SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk

I och med att våren är (hoppas jag) i antågande så måste jag börja fundera på mina allergier igen. Funderar på om det är värt att kolla upp ifall jag kan få bli vaccinerad eller inte; det är ju så omständigt att ringa och fixa tid etc, men å andra sidan så är det ju drygt att äta piller och hålla på med nässpray hela sommaren. Google säger inte så mycket om vilka som får vaccin och hur smidigt det är så därför tänkte jag fråga lite här :).

Jag är allergisk emot timotej och husdammskvalster, går det bra att behandla med vaccin? (Husdammskvalster är ju inte så intressant antar jag, men har för mig att vi som är allergiska mot timotej ofta är allergiska mot flertalet andra grässorter?)

Hörde att det var flera sprutor i veckan i början; kan man ta sprutorna själv eller måste man in till en vårdcentral varje gång?

Om man inte kan ta det själv, hur lång tid borde varje spruta ta? (med tanke på att jag då måste åka ifrån studier/jobb för att ta sprutan).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

I och med att våren är (hoppas jag) i antågande så måste jag börja fundera på mina allergier igen. Funderar på om det är värt att kolla upp ifall jag kan få bli vaccinerad eller inte; det är ju så omständigt att ringa och fixa tid etc, men å andra sidan så är det ju drygt att äta piller och hålla på med nässpray hela sommaren. Google säger inte så mycket om vilka som får vaccin och hur smidigt det är så därför tänkte jag fråga lite här :).

Jag är allergisk emot timotej och husdammskvalster, går det bra att behandla med vaccin? (Husdammskvalster är ju inte så intressant antar jag, men har för mig att vi som är allergiska mot timotej ofta är allergiska mot flertalet andra grässorter?)

Hörde att det var flera sprutor i veckan i början; kan man ta sprutorna själv eller måste man in till en vårdcentral varje gång?

Om man inte kan ta det själv, hur lång tid borde varje spruta ta? (med tanke på att jag då måste åka ifrån studier/jobb för att ta sprutan).

ANtar att du tänker på desensibilisering?
Till en början så måste man få veta hur du reagerar och mot vad/vilka saker för att därefter avgöra om du uppfyller kraven för en sådan process. Det är inte helt riskfritt då risken för anafylaktisk chock är stor (vilket är anledningen till att all behandling ska ges på sjukvårdsinrättning med beredskap att hantera en svår allergisk reaktion). Sen är behandlingen rätt lång med, har för mig det var sprutor i upp till tre år med glesare mellanrum efter en viss tid då.

Men som ett förstasteg måste man fastställa exakt vad du är allergisk mot och vilka symtom du får av dem.
Därför är det bäst att du kontaktar en allergimotagning ellerdin VC för att få remiss till rätt instans i ditt närområde.

Permalänk
Medlem

Min läkare säger att han skriver aldrig ut större Citalopram-dos än 40 mg eftersom han tycker att bivverkningarna blir för stora då.
Är detta något som läkare i allmänhet brukar tycka och brukar tillämpas, eller är det bara min läkare som tycker så ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Min läkare säger att han skriver aldrig ut större Citalopram-dos än 40 mg eftersom han tycker att bivverkningarna blir för stora då.
Är detta något som läkare i allmänhet brukar tycka och brukar tillämpas, eller är det bara min läkare som tycker så ?

Är inget vedertaget att man ska köra med max 40mg. Men jag har ingen erfarenhet av Citalopram, så jag litar på det din läkare säger.

Men skulle det inte funka för dig så bör man kanske ändå överväga att iaf testa en högre dos, men som sagt, jag har ingen erfarenhet av läkemedlet och dess biverkningar.

Permalänk
Medlem

Vad tusan ska jag göra åt att jag så lätt blir trött och jättestressad av saker. Skulle just iväg idag och blev bara en gnutta stressad men det var tillräckligt för att det skulle ara oöverstigigt ATT KNYTA SKORNA, BLEV BARA STÅENDE MED SKORNA PÅ FÖTTERNA OCH LUTADE MIG MIOOT EN VÄGG. I MORSE NÄR JAG SKULLE ÄTA FRUKOST BLEV JAG EN GNUTTAS TRESSAD OCH DÅ RAMLADE JAG I GOLVET FÖR JAG ORKADE INTE STÅ UPP. KÄNNEer mej yr och orkar inte titta.
läkare har tidigare sakt att jag har spänningsyrsel men jag vet inte riktigt vad det är , vad är det ? börjar bli trött på att det går bra med saker men plötsligt så tar det stopp och en sån sal som att knyta skorna blir för jobbig.
Tycker inte jag riktigt får någon hjälp från läkare med et här.
Någon idé råd tips ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Värt att kontakta en terapeut eller liknande för att se ifall dina besvär inte kan ha en psykisk genes, ds komma till botten med varfr du flippar ur av stres i vissa situationer.

Permalänk
Inaktiv

Sedan 1.5 år har jag haft detta på bilden. För 1.5 år sedan började jag må dåligt och få B12 brist och högt homocystein + sköldkörtelvärden som hoppar från ca 1 till 4,3. Men läkarna vet inte vad jag drabbats av, och säger att proverna är normala, vilket jag inte tror på. Såret/utväxten svider och gör ont från och till, ibland är halva borta och det växer ut igen, och så hålller det på hela tiden. Det började som sprickor i mungipan, typ munsår, som vägrade läka.

Nu vill jag veta vad det är och hur man kan bli av med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Sedan 1.5 år har jag haft detta på bilden. För 1.5 år sedan började jag må dåligt och få B12 brist och högt homocystein + sköldkörtelvärden som hoppar från ca 1 till 4,3. Men läkarna vet inte vad jag drabbats av, och säger att proverna är normala, vilket jag inte tror på. Såret/utväxten svider och gör ont från och till, ibland är halva borta och det växer ut igen, och så hålller det på hela tiden. Det började som sprickor i mungipan, typ munsår, som vägrade läka.

Nu vill jag veta vad det är och hur man kan bli av med det?
http://grimmvinge.se/bilder/konstighet_mun.jpg

Vad har läkarna sagt om den där vid mungipan?

Jag känner inte igen något sådant som växer så i mungipan, dock så vet jag att sprickbildningar och sårbildning kallas för munvinkelragader och kan vara svårbehandlade. Man får smörja in dem med mjukgörande krämer o dyl, helst innehållandes zink för att stimulera läkning.
Om det är detta du har eller ej är svårt att veta, men dessa brukar vara kopplade till en rad andra tillstånd som anemi, candidainfektio (svamp), diabetes, svår allmänsjukdom etc.

Men tycker du ska kolla upp detta hos en dermatolog alt en tandläkare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Min läkare säger att han skriver aldrig ut större Citalopram-dos än 40 mg eftersom han tycker att bivverkningarna blir för stora då.
Är detta något som läkare i allmänhet brukar tycka och brukar tillämpas, eller är det bara min läkare som tycker så ?

Eftersom biverkningar ofta är just dosberoende kan det ibland vara en bättre idé att byta till annat närbesläktat läkemedel istället för att gå upp mot maxdoser (som för Citalopram är 60mg om jag inte minns fel). Det varierar dock mellan olika läkemedel varför det inte finns några regler som gäller allmänt. Om det skulle vara någonting vedertaget att inte öka Citalopram över 40mg är ingenting som jag, likt CSM101, har hört. Funkar det inte tillfredsställande med doserna du har nu, och din läkare inte tycker att det är lämpligt att öka dosen pga biverkningsrisk, så kanske du kan fråga din honom/henne om det finns något liknande läkemedel som går att pröva. Distriktsläkarna brukar ha god erfarenhet av vad som fungerar och inte, samt i vilka doser, särskilt när det gäller vanligt förskrivna läkemedel som Citalopram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Min läkare säger att han skriver aldrig ut större Citalopram-dos än 40 mg eftersom han tycker att bivverkningarna blir för stora då.
Är detta något som läkare i allmänhet brukar tycka och brukar tillämpas, eller är det bara min läkare som tycker så ?

Skrivet av zAjben:

Eftersom biverkningar ofta är just dosberoende kan det ibland vara en bättre idé att byta till annat närbesläktat läkemedel istället för att gå upp mot maxdoser (som för Citalopram är 60mg om jag inte minns fel). Det varierar dock mellan olika läkemedel varför det inte finns några regler som gäller allmänt. Om det skulle vara någonting vedertaget att inte öka Citalopram över 40mg är ingenting som jag, likt CSM101, har hört. Funkar det inte tillfredsställande med doserna du har nu, och din läkare inte tycker att det är lämpligt att öka dosen pga biverkningsrisk, så kanske du kan fråga din honom/henne om det finns något liknande läkemedel som går att pröva. Distriktsläkarna brukar ha god erfarenhet av vad som fungerar och inte, samt i vilka doser, särskilt när det gäller vanligt förskrivna läkemedel som Citalopram.

När jag fick ökad dos så sa läkaren att om det inte hjälpte så skulle jag få en till medicin att komplettera Citalopramet med. Får ser hur det bli om två veckor då han ska höra av sig och höra hur det går.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ah okej, så sätet de såg att leukemi inte förelåg var genom att kolla på en blodstatus med diff.

Om du nu ska ha ut journalen så föreslår jag å det starkaste att du ber en fackman titta genom det med dig, ger du dig på det själv kommer det bara bli fler frågor än svar.

Deras tanke om produktionen håller jag med om, hade det varit något fel i produktionen borde inte ökad järn ha gett så bra resultat. Det finns säker ovanliga malabsorptionsstörningar, men det går inte ihop med min bok då enbart tillförsel av järn gör din dotter så mycket bättre. Hade hon tex haft något besvär som gjort att hon inte kunnat ta upp järnet så hade detta även kvarstått vid extra tillförsel av järn.

Hemolys är det som för mig verkar mest sannolik utifrån det faktum att man uteslutit det mesta andra.
Finns fler typer av hemolyser, men man kanbörja med att diskutera hemolys innan manger sin på jakt efter nån specifik sådan.

Skrivet av TheJerk:

Har tittat på journalen tillsammans med min bror som är läkare.

Dom ringde från sjukhuset idag med resutatet från kapselenteroskopin. Hon har stasat tarmludd i övre delen av tunntarmen, somliga med koaguliter på toppen. Så nu är nästa steg en datortomografi på blodkärlen i buken, primärt venerna från den delen av tunntarmen får jag anta, för att kolla efter stopp eller förträngningar. Så förhoppningsvis hittar de ett brock/missbildning eller liknande som kan åtgärdas och sen är det klart. Men det återstår att se antar jag. Bara att vänta på nästa kallelse.

Jahapp, då har man fått "provsvar" från datortomografin av blodkärlen från tarmen. Om man kan kalla det för provsvar. Det stod nämligen att allt sett normalt ut, att saken är "en smula mystisk", att de helt enkelt inte vet hur det ska gå vidare utan skulle fundera på saken och återkomma. Sneaky åkomma verkar hon ha lilltjejen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Jahapp, då har man fått "provsvar" från datortomografin av blodkärlen från tarmen. Om man kan kalla det för provsvar. Det stod nämligen att allt sett normalt ut, att saken är "en smula mystisk", att de helt enkelt inte vet hur det ska gå vidare utan skulle fundera på saken och återkomma. Sneaky åkomma verkar hon ha lilltjejen.

Ah okej okej, hur mår hon då? Sämre, bättre eller likadant?
Tyvärr så finns det mångt och mycket som vi inte kan hjälpa till med och vill det sig så kan det vara att man helt enkelt får acceptera situationen och rikta in sig på symtomatisk behandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ah okej okej, hur mår hon då? Sämre, bättre eller likadant?
Tyvärr så finns det mångt och mycket som vi inte kan hjälpa till med och vill det sig så kan det vara att man helt enkelt får acceptera situationen och rikta in sig på symtomatisk behandling.

Hon mår bra, vi kör ju med Niferex varje dag och det verkar funka. I början provade vi att lägga av med järnet ibland för att se vad som hände (vilket var att HB gick ner), men det har vi inte gjort på ett år eller så. Man får kanske acceptera att släppa detta nu. Det verkar dock inte läkarna vara villiga att göra, vilket ju är bra. Möjligen är det för att de vill kunna utesluta något underliggande och potentiellt farligt, vad vet jag.

Börjar bli lite att ta i nu.. Hon går på hörselutredning också, plus ska operera adenoiden (pga sömnapné), plus att frugan precis blivit diagnostiserad med MS. Blir fler sjuka i familjen nu kan man lika gärna flytta till ett tält på SU känns det som.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Hon mår bra, vi kör ju med Niferex varje dag och det verkar funka. I början provade vi att lägga av med järnet ibland för att se vad som hände (vilket var att HB gick ner), men det har vi inte gjort på ett år eller så. Man får kanske acceptera att släppa detta nu. Det verkar dock inte läkarna vara villiga att göra, vilket ju är bra. Möjligen är det för att de vill kunna utesluta något underliggande och potentiellt farligt, vad vet jag.

Börjar bli lite att ta i nu.. Hon går på hörselutredning också, plus ska operera adenoiden (pga sömnapné), plus att frugan precis blivit diagnostiserad med MS. Blir fler sjuka i familjen nu kan man lika gärna flytta till ett tält på SU känns det som.

Jag menade inte att ni skulle släppa detta, utan att man får acceptera att för tillfället inte ha något svar på anledningen.Däremot så ska man ju ha kontroller regelbundet där man utvärderar behandlingen och hela tiden omvärderar den preliminära diagnosen som man arbetar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag menade inte att ni skulle släppa detta, utan att man får acceptera att för tillfället inte ha något svar på anledningen.Däremot så ska man ju ha kontroller regelbundet där man utvärderar behandlingen och hela tiden omvärderar den preliminära diagnosen som man arbetar med.

Ok, missförstod dig. Ja, det är ju inget akut just nu, hon mår ju bra. Så det gör egentligen inget om det drar ut på tiden mer än den mänskliga inställningen att man vill ha avslut på saker och gå vidare. Tycker det är positivt att de hörde av sig trots att det inte fanns något att säga, skönt att känna att någon är på det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan Citalopram och Sertralin ? Hur bestämmer en läkare vilket som ska användas ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska fråga egentligen, vill väl mest skriva av mig. Fick precis reda på att bebisen i familjen (lillasyster på 6 år) fått en tumör i ryggraden. Detta har lett till en kollapsad ryggkota. Dom ska börja behandla henne nästa vecka, kommer åka dit på måndag förhoppningsvis (dom bor i utlandet). Vad kommer dom göra? Vad bör dom göra? Kommer hon kunna leva ett normalt liv efteråt? A vafan händer helt enkelt.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Vad är det för skillnad mellan Citalopram och Sertralin ? Hur bestämmer en läkare vilket som ska användas ?

De har lite olika påverkan på olia typer av receptorer, Sertralin påverkar tex enbart serotoninupptaget medan Citalopram i minimal utsträckning kan påverka några andra receptortyper.
De har olika biotillgängligheter, olika halveringstider, utsöndras olika snabbt etc.

Skillnaderna är minimala och det som avgör vilket man väljer är personlig erfarenhet hos förskrivaren, effekten hos patienten, ekonomin (likvärdiga preparat = billigaste väljs)

Skrivet av Big0:

Vet inte vad jag ska fråga egentligen, vill väl mest skriva av mig. Fick precis reda på att bebisen i familjen (lillasyster på 6 år) fått en tumör i ryggraden. Detta har lett till en kollapsad ryggkota. Dom ska börja behandla henne nästa vecka, kommer åka dit på måndag förhoppningsvis (dom bor i utlandet). Vad kommer dom göra? Vad bör dom göra? Kommer hon kunna leva ett normalt liv efteråt? A vafan händer helt enkelt.

Tumör i ryggraden kan innefatta olika saker och orsaker och det är väldigt svårt, läs omöjligt, att kunna uttala sig om det utifrån den infodu ger här, tyvärr.
Kan inte erbjuda så mycket mer än så, såvida du inte känner för att ventilera tankar etc och då är PM bättre.

Men ett kort råd är: håll huvudet kallt, tänk inte för mycket på olika scenarion även om det är svårt. Vänta tills du träffar ansvarig läkareoch ställ alla frågor då, men var förbered på att svaren kan vara knapphändiga och otillfredsställande då detta inte är lätta saker att förutse framtiden för tumörer hos barn.

Permalänk
Inaktiv

Har varit sjuk sedan söndags förra veckan. I torsdags åkte jag till närakuten och där fick jag reda på att jag hade halsfluss och fick Cefamox lösning utskrivet. Tabletter man löser upp i vatten eller annan vätska.
Hämtade ut Cefamoxen igår och det var första dagen med antibiotika. Ska äta 1 tablett / dag i 10 dagar.

1. Kommer det ta längre tid att bli frisk, då jag väntade med att gå till läkare?
2. Är det normalt att man känner yrsel och som att benen vill vika sig vid halsfluss?

3.
Kan man känna sig mer yr, lätt illamående och tröttare av Cefamox, för det gör jag?
När jag ätit Kåvepenin tidigare, har jag inte känt sådana saker som yrsel, illamående och trötthet.

4.
Kan man sluta känna smaker när man har halsfluss? För det har jag gjort, en del saker smakar inget alls, medans andra saker känner jag en svag smak av. Känner hela tiden en lätt brännande/svidande känsla på tungan.

Har också stora vita områden på tungan. Antar att det är det som kallas för beläggning?
Kan den göra så man känner smaker sämre än normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Har varit sjuk sedan söndags förra veckan. I torsdags åkte jag till närakuten och där fick jag reda på att jag hade halsfluss och fick Cefamox lösning utskrivet. Tabletter man löser upp i vatten eller annan vätska.
Hämtade ut Cefamoxen igår och det var första dagen med antibiotika. Ska äta 1 tablett / dag i 10 dagar.

1. Kommer det ta längre tid att bli frisk, då jag väntade med att gå till läkare?
2. Är det normalt att man känner yrsel och som att benen vill vika sig vid halsfluss?

3.
Kan man känna sig mer yr, lätt illamående och tröttare av Cefamox, för det gör jag?
När jag ätit Kåvepenin tidigare, har jag inte känt sådana saker som yrsel, illamående och trötthet.

4.
Kan man sluta känna smaker när man har halsfluss? För det har jag gjort, en del saker smakar inget alls, medans andra saker känner jag en svag smak av. Känner hela tiden en lätt brännande/svidande känsla på tungan.

Har också stora vita områden på tungan. Antar att det är det som kallas för beläggning?
Kan den göra så man känner smaker sämre än normalt?

Varför har du fått Cefamox utskriven, sattes det in efter någon odling eller bara sådär rakt av? Vidare är det feldoserat att du ska ta det en gång om dagen, iaf om man ska följa FASS.

Yrsel och att benen viker sig kan bero på allmänna sjukdomskänslan i kroppen, dehydrering, illamående etc.

Vanligtvis brukar en sådan här halsfluss läka ut av sig själv på en vecka eller två beroende på om det är bakterier eller virus som infekterat.

Beläggningarna brukar vara på tonsillerna och brukar vara indikation på tonsillit. Att ha sådana fläckar på tungan brukar ofta bero på svampinfektion, Candida albicans, har själv inte sett vita beläggningar på tungan vid tonsillit.
Beläggingar på tungan torde påverka smaklökarna och är man dessutom minsta täppt i näsan tappar man även där på smakförnimmelsen.

Illamående är en vanlig biverkan av Cefamox.

jag tycker du ska fråga/ta reda på varför du fått just cefamox och även titta till de vita beläggnigarna på tungan (såvida de inte redan fanns där när du sökte sjukvård och någon läkare redan tittat på dem).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Varför har du fått Cefamox utskriven, sattes det in efter någon odling eller bara sådär rakt av? Vidare är det feldoserat att du ska ta det en gång om dagen, iaf om man ska följa FASS.

Ja, det togs en snabbodling (pinne ner i halsen. Obehagligt som fan) som visade på att jag hade halsfluss. Då jag vanliga fall har problem med halsen. Har haft det sedan 1.5 år tillbaka pga en asträngningsförkylning efter en period av hård träning, så ville jag ha lösliga tabletter eller brus. Doktorn skrev då ut Cefamox löslig 1g istället för Kåvepenin.

Det står på FASS att man ska följa doktorns ordination om han har anget något annat än bipacksedeln säger.

Citat:

Yrsel och att benen viker sig kan bero på allmänna sjukdomskänslan i kroppen, dehydrering, illamående etc.

Tycker att dessa saker förstärks när jag tagit en Cefamox. Vilket inte alls är trevligt, då jag blir tröttare än tröttast och måste lägga mig.

Citat:

Illamående är en vanlig biverkan av Cefamox.

Läste det också, på bipacksedeln och FASS.

Citat:

jag tycker du ska fråga/ta reda på varför du fått just cefamox och även titta till de vita beläggnigarna på tungan (såvida de inte redan fanns där när du sökte sjukvård och någon läkare redan tittat på dem)

Då jag vanliga fall har problem med halsen. Har haft det sedan 1.5 år tillbaka pga en asträngningsförkylning efter en period av hård träning, så ville jag ha lösliga tabletter eller brus. Doktorn skrev då ut Cefamox löslig 1g istället för Kåvepenin.

Hade inga vita beläggningar på tungan innan. Vad jag läst så kan man få beläggning på tungan vid halsfluss.

Permalänk

Jag har en fråga när jag var 11 eller 12 år så hade jag bölder med var i båda armhålorna och jag undrar vad detta kan ha varit ?. För jag vill minnas att jag och mamma fick inget bra svar av läkaren plus att jag har fortfarande ärr kvar än idag i armhålorna och jag är 20 år idag. Och om jag vill minnas korrekt så gick jag på medicin i flera veckor kanske tillochmed mer än en månad

Tacksam för all hjälp - Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonashalv:

Jag har en fråga när jag var 11 eller 12 år så hade jag bölder med var i båda armhålorna och jag undrar vad detta kan ha varit ?. För jag vill minnas att jag och mamma fick inget bra svar av läkaren plus att jag har fortfarande ärr kvar än idag i armhålorna och jag är 20 år idag. Och om jag vill minnas korrekt så gick jag på medicin i flera veckor kanske tillochmed mer än en månad

Tacksam för all hjälp - Jonas

Är helt omöjligt att svara på den frågan men det kan kanske röra sig om infekterade svettkörtlar?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga så här i efterhand ang. kortison. 2009 så åkte jag på Idiopatisk trombocytopen purpura och mitt TPK-värde var inte så bra, <5 x 10^9/l och jag fick då äta kortison. Efter ett tag så fick jag jäkligt skum hårväxt på benen, under knäna så växte det enbart på vissa ställen och det så jäkligt skumt ut. Berodde detta på kortisonet eller någonting annat?

Edit: Dosen var 100mg/dag i några veckor.

Permalänk
Medlem

ursäkta, men kunde inte hålla mig när jag läste och sen fick se nicket.

När kärringen hade fått kortison så fick hon lite skumma grejer som att svälla upp i ansiktet osv.
skulle inte förvåna mig om det ligger bakom ditt med?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Jag har en fråga så här i efterhand ang. kortison. 2009 så åkte jag på Idiopatisk trombocytopen purpura och mitt TPK-värde var inte så bra, <5 x 10^9/l och jag fick då äta kortison. Efter ett tag så fick jag jäkligt skum hårväxt på benen, under knäna så växte det enbart på vissa ställen och det så jäkligt skumt ut. Berodde detta på kortisonet eller någonting annat?

Edit: Dosen var 100mg/dag i några veckor.

Jag får inte ihop det...
<10 i TPK är indiktation för att inläggning, blev du inlagd eller fördes det någon diskussion om det?

Kortison påverkar hormonbalansen och hormonerna påverkar hårväxten vilket kan göra att rubbningar på den här fronten kan få väldigt "konstiga" effekter, tex hårväxt där man inte hade hår tidigare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

ursäkta, men kunde inte hålla mig när jag läste och sen fick se nicket.

När kärringen hade fått kortison så fick hon lite skumma grejer som att svälla upp i ansiktet osv.
skulle inte förvåna mig om det ligger bakom ditt med?

Höhö. Åkte på det också, sådär lagom roligt.

Skrivet av CSM101:

Jag får inte ihop det...
<10 i TPK är indiktation för att inläggning, blev du inlagd eller fördes det någon diskussion om det?

Kortison påverkar hormonbalansen och hormonerna påverkar hårväxten vilket kan göra att rubbningar på den här fronten kan få väldigt "konstiga" effekter, tex hårväxt där man inte hade hår tidigare etc.

Jag hade fullt med petekier och blåmärken på armar och ben så åkte in för att kolla upp det...några timmar senare så fick jag veta var det var och blev inlagd i två veckor.

Hur allvarligt är det egentligen med så låga nivåer? Det hände under vintern och var snorhalt överallt.. skulle man förblöda om man halkade och hade lite otur? :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Höhö. Åkte på det också, sådär lagom roligt.

Jag hade fullt med petekier och blåmärken på armar och ben så åkte in för att kolla upp det...några timmar senare så fick jag veta var det var och blev inlagd i två veckor.

Hur allvarligt är det egentligen med så låga nivåer? Det hände under vintern och var snorhalt överallt.. skulle man förblöda om man halkade och hade lite otur? :-/

TPK <5 som du hade innebär i princip att du kan blöda ihjäl utan att ens trilla och slå dig.
Du har inga trombocyter som kan bilda fibrin vilket är det som sen blir koagel och stoppar blödning.

Tänkte väl det, för redan vid TPK <20 och blödning blir man inlagd, vid TPK <10 och blödning så blir man dessutom inlagd på intensiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

TPK <5 som du hade innebär i princip att du kan blöda ihjäl utan att ens trilla och slå dig.
Du har inga trombocyter som kan bilda fibrin vilket är det som sen blir koagel och stoppar blödning.

Tänkte väl det, för redan vid TPK <20 och blödning blir man inlagd, vid TPK <10 och blödning så blir man dessutom inlagd på intensiven.

Usch, får hoppas att det inte kommer tillbaka. Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Jag har under en tid haft problem med att jag blir väldigt trött och stressad av småsaker. Jag har även depresion som gör att jag vid många tillfällen inte orkar göra saker och hamnar i situationer där jag inte vill eller orkar göra någonting och det finns inget överhuvudtaget jah vill göra. Jag har nu upptäcktatt jag pendlar kraftigt mellan att vara helt utmattad, hänger med huvudet och har svårt att orka titta, till att vara ganska pigg och nöjd. Växlingarna kan komma fort, jag känner faktiskt av dem medans jag skriver det här. Till stor del verkar det beror på hur aktiv jag är i huvudet. Om jag sitter och berättar något jag tycker är intresant för någon (jag har personer runt omkring mig som är vana vid att höra mig mala på om saker) så är jag pigg och fortsätter vara det ett tag till. Om jag inte är så aktiv i huvudet så blir jag trött och deppig igen. Det verkar dock som att "aktiviteten" inte får vara för svår.

Vad kan det röra sig om och finns det någon behandling mot det ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!