GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

Ny dator. Check!
Windows Vista Home Premium. Check!
GTA IV. Check!

Ah, livet är underbart nu ^^ Kan äntligen spela GTA IV helt laggfritt med allt på medium o någotlunda laggigt med allt på allra högsta. Luuuve!

Btw. GTA IV stödjer DirectX 10, right? Hur aktiverar jag detta isf, eller har Rockstar tagit bort det helt o hållet? Tänker på den här artikeln på FZ som skrevs den 23 september förra året.

Citat:

Både GTA IV och Microsoft-tjänsten kommer innehålla nyheter, bland annat DirectX 10-grafik, omgjort användargränssnitt, en Live-klient som kan köras direkt i Windows-miljön (inte längre bunden till själva spelet, alltså) och en "marketplace" för nedladdning och annat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Ny dator. Check!
Windows Vista Home Premium. Check!
GTA IV. Check!

Ah, livet är underbart nu ^^ Kan äntligen spela GTA IV helt laggfritt med allt på medium o någotlunda laggigt med allt på allra högsta. Luuuve!

Btw. GTA IV stödjer DirectX 10, right? Hur aktiverar jag detta isf, eller har Rockstar tagit bort det helt o hållet? Tänker på den här artikeln på FZ som skrevs den 23 september förra året.

Tror dem snackar om skillnaderna mellan 360 övergången till PC, för GTA IV kör automatiskt DX10 ifall du har vista och hårdvarustöd för det.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Tror dem snackar om skillnaderna mellan 360 övergången till PC, för GTA IV kör automatiskt DX10 ifall du har vista och hårdvarustöd för det.

Så jag spelar alltså GTA IV med DirectX 10 när jag spelar't på Vista? Inte DirectX 9?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Spelet stöder inte DX10. Vilket är synd, då vi blir utan AA i dagsläget, och att R* Toronto skulle implementera stöd för DX10 i en framtida patch är väl dessvärre föga troligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mycel
Spelet stöder inte DX10. Vilket är synd, då vi blir utan AA i dagsläget, och att R* Toronto skulle implementera stöd för DX10 i en framtida patch är väl dessvärre föga troligt.

Att spelet inte stödjer dx10 har väl inget med AA att göra?

Luskar man runt lite i GTA IV mappen hittar jag iaf följande

\grand theft auto iv\GTAIV\common\shaders\win32_30_atidx10

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Bara jag som tycker att Gubben är seg/dum i huvudet och går allmänt konstigt? Även att de där 200 duvorna är för många plus att de är försvåra att se.

Saknars ju mycket som fanns med i SA . känns som att spelet är en förlängning på VC enda märkbara skillnader är att bilen kan gå sönder. något bättre styrning och att gubben kan klättra på stegr och klättra över murar och simma.

Saknas ju mycket emot vad SA har. man kan dyka. man kan utforska vattnet. Man skulle leta 50 ostron/ 50 foton/ 50 hästskor /100 gäng målningar, roligare än att leta 200 duvor.

Runt 45% gjort av spelet så får man lära sig att KLÄTTRA! jisses. det är ju lagt på helt fel del av spelet. förövrigt känns detta spel tråkigare i uppdragen och det känns mer bara gå dit och döda han, klart. väldigt få uppdrag som är roliga och sen så den där telefonen skulle jag gladeligen kodat bort från spelet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Att spelet inte stödjer dx10 har väl inget med AA att göra?

Luskar man runt lite i GTA IV mappen hittar jag iaf följande

\grand theft auto iv\GTAIV\common\shaders\win32_30_atidx10

Det skulle jag tro har betydelse, vill minnas att det är svårt att få till kantutjämning tillsammans med sk deferred lightning, som spelet i fråga använder sig av i, DX9-läge. Jag ska inte svära på det dock.

Permalänk
Medlem

Statistics
Average FPS: 65.44
Duration: 37.24 sec
CPU Usage: 33%
System memory usage: 48%
Video memory usage: 98%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce GTX 260
Video Driver version: 181.20
Audio Adapter: Headphones (High Definition Audio Device)
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 965 @ 3.20GHz

File ID: benchmark.cli

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat en enda duva. Jag har kommit till uppdragen med "playboy x". De är altså väldigt svåra att hitta. Har annars hittat två när jag körde med fusk lite på skoj.
klättra får man väll lära sig tidigare, innan man kmr till "bohan/Bronx". Men det varierar kanske beroende på vilka uppdrag man gör.

Tycker med att det där bildspelet på niko o co. är jobbigt, är det så mycket att ladda in? Man borde iaf se en stapel som laddar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jake The Mussel
Är det många som fortfarande har problem med att spelet hänger sig? Mitt hänger sig väldigt ofta, antingen bara fryser det eller så blir det FATAL ERROR: Out of video memory. Och då har jag, enligt Graphics options, bara använt ca 780mb av 1gb minne som jag har.
Finns de nån lösning på detta?

Mitt spel hänger sig också, otroligt irriterande. Oftast händer det när jag är i mellansekvens eller när jag flyger helikoptern. Har senaste patchen.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz
Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16
Hiper Nätaggregat ATX 580W
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
2xTwinMOS DDR2 PC6400 1024MB CL5, 64M*8/16chip, 800MHz, 240pin
XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Det här är min dator, och jag vill spela GTA 4 men det går absolut INTE.
Kan jag få lite förslag på vad som måste uppdateras (så billigt som möjligt) är bara intresserad av att spela detta spel just nu
OBS: vill lira på medel graffe!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zejho
Mitt spel hänger sig också, otroligt irriterande. Oftast händer det när jag är i mellansekvens eller när jag flyger helikoptern. Har senaste patchen.

OM ni har nvidia kort testa om byta till 181.22 drivrutinerna... Efter det hänger sig spelet inte mer, har spelat järnet några dagar nu så

Hänger sig la spelet nu bara för det HAHAHAHA

Permalänk
Medlem

Jag har senaste drivrutinen och det hänger sig fortfarande, testade att dra ner processorn till originalklock med ingen skillnad.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Tycker med att det där bildspelet på niko o co. är jobbigt, är det så mycket att ladda in? Man borde iaf se en stapel som laddar.

Du vet, det finns ju liksom den där stora staden att ladda...

När väl uppdrags namnet kommer är det bara det den laddar (som om du ladda om spelet ingame).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Jag har inte hittat en enda duva. Jag har kommit till uppdragen med "playboy x". De är altså väldigt svåra att hitta. Har annars hittat två när jag körde med fusk lite på skoj.
klättra får man väll lära sig tidigare, innan man kmr till "bohan/Bronx". Men det varierar kanske beroende på vilka uppdrag man gör.

Tycker med att det där bildspelet på niko o co. är jobbigt, är det så mycket att ladda in? Man borde iaf se en stapel som laddar.

Mja duvorna är inte så svåra att hitta de 50st första. sen måste man hålla koll på vilka man tagit och sånt och sen gå efter kartor.

och jag håller med dig. en staple vid laddningen av 'spelet' borde vara bra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kräver det här spelet egentligen? Funderar på att prova det nån gång.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jake The Mussel
Är det många som fortfarande har problem med att spelet hänger sig? Mitt hänger sig väldigt ofta, antingen bara fryser det eller så blir det FATAL ERROR: Out of video memory. Och då har jag, enligt Graphics options, bara använt ca 780mb av 1gb minne som jag har.
Finns de nån lösning på detta?

efter nya patchen så har jag problem med det med... först så försvinner alla texturer och sedan efter ett tag hänger sig spelet... och ibland när jag kör bil nån ringer och jag svarar så hänger sig allt personen forstätter prata sedan så blir det normalt ett tag sedan så.... poff..... och jag måste antingen ctrl+alt+del eller alt+F4.....

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
efter nya patchen så har jag problem med det med... först så försvinner alla texturer och sedan efter ett tag hänger sig spelet... och ibland när jag kör bil nån ringer och jag svarar så hänger sig allt personen forstätter prata sedan så blir det normalt ett tag sedan så.... poff..... och jag måste antingen ctrl+alt+del eller alt+F4.....

Samma problem här - Out of Video Memory
Och det verkar bara hända efter någon halvtimmes spelande, inte om man spelar kortare tid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mocka
Samma problem här - Out of Video Memory
Och det verkar bara hända efter någon halvtimmes spelande, inte om man spelar kortare tid.

roliga är ju att jag har 1gb grafikminne och kan inte ställa in för högre än 556mb inställningar..... så nått måste vara extremt fel....
Edit: finns det nått sätt att gå tillbaka till tidigare patch utan att av installera gta?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem

patch

Direct input device support is now disabled by default and can only be enabled with the commandline: "-usedirectinput"

taget från patchen, vad menas med detta?vill spela med logitech rumblepad,
var ska man skriva commandline?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
Direct input device support is now disabled by default and can only be enabled with the commandline: "-usedirectinput"

taget från patchen, vad menas med detta?vill spela med logitech rumblepad,
var ska man skriva commandline?

Står någonstans längre bak i tråden i vilken fil man skulle skriva det i tror jag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Lite sugen på detta spel igen, vågade dock inte köpa det i början då folk skrek rakt ut att det var skit. Hur är det nu efter några patchar? Är det stabilt nog nu, så man slipper slita i håret av förtvivlan bara av att installera spelet?

Och det är väldigt få som pratar om GTA 4 online? Hur är det? Är det många servrar och spelare uppe? Någon som är sugen på att dela med sig av sina erfarenheter?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

hej, har ett problem och orkar inte läsa igenom hela tråden (vem gör det förresten?), spelet bara kraschar ibland, bilden fryser och sedan stängs programmet (efter 30-40 min). har någon en ide vad det handlar om?patchen är installerat och några command lines som jag hittade via google. spelet är orginal, hade "nåt annat" innan.......
tacksam för svar

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

vad har du skrivit i text filen då, kan vara det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

-usedirectinput -renderquality -shadowdensity -norestrictions -texturequality -nomemrestrict -noprecache

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

-norestrictions -nomemrestrict

dom kan stäla till det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

God afton! Har nu installerat GTA IV på tjejens lillebrors dator och hade tänkt LANa lite. Installationen gick fint, och jag applicerade uppdateringar utan krångel.
Däremot när jag skulle starta det får jag felmeddelandet "The instruction at 0x007ab0c8 referenced memory at 0x7bdccf73. The memory could not be read".
Har prövat installera om spelet, och kan konstatera att det startar före man har applicerat uppdateringarna, vilka är ett måste för att kunna spela "lagligt" så vitt jag vet. Alla dessa är de allra nyaste, likaså graffedrivrutinerna. Körs på Vista 32.
Tusen tack för eventuella svar!

EDIT: Fick det att fungera nu, så ifall någon i framtiden upplever samma problem som jag, så kan man försöka med att rensa upp registret med program som t.ex. Eusing Free Registry Cleaner eller Ccleaner, då funkar det. Jag personligen använde Eusing i det här fallet.
Tack för mig!

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

Hello gott folk

Jag har ett litet problem när det gäller detta helt underbara spel. På singleplayer får jag 30-45 i fps, men på multiplayer får jag 10-25. Kanske 30 om jag har tur. Varför är det såhär? Har alla grafikinställningar på low, förutom skuggorna som är på very high (hatar de fula skuggorna som finns på low). Upplösningen är på 1024x768, 75 Hz.

Datorspecifikationer
Moderkort: Gigabyte MA78G-DS3H AMD 780G
CPU: AMD Phenom X4 Quad-Core 9650 2.3 Ghz
Minne: Corsair XMS2 CM2X3500-5400C4
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4650 1 GB DDR3

Har Catalyst 9.1 installerat. Detta är väldigt irriterande, då jag älskar att spela online med mina polare.

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Hmm. jag tror många problem löses med en Frisk XP pro sp2-3 installation. tycker det lirar bäst därunder. och sen updateringarna får man köra enligt eget tycka vad som rullar bäst. jag rullar på Medföljande updateringar och inga problem mer än att ibland blir marken grå 1.5sec men inget man störs av.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Hello gott folk

Jag har ett litet problem när det gäller detta helt underbara spel. På singleplayer får jag 30-45 i fps, men på multiplayer får jag 10-25. Kanske 30 om jag har tur. Varför är det såhär? Har alla grafikinställningar på low, förutom skuggorna som är på very high (hatar de fula skuggorna som finns på low). Upplösningen är på 1024x768, 75 Hz.

Datorspecifikationer
Moderkort: Gigabyte MA78G-DS3H AMD 780G
CPU: AMD Phenom X4 Quad-Core 9650 2.3 Ghz
Minne: Corsair XMS2 CM2X3500-5400C4
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4650 1 GB DDR3

Har Catalyst 9.1 installerat. Detta är väldigt irriterande, då jag älskar att spela online med mina polare.

Tack på förhand.

Låter lite konstigt, jag får bättre fps vid multiplayer!

Ett tips är att du testar att köra skuggorna på iaf medium eller low bara för att se ifall det kan göra skillnad! Just skuggorna i många spel tar skiten ur lower-midend grafikkorten som ex. ditt 4650. Har själv provat skuggorna på very high, och då förlorar jag säkert 5-7fps samt att minnet på grafikkortet käkas upp.

Prova och kör medium på allt istället samt att du stänger av v-sync.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III