Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
http://www.mobil.se/ArticlePages/200807/09/20080709112649_MOB...

Intressant läsning, den är än mer handikappad än man kan tro. Ingen multitasking what-so-ever.

Den där chatten säger nog det mesta. "I-fåne" förtjänar sitt öknamn.

Permalänk
Medlem

Re: Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av indurain
Kan någon förklara för mig vad som är så märkvärdigt med Iphone. Vad har den för funktioner som inte andra avancerade mobiler har och som motiverar ett sådant högt pris.

Den har ett underbart användargränssnitt och är från Apple. Det är väl det, ungefär.

Om man vill ha en bra mobil så finns det andra alternativ som är vettigare. Men om man vill ha flashigt användargränssnitt med en skrytfaktor, ja då är iPhone det bättre valet.

iPhone fick 4/5 i Dagens Nyheter.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=803040
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=803046

8/10 hos IDG.
http://www.idg.se/2.1085/1.170880

78% hos mobil.se
mobil.se

Permalänk
Medlem

"Ursprungligen inskrivet av indurain
Kan någon förklara för mig vad som är så märkvärdigt med Iphone. Vad har den för funktioner som inte andra avancerade mobiler har och som motiverar ett sådant högt pris"

Precis av samma anledning som Macdatorer är så märkvärdiga. Dvs alla funktioner är mer välgjorda, allt är bättre integrerat,snyggare,snabbare och smidigare. Surfa på en N95 suger ju arsle jämförelsevis.

Permalänk
Medlem

Re: Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av indurain
Hej alla.

Kan någon förklara för mig vad som är så märkvärdigt med Iphone. Vad har den för funktioner som inte andra avancerade mobiler har och som motiverar ett sådant högt pris.

//Indurain

Förutom att den har ett nytänkande när det gäller gränssnittet och handhavandet så är det som är mest märkvärdigt med den att den faktiskt fungerar med Macintosh! Något som varken SE, Nokia eller andra mobiler gjort särskilt bra.

Då inga andra tillverkare har gjort/gör saker som fungerar bra mot Macintosh har Apple fått fixa det själva. Genom historien har det varit, skrivare, skärmar och kanske det mest kända en sk MP3-spelare.

Den totala integreringen med Mac OS 10 som iPhone har överväger de "brister" som den har. Därför jag och andra med Macintosh väntat länge på denna lur och trots att och de andra har haft gott om tid på sig att förbättra sitt stöd för Mac innan Apple släppte sin iPhone har dom inte gjort det.

Man måste se till den totala användningen och inte enstaka funktioner för att förstå varför Iphone är så populär, trots sina "brister"

Visa signatur

Workstation: Power Mac G5 2x2GHz, 4Gb ram, 2x500Gb hdd, ATI Raedon 9600, ACD 23"
Laptop: Power Book G4 15" 1,25 GHz FW 800, 2Gb ram, 100Gb hdd, ATI Mobility Raedon 9600.
Fileserwer: iMac G3 233 Mhz Rev A + Sonnet HARMONi™ G3 500MHz + FW 400, 512 Mb ram, 128Gb hdd ATI Rage II, Mac OS Server 10.3

Permalänk
Medlem

Nu lär ju alla redan ha svart med allt som finns men; den är snygg och har bra coolhetsfaktor. Det säger nog allt. Design helt enkelt. "Märkestelefon"

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är så högt pris, det är en smartphone. Många av dessa kostar redan runt 5 000 kronor i dag utan abb.

Min iPhone 3G 16GB kostar mig ca 5 000 NOK, och då är den icke operatörlåst och heller inte hackad. Ibland finns det bra konsument lagar i Norge. Man kan bryta sin bindningstid mot en avgift. Lägger man ihop allt som allt kostar telefonen ca 5k utan abb altså. Helt fri, utan att hacka.

Det jag gillar med telefonen är gränssnittet, så simpel att använda istället för att hålla på att pilla i evigheter på mikroskopiska knappar på en vanlig telefon. Att det också är en ipod är bara en bonus. Surfa på nätet är också helt fantastiskt, opera mini kan bara slänga sig i väggen. Perfekt när man är ute på jobb, i stugan, eller någon annan stans utan tillgång till dator.

Jeg köper en iPhone för att JAG vill använda den, inte för att jag tänker visa upp den till varenda jävel i världen.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på exakt samma sak som trådskaparen rätt länge nu.

Vad är det egentligen som gör den så jäkla bra? Har läst igenom tråden bara för att komma fram till några saker

1. Jag kommer absolut sakna mms (använder inom jobbet)
2. Kommer ännu mer sakna kameran (samma där)
3. Den är för dyr
4. Jag delar filer på kontoret dagligen med BT
5. Jag lyssnar på massvis av talbok via stereo-BT, att ha sladd är otänkbart

Det finns nog mer.

MEN, det är en jäkligt läcker lur, inget snack. Fast den är nog mer för den hippa typen, än för mig.

Har för övrigt en G900, som sköter allt jag behöver. Finns det något som talar för Iphone 3G i mitt fall alls?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
Finns det något som talar för Iphone 3G i mitt fall alls?

Givetvis inte eftersom du använder fem saker som användare av iPhone inte gör.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

iPhone är helt värdelös. Min mobil ska vara:

* Gul
* Rund
* Snus

0/3! Skittelefon!"¤#

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av indurain
Hej alla.

Kan någon förklara för mig vad som är så märkvärdigt med Iphone. Vad har den för funktioner som inte andra avancerade mobiler har och som motiverar ett sådant högt pris.

//Indurain

Om man ställer en sådan här fråga så är Iphone förmodligen inget för dej.

Permalänk

Anledningen är väl att man tycker om ett krackelerat utseende

Permalänk
Avstängd

Tja det låter som jag alltid tyckt: Apple iPhone är en dum Smartphone. En Smartphone ska inte vara begränsad i sig själv utan användaren ska välja om funktionen ska användas eller ej. Att de spricker är tråkigt, hoppas det är bara är en liten del (elaka tungor skulle säkert säga att det är ytterligare en Appleprodukt med kvalitetsproblem men sån är inte jag ) och att Apple åtgärdar det utan krångel.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte en iPhone som en smartphone. För den är inte tillräckligt smart helt enkelt.

Jag menar att det finns enligt mig tre typer av telefoner, mobiltelefoner, smartphones och iPhonen.

iPhone är ett koncept för sig. Inte en telefon eller smartphone.
En iPhone är en iPhone inte någon telefon som är skapad för att tillfredsställa oss tekniknördar.

iPhonen är en telefon för den typen av folk som väljer bil efter färg eller skor efter märke.
iPhonen är till för den typ av folk som skiter fullständigt i om banken blåser dig på 300kr.
iPhonen är den typ av folk som vill att saker bara ska fungera.

iPhone är hel enkelt tänkt för mainstream, folk som inte kan något om teknik, som litar 100% på snubben på elgiganten eller lokala återförsäljaren eller snubben på telia.

Varför?
Jo för det är av den typen av folk som man kan tjäna mest pengar på.

iPhonen är ingen smartphone för om den vore det skulle inte non-tekniknörden köpa den.

Sen att det är väldigt bra telefon gnäller jag inte på, men det priset för en telefon.
Ja alltså inte smartphone utan bara en snygg telefon.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag ser inte en iPhone som en smartphone. För den är inte tillräckligt smart helt enkelt.

Jag menar att det finns enligt mig tre typer av telefoner, mobiltelefoner, smartphones och iPhonen.

iPhone är ett koncept för sig. Inte en telefon eller smartphone.
En iPhone är en iPhone inte någon telefon som är skapad för att tillfredsställa oss tekniknördar.

iPhonen är en telefon för den typen av folk som väljer bil efter färg eller skor efter märke.
iPhonen är till för den typ av folk som skiter fullständigt i om banken blåser dig på 300kr.
iPhonen är den typ av folk som vill att saker bara ska fungera.

iPhone är hel enkelt tänkt för mainstream, folk som inte kan något om teknik, som litar 100% på snubben på elgiganten eller lokala återförsäljaren eller snubben på telia.

