Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Nån som vet om svenska, 15-1190eo, kommer med USB 3.0?

Den kommer inte med usb 3.0 enligt HP sweden:

Hej!

Vad jag kan se så levereras ingen av dem i europa med usb 3.0. Dom vi plockar in är redan färdig byggda då, kan man säga. Tyvärr har inte vi den möjligheten.

Med vänliga hälsningar

Finns o köpa på netonnet nu, skynda fynda

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Den kommer inte med usb 3.0 enligt HP sweden:

Hej!

Vad jag kan se så levereras ingen av dem i europa med usb 3.0. Dom vi plockar in är redan färdig byggda då, kan man säga. Tyvärr har inte vi den möjligheten.

Med vänliga hälsningar

Finns o köpa på netonnet nu, skynda fynda

Ok. Litar dock inte på HP sverige. Deras information är ofta direkt felaktig.

Permalänk

Kan man se om det är usb 3.0 genom att bara titta på datorn?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Kan man se om det är usb 3.0 genom att bara titta på datorn?

Här är bilder jag har hittat:

http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2009/12/Buffa...
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Z-%2B6dUjIL.jpg
http://hothardware.com/newsimages/Item10344/usb-30-asus-mobo....
http://pic.xfastest.com/MB/ASUS/P6X58-PREMIUM/P6X58-P-05.jpg
http://images.bit-tech.net/content_images/2009/11/investigati...
http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2009/01/usb3_02...

Har du tillgång att titta på datorn, isf ev. fota?

Permalänk

nej jag har nog inte det, funderar dock på att köpa en.

jag har också sett några bilder och nu när jag ser de du postat så verkar blått vara något på de flesta usb 3.0 portarna ?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Förvisso... Men det återstår att se om det är lika på laptops.

Permalänk

Om jag inte minns fel så tror jag att dom inte kommer med USB 3.0 på europamodellen. Enligt folk som hade fått hem de ya versionerna av envyn i USA så tror jag mig minnas att dom som beställde med i5 processorn hade usb 3.0 medans de med i7an inte hade det. det diskuterades mycket om det men inte het säker på att det var det här dom kom fram till men jag tror det. är för lat för alla titta upp till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Nya spec på envyn... billigare med i5 alternativ o 5830. Ser fint ut, hoppas hp europa e smarta nog o säljer dessa me 1920x1080 upplösning.

http://www.engadget.com/2010/01/07/hp-updates-envy-13-and-env...

Dom med 5830 är nog alla 1920x1080.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Dom med 5830 är nog alla 1920x1080.

Jo, det kom vi fram till förut. Läs genom tråden )

Det var väl dom med i7 o 5830 som levererades med usb 3.0 i staterna, men man vet ju aldrig hur dom hanterar detta i Europa, inte första gången vi blivit nedprioriterade.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Juste, så var det nog. Tvivlar på att europa kommer få 3.0, hp är ju experter på att penetrera oss på andra sidan atlanten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Jo, det kom vi fram till förut. Läs genom tråden )

Det var väl dom med i7 o 5830 som levererades med usb 3.0 i staterna, men man vet ju aldrig hur dom hanterar detta i Europa, inte första gången vi blivit nedprioriterade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe1891
Juste, så var det nog. Tvivlar på att europa kommer få 3.0, hp är ju experter på att penetrera oss på andra sidan atlanten.

"med SuperSpeed USB 3.0!" - http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/HP...

Epic Fail för HP Sverige igen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
"med SuperSpeed USB 3.0!" - http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/HP...

Epic Fail för HP Sverige igen!

mm, fy fan va dåliga dom är
Fick konfirmerat av en som köpt på Komplett att det är usb 3.0 så lade en beställning idag, väntar med spänning

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
mm, fy fan va dåliga dom är
Fick konfirmerat av en som köpt på Komplett att det är usb 3.0 så lade en beställning idag, väntar med spänning

Nice! Beställer senast på måndag! Vet du om portarna är blåa eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Nice! Beställer senast på måndag! Vet du om portarna är blåa eller?

Ingen aning, ska kolla upp det så fort jag får den

Vet du om vi kommer åt de två lediga minnesplatserna? Finns ju tydligen 4 på envyn varav 2 är åtkomliga (går säkert att komma åt de andra om man bryter garantin o lite klisterlappar)

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Ingen aning, ska kolla upp det så fort jag får den

Vet du om vi kommer åt de två lediga minnesplatserna? Finns ju tydligen 4 på envyn varav 2 är åtkomliga (går säkert att komma åt de andra om man bryter garantin o lite klisterlappar)

Av vad jag har sett på youtube så ser det lite mekkigt ut... Så man lär väl slänga iväg ett mail till HP och höra med dom ang. garantin. Tänkte själv slänga in 2x2GB extra ram för att kompensera (lite) mot en SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Av vad jag har sett på youtube så ser det lite mekkigt ut... Så man lär väl slänga iväg ett mail till HP och höra med dom ang. garantin. Tänkte själv slänga in 2x2GB extra ram för att kompensera (lite) mot en SSD

Och du kommer lita på deras svar ?

"jaja, vad jag kan se så kan du dra bort alla klistermärken, garantin är super på HP!"

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Och du kommer lita på deras svar ?

"jaja, vad jag kan se så kan du dra bort alla klistermärken, garantin är super på HP!"

Nja. Men då har man det att hänvisa till om dom börjar tjafsa...

Permalänk

Har klämt lite på maskinen nu...
usbporten är inte blå
16:9 e lite mupp - ovan fortfarande
transformatorn e ganska stor
underbar skärm
värme / ljud - inga problem än så länge jämfört med min zepto 6615

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Har klämt lite på maskinen nu...
usbporten är inte blå
16:9 e lite mupp - ovan fortfarande
transformatorn e ganska stor
underbar skärm
värme / ljud - inga problem än så länge jämfört med min zepto 6615

Cool! Jag ser att, (enligt Service Guiden: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01911053.pdf sida:46), det är lätt att slänga in mer ram! Skulle du kunna köra cpu-z och ta en print scrn under fliken SPD? Det vore jävligt juste!

Permalänk

mina minnen tickar i 1066, inte 1333 :S
Om det var det du undrade, orkar inte hitta lagringsplats för bild, ge mig din mail så kan jag skicka en screen.

En annan nackdel är att musplattan verkar lite seg, inte så responsiv, ska kolla om d hjälps av med en drivaruppdatering

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

För er som spekulerar på denna laptop och som funderar lite över HDMI-porten så kan jag meddela att det verkar vara väldigt svårt att få tag på hdmi-vga adaptern som krävs för att kunna koppla in den till en vga-projektor. HP har en sådan adapter men den verkar bara gå att få tag på i USA.

Det finns andra lösningar med USB-grafikkort men jag har inte hittat någon som garanterat funkar och funkar bra med Windows 7.

I övrigt är datorn kanon och det är väldigt enkelt att installera mer minne i den (har poppat i 2x2 Gb till så jag totalt har 8 Gb)

Permalänk
Medlem

Vilka minnen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Vilka minnen?

Köpte två sådana här samtidigt som datorn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350649

Har även fått bekräftat av HP i Sverige att hdmi -> vga adaptern bara säljs i USA. Så återigen så bestämmer sig HP för att skita i oss i Europa. Jag börjar mer och mer fundera på hur HP egentligen sköter sina produkter och hur de tänker när de bestämmer vad som ska hamna på vilken marknad. I USA har kunder t.ex. möjlighet att själv bygga ihop sin dator på hemsidan (a la Dell), men Europa får nöja sig med det som HP anser vara lämpligt (som lågupplöst skärm på den förra Envyn). Alla datorer som byggs genom "byggaren" på deras hemsida monteras ändå i Kina och skickas sedan till USA, ingen orsak att det inte skulle gå att göra samma till Europa.

Att sedan förvirringen är total på HP när det gäller information är en annan sak. Försök få ur kundtjänst något vettigt utan att få helt felaktiga uppgifter. När jag pratade med HP innan den första Envy 15 släpptes i Sverige var de helt klara med att det skulle vara FullHD (blev sen lågupplöst). När någon annan här på forumet frågade om det skulle vara USB3 på den nya modellen fick de nej (i alla fall min har USB3). Den Svenska hemsidan hade under en tid informationen att Envu 15 bara hade två minnesplatser (varav en var en 4Gb modul). Samma förvirring råder i USA innan släpp av modeller, så jag tror helt enkelt att majoriteten på HP inte vet vad modellerna innehåller och det är ett lotteri om man förbeställer utan att ha läst vad andra verkligen fått för grejer levererade.

Jag är himla nöjd med datorn egentligen, men det finns så mycket strul förknippat med HP nuförtiden som stör mig. Känns helt enkelt som de börjar tappa greppet. Att sedan HPs hemsida är bland de fulare (förutom första sidan) och rätt rörig är en annan sak som egentligen inte hör hit, men det spär på intrycket. Dessutom kan infon på hemsidan vara helt fel och ändras från dag till dag (och ibland från felaktiga uppgifter till nya felaktiga uppgifter).

Så nu har jag fått skriva av mig ordentligt Ska ikväll återgå till att spela Dragon Age som flyter klockrent på min Envy i FullHD upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iasion
Köpte två sådana här samtidigt som datorn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350649

Har även fått bekräftat av HP i Sverige att hdmi -> vga adaptern bara säljs i USA. Så återigen så bestämmer sig HP för att skita i oss i Europa. Jag börjar mer och mer fundera på hur HP egentligen sköter sina produkter och hur de tänker när de bestämmer vad som ska hamna på vilken marknad. I USA har kunder t.ex. möjlighet att själv bygga ihop sin dator på hemsidan (a la Dell), men Europa får nöja sig med det som HP anser vara lämpligt (som lågupplöst skärm på den förra Envyn). Alla datorer som byggs genom "byggaren" på deras hemsida monteras ändå i Kina och skickas sedan till USA, ingen orsak att det inte skulle gå att göra samma till Europa.

