Effektmätning

Energiåtgång är bra att veta av flera olika anledningar. Förutom att det påverkar elräkningen är siffrorna också direkt kopplade till hur mycket värme som utvecklas, vilket i sin tur lägger underlaget för effektiv kylning.

IMG_6375.jpg

För processordelen snappas det högsta stabila toppvärdet upp efter en minuts körning dels under rendering med Blender, dels under videokodning i Handbrake. Det innebär att processorerna utsätts för hög belastning, utan att det handlar om artificiellt uppskruvade nivåer.

i913900KS-9.jpg

Energieffektivitet

En fördel med Blender ställt mot videokodning i Handbrake är att siffrorna är betydligt stabilare under hela testrundan. Det innebär möjlighet att experimentera med andra typer av presentationer, till exempel hur mycket energi som totalt går åt för att rita upp scenen.

För tabellen nedan plockar redaktionen renderingstiden respektive effektmätningen från deltestet med Blender. Ett schablonavdrag på 20 watt görs från samtliga plattformar – mellan tummen och pekfingret motsvarande Geforce RTX 3090-kortet vid vila.

Då samtliga av de testade "Rocket Lake"-processorerna drar betydligt mer effekt under arbetslastens första 56 sekunder är det missvisande att använda ovanstående effektmätningar rakt av som mall för uträkningen av energieffektiviteten. Med anledning av detta har vi räknat in det ökade effektpåslaget för de påverkade modellerna under scenens första 56 sekunder.