När jag fyllde tio fick jag en PSP i present. Det var dagen som allt förändrades. Den var cool, kompakt, men framför allt unik. Den var också simpel i sin design och hade några titlar som inte fanns på konkurrenten DS. Spel som Tekken, Jak and Daxter och Assasins Creed: Bloodline.
Jag som konsument är lite förvirrad just nu.
Jag tog med den till skolan, när jag var ute och reste och när jag ville vara jobbig och hänga med pappa på jobbet under sommarloven. Det var magi. Mina vänner hade samma positiva erfarenheter med sina Nintendo 3DS och spelen exklusiva till den.
I tonåren la jag PSP:n på hyllan och handhållna konsoler blev ett minne blott. Men sedan skulle allting förändras igen med Nintendo Switch, som fick tillbaka mitt och många andras intresse för handhållna konsoler. Några år senare skulle Valve förändra saker med sin Steam Deck, som var något större än en en Switch men lika mäktig som en PC. Här kom PSP-magin tillbaka!
Plötsligt kunde jag spela mina favorit PC-spel vart jag mig i världen vänder - en fantastisk USP. Sedan började andra tillverkare utveckla handhållna konsoler, men istället för att göra som Valve och hitta en egen öppning i marknaden valde de att istället försöka replikera Steam Decken. Och nu finns ganska många Steam Deck-kloner och för få skillnader mellan dem. Och därför är jag som konsument lite förvirrad just nu.
Det finns en del frågetecken som jag inte riktigt kan få besvarade. Vad skiljer Asus handhållna konsol från MSI:s? Eller för den delen Valves? Designen på dem är identiska, specifikationerna är liknande och de har inga exklusiva spel som får mig att känna ”Wow! Jag måste ha en!”. Priserna hjälper inte att rättfärdiga det heller när jag kan få en hyfsat bra laptop för samma pengar som en Rog Ally.
Variation är livets krydda
Kanske är det också jag som är problemet. Kanske jag måste sätta mig in i de handhållna konsolernas träsk och utforska - på riktigt. Det är väl ändå en fördel med att ha så många alternativ, jag har möjligheten att söka igenom och hitta det som passar mig.
Kanske är jag återigen nostalgisk, jag saknar när vi bara hade PSP och 3DS. Tråkigt att det bara fanns två, men det var två unika konsoler som erbjöd två unika upplevelser, vilket jag saknar från dagens Steam Decken-kloner: Variation! För att variation ger både livet och handhållna konsoler krydda.
Variation i design, i specifikationer vilket sedan erbjuder variation i användarupplevelsen och spelen som man kan spela på dem. Här är vart dagens handhållna konsoler kan lära sig från dåtidens. Och jag ser fram emot att se hur de tacklar den utmaningen i framtiden. Förhoppningsvis kan jag skilja de ifrån varandra om tillverkarna gör på det sättet.