SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem

Hmm, har fått inolaxol utskrivet som jag började ta igår, ska man fortsätta ta det även om man får onti magen när man tar det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Då mitt imurelrecept var slut bad jag dem förnya det. På det nya paketet jag hämtat ut står det att jag ska ta två tabletter på morgonen och två tabletter på kvällen. Hur stor betydelse har det där? Jag har alltid tagit alla fyra på kvällen (efter jag ätit) och har inga direkta planer på att ändra (nu när jag har vanan inne). Borde väl inte spela någon direkt roll för verkan av medicinen?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;10651052']Då mitt imurelrecept var slut bad jag dem förnya det. På det nya paketet jag hämtat ut står det att jag ska ta två tabletter på morgonen och två tabletter på kvällen. Hur stor betydelse har det där? Jag har alltid tagit alla fyra på kvällen (efter jag ätit) och har inga direkta planer på att ändra (nu när jag har vanan inne). Borde väl inte spela någon direkt roll för verkan av medicinen?

Jag råder dig att ta dem som det är förskrivet.

En bra anledning är att läkemedel inte funkar bara för at de är i kroppen, utan de funkar olika beroende på vilken koncentration de är i. Vi har två fönster, det ena är det där läkemedlet har en koncentration där de eftersökta effekterna ligger och det andra är det förnster där alla biverkan och läkemedlets toxiska effekt ligger.

Genom olika doseringsförslag så vill man hålla konentrationen av läkemedlet så knstant som möjligt och i detområde där det har sinna eftersökta effekter. Tar du tex alla fyra på kvällen kommer du få en skyhög topp av läkemdel vilket kan ge icke önskade effekter (biverkningar) för att sen minska ner och förbi den koncentration där den har sin bästa effekt för att inte kunna ge någon effekt alls.

Vet inte hur förståeligt det där lät, men kort och gott: ta två på morgon och två på kväll.

@Derox: ta upp det med din läkare och se om du kan få annat eller om du ens behöver ta läkemedlet.

Permalänk
Medlem

Fick precis Diklofenak Orifarm utskrivet mot höftvärk. Det står ingenting om att blanda det med alkohol på bipacksedeln. Men man är endå lite orolig över att blanda smärtstillande med alkohol så jag kan ju slänga iväg en fråga om någon vet något? (Om det går bra alltså).

Edit: 50 mg är det.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big0:

Fick precis Diklofenak Orifarm utskrivet mot höftvärk. Det står ingenting om att blanda det med alkohol på bipacksedeln. Men man är endå lite orolig över att blanda smärtstillande med alkohol så jag kan ju slänga iväg en fråga om någon vet något? (Om det går bra alltså).

Edit: 50 mg är det.

Finns en tumregel: Blanda aldrig tabletter med alkohol.
Ta det säkra för det osäkra.

Förstår inte varför folk är så ivriga att alltid behöva dricka :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Finns en tumregel: Blanda aldrig tabletter med alkohol.
Ta det säkra för det osäkra.

Förstår inte varför folk är så ivriga att alltid behöva dricka :S

Nja e snarare det att man är ledig för första gången på en månad ungefär. Och nu lär det bli nån månad till med jobb stup i kvarten så det hade vart kul och att komma ut lite.
Men tack för svar!

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Skrivet av Big0:

Nja e snarare det att man är ledig för första gången på en månad ungefär. Och nu lär det bli nån månad till med jobb stup i kvarten så det hade vart kul och att komma ut lite.
Men tack för svar!

Vad jag kan läsa av FASS så verkar det vara en belastning på levern att äta Diklofenak Orifarm och att då ytterligare belasta levern med alkohol kanske inte är att rekommendera. Desamma verkar gälla för magen.

(Själv tvivlar jag dock på att ett par öl innebär några problem. Men jag är ingen läkare så lyssna för guds skull inte på mig! )

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fall så gör en öl eller ett glas vin inget, men, det är rätt individuellt och hur man levt sitt liv senaste månaderna spelar rol.

Diklofenak är dessutom ett läkemedel som ska tas om man har ont, så det går ju rätt bra att inte äta det en eller två dagar om man vill vara på den säkra sidan om man nu bestämt sig för att dricka.

Men helt rätt, alkohol och tabletter är i regel en no no.

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkar ens val av kost fenomenet kurrande mage? På senare år har min mage börjat kurra allt mer mellan måltiderna för att signalera att det är dags att äta. Det låter kanske som ett delikat problem men det är väldigt frustrerande när man sitter i en tyst föreläsningssal och magen drar igång och väsnas till den graden att jag måste gå därifrån. Den 'kurrar' 1 gång i minuten kanske oavbrutet i säkert 10-15 min utan problem.

Vanligtvis äter jag 2 portioner gröt till frukost runt 0830 om skolan börjar kl 10. Redan kl 1110-1115 börjar min mage kurra ordentligt om jag inte ätit mellanmål efter frukost. I princip måste jag äta en proteinbar eller liknande vid första pausen kl 11 för att magen inte ska börja väsnas.

Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Hur mycket påverkar ens val av kost fenomenet kurrande mage? På senare år har min mage börjat kurra allt mer mellan måltiderna för att signalera att det är dags att äta. Det låter kanske som ett delikat problem men det är väldigt frustrerande när man sitter i en tyst föreläsningssal och magen drar igång och väsnas till den graden att jag måste gå därifrån. Den 'kurrar' 1 gång i minuten kanske oavbrutet i säkert 10-15 min utan problem.

Vanligtvis äter jag 2 portioner gröt till frukost runt 0830 om skolan börjar kl 10. Redan kl 1110-1115 börjar min mage kurra ordentligt om jag inte ätit mellanmål efter frukost. I princip måste jag äta en proteinbar eller liknande vid första pausen kl 11 för att magen inte ska börja väsnas.

Vad kan man göra?

Jag vet att ordningen som man äter saker kan påverka kurrandet, dvs om man äter saker som är lättare att bryta ned först och svårsmältsa saker sen så kan magen kurra mer pga gaser etc.

Olika saker orsakar olika mycket gaser hos olika personer så det är rätt mycket till dig själv att experimentera. Om du känner att du inte kan äta mellanmål hur som helst så kan du alltid prova äta mer till frukost.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med för lågt blodtryck vilket jag får höra ofta,
dock är det inget jag besväras av. Tränar 4-5 gånger i veckan, styrketräning,fotboll,innebandy.

Tex idag tränade jag ett tufft bröstpass kl 17 nu kl 22 tog jag trycket 91/57 och puls på 64.

Somsagt jag har inga besvär med vare sig yrsel eller att man svimmar. Hur lågt är ett lågtblodtryck och vad är nackdelen?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Jag har ett problem med för lågt blodtryck vilket jag får höra ofta,
dock är det inget jag besväras av. Tränar 4-5 gånger i veckan, styrketräning,fotboll,innebandy.

Tex idag tränade jag ett tufft bröstpass kl 17 nu kl 22 tog jag trycket 91/57 och puls på 64.

Somsagt jag har inga besvär med vare sig yrsel eller att man svimmar. Hur lågt är ett lågtblodtryck och vad är nackdelen?

Så länge du inte har besvär av det så är det inget att oroa sig över.

När mätte du det trycket? Direkt när du vaknade, i vila eller när?

Nackdelen med för lågt blodtryck är att man blir känslig för lägesförändringar tex. Man blir lätt andfådd och trött etc.

Men ju mer vältränad man är desto lägre puls och blodtryck brukar man få, men som skrivet, så länge du inte har några besvär av det så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Så länge du inte har besvär av det så är det inget att oroa sig över.

När mätte du det trycket? Direkt när du vaknade, i vila eller när?

Nackdelen med för lågt blodtryck är att man blir känslig för lägesförändringar tex. Man blir lätt andfådd och trött etc.

Men ju mer vältränad man är desto lägre puls och blodtryck brukar man få, men som skrivet, så länge du inte har några besvär av det så är det bara att köra på.

jag mätte den precis när jag kom hem la mig på sängen 1min sen testa jag

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

jag mätte den precis när jag kom hem la mig på sängen 1min sen testa jag

Om det var vilopolsen/trycket du var ute efrter så bör du ligga en fem tio femton minuter innan du mäter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur står det till med läkemedel för att minska effekterna av en pälsallergi? Är ganska säker på att jag har blivit allergisk mot våra pälsdjur(hund och katt) sedan jag flyttade hemifrån. Har inte gjort något test men det är ganska självklart när det börjar klia i pannan och man får lite svårare att andas efter man varit hemma ett tag. Allergin är uthärdlig då jag inte är hemma så ofta, jag är väl mest intresserad i att veta om det finns några alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Hur var det där småpåhoppet befogat. Är inte trådens syfte att man ska kunna rådfråga om tips och råd vid lättare åkommor? Om inte, vad är då trådens syfte?

Som kanske framgick av mitt inlägg, både till dess struktur och innehåll hade jag ej hade möjlighet att sätta mig i en bil för att åka en halv mil till vårdcentralen. Dessutom hade jag läst på wiki att det inte fanns någon botemedel och därför skulle jag ändå inte kunnat få några vettiga mediciner.
Inte heller var jag särskilt sugen på att ställa mig i en telefonkö eller ens resa mig upp och hämta telefonen. Jag somnade nämligen 0,5 sekunder efter att jag skrev inlägget här på swec. Vidare tror jag absolut att en läkarstuderande/läkare har större kunskaper än de sjuksköterskor som sitter i dessa jourtelefoner, men jag kan såklart ha fel.

Synd med en tråkig stämning när jag inte ens var offtopic.

Tack, det hjälpte. Men vi har inte hunnit blivit helt friska, så det blev ändå så att vi fick ställa in julaftonfirandet med släkt, känns mycket tråkigt

Jag har inte varit sjuk sedan närmare 15 år bakåt i tiden men på din beskrivning så lät det inte som att du var lite "småsjuk" därav min lite syrliga kommentar. Jag förstår visst meningen med tråden men jag kände att det måste ju ändå finnas en gräns där man måste uppsöka hjälp om man helt uppenbarligen är allvarligt sjuk. Allt går ju inte att bota med en kort kommentar på ett forum.

Självklart är det bra att man kan få hjälp här i tråden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tror jag har fått en vaxpropp! Så grymt irriterande... Är näst intill döv på högerörat nu. Har provat WaxOff och sprayat in det i örat ca. 6 gånger sen igår förmiddag men det blir ingen skillnad. Det känns också som att jag hör sämre idag än igår... Jag har läst att man kan få sköljt örat på vårdcentralen men ingen är öppen idag :/ Någon som har något annat tips på vad man kan prova?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Tror jag har fått en vaxpropp! Så grymt irriterande... Är näst intill döv på högerörat nu. Har provat WaxOff och sprayat in det i örat ca. 6 gånger sen igår förmiddag men det blir ingen skillnad. Det känns också som att jag hör sämre idag än igår... Jag har läst att man kan få sköljt örat på vårdcentralen men ingen är öppen idag :/ Någon som har något annat tips på vad man kan prova?

Kom den här hörselnedsättningen plötsligt?

För att en vaxpropp ska påverka hörseln krävs nämligenatt den ska täppa hela hörselgången, finns det minsta lilla kommunikation här så är hörseln opåverkad.

DU kan prova med Revaxör, droppa i några droppar och in med en bommullstuss och sov, skölj därefter själv med ljummet vatten.
Instruktioner finns i förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kom den här hörselnedsättningen plötsligt?

För att en vaxpropp ska påverka hörseln krävs nämligenatt den ska täppa hela hörselgången, finns det minsta lilla kommunikation här så är hörseln opåverkad.

DU kan prova med Revaxör, droppa i några droppar och in med en bommullstuss och sov, skölj därefter själv med ljummet vatten.
Instruktioner finns i förpackningen.

Nja den kom väl gradvis kan man säga, fast väldigt snabbt. Kände första symptomet igår förmiddag när jag duschade. Sen lossade det och jag tänkte att det var väl bara vatten som hamnat konstigt i örat. Sen kom det tillbaka nån timma senare, och då kände jag verkligen att beroende på hur jag höll käken så hade jag hörsel eller inte... Måste ju varit precis så att den inte täppte igen då. Sen lyckades det släppa helt, så tänkte jag att jag ska ta waxoff för att förebygga nu så jag inte får tillbaka det, men fick motsatt effekt och direkt när jag spruta in waxoff kom det tillbaka. Men har läst lite på nätet och waxoff verkar inte vara den bästa produkten så ska köpa revaxör imorgon... Det är så sjukt jobbigt att inte höra på ena örat!! Känns så ovant och konstigt!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Nja den kom väl gradvis kan man säga, fast väldigt snabbt. Kände första symptomet igår förmiddag när jag duschade. Sen lossade det och jag tänkte att det var väl bara vatten som hamnat konstigt i örat. Sen kom det tillbaka nån timma senare, och då kände jag verkligen att beroende på hur jag höll käken så hade jag hörsel eller inte... Måste ju varit precis så att den inte täppte igen då. Sen lyckades det släppa helt, så tänkte jag att jag ska ta waxoff för att förebygga nu så jag inte får tillbaka det, men fick motsatt effekt och direkt när jag spruta in waxoff kom det tillbaka. Men har läst lite på nätet och waxoff verkar inte vara den bästa produkten så ska köpa revaxör imorgon... Det är så sjukt jobbigt att inte höra på ena örat!! Känns så ovant och konstigt!

Har du varit förkyld på sistone?

Menar du att du har lock för örat? Låter som det av det du berättar, för vax ska inte kunna skapa sådana snabba förändringar och det ska inte påverkas av att du försöker tryckutjämna (när man rör käken och det påverkar öronen så är det via tryckpåverkan via örontrumpeten som mynnar ut i munnen och som kommer från mellanörat, dvs innanför trumhinnan. Vaxet siter på andra sidan trumhinnan).

Men som skrivet, om det nu är vax så måste det täppa hela hörselgången för att det ska påverka hörseln. Det leder till att revaxör och liknande medel har sämre effekt och att det bästa är att gå till en vårdcentral och låta en läkare dels plocka bort vaxet och samtidigt kontrollera örat, kanske är vätska bakom trumhinnan eller liknande.
Ta några droppar revaxör och boka tid hos VC och få eventuell vax bortplockad och öra inspekterad.

Permalänk
Medlem

På tal om öronvax: Jag har en grej för örontops och petar försiktigt i öronen med dem i någon minut dagligen just för att det är så ... skönt. Det har hänt att mitt idoga pillande i öronen har lett till att jag har haft ont i dem i någon dag, men lik förbannat har det inte hindrat mig från att fortsätta. Hur farligt är mitt missbruk egentligen, förutsatt att jag tar det lugnt när jag nyttjar örontops? Är det rentav farligt att det är minimalt med öronvax i öronen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Har du varit förkyld på sistone?

Menar du att du har lock för örat? Låter som det av det du berättar, för vax ska inte kunna skapa sådana snabba förändringar och det ska inte påverkas av att du försöker tryckutjämna (när man rör käken och det påverkar öronen så är det via tryckpåverkan via örontrumpeten som mynnar ut i munnen och som kommer från mellanörat, dvs innanför trumhinnan. Vaxet siter på andra sidan trumhinnan).

Men som skrivet, om det nu är vax så måste det täppa hela hörselgången för att det ska påverka hörseln. Det leder till att revaxör och liknande medel har sämre effekt och att det bästa är att gå till en vårdcentral och låta en läkare dels plocka bort vaxet och samtidigt kontrollera örat, kanske är vätska bakom trumhinnan eller liknande.
Ta några droppar revaxör och boka tid hos VC och få eventuell vax bortplockad och öra inspekterad.

Nej inte varit förkyld på länge. Har vädigt hög vaxproduktion i öronen vet jag. (bla.a. på missbruk av tops ) Ska testa revaxör imorgon och om det inte släpper så fixar jag tid på VC. Tack för hjälpen

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

På tal om öronvax: Jag har en grej för örontops och petar försiktigt i öronen med dem i någon minut dagligen just för att det är så ... skönt. Det har hänt att mitt idoga pillande i öronen har lett till att jag har haft ont i dem i någon dag, men lik förbannat har det inte hindrat mig från att fortsätta. Hur farligt är mitt missbruk egentligen, förutsatt att jag tar det lugnt när jag nyttjar örontops? Är det rentav farligt att det är minimalt med öronvax i öronen?

Örontops och andra saker ska man undvika faktiskt. Öronläkare brukar säga att man med topps trycker in 50% och får ut 50% och det som trycks in är det som kommer skapa problem.
Hörselgången transporterar ut vaxet självmant, om än långsamt.

Däremot går det bra att rengöra själva öronmusslan, dvs det som sitter på utsidan på huvudet, men undvik gärna att stoppa in saker i öronen. Att det kan göra ont beror på att du på ett eller annat sätt kommer åt trumhinnan (tex genom att trycka packad vax in mot trumhinnan).

Permalänk
Medlem

Sedan några veckor så har jag märkt att ofta när jag vaknar så är jag lite täppt i näsan och när jag snyter mig får jag ut en del torkat blod, jag hittar även blodflagor inne i näsan och när jag hostar upp slem finns där lite torkat blod. Ibland upptäcker jag under dagen att det skaver i näsan och då hittar jag lite torkat blod i den. Det är inte så att det droppar blod ur näsan, utan det är mest torkat eller blandat med snor.

Någon idé om vad det kan vara ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Sedan några veckor så har jag märkt att ofta när jag vaknar så är jag lite täppt i näsan och när jag snyter mig får jag ut en del torkat blod, jag hittar även blodflagor inne i näsan och när jag hostar upp slem finns där lite torkat blod. Ibland upptäcker jag under dagen att det skaver i näsan och då hittar jag lite torkat blod i den. Det är inte så att det droppar blod ur näsan, utan det är mest torkat eller blandat med snor.

Någon idé om vad det kan vara ?

Att vara täppt I näsan när man vaknar är inget ovanligt, det ovanliga är att det är blod du får ut.

brukar du ha näsblod?
Hur länge har du haft besvär?
Fått slag eller liknande mot näsan?
petar du dig ofta I näsan? (om ja, sluta med det o låt slemhinnan läka)
Brukar du ha samma besvär på somrarna/när det är varmt?

Nu när det är kallt o torrt I luften så torkar slemhinnorna lätt ut vilket I sin tur leder till lättblödande och lättirriterade slemhinnor.
smörj in med lite vaselin I ett par dagar och se hur det funkar för dig.
Skulle det Inte funka för dig får du boka tid hos din vårdcentral o få det tittat pa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

brukar du ha näsblod?

Mycket sällan

Skrivet av CSM101:

Hur länge har du haft besvär?

2-3 veckor

Skrivet av CSM101:

Fått slag eller liknande mot näsan?

Nej

Skrivet av CSM101:

petar du dig ofta I näsan? (om ja, sluta med det o låt slemhinnan läka).

Lite varje dag men bara när jag känner att det finns grejs i näsan.

Skrivet av CSM101:

Brukar du ha samma besvär på somrarna/när det är varmt?

Inte vad jag kan påminna mig.

Skrivet av CSM101:

Nu när det är kallt o torrt I luften så torkar slemhinnorna lätt ut vilket I sin tur leder till lättblödande och lättirriterade slemhinnor.

Ok, när det var jättekallt för några dagar sen rann det ut några snordroppar ur näsan som var blandade med blod.

Jag har inte märk av så mycket blod i näsan de senaste dagarna.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Mycket sällan

2-3 veckor

Nej

Lite varje dag men bara när jag känner att det finns grejs i näsan.

Inte vad jag kan påminna mig.

Ok, när det var jättekallt för några dagar sen rann det ut några snordroppar ur näsan som var blandade med blod.

Jag har inte märk av så mycket blod i näsan de senaste dagarna.

Ta tex lite vaselin på lillfingertoppen och gnid runt lite i näsöppningen bara när det är som kallast/torrast.
Sen ska du sluta helt med att peta dig i näsan, snyt dig hellre i papper, i en vecka eller två. Låt slemhinnan läka och du kommer se att detta kommer försvinna/bli bättre.

Permalänk
Medlem

Ok, får försöka låta bli snoken

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Vad visar den här medicinska apparater ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Den visar väldigt mycket beroende på vad man ställer in för fönster.

Men på aktuella bilden så har du pulsfrekvens överst (108) och jag misstänker andningsfrekvens/mönster nertill (26).