Att sedan förvirringen är total på HP när det gäller information är en annan sak. Försök få ur kundtjänst något vettigt utan att få helt felaktiga uppgifter. När jag pratade med HP innan den första Envy 15 släpptes i Sverige var de helt klara med att det skulle vara FullHD (blev sen lågupplöst). När någon annan här på forumet frågade om det skulle vara USB3 på den nya modellen fick de nej (i alla fall min har USB3). Den Svenska hemsidan hade under en tid informationen att Envu 15 bara hade två minnesplatser (varav en var en 4Gb modul). Samma förvirring råder i USA innan släpp av modeller, så jag tror helt enkelt att majoriteten på HP inte vet vad modellerna innehåller och det är ett lotteri om man förbeställer utan att ha läst vad andra verkligen fått för grejer levererade.

Jag är himla nöjd med datorn egentligen, men det finns så mycket strul förknippat med HP nuförtiden som stör mig. Känns helt enkelt som de börjar tappa greppet. Att sedan HPs hemsida är bland de fulare (förutom första sidan) och rätt rörig är en annan sak som egentligen inte hör hit, men det spär på intrycket. Dessutom kan infon på hemsidan vara helt fel och ändras från dag till dag (och ibland från felaktiga uppgifter till nya felaktiga uppgifter).

Så nu har jag fått skriva av mig ordentligt Ska ikväll återgå till att spela Dragon Age som flyter klockrent på min Envy i FullHD upplösning.

Håller med att HP Sverige (EU) e skit, men datorn är grym iaf.
Märker du av någon större skillnad mellan 4gb o 8gb minne? Funderar själv på att köpa och stoppa in, men misstänker att d inte kommer ge så mkt?
Funderar även på att köpa en ssd disk o trycka in, men d verkar inte helt trivialt att knäcka upp datorn för att komma in te HD platserna :S

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Håller med att HP Sverige (EU) e skit, men datorn är grym iaf.
Märker du av någon större skillnad mellan 4gb o 8gb minne? Funderar själv på att köpa och stoppa in, men misstänker att d inte kommer ge så mkt?
Funderar även på att köpa en ssd disk o trycka in, men d verkar inte helt trivialt att knäcka upp datorn för att komma in te HD platserna :S

I vanlig användning märks det inte direkt. Jag använder däremot rätt mycket virtualisering, och då använder jag allt minne (kör 3 virtuella servrar på den när jag arbetar).

Finns beskrivningar på hur man öppnar den, men det är en hel massa skruvar som ska avlägsnas innan det är klart. Jag behåller nog den vanliga disken i min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iasion
Köpte två sådana här samtidigt som datorn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350649

Ok!

Jag får väl ta och göra det med!

Jag har en 500 GB i den datorn som jag har nu... Får kolla upp utbytesmöjligheterna på det med...

Permalänk

Btw är det någon som vet hur man får bort print snabbknappen? Trycker på den jämt och ständigt. Har provat med KeyTweak men den tar det som ctrl + p o vill mappa om ctrl till p.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Jo HP:s svenska sida och personal ger jag inte så mycket för heller. Får inte känslan av att de har så stor koll på saker och ting (som med den förra Envyn där jag också hade maildiskussion med säljavdelningen om huruvuda den leverades med FullHD-skärm eller ej).

Men, är väldigt nöjd med min Envy. Väldigt bra prestanda för att vara 15.6", snygg, klockren skärm (bortsett från den blåa tonen man får justera bort), hyfsat ljud för att vara en bärbar och dessutom är GPU:n ganska överklockningsbar. Från 8104 i standardutförande i 3DMark06 till 9666 med en stabil 550/1100-överklockning.

Nackdelen är väl vissa av de förinstallerade HP-programmen (som mediaskräpet, popups för t ex volymkontroll som tar en ur fullskärm etc) men de går ju att göra något åt.

Funderar också på att köpa 4 GB extra minne till den. Tog loss batteriet för att kolla ifall de minnesplatserna var tomma eller om de idiotiskt nog hade satt något minne där, men de var tomma så väldigt enkelt att stoppa in nya. Kommer nog att köpa en liten 500-1000 MB extern 2.5"-hårddisk också och ha till den istället för att mecka och ha mig med de interna platserna.

Permalänk
Medlem

Precis hämtat datorn! Riktigt stilren måste jag säga, ska snart köra igång den...

Permalänk

Första jag gjorde var att formatera den, herregud vad crap det följde med, vissa var säkert ok men att fylla den med 40gb program va inte roligt.
Ingen som har en ta bort print knapp lösning? :S
Trycker på de sablans knapparna hela tiden

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan