Boot från XP-CD (BSOD vill köra chkdsk, hårdvarufel?).

Permalänk

Boot från XP-CD (BSOD vill köra chkdsk, hårdvarufel?).

Som rubriken säger, vad kan felet vara? När jag ska formatera så går den igång och påbörjar att installera sata/scsi drivare osv men sen blir den BSOD som säger att hårddisken eller vissa sektorer kan vara korrupta och den vill att jag kör chkdsk /f vilket jag gjort, har också kört /r för att reparera och inget hjälpte, fick BSOD ändå.

TL;DR: kan det vara hårdvarufel på hårddisken eller kanske ram?

Permalänk
Avstängd

Tror det kan vara dina minnen som är felande, ladda hem MEMtst och lägg in på en USB sticka och testa det, annars så kan du bränna ner Killdisk på en bottbar skiva och köra det på disken oxå..

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Tror det kan vara dina minnen som är felande, ladda hem MEMtst och lägg in på en USB sticka och testa det, annars så kan du bränna ner Killdisk på en bottbar skiva och köra det på disken oxå..

MVH

Har övervägt det men orkade inte, körde prime95 en runt 40min då det testar minne till viss del, men kanske man måste köra en runda memtest då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Har övervägt det men orkade inte, körde prime95 en runt 40min då det testar minne till viss del, men kanske man måste köra en runda memtest då.

Ja då stressar du ju enbart minnet till 100% så kör det och se vad det ger dig!

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Ja då stressar du ju enbart minnet till 100% så kör det och se vad det ger dig!

MVH

Kom på en sak, det går väl bara köra memtest på usb om du har linux? Windows kräven en floppy eller cd om jag inte har fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan även bero på flera andra saker tex att du har ett skadat/infekterat mbr. Börja med att se om installationen funkar med bara 1 minne i datorn om det funkar fortätt att felsöka minnena efter att installationen är klar.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Det kan även bero på flera andra saker tex att du har ett skadat/infekterat mbr. Börja med att se om installationen funkar med bara 1 minne i datorn om det funkar fortätt att felsöka minnena efter att installationen är klar.

Vet inte hur många stickor det sitter i den, det är en kunds laptop. Men måste jag riva den så måste jag väl:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Kom på en sak, det går väl bara köra memtest på usb om du har linux? Windows kräven en floppy eller cd om jag inte har fel.

Nej då det går med USB med Windows oxå då det botar det direkt innan Windows...

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Nej då det går med USB med Windows oxå då det botar det direkt innan Windows...

MVH

Tänkte på det jag med när jag läste det på memtests egen sida, men jag får väl testa då om jag hittar en usb jag kan använda.

EDIT: Så det är bara att lägga in memtest86 filen som man fick när man laddade ner på en usb/usb-extern-hdd sen boota från den?

EDIT2: Försökte och allt som hände var att den sa ifrån och att "cant detect any operation system" eller liknande när jag försökte boota igenm usb-hdd, finns inte heller någon inställning för usb boot i bios, troligtvis då det är en gammal dell med p4, altså med kanske 5-6år på nacken.

EDIT3: Hittade nu "boot from removable media" i bios men det är "utgråat" tillsammans med några andra inställningar såsom user password osv, kan det vara detta jag ska ställa på enable och varför är det grått?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Tänkte på det jag med när jag läste det på memtests egen sida, men jag får väl testa då om jag hittar en usb jag kan använda.

EDIT: Så det är bara att lägga in memtest86 filen som man fick när man laddade ner på en usb/usb-extern-hdd sen boota från den?

EDIT2: Försökte och allt som hände var att den sa ifrån och att "cant detect any operation system" eller liknande när jag försökte boota igenm usb-hdd, finns inte heller någon inställning för usb boot i bios, troligtvis då det är en gammal dell med p4, altså med kanske 5-6år på nacken.

EDIT3: Hittade nu "boot from removable media" i bios men det är "utgråat" tillsammans med några andra inställningar såsom user password osv, kan det vara detta jag ska ställa på enable och varför är det grått?

du kan inte datorn boota med USB

MVH

Permalänk

Hittade en skiva och brände ut det, körde och fick inga errors. Så det enda som kvarstår är fel på hårddisken som inte heller gick att fixa med chkdsk som jag kört två gånger tidigare idag.

EDIT: ytterst konstigt, inget fel med RAM enligt memtest86, och inget fel på hdd enligt chkdsk, både /f och /r. Vill också tillägga att jag vet att CD:n fungerar då jag använt den till att formatera en annan dator idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Hittade en skiva och brände ut det, körde och fick inga errors. Så det enda som kvarstår är fel på hårddisken som inte heller gick att fixa med chkdsk som jag kört två gånger tidigare idag.

EDIT: ytterst konstigt, inget fel med RAM enligt memtest86, och inget fel på hdd enligt chkdsk, både /f och /r. Vill också tillägga att jag vet att CD:n fungerar då jag använt den till att formatera en annan dator idag.

som jag skrev inna du kan mycket väl ha ett fel eller infektion av skadlig kod i MBR skiv över mbr formatera sen disken och testa igen

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming