Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Så, nu är det 95% att en X25-M skall beställas, det är dock några saker jag undrar först...

80GB är för lite för mig att ha OS på, så mitt val är:
1) 1st 160GB
2) 2st 80GB i raid 0

Med raid så får jag ju bättre skriv- och läshastighet, men frågan är om det är värt det - eller ens kommer märkas på en SSD OS-disk, accestiden är väl det viktiga? Raid medför väl en del extra jobb och kanske kan krångla (har aldrig använt raid förut, vet inte ens hur man gör).

Det är ju även smidigare att bara ha en disk så slipper man extra pill.

Sweclockers - speak too me, vad ska jag välja?

Sedan undrar jag om det är dumt att köpa en SSD nu? Är det några nya produkter som väntar runt hörnet så här inför jul?

Vinst vad gäller RAID är rätt liten, och som det verkar förlorar du TRIM-stödet dessutom.

Jag hade kört på en enda disk. Eller jag kör en enda disk kanske det heter.

Permalänk

För systemet gör det ingen som helst skillnad, accesstiden är det som är det viktiga, och där räcker 1 bra SSD.

Men iom att du säger att 80 GB inte räcker så antar jag att du med OS inte menar OS utan även tunga spel, och där är det möjligt att du kan få användning för den högre hastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Om man inte ha behov att att hotswappa diskar så är det ju bara en risk. Man kanske råkar avmontera en viktig disk när man egentligen skulle avmontera en USB-disk eller motsvarande. Plus att det är fult och onödigt med ikoner i taskbaren.

Förtydligar Anders: Du kommer helt enkelt inte lyckas avmontera systemdisken hur mycket du ens vill då den är i bruk. Pröva att avmontera ett vanligt usb-minne som du har en fil öppen på...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vinst vad gäller RAID är rätt liten, och som det verkar förlorar du TRIM-stödet dessutom.

Jag hade kört på en enda disk. Eller jag kör en enda disk kanske det heter.

Okey, TRIM-stödet är ju något man verkligen vill ha (eller?) så då känns det som att en 160GB är det självklara valet.

Vad innebär TRIM egentligen? Har för mig att det "underhåller" SSDn så att den inte tappar så mycket prestanda/inte tappar prestandan lika fort - stämmer det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
För systemet gör det ingen som helst skillnad, accesstiden är det som är det viktiga, och där räcker 1 bra SSD.

Men iom att du säger att 80 GB inte räcker så antar jag att du med OS inte menar OS utan även tunga spel, och där är det möjligt att du kan få användning för den högre hastigheten.

Mjo, precis ska ha OS + program och spel. Har i dagsläget en partition på 150GB som det finns 20GB ledigt på. Jag vill inte känna mig begränsad av lagringsutrymmet för vilka spel jag kan installera eller inte.

Finns det några tester i spel/program på 160GB vs 80GB raid 0? Känns som att det ska vara en rejäl prestandaskillnad för att det ska vara värt det med allt krångel och eventuellt uteblivet TRIM-stöd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jippie!
SSDn packad från Inet.. skickas antagligen imorgon.. berknad ankomst: fredag!

Oj! kom på att jag har en beställning liggandes på 2st intel G2 :S Det hade jag glömt. undra va jag ska göra med totalt 4st 80GBare

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Oj! kom på att jag har en beställning liggandes på 2st intel G2 :S Det hade jag glömt. undra va jag ska göra med totalt 4st 80GBare

En fet RAID-stripe och köra PCMark Vantage x64 och kamma en eventuell förstaplats på top 20?

Jag ligger på plats 18 nu men bör ligga på plats 14 bara mitt bidrag godkänts.

http://hwbot.org/hallOfFame.do?type=result&applicationId=16

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
En fet RAID-stripe och köra PCMark Vantage x64 och kamma en eventuell förstaplats på top 20?
http://hwbot.org/hallOfFame.do?type=result&applicationId=16

En grej bara. kör man 3st intel G2 i raid0 cappar man sydbryggan
får med 2st runt 450MB/s. cap är runt 600-670MB/s för ich10r.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
En grej bara. kör man 3st intel G2 i raid0 cappar man sydbryggan
får med 2st runt 450MB/s. cap är runt 600-670MB/s för ich10r.

Just ja, du sitter med LGA775-baserat. Men det ger nog en fin boost ändå iallafall.

Hade jag kunnat motivera priset hade jag köpt en till 80GB. Väntar på att de går under 2000kr och går att köpa någorlunda normalt med för den delen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan ju i och för sig koppla in alla 4 i datorn och samtidigt koppla ur dom andra diskarna o sätta i serverdatorn. Det kluriga är dock hur jag ska konfa det 2 andra diskarna. Käns lite konstigt att sätta 4x raid0 på dem när det cappas med 3st.
Det går ju iofs att labba lite och se vad det ger för writespeed

För närvarande kör jag 2st intel G2 80GB som en raid0 med stripsize på ENDAST 8k!
Går ju ha 4k med. valde ett lågt värde för att SSDs har så låg åtkomsttid.. men om det är bra eller inte vet jag inte säkert.

EDIT: efter lite googlande får man högre hastigheter med högre stripsize.
Ska konfa om det när dom andra diskarna kommer.

EDIT2: Avbeställde i sista sekund de 2 andra diskarna. kände att de 2 jag redan har är bra nog

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
AHCI gör att man får tillgång till Hot Swapping och NCQ (och vissa andra mindre kända funktioner) men ur en prestanda-synvinkel så är endast NCQ intressant.

Det stämmer som du säger att NCQ ursprungligen lades till för att minimera flytten av läshuvudet på mekaniska diskar, d.v.s. att gömma latencyn på disken.

Men på SSD-n fungerar det snarare tvärtom; det är implementerat på Intels diskar för att maskera latencyn hos operativsystemet (tiden mellan två kommandon).

NCQ's påverkan på random read/write-prestandan på Intels X25-M diskar är mycket signifkant. Vi talar om en faktor 2+.

Så jag borde alltså köra ACHI istället för IDE? Läste lite om det i denna tråd i ett annat forum och man blir mer förvirrad än säker..

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=55603

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jippie!

SSDn packad från Inet.. skickas antagligen imorgon.. berknad ankomst: fredag!

gött när beställde du?
kul o veta hur man ligger till i kön!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
gött när beställde du?
kul o veta hur man ligger till i kön!

Beställde den 11/9..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Så nu var mailet med beställning på 160GB:aren skickad till grossisten, hoppas jag lyckas tränga mig i "kön"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Såvida du inte lyckas forcera hotswap så är det nog väldigt liten risk att disken försvinner. Du kan glömma att du skulle råka avmontera C: .

1. Om man aldrig kommer kunna avmontera hårddisken som C ligger på, varför visa det alternativet alls?

2. Man kan ha andra viktiga partitioner/diskar, som t.ex nått program i bakgrunden eller liknande förväntar sig vara tillgängliga även fast programmet inte har några öppna filer där. Dvs den felaktiga avmonteringen går problemfritt, men sen en stund senare (minuter/timmar) så blir det fel.

Men för mig handlar det ändå i grund och botten om att jag vill ha full kontroll på vad det är för ikoner nere i trayen. *ALLA* ikoner måste vara berättigade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
1. Om man aldrig kommer kunna avmontera hårddisken som C ligger på, varför visa det alternativet alls?

2. Man kan ha andra viktiga partitioner/diskar, som t.ex nått program i bakgrunden eller liknande förväntar sig vara tillgängliga även fast programmet inte har några öppna filer där. Dvs den felaktiga avmonteringen går problemfritt, men sen en stund senare (minuter/timmar) så blir det fel.

Men för mig handlar det ändå i grund och botten om att jag vill ha full kontroll på vad det är för ikoner nere i trayen. *ALLA* ikoner måste vara berättigade.

1. Bra fråga, det undrar även jag.

2. Nu har jag inget att backa upp mitt påstående med men jag tror att de programmen som har filer på disken som kan avmonteras fortfarande låser disken. Forcerad avmontering går självklar, exempelvis slita ur SATA-kabeln.

Det bör dvs bli samma princip som när man kör något från ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
2. Nu har jag inget att backa upp mitt påstående med men jag tror att de programmen som har filer på disken som kan avmonteras fortfarande låser disken.

Jag menade t.ex program som inte kör hela tiden, men som när de väl kör förväntar att visa filer helt enkelt ska finnas och vara läs/skrivbara. Datorn kan inte spå i framtiden och veta om det kan tänkas finnas filer på en disk som kommer att behövas. Jag själv däremot kan *veta* att det är så, och utifrån den vetskapen vilja spärra möjligheten att avmontera disken.

Jämförelsen med USB haltar, enligt mig, då de flesta vanliga användare sätter i och tar ur USB-diskar regelbundet, men jag har svårt att tänka mig att ens en promille av alla vanliga användare hanterar vanliga hårddiskar på motsvarande sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Jag menade t.ex program som inte kör hela tiden, men som när de väl kör förväntar att visa filer helt enkelt ska finnas och vara läs/skrivbara. Datorn kan inte spå i framtiden och veta om det kan tänkas finnas filer på en disk som kommer att behövas. Jag själv däremot kan *veta* att det är så, och utifrån den vetskapen vilja spärra möjligheten att avmontera disken.

Jämförelsen med USB haltar, enligt mig, då de flesta vanliga användare sätter i och tar ur USB-diskar regelbundet, men jag har svårt att tänka mig att ens en promille av alla vanliga användare hanterar vanliga hårddiskar på motsvarande sätt.

Men nu dillar du bara. No offense

Det skulle inte skada disken (datan) om du avmountar den när inget på den används. Skulle du råka avmounta den (förutsätter att du inte kommer råka göra detta ofta?) är det väl bara att mounta igen då.

Liknelsen med USB-minne haltar inte för en sekund då de hanteras identiskt, så vitt jag vet.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men nu dillar du bara. No offense

Det skulle inte skada disken (datan) om du avmountar den när inget på den används. Skulle du råka avmounta den (förutsätter att du inte kommer råka göra detta ofta?) är det väl bara att mounta igen då.

Liknelsen med USB-minne haltar inte för en sekund då de hanteras identiskt, så vitt jag vet.

Så du tycker inte det är irriterande med onödiga ikoner som inte går att ta bort?

Jag är trött på "It's not a bug, it's a feature"-resonemanget. Det här problemet har jag haft även i XP.

När jag ska avmontera en usb-sticka vill jag inte leta igenom en lista med diskar som jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG kommer vilja avmontera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

verkar regna in SSD på inet, min skickades idag

beställde 24/9

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

www.inet.se har 18st 80GB OEM i lager just nu. Bara att köpa på

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Beställde den 11/9..

Det gäller att ha tur också. Jag hade gett upp på att få tag på en X25 inom rimlig tid för några veckor sen. Sen var jag inne på Webhallen för att kolla en annan sak och fick för mig att jämföra lite hårdvarupriser så när jag klickade fram X25:an visade sig att de hade en handfull i lager (billigare än vad de flesta tar för X25:an nu). Efter att funderat en kort stund så gick jag in igen, såg att det fanns 2 kvar och kastade mig på Köp-knappen =D
Dagen efter fick jag besked på att den var packad så den del av mitt system som jag trodde skulle vara svårast att få tag på gick förvånansvärt smidigt =D

Så nu sitter jag bara och väntar på mitt Fractal Design-chassi som kommer nästa vecka. Sen plockar jag upp ett nätagg, lite kylning och sen jäklar ska det byggas =D

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk

Hmm, hur är det nu då? Ska min nya fina 80gb intel disk tillsamans med mitt Gigabyte P35-DS3 vara inställt på AHCI eller IDE?

Permalänk
Inaktiv

Aj jag hämtade precis ut min från Webhallen och nu har Inet skickat samma disk innan jag hann avbeställa hos dem.

Vad göra?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Hmm, hur är det nu då? Ska min nya fina 80gb intel disk tillsamans med mitt Gigabyte P35-DS3 vara inställt på AHCI eller IDE?

AHCI, är det nyinstallation av dator som gäller med? Windows 7? Bara att köra på isåfall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
AHCI, är det nyinstallation av dator som gäller med? Windows 7? Bara att köra på isåfall.

Det blir en nyinstallation av windows 7 (första gången jag öht testar det) och så ska alla mina komponenter få hoppa in i mitt nya Fractal Design R2.

Blir en trevlig helg det här

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Det blir en nyinstallation av windows 7 (första gången jag öht testar det) och så ska alla mina komponenter få hoppa in i mitt nya Fractal Design R2.

Blir en trevlig helg det här

Det ska vara problemfritt då. Kom ihåg att slå på AHCI i BIOS innan installation bara. Det går att göra efteråt men absolut enklast är att ha avverkat det innan.

Hoppas du får en rolig helg med din disk, kom bara ihåg att inte följa "optimeringsguider" från OCZ då de gör mer elände än nytta med Intels diskar. Automatisk defragmentering är egentligen det enda viktiga att slå av, sen finns det alltid lite andra ändringar som är bra, blandannat att flytta/ta bort växlingsfilen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det ska vara problemfritt då. Kom ihåg att slå på AHCI i BIOS innan installation bara. Det går att göra efteråt men absolut enklast är att ha avverkat det innan.

Hoppas du får en rolig helg med din disk, kom bara ihåg att inte följa "optimeringsguider" från OCZ då de gör mer elände än nytta med Intels diskar. Automatisk defragmentering är egentligen det enda viktiga att slå av, sen finns det alltid lite andra ändringar som är bra, blandannat att flytta/ta bort växlingsfilen.

Tack för tipset. Jag som bokmärkt OCZ-artikeln...

Finns det någon annan guide att följa? Vad gäller egentligen med prefetch och superfetch?

Tror ni 4GB och Win7 64bits räcker för att plocka bort växlingsfilen helt?

Permalänk
Medlem

Kör växlingsfilen på SSD:n bara. Brukar bli en himla massa strul om man tar bort den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeilon
Det gäller att ha tur också. Jag hade gett upp på att få tag på en X25 inom rimlig tid för några veckor sen. Sen var jag inne på Webhallen för att kolla en annan sak och fick för mig att jämföra lite hårdvarupriser så när jag klickade fram X25:an visade sig att de hade en handfull i lager (billigare än vad de flesta tar för X25:an nu). Efter att funderat en kort stund så gick jag in igen, såg att det fanns 2 kvar och kastade mig på Köp-knappen =D
Dagen efter fick jag besked på att den var packad så den del av mitt system som jag trodde skulle vara svårast att få tag på gick förvånansvärt smidigt =D

Så nu sitter jag bara och väntar på mitt Fractal Design-chassi som kommer nästa vecka. Sen plockar jag upp ett nätagg, lite kylning och sen jäklar ska det byggas =D

Såg att dom höjde priset med 200kr på inet, jag la min beställtning då den låg på 2095kr iaf och de får jag den för..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det ska vara problemfritt då. Kom ihåg att slå på AHCI i BIOS innan installation bara. Det går att göra efteråt men absolut enklast är att ha avverkat det innan.

Hoppas du får en rolig helg med din disk, kom bara ihåg att inte följa "optimeringsguider" från OCZ då de gör mer elände än nytta med Intels diskar. Automatisk defragmentering är egentligen det enda viktiga att slå av, sen finns det alltid lite andra ändringar som är bra, blandannat att flytta/ta bort växlingsfilen.

Jag hade ju tänkt köra vidare på min Raid 0 partion som är min C hårddisk idag och använda den som spelhårddisk!

Kan de bli problem vid W7 installationen om jag kör RAID i bios?
Har Raid drivrutiner på usb sticka som heter typ AHCI.. eller något liknande iaf..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2