D-Link kapar internetuppkopplingen

Permalänk
Melding Plague

D-Link kapar internetuppkopplingen

Användare av D-Links trådlösa router DIR-655 rapporterar om en märklig funktion i senaste firmware. Routern tar över internetuppkopplingen – för att sälja mjukvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är alltså därför som man har börjat fått märkliga pupups på nyinstallerade datorer här hemma.

Permalänk
Inaktiv

Tur att det finns open source firmwares typ dd-wrt utan fuffens och som e helt stabilt...

Permalänk
Medlem

Roligt det här. Installerade nämligen den för bara ett par dagar sen, och undrade vad det var för skit. Bara att stänga av, så det är inget egentligt problem.

Permalänk
Medlem

Vad är det här? Reklam som dyker upp ibland när man besöker vilken hemsida som helst? Hur dum får dom vara egentligen? Sitter och betalar räkningen och i nästa sekund kommer reklam om att köpa ett säkerhetspaket...

EDIT: Eller gäller det bara när man besöker en ny site?

Permalänk
Hedersmedlem

jahapp, så dyng-link har återgått till att kränga opålitlig skit igen.. då var väl världsordningen återställd antar jag

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fulspel i hög nivå är men första tanke. Secure spot borde vara disable som standard.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Och jag som trodde att tillverkare skulle hålla sig borta från sådant här efter allt (välförtjänt) skit som belkin fick efter sitt likadana tilltag

Permalänk
Medlem

Vad i HELVETE. Tur att jag inte uppdaterat min public-router på ett tag då.
Riktigt patetiskt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Haha fail på D-link

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har en D-link 655 men aldrig uppgraderat firmwaren i den (den kom med 1.02). Riktigt lågt av Dlink att köra med sådana här knep.

Permalänk

Hmm är inte den uppdateringen bara för USA produkter?
http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=530&sec=0#firmw...

Den uppdateringen finns ju inte med på svenska D-Link?

Eller är det bara jag som är ute och cyklar?

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Det som gör detta till ett fiasko är att det är aktiverat by default.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta någon secure spot i min Firmware Version: 1.20EU
Har inte upplevt någon hijacking heller, så det är nog bara i USA-versionen.

Visa signatur

Opteron 175 • 2048mb • 7600GT • 2x 250GB Sata2 Raid0

Permalänk
Medlem

har inte upplevt detta med den senaste, v 1.21.
Dock så funkar inte 2 av lan-kopplingarna så bra längre efter uppgraderingen till den senaste. Ibland måste man stänga av datorn, dra ut kabeln och starta om.
Antar att det har med den nya strömsparfunktionen som de implementerade i samband med den firmwaren (vilket var min orsak till uppgraderingen).. tji fick man.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Ja någon som kan svara på det hära, går man in på dlink sverige finns bara 1,11eu FW
Och enligt dlink usa så ska deras usa FW endast funka till us sheppade -655

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv

Riktigt jävla dåligt gjort. Ska inte en router förespråka integritet? Nu blir folk hunsade till diverse sidor utan att dom själv vill? Tacka fan vet jag Cisco.

Permalänk
Medlem

Ett till skäl att inte använda D-Link skit.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Jag har en sådan router, och den funkar riktigt bra men det här blir den sista från d-link för min del.

byebye dlink!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Ett till skäl att inte använda D-Link skit.

Vad är fel med D-link? .....Trådlöst är en annan femma
(Trådad ska det vara!)

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

OK som tur är min DIR-655 100% stabil med nuvarande firmware, (har aldrig uppgraderat den)
Så låter den vara som det är tror jag, väldigt märkligt beteende av D-link
självklart ska en sådan funktion vara off som defult, eller bättre inte finnas alls.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
Ja någon som kan svara på det hära, går man in på dlink sverige finns bara 1,11eu FW
Och enligt dlink usa så ska deras usa FW endast funka till us sheppade -655

Finns nyare på deras andra Europa sidor.

Kontrollera i routerns inbyggda verktyg om det finns nyare.
( Tools - Firmware - Check now )

Kan nämnas att det är inga problem att backa firmware till en tidigare
versionen, om man upplever några problem med en nyare.

Permalänk
Medlem

Enligt det snälla folket på slashdot så är detta en "funktion" som lätt går att stänga av och det finns även en välmärkt firmware version där funktionen inte ens finns med. Dåligt som fan att det är aktiverat som standard men ändå inte helt hemskt.

Permalänk
Medlem

1.20EU är ju den senaste enligt routern om man kollar via den.
men går man in på sajten är den senaste 1.11EUb02

Vart har ni andra icke usa nissar fått in secure spot updaten?

Har inte sett av någon nyare update än dessa 2
Samt istället för att gnälla. stäng av den funktionen bara, svårare är det ju inte.
Det är ju samma om ni har något på era burkar ni inte vill ha så stänger ni av det, likaså här me.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Jävligt fult av D-Link.
Jag kommer att undvika D-Link framöver.

Permalänk
Medlem

Polaren körde telia adls med en d-link wlan addapter på routern. Dom ringde i bland och klagade på att det kom upp konstiga sidor av sig självt som dom itne fterfrågat eller så klagade dom när jag var där. Är så när man är datornörd en jävla förbanelse. Folk kötar å kötar och tror man ska veta svaret. Problemet var att det hände ju inte så ofta och inte när jag var där så klart. Polaren körde ubuntu med och där vart det inget konstigt vad jag kunde hitta. Men så en gång när jag var där så kom jag också till en sån där security sigt när det magiskt kom fram en annan sida än vad jag skrivit i addresfältet. Å det var också till nån sån där säkerhetsmjukvara. Numera har accespugten pajat så problemet är borta så kalrt men litte googlande gav antydnigar till att det fler hade liknande problem med accesspugten och att den kapade dns förfrågan så att säga. Mycket störadande må jag säga att det var.

Permalänk
Musikälskare

Är väll lugnt om man kan stänga av det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nej, verkligen inte om det är på by default.

Ruskigt illa. Hade inte brytt mig mycket om det varigt av som standard men oavsett så är det en riktigt ful "feature". Man behöver inte installera spyware för att implementera nya funktioner.

Permalänk
Medlem

Hahaha!
En feature!? Kallar de verkligen det här för en feature!?
Hur tänkte de då? "Vi kapar folks browser och visar reklam, det är en positiv sak för konsumenten". Och så undrar folk vad jag har emot Dlinks routers

Nötter

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Usch vi gillar det inte -.-