Den stora hackintoshtråden

Permalänk

Hallå, jag har köpt en MSI GE620DX-293NE och bara därför att jag älskar Macs operativsystem så tänkte jag att jag kanske kunde duelboota den då, någon som vet om det är möjligt med just denna maskinen (Blir inte särskilt förvånad ifall det inte går, men kunde iallafall fråga)

Permalänk
Skrivet av Simpa1000:

Hallå, jag har köpt en MSI GE620DX-293NE och bara därför att jag älskar Macs operativsystem så tänkte jag att jag kanske kunde duelboota den då, någon som vet om det är möjligt med just denna maskinen (Blir inte särskilt förvånad ifall det inte går, men kunde iallafall fråga)

Du kan ju alltid prova. Behöver inte vara några större problem. Installera först Windows 7 och sedan OS X med valfri bootloader. Får du inte igång Windows 7 efter det reparerar du med Windows 7-skivan. Efter du reparerat så kan du få problem att få igång bootloadern du installerat i OS X installationen. Det lättaste då är att du använder GParted, antingen fristående på skiva eller så fixar du Knoppix på skiva och startar GParted via Knoppix. Både Knoppix och GParted är skivor du kommer ha stor användning senare om du fortsätter att experimentera med operativsystem. Jag har sparat mycket tid med dessa skivor. I GParted så flaggar du OS X partitionen som "boot". Sedan ska det fungera. Skulle det inte fungera efter det så kan du använda dig av EasyBCD i Windows 7.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga ihop en ny PC till mig själv och då slog det mig att det skulle vara kul att samtidigt få igång en Hackintosh. Så jag kollade runt lite och plockade ihop komponenter som skulle fungera. Men det slog mig, jag ville köra både Windows 7 och OSX på var sin SSD. Hur löser jag det?

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11299837']Jag ska bygga ihop en ny PC till mig själv och då slog det mig att det skulle vara kul att samtidigt få igång en Hackintosh. Så jag kollade runt lite och plockade ihop komponenter som skulle fungera. Men det slog mig, jag ville köra både Windows 7 och OSX på var sin SSD. Hur löser jag det?

Du köper två SSD'er och installerar Windows på ena och Mac OS på andra. Sedan har du en bootloader på din Mac-disc där du kan välja vilken du vill boota från.

Permalänk
Medlem

Tjo! Har länge försökt få installerat Snow leopard på min bärbara pc. Datorn har ingen dvd spelare så, är det möjligt att installera via usb minnet? Någon som kan förklara eller vet nån bra guide? Har testat att formatera minnet till Mac extended ( journaled) via en mac men jag får det inte att fungera. Skall man använda Kakewalk eller? Snälla hjäälp mig... Har tillgång till Äkta mac ifall det behövs.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Du köper två SSD'er och installerar Windows på ena och Mac OS på andra. Sedan har du en bootloader på din Mac-disc där du kan välja vilken du vill boota från.

Inte mer komplicerat än så? Det var ju trevliga nyheter! Tack för ett rappt svar.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Tjo! Har länge försökt få installerat Snow leopard på min bärbara pc. Datorn har ingen dvd spelare så, är det möjligt att installera via usb minnet? Någon som kan förklara eller vet nån bra guide? Har testat att formatera minnet till Mac extended ( journaled) via en mac men jag får det inte att fungera. Skall man använda Kakewalk eller? Snälla hjäälp mig... Har tillgång till Äkta mac ifall det behövs.

Fixa ett USB-minne i valfritt OS X. Har du tillgång till en USB-sticka som är större än 4 Gb (gärna 8 Gb) så använd gärna den. Har för mig att det ska gå lättare med en 8 Gb-sticka. Skulle kunna förklara steg för steg men jag länkar en guide som ska fungera bra!

Guide:

http://geeknizer.com/make-bootable-usb-mac-osx86-snow-leopard...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om en trevlig nyhet för oss som vill använda HD3000-grafik med Hackintosh: Det finns inbyggt stöd för kretsen i senaste Chimera 1.5 (men tydligen bara via HDMI).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Fixa ett USB-minne i valfritt OS X. Har du tillgång till en USB-sticka som är större än 4 Gb (gärna 8 Gb) så använd gärna den. Har för mig att det ska gå lättare med en 8 Gb-sticka. Skulle kunna förklara steg för steg men jag länkar en guide som ska fungera bra!

Guide:

http://geeknizer.com/make-bootable-usb-mac-osx86-snow-leopard...

tackar! följer guiden, men när jag ska återskapa iso-filen tar det typ 3 timmar och efteråt, när jag startar upp med usb:n , händer inget?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

tackar! följer guiden, men när jag ska återskapa iso-filen tar det typ 3 timmar och efteråt, när jag startar upp med usb:n , händer inget?

Vad kör du för USB-minne och vad har den för storlek?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en stor jungel på hur man ska installera osx på en pc.

Måste man ha en mac med Snow Leopard eller Lion för att kunna göra det?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Skrivet av Gascogne:

Jag tycker det är en stor jungel på hur man ska installera osx på en pc.

