Intel ompositionerar Core i7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you___93
För isåfall är det sjukt dåligt gjort av intel. Dom kan prestera nära i7 men de ska fan inte prestera bättre.

Det är väl bara bra om de presterar bättre² och dessutom är billigare?

²: man måste dessutom definiera vad man menar med "bättre". i7 är en extremprocessor (ungefär som core2extreme) och är i första hand avsedd för mera seriöst arbete; om man har nytta av hög minnesbandbredd eller många trådar kommer i7 fortfarande vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Varför bry sig om Core i7, när Xeon processorerna fungerar och klockar oftast bättre?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422699
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422700

Bara en liten tanke dom här kommer Intel knappast att pensionera.

Det där låter ju som en mkt bra ide! Känns som en Xeon vore det bästa valet för en högpresterande dator idag. Hur mkt skillnad är det på stabilitet mellan vanliga minnen och ECC minnnen?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Denna typ av processor är optimerad för servrar och inte för det som vi slutkunder använder dem till t.ex. tunga spel och grafikapplikationer.

Va?

Det är är EXAKT samma processorer som Core i7 som passar i alla X58 moderkort så lägg ner. Xeon processorerna har några extra QPI-kanaler aktiverad för serverbruk. Det är inga special optimerad processorer -.- var har du fått det ifrån?

Varenda kotte på XtremeSystems säger samma sak att Core i7 är ingen att bry sig om när Xeon processorerna kommer finnas till salu för i princip samma pris och som även klockar bättre rent generellt.

Så det här Intel håller på med kommer inte påverka er entusiaster som kan bygga en egen dator det minsta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Det där låter ju som en mkt bra ide! Känns som en Xeon vore det bästa valet för en högpresterande dator idag. Hur mkt skillnad är det på stabilitet mellan vanliga minnen och ECC minnnen?

ECC minnen kostar i regel lite mer, och klockar sämre. För dig så är "vanliga" minnen bättre, ECC är bra för serverstabilitet där minnen/processor kanske jobbar till 100% 24/7.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Det där låter ju som en mkt bra ide! Känns som en Xeon vore det bästa valet för en högpresterande dator idag. Hur mkt skillnad är det på stabilitet mellan vanliga minnen och ECC minnnen?

Mycket liten. ECC minnen är inte tänkta att vara "stabilare" än vanliga minnen. Eller rättare sagt, vanliga minnen är inte byggda för att vara instabila.

Kretsarna är kanske aningen bättre binnade men det är inte riktigt det som är poängen med ECC minnen.

Orsaken att du använder ECC minnen är för att skydda dig mot flippade bittar. Hur ofta händer det?

Tja... beror på hur stora elektromagnetiska störningar det är där din dator befinner sig (läs också hur mycket kosmisk strålning den får ), men i runda svängar ett par gånger per år kan man räkna med att en bit flippar (0:a till 1:a eller tvärtom) vid 100% användning dygnet runt och om hela minnet används.

För en vanlig hemanvändare har det ingen som helst betydelse då sannolikheten är mycket liten att den flippade bitten gör någon skada alls. För någon som använder sin dator för att lösa gigantiska linjära ekvationssystem så kan det visa sig att efter 6 månaders tuggande så har datorn räknat fel på grund av att man inte använde sig av ECC minnen...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Man kan visst köra SLI/Crossfire med i5. Frågan är dock om moderkorten kommer stödja båda teknikerna eller bara den ena.

I5 har ju ingen QPI-buss så därmed borde Nvidia kunna släppa ett eget chipset med stöd för SLI till i5 om nu inte patentkriget mellan Nvidia och Intel går helt över styr. Det vore ju riktigt nice om Intel kunde skicka över en rejäl bunt med pengar till Nvidia för att få stödja SLI med P55 och P45.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att Intel varit helt ovetandes om att i5 skulle prestera som den verkar göra!
Intels planering verkar mest dimmig på sistone, med olika socklar osv. Fast om 920 dras in så är det OK för mig, förutsatt att Intel överaskar oss med en "billigare" (3000-4000 max) instegs-modell till Westmere, samt kanske behåller W3520.

Vet inte hur mycket det kan påverka, men jag har skrivit till Intel support och förklarat att det skulle uppskattas av mig/många om dom hade planer på åtminstone en "billig" instegs-Westmere. Något som kan få X58 kunder att känna att dom trots allt gjorde ett någerlunda bra/framtids-säkert köp i förhållande till P55/i5.
Det kan tyckas vara en droppe i havet, men skriv till Intel ni som sitter på X58 också. Man vet aldrig, om trycket blir tillräckligt..............

Annars så är ju inte 920 i 4GHz+ inte direkt slött det heller, ifall man blir kvar på den plattformen ett tag!!

Permalänk
Medlem

Tiden då man kan få en CPU för under 2k med alla funktioner som de dyra processorerna har bara lägre klockad verkar vara förbi =( Kan förstå varför, ger ju faktiskt en anledning att köpa de dyra, tidigare var de bara högre klockade vilket man kunde göra själv men man kan ju inte låsa upp mer cache eller minneskanaler å sånt själv.

Core i5 känns så avskalat men man har inget val då 500 dollar för en CPU har man knappast råd med...men klarar mig med C2D ett tag till ändå.

EDIT: Känns lite konstigt att börja köra den strategin nu dock när AMD börjat komma igen. När AMD var helt efter så var Intel billiga men nu när det är konkurens igen så ökar de priserna :S borde vara tvärt om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nu känns det skönt att man redan inhandlat 920n ^^

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Känns lite konstigt att börja köra den strategin nu dock när AMD börjat komma igen. När AMD var helt efter så var Intel billiga men nu när det är konkurens igen så ökar de priserna :S borde vara tvärt om.

Tanken är väl att core i5 skall vara både billig och snabb och då man misstänker att få kommer köpa den dyrare i7 920 när den inte presterar så mycket bättre väljer man att organisera om sortimentet. Alternativet hade varit att låta bli att släppa så snabba processorer i i5-serien, men det skulle väl knappast vara en mera önskvärd lösning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Tanken är väl att core i5 skall vara både billig och snabb och då man misstänker att få kommer köpa den dyrare i7 920 när den inte presterar så mycket bättre väljer man att organisera om sortimentet. Alternativet hade varit att låta bli att släppa så snabba processorer i i5-serien, men det skulle väl knappast vara en mera önskvärd lösning?

Men prishoppet från i5 till i7 blir ännu större när 920 skrotas.. medans prestandaskillnaden mellan i5 och i7 förblir lika liten.
920 har samma prestanda som 950, och nästan samma prestanda som 975, 975:an går kanske att överklocka ett par hundra mhz mer än 920:an.

Så vem kommer köpa i7 när i5:an kommer?
Jag hoppas att så få kommer köpa i7 att intel tvingas skrota i7 helt och hållet, haha då kommer jag garva.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men prishoppet från i5 till i7 blir ännu större när 920 skrotas.. medans prestandaskillnaden mellan i5 och i7 förblir lika liten.
920 har samma prestanda som 950, och nästan samma prestanda som 975, 975:an går kanske att överklocka ett par hundra mhz mer än 920:an.

Nej, prestandaskillnaden blir något större. Målgruppen för i7 är förmodligen professionella arbetsstationer och liknande; typiskt sådana som drar nytta av hög minnesbandbredd, många trådar och dessutom sällan överklockas. Dessutom spelar troligen inte några tusenlappar hit eller dit så stor roll i sammanhanget. Det som är märkligt är att intel valde att sätta priset så lågt på i7 920 (och xeon w3520) så lågt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Så vem kommer köpa i7 när i5:an kommer?
Jag hoppas att så få kommer köpa i7 att intel tvingas skrota i7 helt och hållet, haha då kommer jag garva.

Vem köpte core2extreme (eller ännu hellre: pentium4 extreme)? Och jag kan tänka mig att intel inte blir alltför nedslagna om vanligt folk väljer att köpa i5 istället för (att inte köpa (de flesta tycker fortfarande att den är för dyr)) i7; det är nog lite av meningen.

Permalänk
Medlem

men vi som vill ha tre minneskanaler då ? :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men prishoppet från i5 till i7 blir ännu större när 920 skrotas.. medans prestandaskillnaden mellan i5 och i7 förblir lika liten.
920 har samma prestanda som 950, och nästan samma prestanda som 975, 975:an går kanske att överklocka ett par hundra mhz mer än 920:an.

Så vem kommer köpa i7 när i5:an kommer?
Jag hoppas att så få kommer köpa i7 att intel tvingas skrota i7 helt och hållet, haha då kommer jag garva.

i7 kommer knappast att skrotas med tanke på att det i princip är det som gäller för mid- och high-end (Intel) servrar. I värsta fall försvinner i7 från den "vanliga" marknaden och alla i7-or blir exklusivt Xeons.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
men vi som vill ha tre minneskanaler då ? :/

Vad för nytta har man av 3 minneskanaler..?
Såvitt jag vet så är prestandaökningen minimal med 3 kanaler..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad för nytta har man av 3 minneskanaler..?
Såvitt jag vet så är prestandaökningen minimal med 3 kanaler..

Den är stor där den kan nyttjas

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Undrar hur många som kommer att köra med AM3 istället för 1366 nu...
Skulle vara ganska skönt att se AMD göra stark retur bland processorerna på samma sätt som de gjort bland GPUerna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
men vi som vill ha tre minneskanaler då ? :/

...får pröjsa 500 USD+

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

... Jag känner mig smått dum när jag sitter här med en i7 920 utan d0 stepping...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Tycker detär jävligt dåligt av Intel att göra sådär... Alla har ju inte 5-6000kr att lägga ut på EN processor, vad ska jag göra när jag vill uppdatera mitt i7system, Köpa nytt mobo för i5? Hade det inte varit bättre att ha samma socket för i5 och i7?

Alla har inte råd med en processor för 5-6000 men det är heller ingen rättighet. Alla har inte råd med en stor båt, lyxig bil, kylskåp med ismaskin o.s.v heller och då får man acceptera ett billigare/sämre alternativ.
Intel vill tjäna pengar och du vill ha det bästa. Två saker som inte alltid går hand i hand kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
... Jag känner mig smått dum när jag sitter här med en i7 920 utan d0 stepping...

Dito, nej skämt åsido, varför? Såvida du inte haft otur och fått ett dåligt ex.

Sitter själv på C0:a, har inga problem att nå 4GHz stabilt på relativt lite v-core, har heller inga värmeproblem (i o.f.s på vatten).
Visst är man sugen, men finns annat som är viktigt + vill se vad billigaste Westmere kommer landa på först.

Lite Off Topic kanske, sorry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Alla har inte råd med en processor för 5-6000 men det är heller ingen rättighet. Alla har inte råd med en stor båt, lyxig bil, kylskåp med ismaskin o.s.v heller och då får man acceptera ett billigare/sämre alternativ.
Intel vill tjäna pengar och du vill ha det bästa. Två saker som inte alltid går hand i hand kanske.

Håller med till 100%.
Det är baske mig ingen rättighet att få det värsta som finns för en struntsumma och två öre, det är livet, man måste acceptera det och gå vidare.

Men förstår folk som redan har investerat surt förvärvade pengar i ett "värsting-system" för att sedan se hur Intel tackar early adopters m.f.
Sen är det väl så att Intel faktiskt inte erbjuder en mycket starkare cpu i de större bröderna till 920 för oss "vanliga" entusiaster iaf , speciellt inte när de är så enkla att klocka, därav känns inte dubblering av priset rimligt för en i7 cpu.
Förhoppningsvis finns ju W3520 kvar ett tag.

Om i5 och i7 hade varit ur helt olika generationer så hade det inte varit konstigt att i5 mainstream presterar likvärdigt el. bättre än i7 entusiast/high end.
Som det är nu tycker jag Intel klantat sig, en X58/i7 "high end"plattform skall såklart vara dyrare än en P55/i5 "mainstream" plattform, men också prestera märkbart bättre.
Det är ju helt givet, en självklarhet i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Undrar hur många som kommer att köra med AM3 istället för 1366 nu...
Skulle vara ganska skönt att se AMD göra stark retur bland processorerna på samma sätt som de gjort bland GPUerna...

Misstänker starkt att i5 kommer smiska AM3 lite mer än AMD fans kommer att gilla och 1336 kommer försvinna från allt utom server och extrem entusiast segmentet. Skulle tro att Intell valde att släppa en så pass billig CPU som 920 till sin "värsting" plattform var för att få upp volymerna till att börja med, i7 var ju tillräckligt dyrt med svindyra minnen och moderkort vid lansering.
Väldigt få hade haft råd med en i7 om man fått ge 5k för CPU och sen lägga upp 3k för moderkort och 2k för minne eller vad det nu låg på vid lansering. Och i5 verkar ju vara bättre än förväntat, verkar ju inte bli en celeron utan snarare normal processorn.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Som det är nu tycker jag Intel klantat sig, en X58/i7 "high end"plattform skall såklart vara dyrare än en P55/i5 "mainstream" plattform, men också prestera märkbart bättre.
Det är ju helt givet, en självklarhet i mina ögon.

Det gäller ju också att man använder sina prylar till det de är avsedda för; det är inte säkert att din nya sportbil är bättre på åkern än grannens traktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Dito, nej skämt åsido, varför? Såvida du inte haft otur och fått ett dåligt ex.

Sitter själv på C0:a, har inga problem att nå 4GHz stabilt på relativt lite v-core, har heller inga värmeproblem (i o.f.s på vatten).
Visst är man sugen, men finns annat som är viktigt + vill se vad billigaste Westmere kommer landa på först.

Lite Off Topic kanske, sorry

Mja, min kylare är nog rätt värdelös men jag verkar inte få någon stabilitet i något över 3.5 atm... Har ändå tänkt att byta till vattenkylning så jag får väl hoppas att det blir bättre.

-Edit- Tilläggas ska att jag är lite av en newb med överklockning så jag har en del att lära.

-Edit#2- Snabb fråga: hur vet man när man ska höja spänningen på tex V-core? Är det bara att prova sig fram eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad för nytta har man av 3 minneskanaler..?
Såvitt jag vet så är prestandaökningen minimal med 3 kanaler..

JAg vill kunna köra 3x4 Gb minne!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad för nytta har man av 3 minneskanaler..?
Såvitt jag vet så är prestandaökningen minimal med 3 kanaler..

Men det finns en prestandaökning. Och jag föredrar att ha 6gb ram istället för 4 eller 8gb, det är bättre allround för min del t ex, både billigare (än 8gb) och mättar mitt behov utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den givna informationen är lite för tunn...

Rent generellt ser jag inget fel i att positionera Core i7 som ett dyrt toppsegment. Till socket 1156 finns ju nu såväl i3 som i5 och i7, vilket ger bredd.
Om i7 920 till socket 1366 försvinner bör den väl ersättas med en eller flera Core i5 i motsvarande prisklass som instegsmodell(er) till den plattformen?

(Jämför med AMDs Athlon II och Phenom II som båda finns till socket AM3.)

/Olle