Varför?
Jo för det är av den typen av folk som man kan tjäna mest pengar på.

iPhonen är ingen smartphone för om den vore det skulle inte non-tekniknörden köpa den.

Sen att det är väldigt bra telefon gnäller jag inte på, men det priset för en telefon.
Ja alltså inte smartphone utan bara en snygg telefon.

Det där stämmer inte alls in på mig...

Säljes: Iphone 3g, den var tydligen inte till för mig :'(

Permalänk
Avstängd

Tror han menar att den är ämnad för de som inte har behov av en "riktig" smartphone. Majoriteten av alla telefonanvändare idag använder antagligen sin telefon till att ringa, smsa och lyssna på musik. Detta gör en iPhone, om än med begränsningar så är det inte givet att gemene man upptäcker dem. Men så fort du tar steget utanför Apples snäva ramar så är det antingen att anpasa sig till dem eller fara och flyga. Detta är specifikt vad jag tycker är så tråkigt med Apple och deras attityd mot potentiella kunder.

För att dra det snabbt, en iPhone är skapad för de som inte har några krav på sin telefon förutom att den ska se snygg ut och ha ett "bra" interface.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag ser inte en iPhone som en smartphone. För den är inte tillräckligt smart helt enkelt.

Jag menar att det finns enligt mig tre typer av telefoner, mobiltelefoner, smartphones och iPhonen.

iPhone är ett koncept för sig. Inte en telefon eller smartphone.
En iPhone är en iPhone inte någon telefon som är skapad för att tillfredsställa oss tekniknördar.

iPhonen är en telefon för den typen av folk som väljer bil efter färg eller skor efter märke.
iPhonen är till för den typ av folk som skiter fullständigt i om banken blåser dig på 300kr.
iPhonen är den typ av folk som vill att saker bara ska fungera.

iPhone är hel enkelt tänkt för mainstream, folk som inte kan något om teknik, som litar 100% på snubben på elgiganten eller lokala återförsäljaren eller snubben på telia.

Varför?
Jo för det är av den typen av folk som man kan tjäna mest pengar på.

iPhonen är ingen smartphone för om den vore det skulle inte non-tekniknörden köpa den.

Sen att det är väldigt bra telefon gnäller jag inte på, men det priset för en telefon.
Ja alltså inte smartphone utan bara en snygg telefon.

Var nog det mest oinformerade ranten jag hört på länge... kommer det där uttalandet med tillhörande foliehatt?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tror han menar att den är ämnad för de som inte har behov av en "riktig" smartphone. Majoriteten av alla telefonanvändare idag använder antagligen sin telefon till att ringa, smsa och lyssna på musik. Detta gör en iPhone, om än med begränsningar så är det inte givet att gemene man upptäcker dem. Men så fort du tar steget utanför Apples snäva ramar så är det antingen att anpasa sig till dem eller fara och flyga. Detta är specifikt vad jag tycker är så tråkigt med Apple och deras attityd mot potentiella kunder.

För att dra det snabbt, en iPhone är skapad för de som inte har några krav på sin telefon förutom att den ska se snygg ut och ha ett "bra" interface.

Hmm, för oss som vill surfa "på riktigt" med våra mobiler då?
Eller för oss som skickar 30 mail om dagen från telefonen då?
Eller för oss som skickar upp 20 getaggade bilder till flickr varje dag?
Eller för oss som skickar 10 geotaggade tweets om dagen?

Jag tycker du är väldigt snäv i dina påståenden, men du skriver som om du har koll på det du skriver om.
Visst, man får ge upp copy/paste, mms och filskickning via bt (det är detta folk klagat mest på).
Men man får en riktigt webbläsare som är överlägsen i snabbhet, en mailklient som vem som helst kan ställa in och använda på 1 min.
Ett grymt OS (givetvis med barnsjukdomar) som inget annat är i närheten av, en riktigt snabb GPS (nej, jag pratar inte om google maps, utan GPS'en) och sist men inte minst, en iPod.
Där har ni några exempel på positiva saker med iPhonen som glädjer många användare inkl. mig.

Och sen att det inte skulle vara en smartphone, snacka om BS!
Jag skriver som jag gjorde i en annan tråd; Ska ni omdefiniera vad en smartphone är, eller ska vi ta den definitionen som redan finns? http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone
Jag tror vi kör på den som redan finns, eller vad tycker ni?

Jag tycker att du fokuserar lite väl mycket på det som är negativt i det du skriver, varför så starka känslor?

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Hmm, för oss som vill surfa "på riktigt" med våra mobiler då?
Eller för oss som skickar 30 mail om dagen från telefonen då?
Eller för oss som skickar upp 20 getaggade bilder till flickr varje dag?
Eller för oss som skickar 10 geotaggade tweets om dagen?

Jag tycker du är väldigt snäv i dina påståenden, men du skriver som om du har koll på det du skriver om.
Visst, man får ge upp copy/paste, mms och filskickning via bt (det är detta folk klagat mest på).
Men man får en riktigt webbläsare som är överlägsen i snabbhet, en mailklient som vem som helst kan ställa in och använda på 1 min.
Ett grymt OS (givetvis med barnsjukdomar) som inget annat är i närheten av, en riktigt snabb GPS (nej, jag pratar inte om google maps, utan GPS'en) och sist men inte minst, en iPod.
Där har ni några exempel på positiva saker med iPhonen som glädjer många användare inkl. mig.

Och sen att det inte skulle vara en smartphone, snacka om BS!
Jag skriver som jag gjorde i en annan tråd; Ska ni omdefiniera vad en smartphone är, eller ska vi ta den definitionen som redan finns? http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone
Jag tror vi kör på den som redan finns, eller vad tycker ni?

Jag tycker att du fokuserar lite väl mycket på det som är negativt i det du skriver, varför så starka känslor?

wöörd!
De blir aggro av samma anledning som fanboys blir arga.. o de tänker jag inte gå in på

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Okej, here it comes.

Alla kan inte tycka om iphone och den kan inte passa alla, så enkelt är det.
Men att gnälla på folk som har köpt den är bara löjligt, den kanske passar dem.

WmB är en typisk person som iphonen inte passar till.

Argumenten mot iphone:

MMS - Finns inte ÄN, knappast omöjligt att det kommer - Jag har skickat 2 mms de senaste 2 åren.

Itunes - Kan jag lätt hålla med om, itunes är ingen höjdare i mina ögon

Apple-fanboy-pryl - Knappast - Jag har ägt en ipod nano innan

Kamera - Den är inte usel, men det hade inte varit dumt om de stoppat in ~5mpix och autofokus. Min tidigare "fotomobil" var ingen höjdare endå.

Pris - Kan inte annat än skratta åt de som tycker att den är dyr. En n95 kostar totalt 6100:- med samma abonnemang som jag valde, mot 5200:- som min totalkostnad blir.

Skicka filer med BT - Inte omöjligt att det kommer - Det är dåligt att det inte finns stöd för det, men för min del gör det inte mycket skillnad. Inte ofta jag bytar filer med någon via telefonen, gör det via datorn istället.

Stereoheadset BT - Kan tänkas att det är ett minus för vissa, jag har alltid använt sladd och det är inget jag kommer sakna.

Telia - Mitt telenor abonnemang hade gått ut och telias teckning är bra samt att de är inte dyrare än telenor så för mig kändes det knappast hårt att byta till telia.

Multitask - Stämmer, rätt dåligt.

Sammanfattningsvis är det Itunes, inte kunna skicka filer med BT och inte möjlighet till multitasking som skulle sätta stopp för mitt köp.

Jag är teknikintresserad och följer utvecklingen åt alla håll och tänker noga genom mina inköp.
Jag börjar dessutom sista året på teknikprogrammet till hösten.

Permalänk
Medlem

2.1 ska kanske ta multitasking och klipp å klistra

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
2.1 ska kanske ta multitasking och klipp å klistra

kanske..... källa?
folk har sagt att det "kanske" kommer sedan första iphonen.
Multitasking saknar jag ganska ordenligt faktiskt men överlever.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag menade förstås inte att vi tekniknördar inte vill/kan ha en iPhone.

Jag menade mest att man inte ska klaga på att den inte är så smart.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Ska ni omdefiniera vad en smartphone är, eller ska vi ta den definitionen som redan finns? http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone
Jag tror vi kör på den som redan finns, eller vad tycker ni?

Från sidan du länkar till;

Citat:

There is no industry standard definition of a smartphone.[1][2] For some, a smartphone is a phone that runs complete operating system software providing a standardized interface and platform for application developers.[3][4] For others, a smartphone is simply a phone with advanced features.

Termen är som du själv ser helt subjektiv, och öppen för tolkning. Men du kanske inte läste artiken som du länkade till?

Jag har också svårt att se iphone i sitt originalutförande (utan jailbreak) som en smartphone. Den kan köra tredjepartsprogram, men så kan alla andra telefoner, i form av java. iphonens tredjepartsprogram kan integrera med systemet lika mycket som java-program kan på dumbphones, d.v.s. inte alls.
Visst, den har ett riktigt operativsystem, men hur är det ett plus, om det är lika stängt som ett propriotärt system på en dumbphone?

Jag lekte med en Samsung U900 Soul häromdagen, en dumbphone som är betydligt smartare än iphone. Den stödjer full multitasking mellan telefonens program, har copy/paste, och en hel del andra funktioner som gör att den i mina ögon placerar sig betydligt närmare en smartphone än iphone gör, även fast den naturligtvis inte är det. Det är inte alls svårt att Apple är nya i mobiltelefonbranchen efter att man har använt en iphone ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

0rre: Jag vet mycket väl vad som har potential i en iPhone, har en hemma som ligger, men när Apple hade möjligheten att göra den allra bästa smartphonen som kunde tänkas existera så fick de hybris någonstans på vägen och lade in löjliga restriktioner, inte för att det skulle göra övriga funktioner stabilare eller bättre utan för att de kunde. Jag tittar också lite på priset, om det är högre så förväntar jag mig också mer. Mer för mig är funktioner framför ett flashigt genomförande. På sätt och vis så är en bra webläsare att föredra framför en sämre förstås men det står sig slätt mot alla möjligheter en "riktig" smartphone ger. En smartphone ska vara förberedd på att ägaren vill använda den på alla möjliga sätt och vis, Apple tar mest en redan fungerande funktion och putsar lite på den. Det de inte kan förbättra skippar de helt känns det som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Termen är som du själv ser helt subjektiv, och öppen för tolkning. Men du kanske inte läste artiken som du länkade till?

Eller så läser du under "Definition" så ser du flera olika definitioner där iPhone, så vitt jag kan se, passar in på alla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Jag har också svårt att se iphone i sitt originalutförande (utan jailbreak) som en smartphone. Den kan köra tredjepartsprogram, men så kan alla andra telefoner, i form av java. iphonens tredjepartsprogram kan integrera med systemet lika mycket som java-program kan på dumbphones, d.v.s. inte alls.
Visst, den har ett riktigt operativsystem, men hur är det ett plus, om det är lika stängt som ett propriotärt system på en dumbphone?

Nu tycker jag att du överdriver lite, iPhones API går djupare än så. Och fördelen med ett riktigt operativsystem är att API't antagligen kommer att utvecklas för att kunna göra mer och mer integrerade applikationer.

Citat:

Jag lekte med en Samsung U900 Soul häromdagen, en dumbphone som är betydligt smartare än iphone. Den stödjer full multitasking mellan telefonens program, har copy/paste, och en hel del andra funktioner som gör att den i mina ögon placerar sig betydligt närmare en smartphone än iphone gör, även fast den naturligtvis inte är det. Det är inte alls svårt att Apple är nya i mobiltelefonbranchen efter att man har använt en iphone ett tag.

Jag kan tyvärr inte uttala mig om U900, men att iPhone inte stöder multitasking för 3:e-partsprogram är sjukt irriterande och det var en punkt jag missade i mitt förra inlägg.

Men hur var det nu, ska vi enbart fokusera på det negativa?
Det finns även mycket som iPhone göra riktigt bra!

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem

Som sagt definitionen av en smartphone är upp till var och en att tolka som man vill, jag personligen tycker därför inte att iPhonen kan kallas smartphone.

Den må köra ett operativ men det är ungefär där likheten med en smartphone slutar.

Jo som sagt min gamla K810i kan om man ser på mjukvaran lika mycket som en iPhone.
Man kan jämföra java-apps med iPhone apps om man ser på begränsningarna.

Men en K810 är långt ifrån lika bra som en iPhone men endå så saknar iPhone funktioner som MMS och cut&paste. Visst man kanske inte behöver dom men det finns iaf.

Håller därför med s.c.s.i.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Eller så läser du under "Definition" så ser du flera olika definitioner där iPhone, så vitt jag kan se, passar in på alla.

Åter igen, det finns inte en klar definition av vad en smartphone är. Det är subjektivt. Dessutom, förutom på operativsystemet, så platsar alla moderna dumbphones under dessa definitioner av smartphone. I princip alla nya telefoner har bra kalender och kontakthanterare, kan visa office-dokument, m.m... De flesta med touchscreen har även qwerty (villket är ett löjligt krav, då det finns många smartphones utan det).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Nu tycker jag att du överdriver lite, iPhones API går djupare än så. Och fördelen med ett riktigt operativsystem är att API't antagligen kommer att utvecklas för att kunna göra mer och mer integrerade applikationer.

Ja, kanske lite överdrivet, men skillnaderna mellan iphone-apps och java-apps till dumbphones är inte direkt stor. Vill du ge mig ett exempel på ett program i appstore som nyttjar denna "djupgående" api? Tänk dessutom på att många har hävdat att iphone minsann har varit en smartphone redan med version 1.x av mjukvaran, innan appstore. Håller du med om det också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Men hur var det nu, ska vi enbart fokusera på det negativa?
Det finns även mycket som iPhone göra riktigt bra!

Naturligtvis finns det saker som iphone gör bra, men dessa saker är nog alla överens om, och det finns väl inte så mycket diskussionsvärde i det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
0rre: Jag vet mycket väl vad som har potential i en iPhone, har en hemma som ligger, men när Apple hade möjligheten att göra den allra bästa smartphonen som kunde tänkas existera så fick de hybris någonstans på vägen och lade in löjliga restriktioner, inte för att det skulle göra övriga funktioner stabilare eller bättre utan för att de kunde. Jag tittar också lite på priset, om det är högre så förväntar jag mig också mer. Mer för mig är funktioner framför ett flashigt genomförande. På sätt och vis så är en bra webläsare att föredra framför en sämre förstås men det står sig slätt mot alla möjligheter en "riktig" smartphone ger. En smartphone ska vara förberedd på att ägaren vill använda den på alla möjliga sätt och vis, Apple tar mest en redan fungerande funktion och putsar lite på den. Det de inte kan förbättra skippar de helt känns det som.

Jag kan till viss del hålla med dig, men jag tycker att iPhonen får oförtjänt mycket skit på detta forum.
Dock köper jag hellre en klen bmw än en superstark opel, om du förstår hur jag menar?

För mig som kört .mac (numera MobileMe) i flera år så finns det ingen smidigare lösning än den som iPhonen erbjuder vad gäller trådlös synk av kontakter/kalender/mail mellan mina enheter.

Aja, jag ville bara höja nivån och få fram att för många människor är en iPhone en riktigt bra telefon. På många (inte riktat direkt mot dig) här låter det som om det är en snygg sak med tomt innehåll.

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
För mig som kört .mac (numera MobileMe) i flera år så finns det ingen smidigare lösning än den som iPhonen erbjuder vad gäller trådlös synk av kontakter/kalender/mail mellan mina enheter.

Vad exakt tycker du är bättre med .mac/mobileme jämfört med t.ex. exchange (som dessutom stöds av betydligt fler telefoner och andra enheter)? Jag antar att du har använt exchange, eftersom du hävdar att det inte finns någon smidigare lösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo iPhonen får kanske mycket skit men som telefon är den underbar och bäst i sin klass, men det är ingen smartphone.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug