Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Orkade inte vänta på att någon svensk butik skulle få i lager så drog iväg en beställning till mediafrost.de., 235euro för retail inkl frakt var inte så farligt tycker jag.

edit: 5st kvar i lager om någon är sugen

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Orkade inte vänta på att någon svensk butik skulle få i lager så drog iväg en beställning till mediafrost.de., 235euro för retail inkl frakt var inte så farligt tycker jag.

edit: 5st kvar i lager om någon är sugen

385 spänn i frakt låter inte lika trevligt.

Permalänk
Medlem

Är väl en fråga om hur bråttom man har. Jag har inga problem med att betala lite extra för att få den ett par veckor tidigare

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

har en g2 x25-m
fick 250-256mb read, och 87mb write med atto disc bench på båda C och D partitionen, har windows på C.

sen tweaka xp för ssd, som stänga av precaching o sånt skit, men sen senare på kvällen fick jag bara 56mb write speed.
tänkte jag flashar om den till nyare firmware för den andra fw är lite skum, men den hadde redan den nyaste firmwaren.

det är starkt rekommenderat o flasha om den tilll nyare firmware om ni har gammalt firmware för den höjjer prestandan nästan dubbelt jämfört den sämre firmwaren, (fins o ladda på intels sida)

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Haha den bilden var komisk

Är nog helt OK att sätta den där men varför detta konstiga ställe? Maximalt luftflöde?

Hehe. Bilden platsar nog i facket "slå upp ordet på sunkig bild och du kommer mötas av just den bilden"

Jag valde att placera disken där i och med att min är tanken är att nätaggregatet ska kyla disken.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu

det är starkt rekommenderat o flasha om den tilll nyare firmware om ni har gammalt firmware för den höjjer prestandan nästan dubbelt jämfört den sämre firmwaren, (fins o ladda på intels sida)

måste man installera om sitt OS om man vill flasha om disken?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
måste man installera om sitt OS om man vill flasha om disken?

rekommenderat att man säkerhets kopierar
men nej, du behöver inte göra de. ingenting försvinner.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu
rekommenderat att man säkerhets kopierar
men nej, du behöver inte göra de. ingenting försvinner.

tackar tackar för det snabba svaret

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu
har en g2 x25-m
fick 250-256mb read, och 87mb write med atto disc bench på båda C och D partitionen, har windows på C.

sen tweaka xp för ssd, som stänga av precaching o sånt skit, men sen senare på kvällen fick jag bara 56mb write speed.
tänkte jag flashar om den till nyare firmware för den andra fw är lite skum, men den hadde redan den nyaste firmwaren.

det är starkt rekommenderat o flasha om den tilll nyare firmware om ni har gammalt firmware för den höjjer prestandan nästan dubbelt jämfört den sämre firmwaren, (fins o ladda på intels sida)

Problemet är att du slog av funktioner som gav din SSD extra prestanda. Jag har själv gjort samma sak 30 sidor bakåt eller så.

Permalänk

Att fästa disken i chassit är inget problem. Min sitter med en skruv i en 3,5"-plats ochdär sitter den stadigt, den väger ju inget. Jag hade turen att beställa från webhallen tidigare i veckan när de hade några på lager. Så det är bara att fortsätta hålla utkik och slå till när ni hittar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Flasha till ny firmvare - Intel säger:

BIOS STORAGE CONFIGURATION
This tool will only function correctly with the BIOS SATA ports
configured to "Legacy" / "Compatibility" mode, or "AHCI" mode.
Some BIOS configurations support SATA port modes such as "IRRT",
"RAID", and "Native + IDE" mode, which are not supported by this
utility.

Någon som försökt flasha två diskar i RAID-0? (inget separat kort, använder moderkortets controller)

Vad händer om det skiter sig?

Edit: Glöm detta. Körde firmware update på diskarna en och en i annan pc, båda har senaste version.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
måste man installera om sitt OS om man vill flasha om disken?

Så hur vet jag vilken bios version jag har?

Och ska jag installera till denna

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr...

innan jag installerar något OP system?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Så hur vet jag vilken bios version jag har?

Och ska jag installera till denna

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr...

innan jag installerar något OP system?

Den enda relevanta firmware har inte släppts ännu. Finns ingen vits att flasha såvida du inte sitter på första utgåvorna som lider av en bug med lösernord i BIOS.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Den enda relevanta firmware har inte släppts ännu. Finns ingen vits att flasha såvida du inte sitter på första utgåvorna som lider av en bug med lösernord i BIOS.

ett annat alternativ kan ju vara att inte använda lösenord i bios..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
ett annat alternativ kan ju vara att inte använda lösenord i bios..

Exakt. Jag skulle gissa på att inte ens 1% av de som faktiskt köpte första diskarna med buggen skulle använda BIOS-lösen.

När firmware med TRIM-stöd kommer är det värt att flasha för samtliga. Inte innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen! Fick hem mina 2st Intel G2 80GB. satte upp en raid0:a direkt och såhär blev resultatet

Länk till samma tråd men #post9488221

Kan ju i alla fall säga att det går undan!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

hmm.. beställde två från Dustinhome och hade förväntat mig att de skulle komma i november men fick igår ett mail att de har skickats... Har dem fått in en skvätt eller får jag nån tidigare variant ????????????????????

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl
hmm.. beställde två från Dustinhome och hade förväntat mig att de skulle komma i november men fick igår ett mail att de har skickats... Har dem fått in en skvätt eller får jag nån tidigare variant ????????????????????

Det kan du enkelt se på kartonen när de kommer hem till dig. står ju modelnumret på etiketten. Du kan nog vara lugn.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Bra tack. Jag tänkte mest på att man nu inte får de versioner som återkallats eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem

När beställde du?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon ny info om Intel X25 i lager på ngn affär?

Permalänk
Medlem

Shit vad drygt detta är. Nu har man väntat för länge med att beställa också, alla som inte har i lager lär ju ha ganska många bokningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl
hmm.. beställde två från Dustinhome och hade förväntat mig att de skulle komma i november men fick igår ett mail att de har skickats... Har dem fått in en skvätt eller får jag nån tidigare variant ????????????????????

Jaa, när beställde du?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Ett problem dock är att efter att ha aktiverat AHCI, så är alla mina devices, dvs hårddiskar och DVD-enheter möjliga att "avmounta", typ som om det vore USB-devices.
Vet att jag haft detta en gång när jag ägde en dator med nforce-chipset.
Jag kan dvs efter AHCI-ändringen stänga av mina diskar inne i windows genom att ejecta dom. Känns lite olustigt av någon anledning

Laddat ner och installerat Intel matrix storage drivarna eller vad dom heter? Hade samma problem själv då jag installerade disken med IDE aktiverat i bios och sedan ändrade till AHCI. Kanske fortfarande går att avmounta men ikonen för flyttbar disk nere i verktygsfältet är iallafall borta.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan det vara ett problem? En av fördelarna som tillkommer med AHCI är just stöd för hotswap av diskar, alltså fullständigt normalt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hur kan det vara ett problem? En av fördelarna som tillkommer med AHCI är just stöd för hotswap av diskar, alltså fullständigt normalt.

Om man inte ha behov att att hotswappa diskar så är det ju bara en risk. Man kanske råkar avmontera en viktig disk när man egentligen skulle avmontera en USB-disk eller motsvarande. Plus att det är fult och onödigt med ikoner i taskbaren.

Permalänk
Medlem

Jag vill också kunna ta bort möjligheten att ejecta mina hårddiskar. Har googlat som en galning men inte hittat nåt. Jag kommer aldrig ejecta c: så jag vill ta bort det valet. Irriterande.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag hittar ingen bra info, men jag är rätt säker på att det går att stänga av eject/remove funktionen för diskar under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\SCSI\Disk&Ven_*\*\Capabilities

Med "Capabilities"=dword:00000000 borde den inte dyka upp, fast är säkert fler saker som styrs med Capabilities än bara ejectable/removeable...
Om någon har spec för vad olika värden gör när det gäller Capabilities så vore det tacksamt om den infon postades

OBS! ändra aldrig i registret ifall du inte vet vad du gör, kan resultera i ett icke bootbart system eller värre...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Om man inte ha behov att att hotswappa diskar så är det ju bara en risk. Man kanske råkar avmontera en viktig disk när man egentligen skulle avmontera en USB-disk eller motsvarande. Plus att det är fult och onödigt med ikoner i taskbaren.

Såvida du inte lyckas forcera hotswap så är det nog väldigt liten risk att disken försvinner. Du kan glömma att du skulle råka avmontera C: .

Permalänk

Jippie!

SSDn packad från Inet.. skickas antagligen imorgon.. berknad ankomst: fredag!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Så, nu är det 95% att en X25-M skall beställas, det är dock några saker jag undrar först...

80GB är för lite för mig att ha OS på, så mitt val är:
1) 1st 160GB
2) 2st 80GB i raid 0

Med raid så får jag ju bättre skriv- och läshastighet, men frågan är om det är värt det - eller ens kommer märkas på en SSD OS-disk, accestiden är väl det viktiga? Raid medför väl en del extra jobb och kanske kan krångla (har aldrig använt raid förut, vet inte ens hur man gör).

Det är ju även smidigare att bara ha en disk så slipper man extra pill.

Sweclockers - speak too me, vad ska jag välja?

Sedan undrar jag om det är dumt att köpa en SSD nu? Är det några nya produkter som väntar runt hörnet så här inför jul?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro