Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Medlem

Detta kanske är aningen off-topic, men jag försöker.

Jag har ett 5870 och har två skärmar anslutna via DVI (1920 * 1200). Jag har också en 7.1 reciever som jag skulle vilja använda via HDMI.

Jag har lyckats överföra både ljud och bild via HDMI: ATI -> Reciever -> Skärm. Men då blir max upplösning 1920*1080, bilden blir inget vidare då den skalas om.

Nu funderar jag om det på något sätt går att få ut enbart ljudet via HDMI och samtidigt fortfarande få ut bildsignalen via DVI portarna?

Permalänk
Avstängd

Undrar om mitt Seasonic S12 500W pallar med ett HD5850 (black)?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314763

Övriga komp.

Q9550 @ 3.8GHz
1st V-Raptor
4st 1TB Spinpoint F1

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Undrar om mitt Seasonic S12 500W pallar med ett HD5850 (black)?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314763

Övriga komp.

Q9550 @ 3.8GHz
1st V-Raptor
4st 1TB Spinpoint F3

Jag kör mitt XFX 5850 Black på ett Corsair 520W med en i5 750 och fem hårddiskar. Inga problem med strömförsörjningen så långt iallafall!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
tja, jag har frågat detta förut och jag tror inte jag fick något bra svar.
när jag kolla på youtube på helskärm så fuckar dator ur fullkomligt
jag måste stänga av den via knappen.
problemet uppkom efter att jag installerat mitt 5870 så jag tror att det har något med det att göra
jag har nyaste drivrutinerna, 9.12 med hotfix.
jag har testat att avinstallera och kört driver sweeper för att få bort allt, sedan
installerat om drivrutinerna
har någon av er en lösning till detta problem?
på min speldator gör det inte så mycket, jag använder den mest till just spel, men jag tänkte installera mitt hd 4770 som jag har i htpc,n i frugans dator,
och köpa ett 5750 till htpc,n, och om det är samma problem med det kortet
då är det mindre bra.

Köpte ett XFX HD 5850 förra veckan och har samma problem. när jag tittar på dvd eller spelar spel funkar det utmärkt. Även när jag tittar på youtube eller svt.play på "liten skärm" funkar det. MEN när jag klickar upp helskärm funkar det kanske i 20sek, sedan fuckar det upp totalt och en omstart av datorn är den enda lösningen...

någon som har ett bra förslag på felsökning?

Permalänk
Inaktiv

Det är väl löst i januaris drivrutinsuppdatering?

EDIT: Struntsamma, den var ju inte släppt ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akhelgon
Köpte ett XFX HD 5850 förra veckan och har samma problem. när jag tittar på dvd eller spelar spel funkar det utmärkt. Även när jag tittar på youtube eller svt.play på "liten skärm" funkar det. MEN när jag klickar upp helskärm funkar det kanske i 20sek, sedan fuckar det upp totalt och en omstart av datorn är den enda lösningen...

någon som har ett bra förslag på felsökning?

Hade samma problem med mitt 5850. fungerar klockrent nu efter jag uppdaterade bios på mitt moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Var det bara jag som tyckte det var lite märkligt att de i installationsanvisningarna skriver "använd inte en Y-kabel 2x 4-pins->1x 6-pins för strömförsörjningen" och sedan skickar med just två stycken Y-kablar 2x 4-pins->1x 6-pins i kartongen?

Menar dom inte bara att man inte ska använda en ensam 4pin molex från nätagget som går till pcie 6pin, blir nog hög belastning för den gammla molex designen då.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk

Kollade igenom lite trådar efter info om 5850 och ifall det är det kort som ger mest valuta för pengarna i nuläget. Såg då att någon tipsade om att Komplett hade ett kanonpris på sitt XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5. Självklart blir man ju lite irriterad att man missar en sådan sak=)=). Verkar dock som priset ändrades på bara någon timme så Komplett måste ha insett sitt misstag då de garanterat fick en hel del fler beställningar än de väntat sig. Nu är ju detta fel åtgärdat och det nya priset är inte heller fy och skam (kan bara gratulera er som fått kortet för 1999, det är ett grymt bra pris utan tvekan) men det verkar som priset på dessa kort är på väg ner. Har varit med alltför ofta att man köper en produkt bara för att upptäcka att priset gått ner en hel del bara på några veckor. Har verkligen beslutsångest nu=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Ni som har 5850, piper eller låter ert kort med ett hög frekvent ljud när ni spelar lite mer grafikkrävade spel?

För mig gjorde de det när jag satte igång dragon age och någon 3d sak i CCC, då hörde man ett litet högfrekvent ljud.

Kan det vara nätagget? är ett 400W från corsair.

Permalänk
Medlem

Det kan möjligen sitta en liten råtta därinne, Keng.

Låter mysko, jag har ett HD 5770 och det piper ingenting.
Öppna och lägg örat emot för att identifiera kanske ?

Är det så mycket att det är störande ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Ni som har 5850, piper eller låter ert kort med ett hög frekvent ljud när ni spelar lite mer grafikkrävade spel?

För mig gjorde de det när jag satte igång dragon age och någon 3d sak i CCC, då hörde man ett litet högfrekvent ljud.

Kan det vara nätagget? är ett 400W från corsair.

ja det är nog ditt nätagg som överbelastas, har du öppnat och lysnat vars ljudet kommer ifrån

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Ska se imorrn. Fast så överbelastad kan den väl inte vara?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag fått hem mitt HD5850 och har även hunnit prova den. Skapligt lyft från 8800GTS 512MB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Ska se imorrn. Fast så överbelastad kan den väl inte vara?

Kan vara olycklig blandning mellan PSU och grafikkort. V-synk kanske kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dskjono
ja det är nog ditt nätagg som överbelastas, har du öppnat och lysnat vars ljudet kommer ifrån

SÅ! verkade vara nätagget tror jag, rätt svårt att höra då dessa saker ligger så nära varann.

Kan detta skada något? jag tänkte liksom att det inte var något problem med 400w eftersom testet på swec visade mindre än 300w för ett fetare system för 5850 ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det kan möjligen sitta en liten råtta därinne, Keng.

Låter mysko, jag har ett HD 5770 och det piper ingenting.
Öppna och lägg örat emot för att identifiera kanske ?

Är det så mycket att det är störande ?

I såfall måste det vart du som lagt råttan där
Störande om man inte har headset på :S

EDIT: kan det vara fel på mitt nätagg? ^^ eller skall det pipa?

Permalänk
Medlem

Läste att VRM tempen på HD5970 inte tillåter mycket. Med andra ord kan man glömma att köpa HD5970 och köra i HD5870 klockfrekvenser under en längre period då VRM komponenterna blir för varma :(. Tänkte faktiskt slå till och tjäna en slant jämfört med två HD 5870

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
SÅ! verkade vara nätagget tror jag, rätt svårt att höra då dessa saker ligger så nära varann.

Kan detta skada något? jag tänkte liksom att det inte var något problem med 400w eftersom testet på swec visade mindre än 300w för ett fetare system för 5850 ^^

vid belastning kan det hålla men skulle nog byta agg vid tillfälle.
sådana ljud indikerar gränsen på agget börjar nås.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
vid belastning kan det hålla men skulle nog byta agg vid tillfälle.
sådana ljud indikerar gränsen på agget börjar nås.

Får göra det till sommaren då jag skall uppgradera till SSD förmodligen, eller när farsan ber mig att bygga en ny dator så får jag beställa ett bättre nätagg och byta ut det mot mitt. Det konstiga är att enligt denna artikel http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=12
så skall 5850 dra ca 265W, fast mitt är fabriksöverklockat, fast det kan väl inte dra så mycket mer? Tycker inte ett nätagg borde pipa så om den inte är nära den belastningen att den skall kollapsa :/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Får göra det till sommaren då jag skall uppgradera till SSD förmodligen, eller när farsan ber mig att bygga en ny dator så får jag beställa ett bättre nätagg och byta ut det mot mitt. Det konstiga är att enligt denna artikel http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=12
så skall 5850 dra ca 265W, fast mitt är fabriksöverklockat, fast det kan väl inte dra så mycket mer? Tycker inte ett nätagg borde pipa så om den inte är nära den belastningen att den skall kollapsa :/

Det är hela systemet som drar 265W.

Permalänk

Ska man och hämta ut sitt XFX Black 5850 senare idag. Det som är ledsamt är att jag inte kan installera det för jag har inte något chassi att sätta det i

Anledningen är att jag väntar på det nya chassi som jag ska ha allting i. Chassit som jag använder nu ska bli serverchassi.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är hela systemet som drar 265W.

Vet, glömde skriva det. Och det är konstigt att nätagget skall pipa, dessutom piper det i windows också, får nog hoppa över till nätaggregatsdelen och se vad folket har att säga där, trodde inte corsair skulle ha tjutande nätagg :S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Vet, glömde skriva det. Och det är konstigt att nätagget skall pipa, dessutom piper det i windows också, får nog hoppa över till nätaggregatsdelen och se vad folket har att säga där, trodde inte corsair skulle ha tjutande nätagg :S

Jag har svårt att tro att det är din nätdel som skulle vara på gränsen för vad den klarar, då mitt FSP 300W utan problem klarar att driva mitt XFX HD5850 BE ihop med en i5 750 @ 3GHz. Jag får inga pip eller andra oljud heller för den delen.

Ta en titt i nätdelsavdelningen, finns rätt mycket trådar om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag har svårt att tro att det är din nätdel som skulle vara på gränsen för vad den klarar, då mitt FSP 300W utan problem klarar att driva mitt XFX HD5850 BE ihop med en i5 750 @ 3GHz. Jag får inga pip eller andra oljud heller för den delen.

Ta en titt i nätdelsavdelningen, finns rätt mycket trådar om detta.

Oj, skall ta en titt på nätaggsdelen, fast den verkar död, tror ni sånt går på garanti?

Permalänk
Medlem

Fungerar det med 120Hz i eyefinity ännu?

Tidigare stöds enbart 60Hz vid eyefinity och jag har inte sett någon nyhet om att detta skulle ha lösts.

Tacksam för info

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 5870 samt x25-m g2 80gb idag :). Vart en rejäl skillnad i mw2 som jag spelar mest online, från 20~ fps i 720p med allt på lägsta till nästan konstant 91 (max) fps med allt på högsta i 1080p på min 42" tv. Nu kan man ju faktiskt spela sniper tom.

Blev lite "ghettmodd" men får vara så tills jag ordnar nytt chassi och nätagg:

(för er som inte kan se så fick jag ta ur hdd buren då grafikkortet var för stort samt koppla in ett till nätagg då jag bara hade en pci-e kontakt)

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Klarar ett 5870 att lira i 4960x1600 med bara 1 GB minne eller ska man vänta på 2 GB verren om man vill lira i så hög upplösning?

Permalänk
Medlem

Finns det någon tredjepart kylare till 5850?
Har sökt men utan resultat.

Tycker mitt powercolor låter lite när man väl börjar lira hmpf.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Diskuteras om det i denna tråd på sista sidorna:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5850_PCS_Plu...
Den kylaren ser intressant ut tycker jag, montera en 120mm fläkt över med buntband utan att bryta garanti?

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Hej

Har precis inhandlat en ny dator med ett ATI Powercolor 5870 kort. Allt fungerar fin fint, men är nyfiken på att veta vilken drivrurinsvesrion jag har på datorn, använder windows 7. Har kikat runt lite i ATI catalyst men hittar inget.

Sen så har jag en till fråga. När jag i framtiden vill uppgradera mina drivrutiner till grafikkortet, måste jag ta bort dem gamla då, och i så fall hur gör jag det?

Tack för svar

Permalänk
Avstängd

Fliken "Graphics" i Catalyst -> Information Center -> Driver Packaging Version alt. Catalyst™ Version.

Driver Sweeper för att ta bort drivrutiner.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60