B-ray.se anmäls saknade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim_hansson:

Svårt o va lugn när man ligger ute med en bra bit över 30k...

Kan jag förstå, men det hjälper dig inte att stressa upp sig och det hjälper speciellt inte andra som är i samma situation som dig.

Spekulationer gör mer skada än nytta på ALLA sätt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Så länge företaget inte bytt ägare lite hastigt så är det nog inget att oroa sig för...möjligtvis irritera sig på

Permalänk
Medlem

Så det ska betyda att han drar ur sladden för '' hemsidan'' för att han är sjuk eller på semester?

Hemsidan borde finnas kvar, jag tror att det är eller blev en luring företag.

Synd för alla som blev lurade.

Man bör hålla sig till något 110%

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

precis, b-ray har rätt bra utbud, dvs de har mycket produkter men viktigaste också såna som är svåra att få tag i andra butiker (eller mycket billigare än de som har det) och priserna är bra, dessutom gillar jag att han kör på Zencart för jag har jobbat lite med detta, hur som helst jag gick på att beställa chassi där den 23 juli och 27 juli mejlade jag de för jag fick ingen info om leverans osv, jag fick svar samma dag och trots att då jag beställde var det 5st på lager och den 27 2st kvar så skrev de att chassi har utgått och de kommer inte sälja den mer (sen raderade de chassi på sajten) var lite orolig då jag betalade med kort (fast mastercard så jag kunde kontakta banken ifall det var ngt skumt) men de sagt att pengar ska lämnas tillbaka på konto, efter 4 dag var de tillbaka så det var ok, så jag kan inte klaga mycket på service, fast de kunde själva kontakta mig att min beställning kommer aldrig ske och skicka pengar tillbaka

hur som helst för mig gick det bra och det verkar att jag hann innan ägare blev sjuk hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voleyro:

Så det ska betyda att han drar ur sladden för '' hemsidan'' för att han är sjuk eller på semester?

Hemsidan borde finnas kvar, jag tror att det är eller blev en luring företag.

Tja, du menar att det är bättre att sidan är upp och funktionell så att fler lägger order? Att ställa sidan overksam är troligen bland de enklaste du skulle kunna göra. Ett telefonsamtal för att undvika mer strul.

Permalänk
Medlem

Låter jävligt struligt även om detta verkligen hände, super oproffsigt!
Speciellt när man läser att de tar ut en 10% administrativ avgift vid ett garantiärende.

Kör på Komplett de funkar fan sjukt bra.
Jag gjorde en beställning till företaget och det strulade till sig lite lätt med en produkt och en ombeställning vilket hade fel priser.
Märkte detta dagen efter när ordern redan var sänd, jag ringde upp och förväntade mig en massa strul.
Men de löste det direkt hittade till och med produkten som jag skulle ha på den första ordern, allt var sänt i princip samma dag och även fast allt var på faktura så sände de ordern fast den första felaktiga ordern ej var retunerad eller mottagen! Inte heller något snack om att betala porto för den första ordern eller administrativt skit. Det är så här ett företag som värnar om kunderna agerar.

Akta er för B-Sidor vilket inte har rutiner, kontor eller postförskott.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det rätt dåligt planerat ja.
Dock tycker jag att det är sjukt hur många som dömer ut företag/firmor som inte är stora.

Permalänk
Medlem

Så... B-Ray drivs alltså av två personer?
Kanske inte så ovanligt för en liten verksamhet, men det ser ju inte bra ut.

Skrivet av KimTjik:

Tja, du menar att det är bättre att sidan är upp och funktionell så att fler lägger order? Att ställa sidan overksam är troligen bland de enklaste du skulle kunna göra. Ett telefonsamtal för att undvika mer strul.

Låt sidan vara uppe men lår inte fler beställningar gå igenom. Enkelt.
Men med tanke på omständigheterna var det nog lättare att bara klicka ned sidan tills vidare. Även om det riskerar att verka ännu lurigare för kunden. Vad tror man om man gör en beställning, pengarna dras men både sidan och supporten blir onåbar?

Permalänk

De flesta svenska nätbutiker trollar förr eller senare, så j*vla fail.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon risk för någon att bli av med några pengar. Antagligen är det precis som hans sambo säger.

Är nog lite dåliga summor att göra scam på och folk har ju varit hem till killen och hämtat saker.

Nej. Det är nog bara att vänta snällt och lugnt.

Permalänk
Medlem

Om han nu inte drar en fuling så lär han bli av med en jävla massa kunder efter de här spektaklet.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Jaha, själv har jag en order hos Amentio?
amentio.se är avregistrerat som domännamn

http://www.amentio.se
Amentio - Omdömen, statistik och information

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tja, du menar att det är bättre att sidan är upp och funktionell så att fler lägger order? Att ställa sidan overksam är troligen bland de enklaste du skulle kunna göra. Ett telefonsamtal för att undvika mer strul.

Precis, om han är borta och verkligen inte kan komma hem så ser jag det som en självklar sak att göra annars då han skulle få fler och fler ordrar.

Jag tror inte att det är något att oroa sig över. verkar bara som han har haft mycket otur

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Får hoppas det löser sig för er. Jag tror inte det är lurendrejeri, med tanke på hur länge sidan har funnits. Det är troligtvis en sådan situation att allt har gått fel helt enkelt. Och om folk dessutom har varit förbi och hämtat upp varorna själv, så är det ju ingen fara!

Permalänk
Skrivet av lambroo:

Jaha, själv har jag en order hos Amentio?
amentio.se är avregistrerat som domännamn

http://www.amentio.se
Amentio - Omdömen, statistik och information

En till butik som strular, va fan e de som händer egentligen med alla dessa butiker
slka man vara hänvisad endast till Komplett med deras dyra fraktpriser samt ibland dåliga utbud..

Inte ens om man handlar från en större butik är man säker egentligen, kolla bara vad som händer med datorbutiken.com, de fortsatte ju ta in ordrar på många hundratusentals om inte miljonbelopp ända in i de sista för att dra in pengar på ordrar de alldrig tänkt skicka ut.

Amentio - Omdömen, statistik och information

Jag komme ALDRIG mer förskottsbetala en enda pinal jag handlar i framtiden.

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

haha gud vilken underlig story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Inte ens om man handlar från en större butik är man säker egentligen, kolla bara vad som händer med datorbutiken.com, de fortsatte ju ta in ordrar på många hundratusentals om inte miljonbelopp ända in i de sista för att dra in pengar på ordrar de alldrig tänkt skicka ut.

Efter att ha blivit blåst av Datorbutiken, så handlar jag endast med mitt kreditkort på Internet nu. Vanliga betalkort har ingen säkerhet, men däremot så är det lätt fixat med kredit. Betalade oturligt nog med betalkort när de gick i konkurs och fick inte ett öre tillbaka.

Må de brinna i helvetet för all evighet.

Permalänk
Skrivet av Vodka:

Efter att ha blivit blåst av Datorbutiken, så handlar jag endast med mitt kreditkort på Internet nu. Vanliga betalkort har ingen säkerhet, men däremot så är det lätt fixat med kredit. Betalade oturligt nog med betalkort när de gick i konkurs och fick inte ett öre tillbaka.

Må de brinna i helvetet för all evighet.

Jag lider med dig och du har mina sympatier...
Nu brukar jag inte tokbeställa saker men hur ligger de till med alla dessa datorbutiker kan man inte ta på faktura eller liknande?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Precis.
Var nära att beställa från B-ray när jag skulle fixa min nya 1366 rigg, de hade inte de minnena jag ville ha så det blev från inet.se istället på just postförskott.
Ärligt talat, då jag läste nyheten sent och kollat runt lite verkar det sannolikt med den senare versionen, nog ingen fara.
Varför köra seriöst i flera år och sedan lägga locket på för att ta hand om pengarna.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

För att de ofta har bra priser och har märken som inet inte har t.ex. MSI

Skicka Inet ett mail så svarar de efter 10 minuter och sedan kan de ta hem precis det du önskar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när vissa butiker missköter sig för det orsakar oro när man köper med Visa.
Fick en träff på Amentio på Facebook och dom finns i Norge me det borde vara samma ägare.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

vem fan vill ha MicroStar prylar....

Jag skulle. Tycker personligen att MSI är bättre än Gigabyte som jag och vänner haft mycket problem med gällande BIOS.

Har bara hittat MSI hos komplett och B-ray så hoppas dom inte försvinner.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Förskottsbetalning gick bra ända tills jag stötte på B-ray.
Beställde 9:e Juli och fick bekräftelse dagen efter samt att pengar drogs från angivet konto.
Produkten jag skulle ha fanns hemma i lager stod det på hemsidan, perfekt tänkte jag 2-3dagar sedan har man grejerna hemma.
3veckor senare så hade jag fortfarande inte fått något hemskickat och det stod i min status att den var under behandling.
Skickade mejl då deras telefon vart avstängd att jag ville avbryta köp pga oacceptabelt lång väntetid.
Inget svar...
Skickar ännu ett mejl och får faktiskt svar på detta att beställningen är avbruten men inget mer så jag skickar ännu ett mejl och undrar hur och när jag får tillbaka mina pengar.
Efter någon dag så får jag till svar att det kommer ta upp till 4veckor innan återbetalning kommer ske.
Glad att jag äntligen rett ut allt även om det tog sjukt lång tid.
Så häromdagen knackade posten på och där stod mitt nya chassie som jag avbeställt en vecka tidigare...

Permalänk
Antielefant

Efter tio år i branschen har jag tyvärr sett min beskärda del av butiker som fått ge upp, och timingen är inte helt otrolig heller. Electronic Entertainment-branschens absoluta dödsäsong är sommaren, och har man tveksam likviditet när man kommer in i maj-juni är en konkurs i Augusti inte helt otrolig, för försäljningen är minimal och marginalerna urusla.

De stora butikerna typ Komplett och Inet har tillräcklig marginal och omsättning på sina produkter under året för att kunna ta sig igenom sommaren, men går du särskilt mycket under deras priser finns inte ens den marginalen - speciellt när man också vet att butiker i den storleken får betydligt bättre inköpspriser än vad mindre butiker får.

Det är ju en av anledningarna att Inet har ett ganska begränsat sortiment, dels begränsar det lagerhållningen och dels gör det att de beställningar de gör på en vara per automatik blir större relativt sin totala försäljning, medan exempelvis Komplett eller Dustin med sina jätteutbud blir dyrare per enskild vara eftersom omsättningen på just den varan normalt är mindre.

Skrivet av lambroo:

Jaha, själv har jag en order hos Amentio?
amentio.se är avregistrerat som domännamn

http://www.amentio.se
Amentio - Omdömen, statistik och information

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Komplett kör med att summan inte dras från kontot förns du hämtar ut paketet, så om inte prylarna kommer så kan man avboka och pengarna på ens konto har aldrig rörts.

så borde alla firmor köra med.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

vem fan vill ha MicroStar prylar....

Vilken slutsats...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

Svårt o va lugn när man ligger ute med en bra bit över 30k...

Vad har du handlat där för 30k?

Jag skulle känna en enorm ilska. Jag håller tummarna för dig.

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag tycka att det lutar mer åt att någonting hänt exempelvis resa/semestergrejen då det hade varit heldumt att stänga ner sidan och hindra mer pengar från att flyta in.

Hur som så hoppas jag att det inte är något bedrägeri bakom detta och att ni som beställt får era grejer eller pengar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pierretox:

En till butik som strular, va fan e de som händer egentligen med alla dessa butiker
slka man vara hänvisad endast till Komplett med deras dyra fraktpriser samt ibland dåliga utbud..

Inte ens om man handlar från en större butik är man säker egentligen, kolla bara vad som händer med datorbutiken.com, de fortsatte ju ta in ordrar på många hundratusentals om inte miljonbelopp ända in i de sista för att dra in pengar på ordrar de alldrig tänkt skicka ut.

Datorbutiken.com var ju inget jättebolag däremot, ska du ha stora bolag ska du titta på stora bolag -

Omsättning 2009:
Komplett ASA - ~4.300 miljoner SEK -
Dustin Group AB - ~3.600 miljoner SEK
NetOnNet AB - ~1.800 miljoner SEK
Webhallen Sverige AB - 551 miljoner SEK
Inetdata i Göteborg AB - 371 miljoner SEK
Misco AB - 260 miljoner SEK (ägs dock av Systemax Inc. med omsättning om 17 miljarder SEK)
Alina Systems AB (inkl butik) - 156 miljoner SEK
Datorklippet i Malmö AB (JME Data) - 41 miljoner SEK
Prodat AB (nya Datorbutiken.com) - 22 miljoner SEK
Overclockers AB - 16 miljoner SEK
Mycom Försälnings AB - 7,8 miljoner SEK

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fy fan, jag handlade av amentio för så sent som två månader sen, förskottsbetalade ett msi 890fxa gd70 och en wd green 1tb, vill inte måla fan på väggen men de kanske va mer tur än skicklighet att det köpet fungerade smärtfritt.. Nä, får vara slut på förskottsbetaning, snart åker man dit så det smäller om det.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz