Permalänk
Medlem

Får inte längre full bild på TVn

Har en 40" samsung lcd-tv, denna:
Samsung LE40A557 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

När jag tidigare har tittat på film genom datorn har jag kört med dublicerad bild och då datorskärmen max kan få 1680*1050 så har jag behövt skala ner till 1360*768 för att hela TV:ns bild ska täckas (svarta kanter och dålig bild annars).

Nu går det dock inte längre att göra så efter att jag stoppat in ett till grafikkort (radeon 5770) :/

Har testat med massa upplösningar o olika hz utan framgång, är det någon som vet vad man ska göra?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag har lite utav samma problem. Har också en samsung tv och när jag kopplar in den till datorn via hdmi så få jag svarta kanter runtom när jag befinner mig vid skrivbordet. Men om jag startar ett spel så flimmrar tv:n till och fyller ut hela bilden, spelar ingen roll vilken upplösning jag tar.

I ccc har du en del inställningar som kan vara svåra att hitta men jag hittade dom iaf såhär: Desktop and displays, sen så har du en liten skärm nere till vänster, tryck på den i högre översta hörnet och sedan configure o kolla om några av dessa inställningar kan hjälpa dig:)

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Du får använda utökad (extended) bild för TV och då skall du ställa in upplösningen på 1920x1080 60Hz, eftersom din TV pixelmappar 1920x1080 60Hz via HDMI så är detta det bästa alternativet för att perfekt bild på TVn när du använder en datorskärm samtidigt med en TV som har en annan upplösning.

När du sedan vill använda media player eller något annat program på TVn så behöver du bara dra över den med musen från datorskärmen till TVn.

Om ni har svårt att hitta overscan/underscan i Catalyst Control Center så kan ni läsa denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/948858-ati-radeon...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det där med overscan funkade, tack

btw, har aldrig gillat utökat skrivbord då jag vill att muspekaren ska stanna vid slutet av första skärmen, finns det nåt sätt att låsa/låsa upp en sån funktion?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

btw, har aldrig gillat utökat skrivbord då jag vill att muspekaren ska stanna vid slutet av första skärmen, finns det nåt sätt att låsa/låsa upp en sån funktion?

Det borde finnas nån nödlösning: i windows kontrollpanel för bildskärm så kan du ju flytta runt hur skärmarna är placerade bredvid varandra. Du kan ju tex "flytta" tv:n så den är placerade snett nere till höger om vanliga skärmen, så är risken att du drar dit av misstag ganska liten.

Jättedålig förklaring, men du kanske hajar vad jag menar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lösningen som Roger W föreslog och det fungerar bra, det är endast när muspekaren är precis vid hörnet som den kan komma utanför datorskärmen.

Jag brukar vanligtvis dra ut HDMI kabeln från grafikkortet när jag inte tittar på film på TVn och då finns det ingen möjlighet för muspekaren att försvinna från datorskärmen men vill man alltid ha HDMI kabeln inkopplad så fungerar det bra med denna lösning.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer med detta nu, och när man kör extended så blir det rätt så dålig bildkvalite samt att det hackar, ungefär som det gjorde förr innan jag ställde in rätt upplösning.

Men ärligt talat, varför kunde jag tidigare bara ändra till 1360*768 så att det funkade perfekt, när det numera inte fungerar med ett extra grafikkort installerat? :/

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower