Permalänk
Medlem

E6300 Laggar från och till

Tjena Swec!
Jag har precis köpt en i7 rigg och sålde mina gamla komponenter billigt till en kompis.
Han har fått lite problem med den. Vi har laddat ner drivisar till alla komponenter, men ändå så laggar hela datorn lite då och då.
Och är förbannat seg på att stänga av sig och restarta sig.

Moderkort: Asus P5B
Minnen: Corsair Dominator ddr2 1600
Grafikkort: Nvidia 6600
Nätagg:480W Noname
Processor: Intel 6300 med en scytche (stavning) ninja kylare + 120 mm fläkt

Processorn ligger i normala temperaturer.

Några ideér?
Tack på förhand! (Sitter vid honom nu och är skrivet på hans nya dator )

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk

Grafikkortet är rätt dåligt, så är säkerligen det

Permalänk
Medlem

Mjo vi vet, men jag tror ändå inte det. Han köpte det för en hundring bara för att han inte hade råd med ett bättre kort och på hans gamla burk hade han ett agp kort. Så han kör med det här så länge

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Inaktiv

Det kan inte vara något i datorn som segat ner överföringar, kassa kablar, glappkontakt? Nätverksförbindelsen kanske?

Har ni kollat vilka processer som går på datorn och hur lastad den är?

Permalänk

Förmodligen kan det vara hårddisken som är i dåligt skick eller endast oerhört fragmenterad. Det kan vara en idé att kolla upp.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!
Vi har löst det med att ominstallera drivrutinerna till moderkortet, så nu funkar det.
Men vi har ännu ett problem kvar...
Datorn är snabb vid uppstart, men när man skall stänga av den eller restarta den tar det väldigt lång tid.
Över en minut vid vissa fall vilket inte är kul.
Kan tillägga att OS är ett minimerat XP alltså inte äkta och utan Word och sånt krimskrams.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Tack för alla snabba svar!
Vi har löst det med att ominstallera drivrutinerna till moderkortet, så nu funkar det.
Men vi har ännu ett problem kvar...
Datorn är snabb vid uppstart, men när man skall stänga av den eller restarta den tar det väldigt lång tid.
Över en minut vid vissa fall vilket inte är kul.
Kan tillägga att OS är ett minimerat XP alltså inte äkta och utan Word och sånt krimskrams.

Det är inte så att den håller på att installera automatiska uppdateringar och att dessa måste slutföras innan omstart?
Sedan brukar XP indexera rätt friskt efter nyinstallation av OS och ett gäng program, vilket kan göra att de första omstarterna kan bli lite sega.

Testa att starta om den några gånger och låta den tuffa på ett tag mellan omstarterna och se om den fortfarande känns seg. I så fall är det inte ovanstående som är problemet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hej vill bara meddela att jag har startat om datorn flera gng och det är precis lika segt varje gång börjar tröttna på detta hittar inget fel förstår inte vad det kan vara?

Visa signatur

Asus P5B | Intel e6300 med Schyte ninja + 120 mm | Corsair ddr2 6400 | ATI HD4850 | Soundblaster audigy ZS

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjDennus
Hej vill bara meddela att jag har startat om datorn flera gng och det är precis lika segt varje gång börjar tröttna på detta hittar inget fel förstår inte vad det kan vara?

...och vad blev resultatet efter körningen av UPHClean-Setup.msi som jag förslog?

Permalänk
Medlem

Hej ursäkta missade ditt inslag... skall jag köra det i start kör lr hur skall jag göra? Tack för svar är lite okunnig på detta:)

Visa signatur

Asus P5B | Intel e6300 med Schyte ninja + 120 mm | Corsair ddr2 6400 | ATI HD4850 | Soundblaster audigy ZS

Permalänk
Vila i frid

Det installeras som en tjänst och rensar upp det Windows själv inte klarar av. Googla för böveln!

Permalänk
Medlem

Hej har kört UPHClean-Setup.msi nu och fick inget resultat!
Vad är nästa steg jag kan göra?

Visa signatur

Asus P5B | Intel e6300 med Schyte ninja + 120 mm | Corsair ddr2 6400 | ATI HD4850 | Soundblaster audigy ZS