10k för jobb, film men INTE spel

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Tror inte att någon av dom där går att docka. Om det ska va dockningsbart så är du typ begränsat till hp pavilion och probook, och övriga företagsdatorer. Men det finns ju usb portreplikator dom funkar på typ alla datorer, då är det en usb och sen skärmkabeln du behöver koppla in. Och det är ju inte sååå jobbigt jämfört med bara en dockningskabel

Misstänkte nästan att de kanske inte gick att docka. Tilläggas ska att jag inte är särskilt hemma på ämnet. Som sagt så kommer jag behöva en extern skärm och ett externt tangentbord om jag ska ha en så pass liten dator. Men det kan man alltså lösa så som du säger med en skärmkabel och en usb-kabeln till tangentbordet då eller? Vore ju kalas i sånna fall!

Fråga är ju bara då om hur plottringt det blir att jobba t.ex. hemifrån på en dator vars skärm är så pass liten som 13-14". Någon som har några erfarenheter av detta? Har aldrig känt eller suttit framför en sådan skärm förut.

Permalänk

Jag har ju jobbat med en 14"-skärm i två år nu. Det kanske känns lite litet i början om man är man vid större skärmar, men man vänjer sig med tiden.

Permalänk

Du säger det alltså? Det känns inte på något sätt smått eller så? Svårt att läsa? Men som du säger det är väl en vanesak antagligen.

Permalänk

Absolut, en vanesak. Sen går det ju alltid att öka storleken på typsnittet om man tycker att det blir för litet.

Ja det finns portreplikator som du kan ta ut allt förutom vga genom. Skulle satsa på det eftersom urvalet blir så begränsat om den måste vara traditionell docka.

Permalänk

Gött att veta att det går att lösa med skärm och tangentbord med sladdar. Det behöver absolut inte vara en traditionell docka till det fakt... Börjar närma mig ett beslut men inte riktigt helt klart än. Är ju inte förrän i mitten på juni jag börjar anställningen så det brinner ju inte i knutarna än riktigt.

Hur är det att kolla film på en sådan liten skärm?

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Gött att veta att det går att lösa med skärm och tangentbord med sladdar. Det behöver absolut inte vara en traditionell docka till det fakt... Börjar närma mig ett beslut men inte riktigt helt klart än. Är ju inte förrän i mitten på juni jag börjar anställningen så det brinner ju inte i knutarna än riktigt.

Hur är det att kolla film på en sådan liten skärm?

Eftersom att jag är van, så tycker jag inte att det är några problem alls att kolla film på en liten skärm. Man sitter ju ändå nära skärmen, så jag tycker inte att det spelar så stor roll...

14" är ju inte så smått som man tror.

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Eftersom att jag är van, så tycker jag inte att det är några problem alls att kolla film på en liten skärm. Man sitter ju ändå nära skärmen, så jag tycker inte att det spelar så stor roll...

14" är ju inte så smått som man tror.

Nä jag börjar mer och mer bli inriktad på en 14" fakt. Kommer väl som sagt att bli lite att sitta hemma och jobba men så fasligt litet kan det ju inte vara. Finns ju en del intressanta strax under 10 000kr. som är min budget. Och går det även att lösa så man kan ha extern skärm och tangentbord till datorn så är det ju perfekt!

Spelar det egentligen någon roll om man kör på en vanlig dator än en dator som är mer inriktad för företagsanvändning? Dessa företagsanpassade datorer tycker jag är lite dyrare och sämre prestanda, men då kanske mer robusta och håller bättre.

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

... Och går det även att lösa så man kan ha extern skärm och tangentbord till datorn så är det ju perfekt!....

Alla laptops har ju USB så du får in mus/tangentbord, och alltid någon sorts skärmanslutning, oftast en D-Sub och i många fall även någon av dom digitala (HDMI/DVI/DisplayPort) Så alla kan du ju köra med externa saker, fördelen med dockan är ju bara att du bara behöver lägga datorn på plats, så fungerar det, men har du ingen docka så blir det ju 4 sladdar att koppla in, skärm, mus, tangentbord och el. Du kanske visste det, men blev lite fundersam när du skrev sådär, så jag ville bara klargöra det

Och ja, 14" är absolut iten för litet, visst, det är lite meckigt om jag skall jobba med bilder mm i Photoshop, eller håller på med något i InDesign, men annars så går det väldigt bra, försök bara att få en med bättre upplösning än standard 1280x800.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Ja men att koppla in fyra sladdar tror jag inte kommer störa mig så mycket fakt. De ligger ju på bordet när jag kommer till jobbet och har datorn med mig så det är ju bara att koppla in dem. Det spelar mig ingen roll alls fakt.

Kommer heller inte jobba med fotoredigering så det blir inte heller något problem. Skärmen 1366x768, är det bättre än standard? Är väl det på de flesta som jag tittat på kanske.

Det som återstår är ju hur skön den är att skriva på och musplattan osv. Men där är det väl bara att känna sig fram kanske. Finns en del intressanta alternativ fakt.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Alla laptops har ju USB så du får in mus/tangentbord, och alltid någon sorts skärmanslutning, oftast en D-Sub och i många fall även någon av dom digitala (HDMI/DVI/DisplayPort) Så alla kan du ju köra med externa saker, fördelen med dockan är ju bara att du bara behöver lägga datorn på plats, så fungerar det, men har du ingen docka så blir det ju 4 sladdar att koppla in, skärm, mus, tangentbord och el. Du kanske visste det, men blev lite fundersam när du skrev sådär, så jag ville bara klargöra det

Och ja, 14" är absolut iten för litet, visst, det är lite meckigt om jag skall jobba med bilder mm i Photoshop, eller håller på med något i InDesign, men annars så går det väldigt bra, försök bara att få en med bättre upplösning än standard 1280x800.

Det finns sk portreplikator till dom flesta datorer som löser det problemet, då är det en usb och vga. Oftast kommer du förbi det med en enkelt usb hubb för nån hundring.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns sk portreplikator till dom flesta datorer som löser det problemet, då är det en usb och vga. Oftast kommer du förbi det med en enkelt usb hubb för nån hundring.

Det har jag inte ens tänkt på att det går att lösa på så sätt men det verkar ju mycket smidigt det. Även då som man kan stoppan in VGA-sladden i hubben? Då borde det ju bara bli en usb som ska in i datorn varje morron.

Måste även fråga, men det går väl att ställa in datorn att den inte ska gå i viloläge om man stänger ner locket? Tänkte att jag behöver ju inte ha skärmen på laptopen uppe när jag jobbar mot en extern skärm.

Permalänk

VGA sladden kommer du inte undan utan nån docknings lösning. Men en usb och en vga går ju att leva med

Japp det är bara att ställa in vad som ska hända när du stänger locket.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

VGA sladden kommer du inte undan utan nån docknings lösning. Men en usb och en vga går ju att leva med

Japp det är bara att ställa in vad som ska hända när du stänger locket.

Vad menar du med att jag inte kommer undan VGA utan dockningslösning? Är det inte en VGA som skärmen kopplas in med? Är väl bara att köra en sladd från skärmen till uttaget i datorn? Eller det kanske är det du menar med att docka:)?

Tror nog det får bli en laptop med 14" skärm nu iaf. De verkar smidiga och bra prestanda. Har du något tips på den bästa för under 10 000 kr.? Eller de bästa?

Permalänk

Jaha, nu kommer lite flera frågor här. Har tittat och gjort en jämförese på dessa datorer Produktjämförelse hos Prisjakt

Kanske är några datorer för många men tar med dem bara för att göra jämförelsen.

Hur stor är skillnaden på en core i5 430M och en core i5 520UM? Ser att processorhastigheten på den senare är lägre. Vilken av dessa är bäst?

Ser att några av modellerna inte har någon cd/dvd-enhet i datorn heller, men det är väl en smaksak om man vill ha det eller inte.

De har även lite olika grafikkort, men detta kanske jag inte behöver bry mig så mycket om då jag inte kommer spela på datorn?

Vilken av dessa ska man välja tro?

Permalänk

Eftersom det är så liten prisskillnad på dom så skulle jag ta den med bäst prestanda, dvs:

Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G64Mn (LX.PSE02.022) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

430m är snabbare än 520um.

Permalänk

Tack för tipset. Detta börjar nog närma sig ett avslut tror jag efter många om och men;) Hoppas nu bara det är en bra dator oxå=)

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Eftersom det är så liten prisskillnad på dom så skulle jag ta den med bäst prestanda, dvs:

Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G64Mn (LX.PSE02.022) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

430m är snabbare än 520um.

Finns det någon som har erfarenhet från denna dator? Är den tyst eller låter den mycket? Har en Dell Studio 15 nu och fläkten där kan gå igång när jag surfar på rätt högt varv och det är ganska irriterande faktiskt.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en arbetsdator för 10 000 som inte var för spel, så skulle jag nog köpa en sony.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Finns det någon som har erfarenhet från denna dator? Är den tyst eller låter den mycket? Har en Dell Studio 15 nu och fläkten där kan gå igång när jag surfar på rätt högt varv och det är ganska irriterande faktiskt.

Ja, vi talade lite om den i den här tråden: #10065634

Jag är faktiskt inne på att köpa den också.

Permalänk
Skrivet av Asaska:

Om jag skulle köpa en arbetsdator för 10 000 som inte var för spel, så skulle jag nog köpa en sony.

Nu sätter du griller i huvudet på mig kan jag tala om:) Varför skulle du köpa en Sony? Och vilken sony skulle du köpa då?

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Ja, vi talade lite om den i den här tråden: #10065634

Jag är faktiskt inne på att köpa den också.

Ja jag har oxå läst den tråden, kanske ska fortsätta diskussionen där där inne i stället? Har dock inte till fullo bestämt mig för att köpa någon av datorerna som det pratas om där inne, men de ser ju onekligen mycket trevliga ut:)

Permalänk

Kolla på denna dockan

ASUS Commercial Products | UNIVERSAL USB DOCKING STATION

Det verkar alltså som man bara ansluter via usb och sen har man vga, dvi, ethernet, ljud, ja rubbet. Och verkar funka till alla datorer, eller har jag missat ngt?

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Kolla på denna dockan

ASUS Commercial Products | UNIVERSAL USB DOCKING STATION

Det verkar alltså som man bara ansluter via usb och sen har man vga, dvi, ethernet, ljud, ja rubbet. Och verkar funka till alla datorer, eller har jag missat ngt?

KLOCKREN!!! Den där får det ju helt enkelt bli. Otroligt smidig lösning msåte jag säga. Skulle dock vara intressant att veta vad den kostar men man kanske kan ringa till asus och kolla.

Tack för tipset verkligen!!

Permalänk

Här är ett par till, den första har vga och 3xusb

Misco.se - USB-ansluten dockningsstation med VGA- och USB-anslutningar, vit

Och denna har ps2, seriell, paralell, ethernet osv osv

Misco.se - Targus Notebook Docking Station - dockningsstation

Kolla under dockningsstationer på miscos sida, det fanns massa olika men dessa var dom två billigaste där.

Och här är den Asus som jag länkade ovan, finns på flera olika butiker.

Misco.se - ASUS Universal Docking Station - USB-dockningsstation

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Här är ett par till, den första har vga och 3xusb

Misco.se - USB-ansluten dockningsstation med VGA- och USB-anslutningar, vit

Och denna har ps2, seriell, paralell, ethernet osv osv

Misco.se - Targus Notebook Docking Station - dockningsstation

Kolla under dockningsstationer på miscos sida, det fanns massa olika men dessa var dom två billigaste där.

Och här är den Asus som jag länkade ovan, finns på flera olika butiker.

Misco.se - ASUS Universal Docking Station - USB-dockningsstation

Ja se där, det fanns ju en hel del andra oxå som var lite billigare. Det kommer nog arbetsgivaren tycka om=) Tack för att du tar dig tid och kollar runt verkligen:)

Permalänk

Ja nu får jag nog ta upp den här tråden igen. Har en liten fråga.

Var i kontakt med killen som sköter datasuppurten på företaget jag ska börja arbeta på. Sa till honom att jag så gott som hade bestämt mig för en Acer Aspire TimelineX 4820 eller vad den heter. Spelar inte så stor roll. Han nämner då att han skulle rekommendera HP till mig och då deras Probook som är företagsanpassade. De var mer stabila och bättre support här i Sverige än Acer sa han vilket säkert stämmer.

Men jag undrar nu, hur mycket stabilare en HP Probook är en den Acern som jag skulle vilja ha? Tycker oxå att om man väljer en företagsanpassad dator så sjunker prestandan på datorn så mycket trots att priserna är detsamma.

Har ju bestämt mig för att jag ska köpa en 13,3" - 14". Han sa att jag fick ta en Acer om jag ville men han skulle helt klart rekommendera en HP. Är det värt att ta en HP eller funkar det egentligen lika bra med en Acer?
Tilläggas ska även att tar jag en HP så kan han serva den om det skulle behövas. Med Acer sa han att de måste skickas iväg eftersom supporten i Sverige inte var så bra.

Ja så nu står jag och undrar här hur jag ska göra. Någon som har lust att ge mig lite input=)?

Permalänk

Skulle verkligen behöva lite råd om någon vill?

Permalänk
Medlem

Jag har en HP Elitebook 6930p, snygg, robust, har dockningsmöjligheter och är relativt rask. (2.4 core2duo)
Nu har de nya versionerna släppts, chefen skaffade nyss en sån med I7 processor och SSD disk.

Priser och konfiguration kan du du gräva fram på hp.se

Ska du använda datorn i jobbet vill du ha en Dell eller HP, med 24 timmars onsite support om nått händer.
Kan vara lite ledset att skicka in datorn till Asus eller elgiganten om något händer och du behöver den i arbetet.

Jag är iaf mycket nöjd med min. Batteriet håller 4 timmar på power saver mode till att kolla film med. Tangentbordet är gött att skriva på och den känns allmänt välbyggd jämför med skramlande blanklackade 14is laptops

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk

Elitebook är nog lite dyrare än min budget som ligger på 10 000 kr max inkl. moms. Har kikat lite på probook men inte hittat någon som faller mig i smaken riktigt.

Ja visst kan det vara bra att ha HP eller Dell om något skulle hända? Men av min erfarenhet så om det händer nåt så brukar det ofta vara mjukvara det är fel på och inte själva datorn.

Är nyfiken på om företagsdatorerna är så mycket bättre i kvalitét än en vanlig dator så att säga. För samma peng så får du ju inte alls lika bra prestanda som hos en "privat" dator. Motiverar kvalitéten på det avkall man får göra på prestandan?

Permalänk

Grejen med företagsdatorerna är att dom ofta har lite kraftigare chassie för att tåla att åka i golvet, och extremt funktionell(ful) design. Dåliga högtalare osv, ja dom har skalat bort sånt som du inte behöver när du kör word/excel. Hårdvaran i själva datorn är exakt samma, det finns inga speciella intel företags cpu som håller bättre. Sen så ingår det väl bättre support och ev. service avtal kanske.

Men det låter inte som att du kommer släpa med din laptop överallt ute i fält osv. Så jag tycker inte det låter som att du har behov av den typen av dator helt enkelt. HP kommer ju med nya probook ganska snart med vassare processorer,

http://www.sweclockers.com/nyhet/11965-hp-storsatsar-pa-barba...

Men jag skulle köra på en sån acer om jag vore dig, då du typ ändå bara ska ha med den till kontoret typ.