Måste man ha en mac med Snow Leopard eller Lion för att kunna göra det?

Visst är det lite letande, men det är det värt. Du behöver ingen Mac för att kunna installera OS X. Har du en optisk enhet på din dator så har du kommit långt. Bärbara utan optiska enheter är trixigare.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Vad kör du för USB-minne och vad har den för storlek?

Kör ett Kingston 16Gb så det borde räcka Har också USB 3.0 på datorn ifall det skulle vara nån skillnad.
Bättre med Snow Leopard eller Lion om man ska installera via usb, eller är det nån skillnad?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Kör ett Kingston 16Gb så det borde räcka Har också USB 3.0 på datorn ifall det skulle vara nån skillnad.
Bättre med Snow Leopard eller Lion om man ska installera via usb, eller är det nån skillnad?

Hmm. Väldigt konstigt, du har de ultimata grejerna nämligen. Antar att minnet är relativt snabbt också? Lion är väldigt svårt att få till på USB i dagsläget, därför rekommenderar jag Snow Leopard. Följer du guiden till punkt och pricka så ska det fungera utmärkt. Vad är det för Snow Leopard image-version du kör egentligen? Prova guiden igen och glöm inte stegen i X86Tools.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Hmm. Väldigt konstigt, du har de ultimata grejerna nämligen. Antar att minnet är relativt snabbt också? Lion är väldigt svårt att få till på USB i dagsläget, därför rekommenderar jag Snow Leopard. Följer du guiden till punkt och pricka så ska det fungera utmärkt. Vad är det för Snow Leopard image-version du kör egentligen? Prova guiden igen och glöm inte stegen i X86Tools.

Ultimata grejerna Jag följer guiden exakt men det är nåt problem, kan det vara det att jag har hazards version av SL? Kanske jag bara ska ha den origiala SL utan kext.?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Hazards e värsta skiten den kan du glömma. Kör iatkos s3 v2 alltså snow leopard 10.6.3 så ska du se att det funkar.
Skicka ett privat mess så kan ja hjälpa till med installationssupport då ja har byggt ett antal hackintoshs även av gamla pentium 4or.
Det är inte så svårt bara man förstår va man ska göra.
Hör av dig när du har iatkos 10.6.3 snow leopard på skiva så kör vi.
Hör av er ni som har problem.

Permalänk
Skrivet av Gascogne:

Jag tycker det är en stor jungel på hur man ska installera osx på en pc.

Måste man ha en mac med Snow Leopard eller Lion för att kunna göra det?

På din dator i signatur går det ju skit smidigt bara så du vet. Enough said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Hazards e värsta skiten den kan du glömma. Kör iatkos s3 v2 alltså snow leopard 10.6.3 så ska du se att det funkar.
Skicka ett privat mess så kan ja hjälpa till med installationssupport då ja har byggt ett antal hackintoshs även av gamla pentium 4or.
Det är inte så svårt bara man förstår va man ska göra.
Hör av dig när du har iatkos 10.6.3 snow leopard på skiva så kör vi.
Hör av er ni som har problem.

Är ju det problemet att jag inte ska ha det till skiva, utan installera via USB
Annars på min stationära så när jag lägger i skivan så händer typ inget, när jag väljer att boota från Dvd spelaren, startar datorn om och går in i windows...?
Kan något av detta vara eftersom jag kör USB tangentbord + mus? Har läst ngnstans att det inte går med Mac OS X?

Tänkte tillägga att då jag kör via Wmvare så funkar får jag installerat Mac, men när den ska startas om efter installation startar inte mac, utan den börjar på en ny installation.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Det jobbiga är att det är en amd du har om d nu e den datorn i din sign som du vill installera ifrån.
Varför installera från usb. Bättre med skiva sen kan folk säga vad dom vill. Ladda ner rätt fil o bränn till skiva sedan klart istället för som till usb o förbereda usb minnet mm mm. Men men ang usb tangentbord och mus så tror ja inte att det är problemet om d nu va det du menade. Ja tror nog att det är så att det ska användas usb tangentbord och mus helst för att slippa strul med diverse ps/2 kexts med mera.
Ang din omstart på dartorn så tror ja att du ska prova med ett annat grafikkort bara för säkerhets skull. Integrerat eller inte spelar mindre roll men prova med ett annat o se om det hjälper.Hade själv en dator ja försökte installera osx på hur länge som helst med ett liknande problem att den bara startade om eller bara stannade efter ett par sekunder. Bytte grafikkort och vips så gick installationen igång och ja byggde en helt ok mac som ja sålde till brorsan. Prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Det jobbiga är att det är en amd du har om d nu e den datorn i din sign som du vill installera ifrån.
Varför installera från usb. Bättre med skiva sen kan folk säga vad dom vill. Ladda ner rätt fil o bränn till skiva sedan klart istället för som till usb o förbereda usb minnet mm mm. Men men ang usb tangentbord och mus så tror ja inte att det är problemet om d nu va det du menade. Ja tror nog att det är så att det ska användas usb tangentbord och mus helst för att slippa strul med diverse ps/2 kexts med mera.
Ang din omstart på dartorn så tror ja att du ska prova med ett annat grafikkort bara för säkerhets skull. Integrerat eller inte spelar mindre roll men prova med ett annat o se om det hjälper.Hade själv en dator ja försökte installera osx på hur länge som helst med ett liknande problem att den bara startade om eller bara stannade efter ett par sekunder. Bytte grafikkort och vips så gick installationen igång och ja byggde en helt ok mac som ja sålde till brorsan. Prova.

Det är den andre datorn jag ska installera på, vilket är en bärbar. Den har ingen dvd brännare, därför är det GANSKA svårt att installera från dvd

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Det är den andre datorn jag ska installera på, vilket är en bärbar. Den har ingen dvd brännare, därför är det GANSKA svårt att installera från dvd

Kör den version Millen 1981 rekommenderade med samma guide jag länkade så ska det nog fungera.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Kör den version Millen 1981 rekommenderade med samma guide jag länkade så ska det nog fungera.

Okey.. Ändå värt ett försök.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Kör 10.6.8 just nu på följande

Asus P8P67 PRO
Intel Core I7 2600K
Asus GTX 480
CM 690
8 GB Veagence
Intel G2 SSD 80 GB och en WD 500GB

Permalänk
Medlem

Okey, berättar hur jag gjort till punkt och pricka sedan får ni säga vad jag gjort fel. Förde in iATKOS 10.6.3 SL på Macen, lade i USB minnet, startade disk utility, valde 1 partition och alternativ (MBR), Partitionerade, återskapade ISO filen som jag hade mountat, lade källa iatkos 10.6.3 och mål partitionen på usb stickan och sedan återskapade jag. Sedan använde jag mig av OS86Tools, installerade EFi/run disk, tryckte på install EFI, efi installation completed. Startade om laptopen, lade i usb minnet, tryckte f12 bootmenu, inget händer, "laggar fast". Drar ut USB minnet och datorn startar direkt, Går till macen, ändrar EFI att installera till Chameleon, lägger i usb minnet i laptopen, f12 kommer in i boormenu, men når jag väljer att boota från usb, startar Windows 7.
Med andra ord följde jag guiden som ollebacken länkade.

Kom annars fram till varför det tog 5 timmar före Har typ en gammal usb hub, lade i direkt i datorn ist. gick på 30min
Kan det vara fel formatering? Använde Mac extended(journaled), som det står i Guiden som ollebacken länkade, http://geeknizer.com/make-bootable-usb-mac-osx86-snow-leopard...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

A ja säger bara skippa strulet med usb minnet. Fixa en extern dvd läsare istället så ska du se att det kommer funka utan strul.
Har man inte tillgäng till en extern dvd läsare kan man ju ta ett externt hårddisk kabinett och koppla en vanlig dvd läsare tilla om man nu har tillgång till det. Ja orkade inte ens läsa all din text du skrivit för ja förstod att det va typ hur mycket som helst som skulle strula med usb. Ja har också hållt på med usb och hackintosh och ja gör aldrig om det. Fixa en extern läsare på ett eller annat sätt istället.

Permalänk

Här är allafall en video på hur man gör sig en egen extern dvd läsare/brännare mm.

http://www.youtube.com/watch?v=Z2tfP84Sd-o&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

A ja säger bara skippa strulet med usb minnet. Fixa en extern dvd läsare istället så ska du se att det kommer funka utan strul.
Har man inte tillgäng till en extern dvd läsare kan man ju ta ett externt hårddisk kabinett och koppla en vanlig dvd läsare tilla om man nu har tillgång till det. Ja orkade inte ens läsa all din text du skrivit för ja förstod att det va typ hur mycket som helst som skulle strula med usb. Ja har också hållt på med usb och hackintosh och ja gör aldrig om det. Fixa en extern läsare på ett eller annat sätt istället.

Okejj... Blir väl att beställa nåt sånt då. Tack för hjälpen, återkommer när jag har en dvd-spelare.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Kör 10.6.8 just nu på följande

Asus P8P67 PRO
Intel Core I7 2600K
Asus GTX 480
CM 690
8 GB Veagence
Intel G2 SSD 80 GB och en WD 500GB

Får du ut Ljud/Bild via grafikkortet?

Blir fan galen på dessa grafikkort. Alla säger olika och sen finns det 100 modeller man kan välja mellan..
Funderar också att köra på i3 2105/hd3000, då får man bild via HDMI men inte ljud. då borde man kunna köra ljudet via 2xRCA till TV;n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Får du ut Ljud/Bild via grafikkortet?

Blir fan galen på dessa grafikkort. Alla säger olika och sen finns det 100 modeller man kan välja mellan..
Funderar också att köra på i3 2105/hd3000, då får man bild via HDMI men inte ljud. då borde man kunna köra ljudet via 2xRCA till TV;n.

Testa http://www.nvidia.com/object/quadro-macosx-256.02.25f01-driver.html

Permalänk
Medlem

Installerade iAtkos 10.6.3 på #1 i sign. Detta medelande kom upp. Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. Har hårddisken krachat? Någon som vet om det går att fixa?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling