Följ Black Week på SweClockers

Krönika: Jag blir förvirrad av alla Steam Deck-kloner

Permalänk
Medlem

Något missvisande att kalla dem för "Steam Deck-kloner" då Ayaneo släppte sin första modell för crowdfunding strax innan Valve visat upp Steam Deck under 2021. Absolut är Steam Deck det som kickat igång den större vågen av nya användare, men den var inte handheld-PC'n som väckte intresset.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Något missvisande att kalla dem för "Steam Deck-kloner" då Ayaneo släppte sin första modell för crowdfunding strax innan Valve visat upp Steam Deck under 2021. Absolut är Steam Deck det som kickat igång den större vågen av nya användare, men den var inte handheld-PC'n som väckte intresset.

Det var allt just decken som var ögonöppnaren.

Som sagt så fanns det i sin tur andra portabla datorer med handkontroller på flera år innan den där Ayan också. Även de med Linux på dessutom. Men att för det kalla SteamDeck, eller Ayaneo då för den delen, en klon på dessa blir ändå bra långsökt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Var tvungen att Googla Bazzite och kollade nåt youtube-klipp, var ingen som kunde ge någon orsak till varför man skulle installera Bazzite..
Jag kan inte ens installera Bazzite då den inte stödjer min Steam Deck.

Är inget större fan av Linux från början, försökt ett par ggr och har alltid varit lika besviken.

Är du inte fan av linux låter det inte som att steam deck är något för dig från första början dock. Har du OLED versionen så kommer det säkert en uppdatering för den i sinom tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Är du inte fan av linux låter det inte som att steam deck är något för dig från första början dock. Har du OLED versionen så kommer det säkert en uppdatering för den i sinom tid.

Steam deck är i princip en "konsol" med Steams UI och är väldigt sällan man behöver fippla i Linux, om man inte ska köra emulator eller få igång nån konkurrent till Steam.
Nej, stödjer inte 64gb-versionen fel sorts "ssd" .