GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som lagt märke till buggar med skuggorna efter patchen? Provade först att sätta inställningarna av "Shadow quality" på low. Då hoppade skuggorna väldigt mycket, samt att vid vissa väglampor så såg skuggorna på asfalten mycket knepiga ut.

Genom att öka till high och medium såg det lite bättre ut, men fortfarande så ser skuggorna knepiga ut på vissa vägar. Svårt att förklara, som flera ringar ovanpå varandra.
Föv funkar spelet utmärkt. Flyter som det ska etc

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

På min dator har det sett ut så hela tiden, förstår vad du menar med ringar på vägen. Men stör mig inte så mycket på det. Jag gillar den nya "definition" option som finns i graphics menyn, ser bättre ut på nåt sätt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad med nya patchen! Verkar dock ha fått oändligt med ammo på köpet :S. Någon annan som har samma "problem"?

Permalänk
Medlem

Försökt finna ett svar på detta men inte lyckats: Går GTA IV att spela co-op med en polare på ps3? :/ Verkar inte så vad jag kunnat hitta iaf.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Spelet var spelbart men laggade lite med upplösningen 800x600 med följande komponenter Intel C2D E6400 2,13GHz, 2GB, NVIDIA 7950GT 512MB

tror ni att det blir flytande nu?

och jag hade xp nu har jag vista blir spelet märkbart segare?

Permalänk

Jag har dessutom märk av att det är på tok för ljust i vissa punkter på vägen mm när det är skymning/natt. ljusare än på dagen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

har uppdaterat datorn nu och jag undrar hur bra jag skulle kunna köra gta4 med mitt tillfälliga grafikkort sapphire hd3450 512mb?

resten: Phenom x4 9650, gigabyte ma790x-ds4, 2gb ram och hd3450.
mer ram (6gb) och grafikkort 2x4850 alt 4850x2 ska inhandlas.
kör förresten Win7, hur funkar det med gta4?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Spelet var spelbart men laggade lite med upplösningen 800x600 med följande komponenter Intel C2D E6400 2,13GHz, 2GB, NVIDIA 7950GT 512MB

tror ni att det blir flytande nu?

och jag hade xp nu har jag vista blir spelet märkbart segare?

Nej för slö cpu och grafikkortet är tyvärr även det för slött för att få en njutbar upplevelse av vad gta iv verkligen kan bidra med.
Fast du kan ju alltid skrämma upp cpun i iaf 3ghz, bör inte vara några större problem. Samt hitta ett beggat 8800gt etc för en billig penning. Så Bör du kunna spela!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
har uppdaterat datorn nu och jag undrar hur bra jag skulle kunna köra gta4 med mitt tillfälliga grafikkort sapphire hd3450 512mb?

resten: Phenom x4 9650, gigabyte ma790x-ds4, 2gb ram och hd3450.
mer ram (6gb) och grafikkort 2x4850 alt 4850x2 ska inhandlas.
kör förresten Win7, hur funkar det med gta4?

Ja med ett "4800 series" kort ska det inte vara något problem.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Spelet var spelbart men laggade lite med upplösningen 800x600 med följande komponenter Intel C2D E6400 2,13GHz, 2GB, NVIDIA 7950GT 512MB

tror ni att det blir flytande nu?

och jag hade xp nu har jag vista blir spelet märkbart segare?

Kompisen spelar på Den cpu'n och det lirar fint. Dock så liggr det nästan endast bara Xp pro Sp3 och Gta Iv på den datorn kasnke bidrar endel att inte ha skit i bakgrunden dvs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

tack, men jag menade om det ens går att spela med 3450:n.
800x600 minimum på allt? jag har alternativt en 512 mb gf 8400gs i en annan dator som jag kan använda...
ares93
EDIT: jag ska testa så fort processorn kommer. imorgon, kanske övermorgon. allt annat har kommit och installerats.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Är det bara jag som lagt märke till buggar med skuggorna efter patchen? Provade först att sätta inställningarna av "Shadow quality" på low. Då hoppade skuggorna väldigt mycket, samt att vid vissa väglampor så såg skuggorna på asfalten mycket knepiga ut.

Genom att öka till high och medium såg det lite bättre ut, men fortfarande så ser skuggorna knepiga ut på vissa vägar. Svårt att förklara, som flera ringar ovanpå varandra.
Föv funkar spelet utmärkt. Flyter som det ska etc

Samma sak här, ska prova att höja Shadow Quality som är på Low eftersom jag har stängt av alla skuggor (drar väldigt mycket av grafikkortet och gör ingen megaskillnad)

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Fan va patchen gjorde skillnad, flyter på näst intill smärtfritt på 1920x1200 och det mesta på högsta

Permalänk
Medlem

vad ska jag göra för att få använda mer video minne. har gtx 295 men kan bara använda 900mb i grafik options

Permalänk

om du använder mer än vad kortet har så finns risk för grafik fel, gtx 295 har väll ca 900mb

aja om du endå vill prova så gör en text fil i gta 4 mapen som du döper till commandline, i den skriver du: -norestrictions och -nomemrestrict

för att köra max i 1440x900 behövs 1.5g minne på graffet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

gtx 295 har 1.79gb

Permalänk

nej, 896 har det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det är ingen mening att ens titta på vad som "krävs" av GTAIV...

Jag har ett HD3870 512mb och med patchen kör det mycket bra i 1680x1050 och high textures (633/512mb), low/low/medium för reflection/water/shadows. Visst har bara 10 i view distance, men fan det syns ändå knappt nån skillnad på högre inställning där.

Har kört high textures ända sedan jag skaffa spelet (medium ser ut som suddigt skit!) och aldrig sett några grafikfel, dock behövdes det flushas då och då men det har blivit MYCKET bättre med patchen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geist
gtx 295 har 1.79gb

Generalfel att yppa något sådant här på Sweclockers. Men eftersom du är ny medlem så får man väl ha lite tålamod med dig.

Ett GTX 295 är enkelt förklarat två stycken grafikkort lappade tillsammans och har varsit 896MB i VRAM. Eftersom dual-kort-tekniken inte har kommit längre så speglas all information på båda minnena samtidigt. Alltså får du bara 896MB i VRAM och inte det dubbla som många AIB-partners älskar att skriva på lådorna. Vilket är helt fel givetvis.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos
Jag löste problemet genom att klocka ner systemet... Tydligen hade jag glömt att dra ner fsb efter att jag testat hur mycket minnena pallar med... Hade funkat utmärkt att spela spel som crysis och farcry II timme efter timme efter timme men GTA IV blev tydligen för mycket för systemet redan efter ett par minuter:P

Jag löste också problemet men inte genom att klocka ner systemet, utan att dra ner inställningarna i spelet. Tydligen användes för mycket vRam...

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Sparning till GTA IV

Tjena. jag har klarat mitt GTA IV och gjort massa extra missions å duvor å skit, ligger jämnt på 90% klarat nu, men måste formatera min dator. jag undrar bara var läggs ens sparningar? för jag vill inte bli av med mina sparningar efter formateringen!!!!

i San Andrea -PC så sparades de ju i mina dokument, men jag har sökt förgäves efter något liknande. HJÄLP!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POwER_Greven
Tjena. jag har klarat mitt GTA IV och gjort massa extra missions å duvor å skit, ligger jämnt på 90% klarat nu, men måste formatera min dator. jag undrar bara var läggs ens sparningar? för jag vill inte bli av med mina sparningar efter formateringen!!!!

i San Andrea -PC så sparades de ju i mina dokument, men jag har sökt förgäves efter något liknande. HJÄLP!!!

Tror de ligger i samma mapp men dolda. bara 'visa/ dolda filer' typ

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tror de ligger i samma mapp men dolda. bara 'visa/ dolda filer' typ

jag har visa dolda filer, men ja hittar fortfarande inte de! hittar bara

dokument/Rockstar Games/GTA IV/Benchmarks,User Music,Videos

inget om userdata eller saves eller nått:(

Permalänk
Medlem

Det ligger inte i Documents utan i den dolda mappen AppData.

C:\Users\POwER_Greven\AppData\Local\Rockstar Games

Permalänk
Medlem

det ligger i Application Data mappen har jag för mig

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Det ligger inte i Documents utan i den dolda mappen AppData.

C:\Users\POwER_Greven\AppData\Local\Rockstar Games

TACK!:D hur kunde ja missat de:P har varit där å letat, men tack som fan iaf:) då blir de nog en formatering idag:)

Permalänk

Är det många som fortfarande har problem med att spelet hänger sig? Mitt hänger sig väldigt ofta, antingen bara fryser det eller så blir det FATAL ERROR: Out of video memory. Och då har jag, enligt Graphics options, bara använt ca 780mb av 1gb minne som jag har.
Finns de nån lösning på detta?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-DS3 | 8gb PC6400 | WD VelociRaptor 150gb | XFX GTX280 | Corsair TX650W | Antec ThreeHundred | Win7 64 Ultimate | Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

Uppdateringen 1.0.1.0 gjorde så att jag fick grafikfel, tex köket i safe house blinkade.

Uppdateringen 1.0.2.0 blev grafiken löst och spelet flyter mkt bra.

Men nu kan jag inte använda dator i internet cafe !!

Någon mer med samma problem och som kanske har en lösning?

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Någon mer med samma problem och som kanske har en lösning?

Jag lider själv av samma problem, nämnde det längre upp. Ingen verkar ha något svar på detta vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Kan inte läsa igenom hela tråden, så det här har säkert tagits upp förut:

Väljer jag Texture Size: High så får jag OK average FPS i benchmark, ca 45 eller nåt. Spelet flyter på perfekt också MEN så fort jag panorerar snabbt med musen eller ser över till manhattan från brooklyn hackar det sönder. Har 1 GB grafikkortsminne så texturerna ska väl rymmas i minnet enligt vad som står i configen?

Kör version 1.0 om det är till nån hjälp...

Kör jag på texture size medium flyter det på fint, men jag tycker det borde flyta i high också? Nån som vet vad som kan va problemet?

EDIT: btw, är den extremt långa titelskärmen med tecknade bilder på niko och rohmann med flera en laddningskärm? hur skippar man den annars? lite leds på att titta på den i en minut efter att man tryckt på start game

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Men nu kan jag inte använda dator i internet cafe !!

Någon mer med samma problem och som kanske har en lösning?

Det är kopieringsskyddet som triggas... Installera inte patchen över en haxxad exe. Eller så har det skitit sig ändå, lol.