B-ray.se anmäls saknade

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Vilken slutsats...

MSI fungerar ypperligt, älskar verkligen deras moderkort och applikationer, läs lite reviews så kanske även du kan dela kunskapen som vi andra har.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Devil May Cry:

MSI fungerar ypperligt, älskar verkligen deras moderkort och applikationer, läs lite reviews så kanske även du kan dela kunskapen som vi andra har.

Tala för dig själv. Det är skottpengar på MSI både här hemma och på jobbet. Möjligt att deras Intelkort är dugliga, men jag har hittills aldrig hittat ett med AMD- eller NVidia-chipset som hållt måttet, inte ens i deras Military Grade-serier.
När ett Asus ROG kostar mindre och presterar bättre, och har dubbla garantilängden, är det inte ens värt att titta på än mindre köpa.

Om inte annat är de stora, men det beror mest på att de har en rejäl fot i budget OEM-marknaden (bl.a. Toshiba, Samsung, NEC och Fujitsu Siemens) och för att vara helt ärliga är både Asus och Gigabyte rejält mycket större.

Faktiskt enormt mycket större - Gigabyte är mer än fem gånger så stora (att de tillverkar Dell's moderkort hjälper en hel del) medan Asus har en omsättning som är mer än femton gånger högre (och en ensam marknadsandel på 35% av hela OEM-marknaden och 48% av Branded-marknaden vad gäller moderkort).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Namnet säger till och med hur "B" dom är.
"B-Ray" hhahhaha...

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Proffsmobbare

Den extra femtiolappen i försäkring som postförskott, är ganska härlig att ha när man får ett skeppsbrutet paket på Posten och bara kan säga "Nej tack!".

Fungerar ypperligt i sådana här situationer också.

Permalänk
Medlem

Shit happens, nu när man läser uppdateringen. Om det nu är sant såklart

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra, hoppas ni får era pengar tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

När du får en tegelsten levererad istället för det du har beställt kommer du inte skrika postförskott, ingen trygghet alls.

Har du hört NÅGON som fått en tegelsten när de beställt med postförskott från webbutik?
Det har inte jag i allefall så det känns som att chansen är vääääldigt liten.

Har du hört talas om folk som förskottsbetalar och inte får sina saker levererade?
Det har du säkerligen hört! Du läste det till och med för inte alls länge sen! Och det är historia som upprepar sig!! Gång på gång på gång...

Fantastiskt...

Låt oss hoppas att det här löser sig, alltid lika trist att höra om folk som förlorar stora pengar pga oseriösa företag.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Läste precis uppdateringen och måste säga att det låter troligt.
Jag hade nog haft "is i magen" och väntat till måndag.
Saker som detta kan ju faktiskt hända och b-ray har ju bra omdöme i övrigt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

MSI fungerar ypperligt, älskar verkligen deras moderkort och applikationer, läs lite reviews så kanske även du kan dela kunskapen som vi andra har.

Alla MSI kort som jag fixat, var att byta dom mot andra kort..ASUS, A-OPEN och ABIT
Har dåliga erfarenheter av Giggabyte med, men det kan bero på otur. Eller deras dual bios., som total llåser datorn vid hög fsb.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

För krångla o klyva kronor när det finns stabila och trygga alternativ såsom Komplett, Inet, Webhallen m.fl?

finns aldrig några säkra alternativ. även de största företagen kan trampa i klaveret.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av acke5:

Namnet säger till och med hur "B" dom är.
"B-Ray" hhahhaha...

Den tog dig hela natten att klura ut ?

Har iaf själv handlat av killen tidigare och hämtat hos han utan några problem så man får ju bara hoppas att det är ren otur som drabbat dom.

Permalänk
Skrivet av VISST:

Vad har du handlat där för 30k?

Jag skulle känna en enorm ilska. Jag håller tummarna för dig.

Burken i min signatur exkl skärmar. Så det känns jättekul det här.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

Tycker att detta är mycket bra att sånt här tas upp, dock kan det ju vara så som en del skriver att det kan finnas "naturliga" orsaker till detta och att man kanske lite väl snabbt gör vissa egna "uppfattningar" / misstankar.

Självklart hade man själv tänkt likandant ifall man hade gjort en stor order för mycket pengar och inget händer. Hoppas verkligen att det är så som uppdateringen säger, att det bara har varit sjukdom som varit orsaken, hoppas det löser sig för alla.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda jag minns av B-Ray var när någon annan här på forumet hade problem, men då han ringde blev han hänvisad till andra personer hela tiden. Det märkliga var bara att samtliga påståddes heta Kenneth. Komiskt då, inte lika kul nu om det har hänt något. Jag är inte ens säker på att hans ärende är utrett än.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

När du får en tegelsten levererad istället för det du har beställt kommer du inte skrika postförskott, ingen trygghet alls.

Postförskott är inte helsäkert men det har två fördelar.

Även om man inte får kolla innehållet innan man kvitterar ut så går det utmärkt att be postpersonalen att bevittna när man öppnar. Svårt för motparten att hävda att det inte var en tegelsten i paketet när han skickade.

Till skillnad från banköverföringar där banksekretessen gör att man inte kan kontrollera identiteten på den man överför pengarna till så är postförskott alltid till postgiro och ett postgirokonto kan man alltid kolla upp och knyta till ett företag eller en privatperson.

Man har en identitet och man kan bevisa en situation och det är avsevärt bättre utgångsläge än att ord står mot ord och man inte är säker på vem som blåst en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

hoppla hoppla. Låter inge skoj för min del om de gott omkull LOL
Datorn i min signatur exkl. skärmar är precis köpt hos dem och har inte levererats...

varför har du din signatur om du ens inte har grejerna? är det verkligen så viktigt att skryta om vad man har för pc i sin signatur?

Permalänk
Skrivet av nektar:

varför har du din signatur om du ens inte har grejerna? är det verkligen så viktigt att skryta om vad man har för pc i sin signatur?

Haha nää inte är det viktigt och det är väl knappast skryt heller, men jag har sett att fler har datorer i sina signaturer. Jag har betalt för den, alltså äger jag den. Att den inte står här ännu är en annan sak.
-Borde folk ta bort sina signaturer om de lämnar rummet datorn står i eller reser bort menar du?

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

"Omsättning 2009:
Komplett ASA - ~4.300 miljoner SEK -
Dustin Group AB - ~3.600 miljoner SEK
NetOnNet AB - ~1.800 miljoner SEK
Webhallen Sverige AB - 551 miljoner SEK
Inetdata i Göteborg AB - 371 miljoner SEK
Misco AB - 260 miljoner SEK (ägs dock av Systemax Inc. med omsättning om 17 miljarder SEK)
Alina Systems AB (inkl butik) - 156 miljoner SEK
Datorklippet i Malmö AB (JME Data) - 41 miljoner SEK
Prodat AB (nya Datorbutiken.com) - 22 miljoner SEK
Overclockers AB - 16 miljoner SEK
Mycom Försälnings AB - 7,8 miljoner SEK "

Det är bara att ta fram osthyvlen och kapa allt under de 5 största. Köper man något av de som ej är de 5 största tar man en risk. Helt enkelt.

En marginal på en CPU som kostar 2000kr kan mycket väl vara så lågt nere som 5-20kr. Det GÅR INTE att driva firma på sånna marginaler om man inte skeppar skiten i pallar per dag som om det vore lösgodis. Ett struligt garanti ärende på ett GTX 480 där du får ta smällen som liten butik på 3600kr + mums så kan du tänka dig att du måste kontra den merkostnaden med att sälja 100 andra komponenter.... Går inte.

Jag jobbar på helgerna i ett stort elvaruhus för skojj skull. Där är kundernas samlade mening att man inte vågar handla en TV för 3999kr hoss en elkedja som inte är enorm (för att ha enkelt med garanti, flera varuhus att kontakt m.m.). Men här Du i denna tråden som har gett 30k för en PC du inte sätt röken av, till ett bolag som heter B-Ray.se och knappast är stort någonstans. Sen att deras hemsida ser ut att vara gjord i frontpage 1999 gör saken inte bättre. Inte så att jag har något emot dig. Men hur i H*****e tänkte du? Jag har också handlat från små aktörer, men endast vissa produkter som ej går att hitta annars, emot postförskott och tagit det hela som en ren chansning.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av joakim_hansson:

Haha nää inte är det viktigt och det är väl knappast skryt heller, men jag har sett att fler har datorer i sina signaturer. Jag har betalt för den, alltså äger jag den. Att den inte står här ännu är en annan sak.
-Borde folk ta bort sina signaturer om de lämnar rummet datorn står i eller reser bort menar du?

Om du inte sitter vid datorn och om du aldrig använt den så känns det ju löjligt att ha komponenterna i signaturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om du inte sitter vid datorn och om du aldrig använt den så känns det ju löjligt att ha komponenterna i signaturen

Signaturen är väl till bla för att visa att man har det man talar om?
Det är alltför många som inte riktigt vet vad dom skriver.
Jag brukar titta i signaturen så kan man få en snabb uppfattning om personen bakom inlägget.
Om man då skriver dit sina drömmar så får det stå för den personen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Om du inte sitter vid datorn och om du aldrig använt den så känns det ju löjligt att ha komponenterna i signaturen

Haha ok då är jag väl löjlig då eller nåt.
Har skrivit in de grejerna så att det blir lättare för folk att svara på eventuella frågor jag kan ha som rör min utrustning. Om sen du och eventuellt andra stör sig på det känns som ett ickeproblem för min del om jag ska vara ärlig

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

Men suck, att det kanske inte har inträffat än betyder inte att det inte kommer att. Förresten så läste jag om liknande historia i USA där kille hade fått tegelsten levererad istället för den riktiga varan (dock var det via e-bay han hade köpt). Jag hävdar fortfarande att postförskott ger falsk trygghet, kreditkort är bättre.

Sen att folk fortfande vill betala i förskott är en gåta för mig.

Skrivet av anemic:

Har du hört NÅGON som fått en tegelsten när de beställt med postförskott från webbutik?
Det har inte jag i allefall så det känns som att chansen är vääääldigt liten.

Har du hört talas om folk som förskottsbetalar och inte får sina saker levererade?
Det har du säkerligen hört! Du läste det till och med för inte alls länge sen! Och det är historia som upprepar sig!! Gång på gång på gång...

Fantastiskt...

Låt oss hoppas att det här löser sig, alltid lika trist att höra om folk som förlorar stora pengar pga oseriösa företag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

Svårt o va lugn när man ligger ute med en bra bit över 30k...

Åh du förskottsbetalar 30.000+ kr??? Det låter ju sunt.......

OnTopic:
Helt plötsligt så är det sååååå många som har problem med detta företag.
Det är högst troligt att ett en enskild firma som drivs av en person har företaget hemma och inte några anställd. Om det stämmer med att det hänt något under en utlandsvistelse så är det kanske ett sätt att göra e-butiken otillgänglig för att just nya ordrar inte ska droppa in.
Man får även ha förståelse för att ordrar kan ta längre tid om företaget drivs av en person, sjukdom/semester/tekniskt problem etc etc.

Vi har blivit för jävla bortskämda med att vi "ska ha" varan hos oss inom 3-5 dagar. Får vi inte det så har vi med bedragare att göra.....bläääsh säger jag bara.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av joakim_hansson:

Haha ok då är jag väl löjlig då eller nåt.
Har skrivit in de grejerna så att det blir lättare för folk att svara på eventuella frågor jag kan ha som rör min utrustning. Om sen du och eventuellt andra stör sig på det känns som ett ickeproblem för min del om jag ska vara ärlig

Verkar ändå undligt att besvara frågor om nått man inte har framför sig eller ens använt men jag bryr mig inte riktigt så gör som du känner för

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Åh du förskottsbetalar 30.000+ kr??? Det låter ju sunt.......

Nää inte så här i efterhand, har dock inte haft problem med köp på nätet de senaste tio åren. Lär knappast betala nåt i förskott i fortsättningen i alla fall. Oavsett hur det löser sig med det här fallet.
Sent ska syndaren vakna

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Verkar ändå undligt att besvara frågor om nått man inte har framför sig eller ens använt men jag bryr mig inte riktigt så gör som du känner för

Nää alltså jag menar om jag har frågor, har precis gått över från mac till pc. Känns onödigt att skriva in varje komponent så fort jag har en fråga. Själv kan jag inte svara på några egentligen då jag är rätt ny på PC igen.
Har upptäckt att forumet på sweclockers är jättebra att söka info och ställa frågor, tror det underlättar för en del som svarar ifall de kan få en uppfattning om det system de ska svara på frågor om.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk

Varning också för www.amentio.se <.--- dom tar emot förskottsbetalningar men levererar inte... går ej heller att få tag på dem via telefon.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av joakim_hansson:

Nää alltså jag menar om jag har frågor, har precis gått över från mac till pc. Känns onödigt att skriva in varje komponent så fort jag har en fråga. Själv kan jag inte svara på några egentligen då jag är rätt ny på PC igen.
Har upptäckt att forumet på sweclockers är jättebra att söka info och ställa frågor, tror det underlättar för en del som svarar ifall de kan få en uppfattning om det system de ska svara på frågor om.

Ok förlåt för att jag missförstod allt där ganska ordentligt

Permalänk
Medlem

Jag tycker tjejens förklaring är trovärdig. Är det ett litet företag kan det gå åt helvette om man på något sätt inte kan komma till jobbet eller blir sjuk osv. I detta fallet i det extremaste fallet eftersom han är både sjuk och inte kan ta sig hem och kompanjonen var på semester eller liknande.

Dessutom tycker jag att han gjort rätt som stängt ner sidan. Det bästa hade givetvis varit att bytt ut förstasidan mot en stor text som förklarar att sidan ligger nere pga sjukdom men i hans läge kanske inte det är busenkelt att fixa detta. Och hans tjej lär ju knappast kunna göra detta åt honom förutsatt att hon inte är en fena på webdesign osv.

Så jag tror faktiskt att ni som beställt kommer få era saker, givetvis tråkigt att sånt här händer men det är som sagt risken som finns hos små företag, det drabbar nog B-ray värre än det drabbar ni enskilda individer. I slutändan.
Man får hoppas att de helt enkelt hittar en lösning för att förhindra att det händer igen när de väl är tillbaka.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Tråkigt att det måste bli såhär

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607