm, Samsung 940B. Dock märker jag hur mycket bättre färger, kontrast och betraktningsvinklar är.

EDIT: Efter att ha läst på TFT Central så ser jag att 2408WFP har, av någon underlig anledning, nästan dubbelt så mycket input-lag gentemot min 2407WFP-HC: 64,1 ms jämfört med 34,3 ms.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_2408wfp.htm

Men, fortfarande tvivlar jag på att detta är något problem för de allra flesta. Anandtech märkte inga praktiska svagheter vid spelande och själv har jag alltid tyckt att denna ms-debatt har varit ganska överdriven. Men visst, det finns säkert bättre 24"-are för de som har spel som första prioritet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perg
Ska bli väldigt intressant! Dom kan väl knappast neka ditt köp bara för att dom gjort ett skrivfel. Om det nu är vad det handlar om.
Angående input-lagen så kan det inte vara så att dessa nyare paneler inte är lika känsliga som TN? Dvs en TN med 30ms upplevs mycket värre än en icke-TN med 30ms? Hur som helst, har jag bara läst klagomål på input-lag för Dells som har 50ms och uppåt. Den jag beställde verkar ju ha 20-30ms och jag är inte orolig.

Du får rapportera vad som händer och hur skärmen funkar.

Även om det nu är ett typo så är ju ändå priset "vettigt". Hade den kostat 340 kr hade det ju varit annorlunda :> När jag betalat i förskott får man väl hoppas på lite goodwill isf

Inputlag är ju helt enkelt att bilden är fördröjd, det bör upplevas likadant på alla skärmtyper med samma inputlag. Går väl att jämföra med ping i online-spel lite. Har som sagt inte heller sett nån review eller liknande där folk har stört sig på inputlag under iaf 50 ms... Blir intressant att se om jag gör det Återkommer med vad jag tycker om den om jag får den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
...

Tack för infon.. jag är nog inte heller så känslig hoppas jag, tycker t.ex. inte att man märker någon större skillnad på 50ms och 10ms i ping om man spelar onlinespel...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Jag tycker att anandtech har en del missar i sina uttalanden om input-lag.

Dels så får man intrycket (kanske inte jusst från den där reviewen men någon annan i alla fall) att 30 ms är väldigt lite jämfört med den mänskliga reaktionstiden - vilket är ett rätt udda sätt att se på det.

Det är en sak att mäta reaktionsförmåga och en annan att märka förlopp. Vi har väl alla testat reaktionsförmågan genom att släppa en linjal och se hur långt den hinner falla innan man kan fånga den (måste förstås vara någon annan som släpper linjalen).
Men jämför det med att du tar en ganska lång linjal, markerar mitten på den tydligt och sen försöker fånga den precis på denna markering så lovar jag att du kommer mycket närmare markeringen än den sträckan som du fick när du mätte reaktionsförmågan.

Det är något helt annat att hålla koll på ett förlopp och mäta reaktionsförmåga. Om man bara förlitade sig på reaktionsförmågan skulle ingen människa kunna ta emot en tennisserv från ett proffs - reaktionsförmågan räcker inte till (för att ta emot den måste man i förväg se på motståndaren och se hur han skjuter för att kunna se vart den hamnar).

Ett annat område där det är tydligt är "3d-pennorna" där du kan dra en penna eller liknande och så har man en dator (eller annan hårdvara) som med hjälp av motorer simulerar en yta. T.ex. att man kan känna skrovliga ytor eller mjuka ytor med pennan. För att detta ska fungera ens halvbra måste man uppdatera motståndet i pennan tusentals gånger i sekunden, annars känns det helt orealistiskt - det har alltså inte något med reaktionsförmågan att göra.

Därför kan man heller inte likna input-lag med ping i spel. För även om du har 50 ms fördröjning mot spelservern så är reaktionen på dina musrörelser fortfarande mycket mindre (på en skärm med låg input-lagg). Dvs. det enda som har en fördröjning på 50 ms i det fallet är dina fiender (och det kan man kompensera för i huvudet), men inte dina egna miljöer (visst kan man kompensera för det i huvudet också, men poängen är att det inte är likvärdigt med ping).

Med det sagt så vet jag inte hur illa det är med input lag, de flesta märker inte ens av det men andra stör sig på det något enormt. Jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle störa mig på det väldigt mycket, men jag har aldrig testat någon skärm som jag vet med mig har mycket input lag.

Ang. anantech så skriver de sen att wide-gamut är något positivt vilket det för den stora massan absolut inte är, det och input-lag frågan (och att de mäter jämfört med andra TFTs) gör att jag har förlorat en hel del förtroende för dem vad gäller skärmar åtminstone.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkAndreas
2493HM, världens bästa enligt mig Flyter på som en dröm-

Hur är kontrasten och färgerna på den?, inget "eftersläng" i RTS spel?
På skolan har vi några 22" Hp och när man skrollar på internet så "släpas" orden med och det blir en skit jobbig bild att kolla på, inget sånt på 2493HM va?

MVH Marcus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag tycker att anandtech har en del missar i sina uttalanden om input-lag.

Vad är det du inte håller med om? De säger väl i princip att de inte märker av 30 ms inputlag men att det kan finnas folk som gör det? I alla fall om du syftar på inlägget ovanför vilket jag antar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Ang. anantech så skriver de sen att wide-gamut är något positivt vilket det för den stora massan absolut inte är, det och input-lag frågan (och att de mäter jämfört med andra TFTs) gör att jag har förlorat en hel del förtroende för dem vad gäller skärmar åtminstone.

I de flesta användarrecensioner jag läst verkar folk tycka om "livligare färger" ala wide-gamut. Så vad baserar du att det inte skulle vara positivt på?

EDIT: Visst är det inte bra med wide-gamut om man vill ha korrekta färger, men de allra flesta har nog inte det behovet.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Vad är det du inte håller med om? De säger väl i princip att de inte märker av 30 ms inputlag men att det kan finnas folk som gör det? I alla fall om du syftar på inlägget ovanför vilket jag antar?

Njae, var väl mer anandtechs skärmrecensioner rent generellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
I de flesta användarrecensioner jag läst verkar folk tycka om "livligare färger" ala wide-gamut. Så vad baserar du att det inte skulle vara positivt på?

Fakta

Nä men visst är det en smakfråga, men i allmänhet så vill man ju ha så korrekt återgivna färger som möjligt. Om man nu av någon anledning gillar bilder med överdrivet röda toner (som många wide-gamut skärmar har) så kan man alltid våldta bilden efter behov med grafikkortets inställningar - köper du en skärm som har felaktig återgivning är det inte lätt att få ordning på det och du ser ingenting som det är menat att du ska se det. Vissa färgval drabbas mycket värre än andra beroende på skärm och har man en wide-gamut skärm så kan man ju inte vara säker på hur någonting är menat att se ut ens en gång. Är ju ganska tråkigt om en av de sidor man besöker ser riktigt illa ut och sen kommer man fram till att det beror på ens skärm...

Man behöver väl inte överdriva det men när man köper en wide-gamut skärm så köper man ju "medvetet" en skärm med helt fel återgivning. Såtillvida man inte jobbar i den färgrymden (vilket kräver att den mjukvara man använder är anpassad för det - och det är väldigt få program som är det).

Permalänk
Medlem

det var iaf ingen felskrivning av dustin

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Det är grå till grå som specas på alla nyare skärmar, särskilt de som specar löjligt låga responstider som 2 ms. Så det är grå-till-grå man ska kolla på. Efter en titt på digitalversus verkar denna skärm dock ha mindre ghosting än TN-paneler med 5 ms.

Hehe joo kollade lite på digitalversus och särskilt på *VA-skärmar verkar kring 30 ms vara rätt "standard"... Kollade på prisjakt och dustinhome hade sänkt priset med 3100:- på en dag Lär nog va ett typo, men dyker konstigt nog upp om man klickar på "Datorer och kringutrustning" som om det vore en kampanj. Är ju en gammal modell så skulle ju kunna va nån utförsäljning...

Beställde en iaf, får se om jag får den ifall det var ett typo (betalade i förskott). Är lite orolig över input-lagen dock och den ser ut att behöva kalibreras för att få vettiga färger, så får försöka komma över en kalibrator också. 30 ms är väl överkomligt ändå, skulle inte vilja ha mycket mer än det dock. Läst om många som skickat tillbaka Dell-skärmar med kring 70 ms iaf så då lär det bli klart märkbart...

Jag tror inte input-lagen är något att oroa sig för, det lär säkert vara en hel del på nuvarande skärmen och det fungerar ju utmärkt att spela på så. Nu har jag också beställa en, ska bli väldigt trevligt med lite större arbetsyta än 19" =).

Permalänk

Finns det inga bra 24-tummare med svart pianolack och vars skärm inte är matt, utan blank-glasig? Jag vet att många avskyr det, men jag älskar det verkligen.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Finns det inga bra 24-tummare med svart pianolack och vars skärm inte är matt, utan blank-glasig? Jag vet att många avskyr det, men jag älskar det verkligen.

hmm... ja Acer P243Wd har det enligt prisjakt.

http://prisjakt.nu/produkt.php?e=242262

EDIT: Pianolack ser det ut att vara men står inget vad jag ser:P

MVH Marcus!

Permalänk

Har beställt en BenQ FP241W också nu. Har viljat skaffa den ett bra tag. Tänkte dock skita i den då den är utgående (kanske?). Enligt trustedreviews.com är den dock fortfarande bästa 24" skärmen på marknaden utan någon märkbar input lag, proffs-färger, osv. osv. Är det någon som har fått sin från Dustin Home än? I sådana fall, vet någon om det är andra revisionen man får där man kan ändra aspect ration?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Finns det inga bra 24-tummare med svart pianolack och vars skärm inte är matt, utan blank-glasig? Jag vet att många avskyr det, men jag älskar det verkligen.

Det här är en bättre skärm som är glossy och pianolackad. Visserligen på 25.5 tum, men det dör du nog inte av...

http://www.barondator.com/product.php?id=5311

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.