Phenom II TWKR är ny entusiastmodell från AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
tss nja jag behåller nog min 955BE så att säga, om det nu är så att det är handplockade 955or och den blir dyrare än dom "vanliga" är det lite skandal

Intressant resonemang, särskilt som du har en 955BE som ju egentligen bara är en handplockad 945 som är lite dyrare än dom vanliga..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd

TWKR

Det står för: The WeaKeR

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

jag trodde nyhten först handlade om mjukvaran "phenom tweaker" som funkar ungefär som rm clock och crystal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Celeron var engång i tiden väldigt omtyckt för överklockar, torts att den inte var den snabbaste processorn.

Det var nog mest för att den var väldigt enkel att överklocka med +50%.

Det var endast att höja FSB:n från 66MHz till 100MHz.

För övrigt så fick den första versionen av Celeron processorn svidande kiritik för att den helt saknade L2 cache minne vilket påverkade prestandan vesäntligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Det var nog mest för att den var väldigt enkel att överklocka med +50%.

Det var endast att höja FSB:n från 66MHz till 100MHz.

För övrigt så fick den första versionen av Celeron processorn svidande kiritik för att den helt saknade L2 cache minne vilket påverkade prestandan vesäntligt.

Nja, det var snarare så att 300A klockade bra för att den saknade L2 som begränsade PII. Som oftast skiljde det inget alls och fick man upp bussen till 112,5 , så fanns det ingen PII som var snabbare.:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Vad gnäller ni för?
Det är ju mumma att det kommer mer överklockningsbara CPUer. Priset på intels extreme-processorer lär inte direkt öka på grund av detta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Nja, det var snarare så att 300A klockade bra för att den saknade L2 som begränsade PII. Som oftast skiljde det inget alls och fick man upp bussen till 112,5 , så fanns det ingen PII som var snabbare.:)

Jag tror inte att ha L2 cache begränsar någon processor och för övrigt så var det de med beteckningen "A" som var den modifierade varianten med L2 cache.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tycker även processorn borde vart svart, och TWKR som namn vet jag inte om jag ska skratta eller gråta för. Vart inte leet-speak och den typen av förkortningar omoderna på 90-talet? Ska den heta Tweaker så döp den till Tweaker.

Sen måste jag säga att jag personligen inte tycker det är ens i närheten av lika intressant med en processor som kan klockas riktigt högt räknar i megahertz som det är med en processor som kan klockas högt räknat i procent. Men det är ju bara jag.

Finns väl tre skolor när det gäller överklockning.

1 Högst prestanda
2 Högst klock
3 Högst %

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Undrar när den släpps + vad priset blir..

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att Intel släpper sin E8700 i samband med detta..

Isf köper jag den på momangen! Kosta vad det kosta vill!
Har nyss fått en massiv scatman-return som bör klara det mesta! =D

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Gör den? Jag tycker den ser ut som alla andra AMD64 proppar.
http://www.sweclockers.com/imagebank/200906/Twkr2001.jpg

Jahapp, då föll AMD till föga & går i Intels fotspår med sin version av en extreme processor.

ja den liknar en vanlig roppe

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Finns väl tre skolor när det gäller överklockning.

1 Högst prestanda
2 Högst klock
3 Högst %

Jo det gör det, men bara högst klock säger ju egentligen inte så mycket tycker jag. Då tycker jag % säger mer om hur välbyggt någonting är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att AMD gör så, hoppas innerligen att dessa processorer klockar bättre än "standard" varianter och därmed sätter press på Intel, och inte minst på Intels priser.

Lite extra kan jag i alla fall tänka mig att betala för att få ett bra "klock-ex", frågan blir väl hur mycket mer man får punga ut med?

Permalänk

Jag tycker det är trevligt att AMD gör så här, det kan ge bra PR och har man köpt dyr extrem kylning så kan det vara värt att betala extra för en handplockad processor. Dock tycker jag det var konstigt att folk blev galna när Intel gjorde samma sak, men nu verkar de flesta vara överens om att det är bra...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

När man klockade förr så kollade man ju runt på butikerna o frågade vilken stepping dem hade på processorerna

Minn att jag t ex fick tag i en AYHJA T-bird som skulle vara helt ok, tyvärr begränsade mitt gamla ABit KT7A snarare än prollen

Fast med dessa så slipper man ju kolla runt, bara o beställa

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.