snabbare uppstar av windows med mera

Permalänk
Medlem

snabbare uppstar av windows med mera

Hej,sitter på min dator nu slö som ''' tänkte höra om man kan köpa nå hårdsikar som är snabbare än vanliga fast inte raptor..jag har hört tals om raid om man slår i hop två hårdiskar till en får man 14200varv i minuten då lr?

om man kör raid blir hårdiskarna snabbare då?

mvh matte persson

Permalänk
Medlem

se det som att om du kör raid 0 så gör de varannan uppgift,
de blir inte snabbare enskilt utan jobbar tillsammans.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okejokej,så det går inge snabbare om man har hårdsikarna i raid alltså?:)det är snabbheten jag är ute efter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrivarN
Okejokej,så det går inge snabbare om man har hårdsikarna i raid alltså?:)det är snabbheten jag är ute efter

Prestandan ökar men, det är inte så att hastigheten blir 14400rpm för du raidar 2 st 7200rpm... kan tyvärr inte förklara då jag inte riktigt haj på det :/

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=222642

En lämplig SAS kontroller behöver du givetvis med. Prestanda kostar.

Permalänk
Medlem

Se det som att hårdiskarna tillsammans gör två saker samtidigt. Läser de en stor, sammanhängande fil går det i stort sett dubbelt så fort. Men är det många utspridda filer eller platser på hårddisken/-arna som skall läsas, spelar varje hårddisks individuella rotation in mer.

En varning dock, går något fel med bara en av diskarna i en RAID 0 uppsättning, blir det fel på hela enheten som bygger på sammansättningen. Vill du undvika det OCKSÅ, får du börja kolla på att t.ex. komplettera med spegling.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

anders..skulle man märka stor skillnad på denna hårdsik mot min 7200rpm lr är det inte så märkbart?men det låter ju som det ska gå dubbelt så fort alla fall med tanke på 15000rpm:)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrivarN
anders..skulle man märka stor skillnad på denna hårdsik mot min 7200rpm lr är det inte så märkbart?men det låter ju som det ska gå dubbelt så fort alla fall med tanke på 15000rpm:)

Den är rejält snabbare och har låga latenser. Hittar tyvärr inget bra test just nu. Ha också i åtanke att de är avsedda för servrar.. men bör fungera fint i en PC bara man skaffar en SAS kontroller.

Skulle kunna tänka mig en själv, men det blir en senare huvudvärk. =P