Permalänk
Medlem

Det var riktigt mycket skit med ja...

Hade dock ett problem... Jag kunde boota med en win7 installationsskiva, men när väl installationsprogrammet för win7 kom igång så fanns det inga drivrutiner för dvdläsaren? Wtf?

Har ni haft något problem med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Det var riktigt mycket skit med ja...

Hade dock ett problem... Jag kunde boota med en win7 installationsskiva, men när väl installationsprogrammet för win7 kom igång så fanns det inga drivrutiner för dvdläsaren? Wtf?

Har ni haft något problem med det?

Är det en maskin med USB 3.0 så hämta drivrutiner för det och lägg på en sticka, det fick jag göra på min. Minns inte var jag hittade drivaren men det var topp 10 resultat på Google.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med att Windows 7 inte utnyttjar mina extra 4 Gb ram jag stoppat in, kolla i denna tråden på Notebookreview:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=463056

Jag har stoppat i två stickor minne till kolla screenen här från min burk:

http://forum.notebookreview.com/attachment.php?attachmentid=4...

Någon som har något tips som inte innefattar de grundläggande sakerna vi testat redan?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Det var riktigt mycket skit med ja...

Hade dock ett problem... Jag kunde boota med en win7 installationsskiva, men när väl installationsprogrammet för win7 kom igång så fanns det inga drivrutiner för dvdläsaren? Wtf?

Har ni haft något problem med det?

Hade samma problem. Lösningen är enkel. Använd inte USB 3.0 portarna. Ta istället och plugga in i USB 2.0 porten (den som delar med E-SATA) så funkar det finemang!

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Jösses.... varför tänkte jag inte så långt... Tack för svaret! Hahaha...

Jag testade dessutom att använda brännaren på en annan dator med Win7. När det inte var någon skiva i så hittades brännaren. Men när det var en skiva i så blev det knas direkt. Lite svårt att förklara, men den kunde iaf inte läsa skivan. Det är troligtvis likadant hos er.

Permalänk
Medlem

får nog datorn i morgon! skall bli roligt! mycket spännande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antipod

Men, är väldigt nöjd med min Envy. Väldigt bra prestanda för att vara 15.6", snygg, klockren skärm (bortsett från den blåa tonen man får justera bort), hyfsat ljud för att vara en bärbar och dessutom är GPU:n ganska överklockningsbar. Från 8104 i standardutförande i 3DMark06 till 9666 med en stabil 550/1100-överklockning.

Vad använder du för att överklocka grafikkortet? Var ett par år sedan jag sist pysslade med sånt nu. Fortfarande rivatuner som gäller? Och vad använder man sen för att kolla så man inte klockat för högt? Bara lopa 3dmark i ett par timmar?

Många frågor på ett stycke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iasion
Vad använder du för att överklocka grafikkortet? Var ett par år sedan jag sist pysslade med sånt nu. Fortfarande rivatuner som gäller? Och vad använder man sen för att kolla så man inte klockat för högt? Bara lopa 3dmark i ett par timmar?

Många frågor på ett stycke

AMD GPU clock tool tror jag de flesta använder:
http://downloads.guru3d.com/AMD-GPU-Clock-Tool-v0.9.26.0-For-...

loopa 3dmark tills den krashar, då vet du att den inte pallar de klockfrekvenserna Eller när du känner att du kan steka ägg på den.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Jepp, använder AMD GPU Clock Tool. Den som rice_boiler länkade är den korrekta. Ska finnas en äldre version också som inte stödjer 5830.

Har inte försökt pressa datorn så värst mycket men testade att köra 3DMark06 med snäppet högre klockor bara en gång.

Fick 9925 med dem satta till 560/1150. Alla temperaturer stod på max 69,5C efteråt vilket inte är så farligt antar jag. Dock klockade jag ner dem igen efter att ha kört testet så vet inte hur stabilt det är på de frekvenserna. Men som sagt, 550/1100 har jag kört några timmar WoW på utan problem.

Edit:

Läser man trådarna på notebookreviews forum så verkar det som att det varierar rätt friskt med hur mycket ens dator klarar av att köra stabilt. Vissa verkar inte ens kunna köra minnet i 1100 i 3DMark06 utan att det börjar svaja. Så lycka till med era burkar!

Permalänk
Medlem

Köpte en HP Envy 15 med Ati Radeon 5830 grafikkort för ett par veckor sen, och vill kunna köra den i 1366x768 upplösning på min TV. Är det någon som vet hur man kan lägga till en custom resolution för det? Har försökt med power strip, men advanced timing option-knappen är utgråad för mig.

Permalänk
Medlem

sitter fortfarande och väntar på datorn, beställde fan redan i söndags och fortfarande har den status ingen leverans på elgigantens sida. undrar vad fan de sysslar med. hoppas på att den kommer innan helgen iallafall

Permalänk

Hej!

Är ute efter en ny bärbar och har fastnat lite för Envyn 15-1190eo. Har haft svårt att hitta recensioner för just den här så jag tänkte fråga er som fått tag i den, hur är batteritiden? Vad jag läst om de tidigare Envy 15 så är den sisådär på dem, gäller det för den här modellen också?

Dessutom, finns det något i samma klass som den här (i7-processor, hög upplösning, minst 4gb ram, 15-16" skärm) som jag bör kolla på? Vad jag har sett verkar den här ganska outstanding rent spec-mässigt.

Permalänk
Medlem

Problemet med de svenska (europeiska?) versionerna av Envyn är att de alla enbart kommer med i7-720QM.

Batteritiden är inte såvärst men jag har personligen inte testat att köra slut på batteriet så kan inte kommentera ur en personlig synvinkel.

Kolla den här tråden på Notebookreview: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Har för mig att det finns en batteritidsdel där också.

Dock så är batteritiden bättre på de Envys som har Core i5 men tyvärr inget vi kan köpa här så ganska irrelevant.

Tror du får svårt att hitta en dator med samma prestanda, storlek och pris såvida du inte vill tulla på någon av komponenterna/kraven.

T ex stealthplans-ASUS:en som är bättre (G73JH) har 17,3"-skärm, i7-820QM, Radeon 5870, 6 gig minne och diskutabelt utseende men du får ge 25.000 kr för den på Komplett.

Finns säkert någon annan dator men hittade ingen när jag gjorde en snabb scanning på några siter.

De största felen med Envyn är annars batteritiden (men jag har inga planer på att använda den utan att vara pluggad i väggen så den passar mig perfekt) och att den blir rätt varm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roberteriksson
Hej!

Är ute efter en ny bärbar och har fastnat lite för Envyn 15-1190eo. Har haft svårt att hitta recensioner för just den här så jag tänkte fråga er som fått tag i den, hur är batteritiden? Vad jag läst om de tidigare Envy 15 så är den sisådär på dem, gäller det för den här modellen också?

Dessutom, finns det något i samma klass som den här (i7-processor, hög upplösning, minst 4gb ram, 15-16" skärm) som jag bör kolla på? Vad jag har sett verkar den här ganska outstanding rent spec-mässigt.

Batteritiden är väl inte super, har inte mätt jättenoggrant men ungefär 1½h med nästa högsta brightness o wlan på, vid programmering. Har hört att folk kunnat klämma ut ca 2h vid filmtitt beroende på codec/media spelare.

Det finns ingen i dagsläget som har motsvarande prestanda i samma format, nya macbook pro kanske kommer kunna mäta sig.

Lite andra åsikter från min sida:
- snabbknapparna på vänster sida (trycker alltid på print knappen)
- värmen (den blir varm) men nu på vintern är det bara skönt
- musplattan är inte den bästa, finns multitouch men reagerar inte lika smidigt
- högljudd (när man kör något krävande)
- skitmkt crap förinstallerat

+ skärmen är grym
+ mycket bra prestanda
+ usb 3
+ formfaktorn

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Tack, mycket bra svar. Är egentligen prestandan och skärmen som är lockande, att den blir varm och att musplattan är sådär gör inte så mycket för mig. Har faktiskt en Macbook nu men är inne på att byta tillbaka iom att jag spelar en del poker och har uppe Parallels hela tiden ändå.

Envyn känns perfekt då jag kan köra databas-slagningar utan problem och lira lite spel som nya Civilization. Med de där specsen borde den ju hålla 3-4 år framåt utan problem också, och dessutom kan man ju trycka in mer minne i den samt överklocka om jag fattat rätt.

Permalänk
Medlem

Nån som har problem med att skärmen slocknar av sig själv?
Händer minst en gång varje pass framför datorn.
Datorn spelar fortfarande ljud och verkar fungera, bara att skärmen är avstängd.

När man lägger den i viloläge genom att slå igen locket så tänder den inte skärmen ungefär 50% av gångerna. Pratade med HP support ang. detta och dom svarade att just Envy-modellerna ska man inte göra så på.
Man ska stänga av datorn innan man stänger locket. Hon mumlade nåt om att det allokeras ström i datorn som ställer till det och om man gör så måste man ta ur batteri och kabel och låta den stå och tömma ur ström.
Jag har helt ärligt aldrig hört nåt så dumt nån gång. Varför skulle man inte kunna stänga locket och få den att tända igen när man öppnar?

Sen är webkameran otroligt dålig. Har försökt med inställningar men färgerna är bleka och det är en lila tint över bilden.

Nån som upplevt liknande problem?

Edit:
Det är en 15-1190

Permalänk
Medlem

rice_boiler:

Ärligt talat tycker jag inte den låter så värst mycket även när den kör något krävande (nu har jag bara erfarenhet av spel och inga andra tunga program). Kan hända att jag dock inte är så van vid laptops utan haft en stationär dator i många år som låter betydligt mer. Men har jag datorn idlandes i World of Warcraft på men sitter närmre PS3:an så hör jag knappt Envyn.

roberteriksson:

Det finns två tillgängliga minnesplatser som man kommer åt genom att ta bort batteriet. De 4 gb som är förinstallerade ockuperar de två minnesplatserna som finns inne i datorn och kräver lite skruvande för att komma åt själv.

Vet inte hur mycket Core i7:an går att överklocka men det är nog inget jag rekommenderar mycket pga värmen. Däremot är GPU:n väldigt bra på att överklockas.

Nosslexa:

Det där med skärmen har jag för mig jag skumläste på notebookreview ett inlägg där någon hade liknande problem. Själv har jag aldrig testat att stänga locket för att få den att gå ner i viloläge utan har oftast manuellt valt viloläge i Windows-menyn och sen stängt ner locket. Anledningen är att datorn är så jäkla varm uppe i vänstra hörnet att jag vill låta den svalna några grader först så den får i regel stå avstängd med locket uppe...

Men ändå, en väldigt skum förklaring av HP-supporten.

Har liknande erfarenhet med kameran. Har aldrig använt den för något egentligen, förutom att se om den fungerade när jag fick hem datorn. Anledningen till den lila tinten är att den är 'mörkerseende'. Har nog hellre en kamera som ser ger en bra bild i vanligt ljust än mitt i natten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kudelski
Köpte en HP Envy 15 med Ati Radeon 5830 grafikkort för ett par veckor sen, och vill kunna köra den i 1366x768 upplösning på min TV. Är det någon som vet hur man kan lägga till en custom resolution för det? Har försökt med power strip, men advanced timing option-knappen är utgråad för mig.

Det konstiga är ju att man kan köpa Envyn i USA med en skärm som har den upplösningen. Så man tycker ju det borde fungera utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antipod

Nosslexa:

Det där med skärmen har jag för mig jag skumläste på notebookreview ett inlägg där någon hade liknande problem. Själv har jag aldrig testat att stänga locket för att få den att gå ner i viloläge utan har oftast manuellt valt viloläge i Windows-menyn och sen stängt ner locket. Anledningen är att datorn är så jäkla varm uppe i vänstra hörnet att jag vill låta den svalna några grader först så den får i regel stå avstängd med locket uppe...

Men ändå, en väldigt skum förklaring av HP-supporten.

Har liknande erfarenhet med kameran. Har aldrig använt den för något egentligen, förutom att se om den fungerade när jag fick hem datorn. Anledningen till den lila tinten är att den är 'mörkerseende'. Har nog hellre en kamera som ser ger en bra bild i vanligt ljust än mitt i natten.

Kameran ska ju inte använda mörkerseendet när det är ljust, så det måste vara något fel på den.
Hittade en notis från HP om saken och laddade ner ny firmware till kameran som skulle lösa problemet. Gjorde ingen skillnad alls.

Blir tvungen att lämna datorn till åf som sålde den för dom måste titta på den först innan HP tar den.
Eftersom skärmen slocknar så oregelbundet luktar det att åf kommer titta på den och säga att dom inte upplever något fel.

Tycker det är löjligt av HP att påstå att dom inte hört rapporter om skärmproblemet när deras forum har många trådar angående det.

Permalänk

@nosslexa
Det lät skumt med locket, måste vara något fel, funkar fint att stänga lock o gå ut o in ur viloläge. Att webbkameran är dålig är jag desto mindre osäker på, min brorsa sa att han fick sämre bild än min förra laptop, antar att det är något med mörkerseendet.

@antipod
När jag spelar så låter maskinen mycket jämfört med andra laptops, men sen så är ju prestandan rejält mkt bättre. Jag var medveten om värmen och ljudnivån när jag köpte den och stör mig inte på det så farligt mkt. Men det finns känsligt folk ute
Går det ens att klocka dessa laptops? Tyckte bioset var grymt dåligt, inga inställningar alls. Vill bl.a. slå av hyperthreadingen men det går bara via bios

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antipod
Det konstiga är ju att man kan köpa Envyn i USA med en skärm som har den upplösningen. Så man tycker ju det borde fungera utan problem.

Jag lyckades få till upplösningen som alternativ genom att ändra på en registernyckel, men tv-ut problemen fortsätter.

Kör jag via HDMI-porten till DVI-porten på min TV blir bilden stretchad så att en del av datorns bild hamnar utanför.

Kör jag via HDMI till RGB-porten på TVn så hittar inte inte Windows TVn som bildskärm.

Permalänk
Medlem

äntligen är det dags för mig att få testa denna fina maskin! efter många beställningar och tillslut kontakt med själva chefen för onlinevaruhuset så såg de till att jag får en modell. ännu bättre är att som plåster på såren för alla problem fick jag 500kr rabatt!
den är i GBG nu så på 5 timmar borde den hinna åka 8mil

Permalänk
Medlem

och nu sitter man med den i knät! tar evigheter att bränna återställningsskivorna. så fort det är klart är det ominstallation som gäller.

mycket positiv än så länge, några små irritationsmoment men för det mesta posetivt. MacBook Pron jag hade hemma tidigare i år var bättre på väldigt mycket och mest utsidan, men denna är bättre på annat som väger tyngre.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]@antipod
När jag spelar så låter maskinen mycket jämfört med andra laptops, men sen så är ju prestandan rejält mkt bättre. Jag var medveten om värmen och ljudnivån när jag köpte den och stör mig inte på det så farligt mkt. Men det finns känsligt folk ute
Går det ens att klocka dessa laptops? Tyckte bioset var grymt dåligt, inga inställningar alls. Vill bl.a. slå av hyperthreadingen men det går bara via bios [/B]

Som sagt, är inte så erfaren av att spela på andra laptops. Stör mig inte så mycket heller. Dessutom sitter jag oftast med extern monitor och tangentbord när jag spelar så känner knappt av värmen.

Håller med om att BIOS är lite fattigt. Letade också efter att stänga av Hyperthreading. Men som tidigare sagt, med tanke på värmen så vet jag inte om jag vill överklocka CPU:n. Möjligheten att klocka GPU:n är ju iaf ganska bra så man ska väl egentligen inte klaga...

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört Envyn några veckor, är mycket nöjd faktiskt! Spelprestandan är smått fantastisk för att vara en laptop. Kör mycket med extern skärm, mus och tangentbord, så märker inte så mycket av värmen, men visst blir den rejält varm.

Ni som anmärker på fläktljud, har ni suttit vid en vanlig 10k - laptop någon gång? Min förra Msi GT628 dundrade på något helt hysteriskt vid load, Envyn fläktar på men betydligt beskedligare, trots en fläkt mer och betydligt kraftfullare CPU.

Jag skulle väl önskat lite mer grafikprestanda, inte för att burken presterar sämre än jag räknat med, men jag hade gärna slantat upp några tusen till för ännu bättre krets i samma formfaktor. Vill man ha stadiga 60 fps i multiplayer i BC2 är det medium settings och 1280*768 som gäller om man kör allt stock.

I det stora hela, en imponerande dator.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Update

Har uppdaterat drivrutin till grafikkortet samt uppgraderat Windows 7 till pro (för att ansluta mot domän) och nu fryser datorn med skärmen igång istället för att släcka den, så felet ligger hos grafikkortet verkar det som.

Den har inte strulat med viloläget när man stänger locket på 5-6 gånger så det verkar löst. Antingen grafikdrivrutinerna där med (verkar troligast) eller så fanns det nåt problem med filerna i operativsystemet som böts vid uppgraderingen (mindre troligt).

Permalänk
Medlem

jag har upptäckt att mitt grafikkort kör i 99 - 299 gpu och 299 klockminne hela tiden, gpu klockan växlar mellan 99 och 299 beroende på vad jag gör men startar jag ett spel är de båda i 299. skall de inte mer vara 500 gpu och 1000 minnet? är det någon inställning jag skall göra någonstans?
kör med senaste betan av 10.3 catalyst. var på precis samma sätt innan jag bytte till betan med om det spelar någon roll.
känns mycket mystiskt iallafall. förstår ifall den klockar upp och ned sig själv beroende på vad den gör man att ligga så lågt i spel är konstigt känns det som. skall jag behöva klocka upp den varje gång jag vill spela då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Håller med att HP Sverige (EU) e skit, men datorn är grym iaf.
Märker du av någon större skillnad mellan 4gb o 8gb minne? Funderar själv på att köpa och stoppa in, men misstänker att d inte kommer ge så mkt?
Funderar även på att köpa en ssd disk o trycka in, men d verkar inte helt trivialt att knäcka upp datorn för att komma in te HD platserna :S

Jag tryckte in 4gb extra innan jag ens startade burken så jag kan inte svara om det gör så mycket skillnad Men jag ser dock att win7 allokerar allt ledigt minne, så jag antar att det gör någon skillnad iaf...

Permalänk

Nån mer än jag som upplever "blank screen" problematiken? Skärmen slocknar och efter några sekunder låser sig datorn. Skitdrygt!

länkar:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=457720
http://h20435.www2.hp.com/t5/HP-Envy-Notebooks/Blank-Screen-P...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Nån mer än jag som upplever "blank screen" problematiken? Skärmen slocknar och efter några sekunder låser sig datorn. Skitdrygt!

länkar:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=457720
http://h20435.www2.hp.com/t5/HP-Envy-Notebooks/Blank-Screen-P...

hänt 5 eller 6 gånger för mig idag.