GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
du får bättre kontroll över grafik med patchen, jag fick ett rejält lyft i prestanda med, min cpu orkar med rätt bra nu

samma här.. spelet fick fan så mycket bättre flyt... inga problem än så länge iaf

Permalänk
Medlem

Installerar GTA IV återigen nu pga patchen Längtar som en galen gnu! Hoppas verkligen att spelet är spelbart hos mig när jag har sänkt allt till allra lägsta.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Mitt problem är inte att spelet laggar skit. Flyter på rätt hyffsat. Men däremot crashar spelet hela tiden. Det är alltid när man kör bil inne i spelet och en bildsekvens när grafikkortet har extra mycket att ta itu med...

Beskrivning:
Critical runtime problem

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: APPLICATION CRASH
System RAM: -1900544
Available RAM: 1114603520
Number of CPUs: 4
Video Card Manufacturer: NVIDIA
Video Card Description: NVIDIA GeForce GTX 280
Video Card Driver Version: unknown
OS-version: 6.0.6001.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Kör med vista ultimate sp2
senaste drivrutiner till grafikkort
Någon som känner igen problemet??

burken: Q9300, 4gb corsair xms2, asus p5ql pro, coolermaster real power 620W helt oklockad...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvo_Jonas
Måste jag kolla upp. Tack för tipset.

Såhär var det visst:

Ta upp telefonen, gå till "Options" gå ner längst ner så står det typ Sleep Mode, så trycker du enter så kommer det lite text där i mobilen att du stänger av mission progress osv, bara enter så ringer ingen!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

patchen verkar ha hjälpt ska testa mer imorgon
gonatt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jag har fått rätt mycket högre fps med nya patchen faktiskt, kör typ Medium/High inställningar och fpsen höjdes säkert med 10

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan stänga av skuggorna och reflektionerna, för jag fick bara lite bättre FPS pga det :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem på ett mission, det som heter Clean Getaway, efter jag har tagit bilen som man skall ta så ska man ringa vlad, eller hur ? Men han svara aldrig när jag ringer utan kommer bara till hans telefonsvarare, nån som har samma problem eller vet vad jag kan göra ? Skulle gärna villa komma lite vidare ^^

Permalänk

Som sagt så kan spelet hänga sig. men ringer du till honom på rätt sätt?
Vet inget då jag bara spelar det hos en kompis så kan inte kolla. men de flesta personer kan man ju tex ringa o bowla med osv.
Annars kör runt lite och lek bara.. det brukar lösa sig som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för tipser, provade det att köra runt och försöka ringa han flera gånger, men har endå inte fått det att funka. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos
Mitt problem är inte att spelet laggar skit. Flyter på rätt hyffsat. Men däremot crashar spelet hela tiden. Det är alltid när man kör bil inne i spelet och en bildsekvens när grafikkortet har extra mycket att ta itu med...

Har liknande problem med den nya patchen. Spelet kraschar när man gör lite snabbare rörelser som t.ex kör bil samtidigt som exempelvis telefonen ringer.

Kör med de senate drivrutinerna och använder Vista ultimare x64.

Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte använda datorer i spelet efter patchen:( Nu blir det svårt att klara uppdraget jag är på. Någon som vet en lösning?

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på GTA IV, skulle ni rekommendera att köpa det till PC eller 360 ?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zejho
Är lite sugen på GTA IV, skulle ni rekommendera att köpa det till PC eller 360 ?

Jag klarade i princip hela spelet på 360. Grafiken är en aning bättre på PC, men det krävs ju att du har en bra dator. Jag föredrar att spela på PC, så personligen skulle jag valt PC. Berätta gärna lite om din dator, så kan man lättare dra en slutsats.

Permalänk
Medlem

Okej, heh kan ju vara en fördel om ni vet vilka komponenter jag har

Detta är vad jag har:
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,6GHz
4GB DDR2 800MHz
Gigabyte Geforce GTX 280 1GB
MSI Intel P35 Neo

Kör på Windows Vista Home Premium 64-bit.

Om det är nåt mer du vill veta så säg till

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk

borde funka utan några bekymmer alls...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får installen för GTA IV att fungera under Win7,
eller har jag missat nånting ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
borde funka utan några bekymmer alls...

Okej, vad bra
Ska gå till EB Games imorgon, så blir kanske ett köp om det inte är allt för dyrt.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LINJEinc
Är det bara jag som inte får installen för GTA IV att fungera under Win7,
eller har jag missat nånting ?

Välj att köra den i kompitabilitets-läge för vista så fungerar det (iaf för mig).

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Välj att köra den i kompitabilitets-läge för vista så fungerar det (iaf för mig).

okej, ska prova det så får vi se hur det går.
Tackar

EDIT: fungerar inte alls för mig
"Your system is incompatible with %P"

och sen en länk för att ladda ner SP3 till XP

EDIT 2: fick det att fungera med hjälp av denna länk: http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=392121

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ha två sparfiler, och spara varannan gång skulle ngt bli fel med en så funkar den andra.
Min brors sparfil på gta sa är buggad han klarar inte uppdraget när du kör upp på ett jet-plan med mc. Jag klarade mitt direkt. Han har kört det 100-tals gånger(han äger mig på mc-körning).

Jag har aldrig haft laggproblem mer än en gång(berode troligen på hdd:n). Trodde grafiken-kortet skulle vara klent. Kör på de som var vid installationen.

Ngn som vet hur man ringer taxi? har googlat runt en del, utan resultat.
Skulle vara kul med någon lista med nummer att ringa.

Permalänk

Sådär nu har jag tragglat mig igenom 49 sidor, phuh..

Den nya patchen tycker jag var kanon. Märker av en liten liten ökning i fps men det jag verkligen lägger märke till är att grafiken inte buggar nånting längre (nästan iaf) har inte haft mycket grafikbuggar innan heller men några små här o där har det varit. T ex blinkande ljus i safehouse precis efter man loadat. Bättre inställningsmöjligheter i graphics options var ju inte helt ovälkommet heller.

En sak som jag verkligen störde mig på i den här tråden var alla tomtar som gapade om att man inte kan spela GTA utan quad core! Jag har spelat med systemet i signatur utan några prestanda problem överhuvudtaget redan utan några patchar alls inlagda. O det inte på några löjligt låga upplösningar heller utan 1680x1050 och ganska höga grafikinställningar.

En sak som däremot inte funkar alls för mig är user radion. Det funkade första gången dock. Lade in genvägar till de låtar jag ville ha i mappen, startade spelet, gjorde en scan och sen funkade det som det skulle. Tills jag stängde av spelet och startade upp det igen ett par timmar senare. Då var det stendött i radion, bara reklam. Testade lägga in en ny låt sen och gjorde en scan. Tror ni inte då att bara just den låten funkar.. En enda gång... Sen dött igen. Nån annan som haft samma problem och fått ordning på det?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Har en fråga ang Rays text meddelande, jag fick första sms et men fattade inte vad jag skulle göra med bilen. Såg ingen ikon på kartan så jag bara ställde bilen utanför ett safehouse. Den är borta nu iofs. Har jag missat alla hans upprag nu? Jag har inte fått några fler sms!

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Inaktiv

spelet hänger sig en efter patchen. hade inga fel för en 21% av spelet efter det börja det frysa sig, nån som vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Kan nån länka till patchen som folk snackar om, den som ska öka prestandan. Har googlat men inte hittat nått jag tycker verkar pålitligt. Kollat 3-4 sidor bak i tråden utan att hitta nått med.

Permalänk

mit inläg en sida bakåt är enda som finns i dena tråd, tror jag, kanske därför du missa

http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

men vafan, vad är det för fel på forumet, bredden ändrar sig själv, o nu funkar inte länkar som dom ska

aja tror det vart rätt nu, fick skriva själv

nop funkar inte endå, varför?

nu funkar skiten

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av | THorss0N |
Har liknande problem med den nya patchen. Spelet kraschar när man gör lite snabbare rörelser som t.ex kör bil samtidigt som exempelvis telefonen ringer.

Kör med de senate drivrutinerna och använder Vista ultimare x64.

Någon som vet vad det kan bero på?

Jag löste problemet genom att klocka ner systemet... Tydligen hade jag glömt att dra ner fsb efter att jag testat hur mycket minnena pallar med... Hade funkat utmärkt att spela spel som crysis och farcry II timme efter timme efter timme men GTA IV blev tydligen för mycket för systemet redan efter ett par minuter:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
mit inläg en sida bakåt är enda som finns i dena tråd, tror jag, kanske därför du missa

http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

men vafan, vad är det för fel på forumet, bredden ändrar sig själv, o nu funkar inte länkar som dom ska

aja tror det vart rätt nu, fick skriva själv

nop funkar inte endå, varför?

nu funkar skiten

Tack så mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Sådär nu har jag tragglat mig igenom 49 sidor, phuh..

Den nya patchen tycker jag var kanon. Märker av en liten liten ökning i fps men det jag verkligen lägger märke till är att grafiken inte buggar nånting längre (nästan iaf) har inte haft mycket grafikbuggar innan heller men några små här o där har det varit. T ex blinkande ljus i safehouse precis efter man loadat. Bättre inställningsmöjligheter i graphics options var ju inte helt ovälkommet heller.

En sak som jag verkligen störde mig på i den här tråden var alla tomtar som gapade om att man inte kan spela GTA utan quad core! Jag har spelat med systemet i signatur utan några prestanda problem överhuvudtaget redan utan några patchar alls inlagda. O det inte på några löjligt låga upplösningar heller utan 1680x1050 och ganska höga grafikinställningar.

En sak som däremot inte funkar alls för mig är user radion. Det funkade första gången dock. Lade in genvägar till de låtar jag ville ha i mappen, startade spelet, gjorde en scan och sen funkade det som det skulle. Tills jag stängde av spelet och startade upp det igen ett par timmar senare. Då var det stendött i radion, bara reklam. Testade lägga in en ny låt sen och gjorde en scan. Tror ni inte då att bara just den låten funkar.. En enda gång... Sen dött igen. Nån annan som haft samma problem och fått ordning på det?

Jag spelar.. eller jag spelar hos en kompis rättare sagt.

C2D 2.13Ghz (två kärnor), 2GB DDR2, Geforce 880gtx 512MB, 320Gb sata2, moderkortet har jag glömt vad det är. Iaf så lirar vi det med utan problem. 1024*1280 visst det drar mycket av datorn men jag ser sällan några problem mer än att gubben är allmänt dum i huvudet eller ibland att marken bli grå i 1.5sec någon enstaka gång. och då har vin inte gjort något alls med datorn utan kört på standad inställningar och drivisar. Det var nu först häromdagen jag uppdaterade till senaste Grafikdrivrutiner. Må hända att jag märkt av pytte små lagg innan men det är full spelbart. Lirade igenom Doom3 med kraschade dator titt som tätt så.
Har inte stött på några uppdrag som hänger sig eller inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Kan nån länka till patchen som folk snackar om, den som ska öka prestandan. Har googlat men inte hittat nått jag tycker verkar pålitligt. Kollat 3-4 sidor bak i tråden utan att hitta nått med.

Så fort du loggar in på Games for Windows Live så erbjuds du att ladda ner den nya patchen, sen sköter det sig själv. Om du nu har köpt spelet som den laglydiga medborgare du är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt