Test: Speltester

RadeonRX7900-42.jpg

När det nu blivit dags för renodlade speltester är det som tidigare nämnts en ny uppställning inför hösten 2022 där enbart Red Dead Redemption 2 är kvar sedan tidigare, då det fortfarande är ett väldigt tungdrivet spel. Spelen som testats använder sig av olika grafikmotorer och gränssnitt och är utspridda över flertalet olika genrer. Med detta hoppas vi kunna utsätta grafikkorten för en bred uppsättning scenarion för att kunna se hur de beter sig.

Tolv titlar körs igenom vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer detaljer kring spelet och en djupdykning i vilken testmetod som används för varje individuell titel hänvisar vi till artikeln om SweClockers nya testsvit för grafikkort.

Vidare mot de renodlade speltesterna och den förhållandevis lättdrivna upplösningen 1080p. Detta pixelantal låter inte riktigt RTX 4070 Super-kortet sträcka på benen, men det ligger generellt sett bättre till än Geforce RTX 4070 och i de flesta fallen även Radeon RX 7800 XT. En del av resultaten här plattas till av processorflaskhalsar, däribland i Far Cry 6 och Guardians of the Galaxy.

Vid 1440p får Geforce RTX 4070 Super mer luft under vingarna och kan utöka ledningen mot Geforce RTX 4070 och Radeon RX 7800 XT. Nvidias påstående om att nykomlingen presterar bättre än Geforce RTX 3090 stämmer fint med några få undantag, och generellt ligger den mer i prestandaregionerna som presenteras av Geforce RTX 3090 Ti.

Med pixelantalet uppvridet till taket vid 4K UHD fortsätter Geforce RTX 4070 Super hålla ett hälsosamt prestandaövertag ställt mot Geforce RTX 4070 medan gapet minskar något i jämförelse mot Radeon RX 7800 XT. Modellens begränsade minnesbandbredd gör det svårt för kortet att hålla jämna steg med Geforce RTX 3090, vilket gör att det halkar efter något vid denna upplösning.