SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjben:

Rinnande näsa, astma och utslag brukar ofta finnas allihopa när man är allergisk mot någonting. Den rinnande näsan, om det inte ger med sig, kan också behandlas med kortison (Nasonex) under en period. Du kan via vårdcentralen också få göra ett pricktest för att ta reda på exakt vad du är allergisk mot (och således undvika i största möjliga mån) och mediciner utskrivna. Sådana här besvär är väldigt vanliga!

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Pricktest/

Jag tänkte mer på att jag får, vad jag upplever det som, en allergisk reaktion vid ansträngningar. Jag känner mig väldigt säker på att det är mjällen(det är väl vad man brukar vara allergisk mot hos djur?) från föräldrarnas pälsdjur som jag är allergisk mot. Jag kan uppleva alla symptom, både andningsproblem, rinnande näsa samt nysningar när jag anstränger mig fastän det inte finns djur i närheten, beror det på inflammation?

Men hur som helst låter det som jag bör kontakta vårdcentralen och prata med en läkare? Jag ska förmodligen vara hos föräldrarna över sommaren och då skulle jag vilja ha något som lättar på allergin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag kan uppleva alla symptom, både andningsproblem, rinnande näsa samt nysningar när jag anstränger mig fastän det inte finns djur i närheten, beror det på inflammation?

Men hur som helst låter det som jag bör kontakta vårdcentralen och prata med en läkare?

Tänk på att det kan sitta spår efter djuren i dina kläder också. Tvätta.
Vilka allergier har du mer?

Men som Zajben pratat om så ska du söka vårdcentral för dina besvär. Det är något som borde utredas vidare, såsom ett enkelt pricktest.

btw, hur gammal är du?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag tänkte mer på att jag får, vad jag upplever det som, en allergisk reaktion vid ansträngningar. Jag känner mig väldigt säker på att det är mjällen(det är väl vad man brukar vara allergisk mot hos djur?) från föräldrarnas pälsdjur som jag är allergisk mot. Jag kan uppleva alla symptom, både andningsproblem, rinnande näsa samt nysningar när jag anstränger mig fastän det inte finns djur i närheten, beror det på inflammation?

Men hur som helst låter det som jag bör kontakta vårdcentralen och prata med en läkare? Jag ska förmodligen vara hos föräldrarna över sommaren och då skulle jag vilja ha något som lättar på allergin.

Nu menar jag inte att alla dina symtom är orsakade av inflammation, men när du reagerar på allergen så startas en inflammatorisk reaktion som leder till att massa olika ämnen frisätts. Dessa ämnen ger i sin tur t.ex. slemhinnesvullnad, överreaktivitet hos muskulaturen i luftvägarna etc. Har man t.ex. astmatiska besvär som i grunden är allergiska, så betyder inte det att allergi är det enda som kan utlösa dessa besvär. Det är inte ovanligt att fysisk ansträngning kan utlösa attacker, och det kan säkert utlösa eller förvärra din rinnande näsa/nysningar också. Förstår du hur jag menar? Jo, en läkare bör du träffa för att få en bedömning, mer information och läkemedel utskrivna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voffen1:

Tänk på att det kan sitta spår efter djuren i dina kläder också. Tvätta.
Vilka allergier har du mer?

Men som Zajben pratat om så ska du söka vårdcentral för dina besvär. Det är något som borde utredas vidare, såsom ett enkelt pricktest.

btw, hur gammal är du?

Pälsdjuren är det enda jag är allergisk mot som jag känner till.

Jag är 21.

Skrivet av zAjben:

Nu menar jag inte att alla dina symtom är orsakade av inflammation, men när du reagerar på allergen så startas en inflammatorisk reaktion som leder till att massa olika ämnen frisätts. Dessa ämnen ger i sin tur t.ex. slemhinnesvullnad, överreaktivitet hos muskulaturen i luftvägarna etc. Har man t.ex. astmatiska besvär som i grunden är allergiska, så betyder inte det att allergi är det enda som kan utlösa dessa besvär. Det är inte ovanligt att fysisk ansträngning kan utlösa attacker, och det kan säkert utlösa eller förvärra din rinnande näsa/nysningar också. Förstår du hur jag menar? Jo, en läkare bör du träffa för att få en bedömning, mer information och läkemedel utskrivna.

Jag tror jag förstår vad du säger. Jag bokar tid hos vc innan jag åker tillbaka till päronen för sommaren då. Tack

Permalänk
Medlem

För snart en vecka sedan upptäckte jag att jag hadde väldigt hög puls trotts att jag inte gjorde något mer ansträngande än att sitta vid datorn eller ligga på sängen. Jag har nu mätt pulsen med en elektronisk blodtrycksmätare en gång under flera dagar och har fått värden mellan 92 och 112, medel är 102. Från mätningar i höstas kan jag se att jag låg mellan 66 som minst och 89 som högst, medel var 76.

Vad kan orsaka en sån ökning ? Vid vissa mätningar i höstas var jag väldigt stressad men så känner jag mig inte nu.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Har du problem med blodtrycket eftersom du har en blodtrycksmätare hemma? Hur märkte du att du hade hög puls? Rusade bröstet? Hur länge håller det i sig? Har du fortfarande besvär nu?

Jag brukar aldrig lita på pulsen när det gäller det elektroniska däremot kan den ge ett riktmärke.
Saker som kan orsaka snabb hjärtfrekvens är t ex feber och sjukdom, alkohol, mkt kaffe eller energidryck, stress.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Har du problem med blodtrycket eftersom du har en blodtrycksmätare hemma? Hur märkte du att du hade hög puls? Rusade bröstet? Hur länge håller det i sig? Har du fortfarande besvär nu?

Jag brukar aldrig lita på pulsen när det gäller det elektroniska däremot kan den ge ett riktmärke.
Saker som kan orsaka snabb hjärtfrekvens är t ex feber och sjukdom, alkohol, mkt kaffe eller energidryck, stress.

Under en period gick jag på blodtryckskontroller eftersom jag vid ett läkarbesök för yrsel och problem med balans hade för högt blodtryck. Blodtrycket återgick dock till normalt när jag blev lite lugnare och efter ett antal kontroller ansåg läkaren att ingen behandling behövdes. Orsaken till att jag köppte blodtrycksmätaren var att jag ville kunna själv kontrollera om yrseln var pga blodtrycket. Det verkar inte så utan yrsel och högt blodtryck verkar vara oberoende av varandra, men båda kan komma vid stress.

Jag märkte att jag hade hög puls genom att jag låg och vilade och noterade att det var väldigt vad det dunkade. Det känns inte som att hjärtat slår så hårt, det känns inte så mycket i bröstet utan mer i händer, hals och huvud. Det är svårt att säga hur länge det håller i sig eftersom det inte känns så tydligt, om jag noterar dettidigt på kvällen kan det mycket väl pågå tills jag går och lägger mig.

Den här veckan har jag känt av mer att hjärtat rusar korta stunder. Särskilt om jag blundar snabbt dunkar det kraftig i någon sekund. För några dagar sedan upplevde jag att det dunkade till väldigt ofta när jag rörde mig. Det susade i öronen och kittlades och bultade i fötterna. Just idag känner jag inte av någon sånt.

Jag känner mej inte sjuk och har ingen feber. Dricker inte kaffe eller energidryck. Jag känner mej lite stressad men jag var mer stressad i höstas och då hade jag inte så hög puls.

Jag tar en medicin som kan ge högre blodtryck. Kan det också ge högre puls ?

Just när jag skriver det här har jag 126/92 i blodtryck och 105 i puls.

Jag ska träffa läkare om två veckor.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

@Xellofan: Är det nåt EKG taget? Pulsen styrs från två knutor i hjärtat men ibland kan där finnas extralednigar som kan orsaka förhöjd puls. Då kan man om pulsstegringen ger väldiga besvär bränna bort dessa extra-ledningar.

Pulsen kan även ökas pga psykosomatiska besvär (rädsla, panik, ångest etc), likaså av vissa läkemedel. Stress som du nämner är en viktig faktor som kan piska upp pulsen då man under stress frisläpper kortisol och senare adrenalin vilket ska höja trycket och pulsen.
Även en sån simpel sak som andningen styr också pulsen (testa själv genom att hålla andan resp hyperventilera).

Tackykardi har många olika orsaker, de flesta helt ofarliga som inte föranleder några vidare åtgärder.

Har man dock besvär av sin höga puls kan man alltid testa betablockerare för att få ner pulsen. Dock så ska man i det läget veta vad som orsakar den höga pulsen.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

@Xellofan: Är det nåt EKG taget? Pulsen styrs från två knutor i hjärtat men ibland kan där finnas extralednigar som kan orsaka förhöjd puls. Då kan man om pulsstegringen ger väldiga besvär bränna bort dessa extra-ledningar.

Pulsen kan även ökas pga psykosomatiska besvär (rädsla, panik, ångest etc), likaså av vissa läkemedel. Stress som du nämner är en viktig faktor som kan piska upp pulsen då man under stress frisläpper kortisol och senare adrenalin vilket ska höja trycket och pulsen.
Även en sån simpel sak som andningen styr också pulsen (testa själv genom att hålla andan resp hyperventilera).

Tackykardi har många olika orsaker, de flesta helt ofarliga som inte föranleder några vidare åtgärder.

Har man dock besvär av sin höga puls kan man alltid testa betablockerare för att få ner pulsen. Dock så ska man i det läget veta vad som orsakar den höga pulsen.

Hur kollar min sin puls? Aldrig ens tänkt tanken, men kände över hjärtat nu och det slår liksom 2 slag - paus - 2 slag - paus, osv. "BamBam BamBam".

När du ändå nämnde betablockerare skulle jag också vilja ställa en fråga om såna. Min mage har varit under utredning en längre tid (illamående, dålig aptit. Diafragmabråck bekräftat, men läkaren tror inte att det bör påverka så mycket att jag skulle börja må kraftigt illa vid mat).
Fick hur som helst Inderal (10mg-tabletter) utskrivet att ta innan extra stressade situationer då magen då blir ännu sämre. Står "1 tablett vid behov". Har testat både 1 och 2 tabletter, men märkte ingen som
helst skillnad. Vad kan det bero på?
Bör man ta en större dos för att känna av något eller kanske hjälper medicinen inte nåt mot mina problem helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

@Xellofan: Är det nåt EKG taget? Pulsen styrs från två knutor i hjärtat men ibland kan där finnas extralednigar som kan orsaka förhöjd puls. Då kan man om pulsstegringen ger väldiga besvär bränna bort dessa extra-ledningar.

Pulsen kan även ökas pga psykosomatiska besvär (rädsla, panik, ångest etc), likaså av vissa läkemedel. Stress som du nämner är en viktig faktor som kan piska upp pulsen då man under stress frisläpper kortisol och senare adrenalin vilket ska höja trycket och pulsen.
Även en sån simpel sak som andningen styr också pulsen (testa själv genom att hålla andan resp hyperventilera).

Tackykardi har många olika orsaker, de flesta helt ofarliga som inte föranleder några vidare åtgärder.

Har man dock besvär av sin höga puls kan man alltid testa betablockerare för att få ner pulsen. Dock så ska man i det läget veta vad som orsakar den höga pulsen.

EKG är inte tagit. Jag får se vad läkaren säger när jag träffar honom nästa vecka.
Jag känner mej inte uppenbart stressad, jag var mer stressad i höstas och då hade jag lägre puls.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag skrapade mig vid fotleden både idag och igår. Såren är inte stora eller djupa. Det kommer dock en hel del klar vätska ur dem. Det verkar som att den blandar sig med blodet så att det blir tunnare och rinner, blodet ser licksom utspätt ut. När vätskan torkar blir den lite hård och kladdig. Vad är det för någon vätska egentligen ? Det kommer mer av den än det kommer blod.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag skrapade mig vid fotleden både idag och igår. Såren är inte stora eller djupa. Det kommer dock en hel del klar vätska ur dem. Det verkar som att den blandar sig med blodet så att det blir tunnare och rinner, blodet ser licksom utspätt ut. När vätskan torkar blir den lite hård och kladdig. Vad är det för någon vätska egentligen ? Det kommer mer av den än det kommer blod.

Sårsekret/vätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Sårsekret/vätska.

hur är det med sånt,för mycket bidrar väl till infektionsrisk eller vad fan nu ja läste

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hur är det med sånt,för mycket bidrar väl till infektionsrisk eller vad fan nu ja läste

Var har du läst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Var har du läst det?

kommer fasiken inte ihåg.
Poppade upp när jag läste hans fråga.

Men generellt är det väl tillför att skydda såret?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Sårsekret innehåller bakterier, precis som själva såret och dessa bakterier kommer från omkringvarande hud och det som orsakat såret.
Så beroende på vad du menar med infektion så stämmer det, men då är det infekterat även om sårsekretet ej hade funnts där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Sårsekret/vätska.

Vad är det som avgör om man får sånt från ett sår eller inte ? Jag kan inte minnas att jag fått sånt när jag till exempel skurit mig i fingret. Jag har fått ut vätska från sår på låren och så nu på foten.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Vad är det som avgör om man får sånt från ett sår eller inte ? Jag kan inte minnas att jag fått sånt när jag till exempel skurit mig i fingret. Jag har fått ut vätska från sår på låren och så nu på foten.

Man får det vi alla sår, men mer vid större sår då det tar längre tid för blodet att koagulera ett stort sår.
Skär du dig i fingret kommer det några droppar blod och så är det slut på det roliga efter nån mnut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Man får det vi alla sår, men mer vid större sår då det tar längre tid för blodet att koagulera ett stort sår.
Skär du dig i fingret kommer det några droppar blod och så är det slut på det roliga efter nån mnut.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur är det med kåvapenin och förkylning, jag var förkyld för några dagar sedan- tror att det spred sig till nedre luftväggar då jag kände ont där men sen blev det bra tills jag fick inflammation i tanden och fick kåvapenin utskriven (3 tabletter per dag i 10 dagar). Igår var det första gången jag använde den och när jag vaknade imorse så var jag helt hängig, hade lite ont i halsen och lite halvtbrännande känsla över bröstkorgen så jag undrar om det är bara att köra på (eftersom feber och sånt verkar vara vanliga biverkningar) eller ska man inte ta antibiotika om man är sjuk??

EDIT:
Sen tänkte jag ta lite bromhex 0.8mg/ml men kan man ta det tillsammans med antibiotikan? Ska man ta det då samtidigt eller är det bäst om man tar det separat?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Undrar lite hur är det med kåvapenin och förkylning, jag var förkyld för några dagar sedan- tror att det spred sig till nedre luftväggar då jag kände ont där men sen blev det bra tills jag fick inflammation i tanden och fick kåvapenin utskriven (3 tabletter per dag i 10 dagar). Igår var det första gången jag använde den och när jag vaknade imorse så var jag helt hängig, hade lite ont i halsen och lite halvtbrännande känsla över bröstkorgen så jag undrar om det är bara att köra på (eftersom feber och sånt verkar vara vanliga biverkningar) eller ska man inte ta antibiotika om man är sjuk??

EDIT:
Sen tänkte jag ta lite bromhex 0.8mg/ml men kan man ta det tillsammans med antibiotikan? Ska man ta det då samtidigt eller är det bäst om man tar det separat?

Att du har feber och är hängig känslan låter inte som någon biverkan på Kåvepenin utan snarare som en del av sjukdomssymtomen. Gällande den brännande känslan över bröstet så är inte det någon biverkning som är vanlig vid Kåvepeninbehandling, men att det går inte att utesluta att det är relaterat. Får du dock ont i bröstet, eller att smärtan kvarstår, så gör du rätt i att söka vård.

Du kan ta Bromhexin i kombination med antibiotikan, men ta dem inte samtidigt eftersom Kåvepenin ska tas på fastande mage (en timme före måltid, alternativt två timmar efter).

Du kan och ska givetvis äta din antibiotika även fast du är sjuk, hela syftet med antibiotika är att bota bakterieorsakade infektioner och sjukdomar.
Krya på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Att du har feber och är hängig känslan låter inte som någon biverkan på Kåvepenin utan snarare som en del av sjukdomssymtomen. Gällande den brännande känslan över bröstet så är inte det någon biverkning som är vanlig vid Kåvepeninbehandling, men att det går inte att utesluta att det är relaterat. Får du dock ont i bröstet, eller att smärtan kvarstår, så gör du rätt i att söka vård.

Du kan ta Bromhexin i kombination med antibiotikan, men ta dem inte samtidigt eftersom Kåvepenin ska tas på fastande mage (en timme före måltid, alternativt två timmar efter).

Du kan och ska givetvis äta din antibiotika även fast du är sjuk, hela syftet med antibiotika är att bota bakterieorsakade infektioner och sjukdomar.
Krya på dig!

K men då måste det vara förkylning som jag hade före jag fick ont i tanden som är kvar i kroppen. Behövs det att man ätter fil eller youghurt med bakterier i när man käkar kåvepenin eller spelar det ingen roll i min fall?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag har sedan i höstas haft medicin för depression. Först i form av Citalopram, den gav viss effekt som dock avtog och läkaren ville inte höja dosen över 40 mg. Jag fick då Venlafaxin (150 mg) som enligt mig inte hade någon effekt alls. Venlafaxin kompleterades sedan med Mirtazapin (15 mg) och det gav viss effekt.
Enligt läkaren ska man kanske överväg att sluta med medecineringen eftersom den inte verkar hjälpa så bra. Just nu vill han vänta och se hur det utvecklar sig för att eventullet senare byta Venlafaxin mot Citalopram men fortsätta med Mirtazapin.
Som det är nu så mår jag inget vidare.
Finns det någon kraftigare medicin/kombination än de jag provat ?
Är det vanligt att dom här medicinerna inte räcker till ?
Används Mirtazapin enbart i kombination med andra mediciner eller fungerar den även på egen hand ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har sedan i höstas haft medicin för depression. Först i form av Citalopram, den gav viss effekt som dock avtog och läkaren ville inte höja dosen över 40 mg. Jag fick då Venlafaxin (150 mg) som enligt mig inte hade någon effekt alls. Venlafaxin kompleterades sedan med Mirtazapin (15 mg) och det gav viss effekt.
Enligt läkaren ska man kanske överväg att sluta med medecineringen eftersom den inte verkar hjälpa så bra. Just nu vill han vänta och se hur det utvecklar sig för att eventullet senare byta Venlafaxin mot Citalopram men fortsätta med Mirtazapin.
Som det är nu så mår jag inget vidare.
Finns det någon kraftigare medicin/kombination än de jag provat ?
Är det vanligt att dom här medicinerna inte räcker till ?
Används Mirtazapin enbart i kombination med andra mediciner eller fungerar den även på egen hand ?

Här måste jag slänga in handduken. Jag är helt oinsatt vad beträffar läkemedel inom psykiatrin och deras alla kombinationer. Problemet är att samma kombination kan ha helt oliak effekter på olika individer och jag har haft en för kort psyk-placering för att kunna komma med adekvat hjälp i frågan.

Hoppas dock att någon annan kan ge sig på ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har sedan i höstas haft medicin för depression. Först i form av Citalopram, den gav viss effekt som dock avtog och läkaren ville inte höja dosen över 40 mg. Jag fick då Venlafaxin (150 mg) som enligt mig inte hade någon effekt alls. Venlafaxin kompleterades sedan med Mirtazapin (15 mg) och det gav viss effekt.
Enligt läkaren ska man kanske överväg att sluta med medecineringen eftersom den inte verkar hjälpa så bra. Just nu vill han vänta och se hur det utvecklar sig för att eventullet senare byta Venlafaxin mot Citalopram men fortsätta med Mirtazapin.
Som det är nu så mår jag inget vidare.
Finns det någon kraftigare medicin/kombination än de jag provat ?
Är det vanligt att dom här medicinerna inte räcker till ?
Används Mirtazapin enbart i kombination med andra mediciner eller fungerar den även på egen hand ?

Behandlas du av läkare på vårdcentral eller inom psykiatrin? Efter att ha prövat de läkemedel som du nu gjort så är nästa steg att skriva en remiss till specialist i psykiatri som är ännu bättre på läkemedelskombinationer och är vana med fler typer av läkemedel. Prata med din distriktsläkare om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Behandlas du av läkare på vårdcentral eller inom psykiatrin? Efter att ha prövat de läkemedel som du nu gjort så är nästa steg att skriva en remiss till specialist i psykiatri som är ännu bättre på läkemedelskombinationer och är vana med fler typer av läkemedel. Prata med din distriktsläkare om det!

Jag behandlas av läkare på vårdcentral.
jag har börjat fundera på om det handlar om "vanlig" depression. Jag kan känna mig rätt ok vissa stunder när jag är aktiv, men vara totalt sänkt annars.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Efter senaste turen på sjukan (för min crohns) går jag nu på kortison igen. Fick först betapred intravenöst 2ggr/dagen i 4 dagar för att sedan gå över till 60mg prednisolon. Är nu nere på 50mg och känner mig helt jävla förstörd. Får max 5h sömn/natt, just i natt vart det högst 3h. Vid vilken dos börjar man kunna sova igen? Minskar 5mg varje onsdag och det känns evigheter bort tills nästa minskning.

Förra gången jag låg inne så provade jag två olika sömntabletter utan något vidare resultat. Den ena var för att man skulle somna in bättre och den märkte jag inget av alls. Den andra (propavan) som skulle göra att man sov djupare hjälpte väl inte heller då jag ändå vaknade mitt i natten. Plus att jag mådde illa hela dagen efteråt.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av '[vEX:

;11089815']Efter senaste turen på sjukan (för min crohns) går jag nu på kortison igen. Fick först betapred intravenöst 2ggr/dagen i 4 dagar för att sedan gå över till 60mg prednisolon. Är nu nere på 50mg och känner mig helt jävla förstörd. Får max 5h sömn/natt, just i natt vart det högst 3h. Vid vilken dos börjar man kunna sova igen? Minskar 5mg varje onsdag och det känns evigheter bort tills nästa minskning.

Förra gången jag låg inne så provade jag två olika sömntabletter utan något vidare resultat. Den ena var för att man skulle somna in bättre och den märkte jag inget av alls. Den andra (propavan) som skulle göra att man sov djupare hjälpte väl inte heller då jag ändå vaknade mitt i natten. Plus att jag mådde illa hela dagen efteråt.

Du tar väl dosen på morgonen redan antar jag? 50 mg är en hög dos och du kan inte förvänta dig att helt undkomma biverkningar vid dessa doser. Prednisolon är konstgjort stresshormon och en av effekterna är just att blodsockerhalterna stiger och det blir svårt med sömnen. Kolla med läkaren om du kan få ett sömnmedel med längre halveringstid än zopiklon, zolpidem som jag antar att du fått utskrivet (vanligast)

Flunitrazepam har en halveringstid på 13-19 timmar och anses vara ett av de mest poteneta benzopreparat som finns. Det är dock klassat som tung narkotika och skrivs sällan ut nu för tiden. Men du kan ju alltid höra med läkaren...

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Du tar väl dosen på morgonen redan antar jag? 50 mg är en hög dos och du kan inte förvänta dig att helt undkomma biverkningar vid dessa doser. Prednisolon är konstgjort stresshormon och en av effekterna är just att blodsockerhalterna stiger och det blir svårt med sömnen. Kolla med läkaren om du kan få ett sömnmedel med längre halveringstid än zopiklon, zolpidem som jag antar att du fått utskrivet (vanligast)

Flunitrazepam har en halveringstid på 13-19 timmar och anses vara ett av de mest poteneta benzopreparat som finns. Det är dock klassat som tung narkotika och skrivs sällan ut nu för tiden. Men du kan ju alltid höra med läkaren...

Ja, tar dem (tillsammans med resten av medicinen) innan frukost. Ska ringa och prata med dem på måndag och se vad de har att erbjuda. Borde väl även gå att ändra så att man minskar dosen var 5:e dag istället för var 7:e? Rätt så säker på att ena killen som låg inne samtidigt som jag (och fick samma behandling) fick gå på 5 dagars intervaller.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

För några månader sen fick en händelse igång lite av mina panik attacker och ångest vilket påminde om det som hände för 3 år sen då samma händelse fick också igång mina panik attacker + att jag inte kunde sova pga klump-känsla i halsen vilken berodde troligtvis på stress (ångest?). Eftersom jag fick panik attacker så trodde jag att samma sak skulle uprepas som för flera år sen och jag började bli orolig för att inte kunna somna vilket resulterade i att jag inte kunde somna, från början var det kanske 1 gång per vecka eller så men sista veckan var det sista 3 veckor där jag kanske kunde sova 1-3 timmar per natt och 4-5 om jag hade tur. Sa till läkaren att jag känner oro att jag inte kommer somna på kvällen vilket leder till ond cirkel då jag blir mer orolig varje gång jag inte somnar, jag känner inte stress för någonting annat när jag har sovit bra- förutom lite oro att jag kommer inte kunna somna. Fick utskriven zoloft (1 gång per dag) och zoplicon vid behov... Nu undrar jag om det verkligen behövs zoloft vid en så liten stress/ångest känsla (då den är verkligen liten) och om den gör så att jag blir lite lugnare på kvällen? Frågar det eftersom som jag sa till läkare så är jag jätterädd för alla sortens tabletter/droger osv och känner redan ångest för att jag hade tagit några, så jag undrar om det är verkligen smart att ta tabletter mot ångest för att få mer ångest av att ta dom och om ni håller med min läkare. Tror jag är orolig för att ta det eftersom jag tror att jag blir helt påverkat eller liknande vilket skrämmer mig Vet att det låter lite konstigt men så är det bara

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X