Anslutningar och funktioner
Upplösningen 5 120 × 1 440 pixlar i 120 Hz och 8-bitars RGB-signal kräver en bandbredd som är nära gränsen för Displayport och HBR3-hastighet enligt specifikationen för Displayport 1.3 och 1.4. Nvidias kontrollpanel rapporterar 966,24 MHz och handboken nämner just 966 MHz. Detta är ungefär 29 Gbps total bandbredd av cirka 32 Gbps möjliga för Displayports HBR3-hastighet.
Detta innebär att vi inte kan köra 10-bitarssignal för HDR och samtidigt hålla 120 Hz. Då måste vi sänka frekvensen till 100 Hz. Nu fungerar det ändå rätt bra med 8-bitars HDR via Windows då Windows använder halvtonsmönster, beskrivet som "8-bitars med rastrering".
Halvtonsrastrering påverkar kvalitetsmaterial i HDR negativt. Gradienter likt himmelsvyer kan subjektivt komma att se "lite skitigare" ut. Men effekten är subtil och många gånger är kvaliteten av HDR på Youtube och i spel ändå såpass enkel att detta inte märks i praktiken. Se separat avsnitt om HDR-bilden.
HDMI mest bara finns där
Den ensamma HDMI-anslutningen kör sedvanlig 18 Gbps-bandbredd vilket räcker till 5 120 × 1 440 pixlar i 60 Hz eller 3 840 × 1 080 pixlar i 120 Hz. Återigen med 8 bitars bitdjup. Vi fick dock endast 3 840 × 1 080/120 Hz att fungera med Nvidia-grafikkort. Med ett AMD Radeon RX 5700 XT ville grafikkortet hela tiden själv skala bilden till 5 120 × 1 440 pixlar och därmed max 60 Hz över HDMI.
Samsung har ett reglage för att ställa om HDMI-nivåer, HDMI Black Level, men det är utgråat även när vi ställer HDMI-anslutningen till AV-läge i PC/AV Mode-menyn. Överlag är HDMI-kontakten mest där för att vara bekväm för tillfälliga anslutningar och liknande. De flesta enkla bärbara datorer med HDMI och integrerad grafikdel lär ändå inte orka driva skärmen i annat än 30 Hz.
Skärmen är helt enkelt gjord för att köra 5 120 × 1 440 pixlar via Displayport. När vi matade 3 840 × 1 080 pixlar som Samsung C49RG90 skalade om själv blev resultatet grötigare. Experimentera hellre med att rendera spelen i lägre upplösning och sedan låta grafikkortet sköta skalningen.
PBP-funktion som slår ut spelegenskaperna
Vi kan driva Samsung C49RG90 som två separata skärmar och använda dig av PBP-funktionen, Picture By Picture som är något dold i Picture-menyn. PBP-funktionen är enkel och ger inte många alternativ. Fast få lär använda funktionen annat än sporadiskt.
För PBP-funktionen stänger tyvärr av flera spelfunktioner och gråar ut många menyer, till exempel Game-menyn vilket inkluderar sådant som Freesync. Med andra ord det mesta av det som gör C49RG90 till den intressanta skärm den är. Få om ens någon lär prioritera skärmen för dessa funktioner.
Saknar ett vettigt förhållande
Ett återkommande problem vi har är äldre spel och testprogram dras ut över hela 32:9-förhållandet och vi kan inte ändra detta så länge programvaran kör helskärmsläge. Inte ens genom att först ändra till 2 560 × 1 440 pixlar undviker vi 32:9-utsträckningen när gamla spel/program kickar in i fullskärmsläge. Bara genom att stänga av Freesync i menyerna får vi tillbaka Screen Size-menyn och kan då välja förhållande.
Genom att stänga av Freesync och ställa in Screen Size-menyn till Auto-läge får vi nu rätt bildförhållande i helskärmsläge. Fast bara med vissa program i helskärm. Aktiverar vi sedan Freesync på nytt kommer den ihåg denna inställning fast Screen Size-menyn är helt grå. Nu kör vissa programmen i rätt bildförhållande medan andra fortfarande dras ut över hela 32:9-ytan.
Någon konsekvent lösning på detta med spel som inte kör 32:9-format finns inte. Det kunde vara olika från gång till gång, men också olika när vi växlade mellan Nvidia- och AMD-grafikkort. Här borde Samsung lösa detta problem åt oss när skärmen ändå är som den är.
Irrvägarna hjälper inte
I menyn System och PV/AV Mode kan du välja ifall ingångarna ska vänta sig PC eller AV-signaler, det vill säga ifall källan är en PC eller någon form av mediakälla, likt en digitalbox, DVD-spelare eller liknande. Den enda skillnaden ska vara att du beroende på signal, till exempel 1080p, ska kunna välja bildförhållande. Tyvärr innebär detta endast genom att bildens beskärs i kanterna. Overscan med andra ord och dessutom en ganska rejäl overscan.
Annars tar skärmen emot 4K UHD-signal, inklusive HDR, från externa källor som också använder HDCP 2.2. Så du kan koppla en sådan källa till skärmen om så önskas, till exempel en mediaspelare eller spelkonsol. Dock klagar skärmen över fel signal, vilket man ofta inte kan göra något åt annat än att klicka bort varningen.